LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop reparatie van 3 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Wat is de gemiddelde reparatietijd van een laptop

3 weken
11
39%
2 maanden
4
14%
3 maanden
2
7%
Weet ik niet, maar 3 maanden is schandelijk
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28

nicodebruin
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 dec 2006 17:36

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door nicodebruin »

ik heb zelf ook lang op mijn reparatie van mijn asus laptop moeten wachten 9 weken ..... intotaal 3x moeten opsturen, voordat ze eindelijk aan de laptop wat vervangde en niet alleen op het papier :oops:


Had in die tijd ook contact opgenomen met consumentenbond maar tegen een bedrijf als Asus valt weinig te beginnen je maakt wel meer kans als rma via de winkel is opgestuurd... alhoewel dat volgens de medewerker alleen makkelijk ging als die aangesloten staat bij 1 of ander keurmerk (weet naam even niet) zodat je naar een geschillencomissie kan..

Maar ze houden je vaak gewoon aan de lijn met verhalen van die onderdelen staan nog in bestelling want bij mij werden meerder malen tegenstrijdige verhalen opgehangen aan de telefoon door een mederwerkers bij asus :evil:

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Maar ze houden je vaak gewoon aan de lijn met verhalen van die onderdelen staan nog in bestelling want bij mij werden meerder malen tegenstrijdige verhalen opgehangen aan de telefoon door een mederwerkers bij asus


Maar niet iedereen doet dat!

Als ik op onderdelen wacht, dan is dat echt zo.
Ik laat nooit een klant langer wachten dan strikt noodzakelijk, oftewel:
De klant wordt zo snel mogelijk geholpen.

Soms worden klanten inderdaad met een smoesje afgewimpeld, maar dat op sommige onderdelen gewacht moet worden is wel een keiharde feit.
voordat ze eindelijk aan de laptop wat vervangde en niet alleen op het papier


De degene die zulke praktijken doet is echt heel fout bezig.

Gelukkig is dat vaak juist niet het geval.

alleen makkelijk ging als die aangesloten staat bij 1 of ander keurmerk (weet naam even niet) zodat je naar een geschillencomissie kan..
Dat is het NLCW.

http://www.computerwinkels.nl

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er geen onderdelen geleverd worden word het lastig en zal deze zich beroepen op overmacht!
Uit rechtelijke uitspraken is gebleken dat dit is geen overmacht is.
Hoe wil je dat dan noemen?
Ondernemersrisico. Een burgeroorlog dat is overmacht.

De rechter zegt: "Zo vallen stakingen, problemen met leveranciers, transport en productie en valutakoersschommelingen niet onder het begrip overmacht en komen zij normaal gesproken voor risico van de verkoper. "

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ondernemersrisico. Een burgeroorlog dat is overmacht.

De rechter zegt: "Zo vallen stakingen, problemen met leveranciers, transport en productie en valutakoersschommelingen niet onder het begrip overmacht en komen zij normaal gesproken voor risico van de verkoper. "
Leuk bedacht, maar in de praktijk heb je aan zo'n uitspraak niets.

Ik bedoel:

Als een klant bij mij komt en ik neem de notebook in reparatie en ik moet een onderdeel bestellen, waarvan ik al van te voren aangeef dat de levertijd een tijdje kan duren.

Dus als achteraf het onderdeel 8 tot 12 weken levertijd heeft en de klant na 4 weken komt en zijn notebook gerepareerd terugeist, dan kan ik daaraan niet voldoen.

Hij kan dan wel gerechtelijke stappen nemen, maar hij heeft 2 keuzes:
- Hij wacht net zo lang totdat het onderdeel binnen is.
- Of hij neemt de notebook ongerepareerd terug.

Een andere optie is er niet.

Dus als er een juridische uitspraak komt waarbij ik gesommeerd wordt om de notebook binnen 6 weken gerepareerd te retouneren, dan kan ik daar dus nooit aan voldoen.

Je bent echt een sukkel wil je dit niet begrijpen.

Ik neem aan dat je dit wel begrijpt en daarom ben je ook geen sukkel.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een aantal winkeliers hebben er op dit forum de neiging om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven. Het begrippen overmacht worden veelste snel in de mond genomen. De focus licht op de onderzoek plicht van de koper terwijl de informatieplicht van de verkoper volledig wordt genegeerd. En als het aan deze verkoper licht heten gebreken vanaf nu producteigenschappen. Dit heeft allemaal maar een doel, om alle verantwoordelijkheid bij de verkoper weg te halen.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een aantal winkeliers hebben er op dit forum de neiging om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
Ik word hier echt moe van.

Ik vraag je al de hele tijd om dan met een goede technische oplossing te komen, maar het enige wat jij roept is:
Een aantal winkeliers hebben er op dit forum de neiging om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
Daar wordt ik echt schijtziek van.

Dat ik niet aan de onderdelen kan komen, heeft totaal niets met mijn verantwoordelijkheden te maken!

Want als ik de onderdelen niet kan bestellen of dat op de onderdelen een lange levertijd zit, vertel me dan hoe ik dan het probleem moet oplossen!

Maar dat doe jij niet.

Met dat juridische g e z e i k van jou los je het probleem totaal niet mee op.


En ik begrijp ook niet als ik een onderdeel niet kan bestellen of dat de levertijd van die onderdelen lang zijn, dat ik me aan mijn verantwoordelijkheid afschuif.

Want jij zegt is het volgende:
Al is een onderdeel niet leverbaar of dat de levertijd van het onderdeel lang duurt, dat is niet het probleem van de consument.
De winkelier is verplicht om het product binnen de aanvaardbare tijdstermijn te repareren. En of nu het onderdeel niet of slecht leverbaar is, is geen excuus om de reparatietermijn langer te laten duren.
En als de winkelier het product niet binnen de aanvaardbare termijn repareerd of dat hij op de onderdelen wacht of dat hij het product niet kan repareren omdat het onderdeel niet leverbaar is, dan schuift hij zijn verantwoordelijkheid af.


Dit is echt onzin en totaal onredelijk.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Want als een klant bij mij komt met een Acer Aspire 1700 notebook (die ik niet geleverd heb) en het blijkt dat het moederbord kapot is, dan krijg hij gewoon te horen dat het moederbord niet leverbaar is en dat hij een nieuwe notebook moet gaan kopen.

Schuif ik dan mijn verantwoordelijkheid dan af?
Tuurlijk niet.

Daarbij wil ik ook even het volgende opmerken:
Standaard hebben de notebooks een fabrieksgarantie van 1 jaar.
De consumenten kunnen bij de fabrikant een garantieuitbreiding kopen die de garantie verlengt tot 3 jaar.

Je zult misschien denken waarom dat dan niet standaard 3 jaar garantie op de notebooks zit, maar dat is logisch.
Omdat de consument op dit moment alles zo goedkoop mogelijk wilt hebben en dat een langere garantietermijn wat duurder is, zullen ze massaal de notebooks met standaard 3 jaar links laten liggen en massaal de notebooks kopen met standaard 1 jaar garantie.
Dit heeft puur te maken het het koopgedrag van de consumenten.
En nu blijkt heel vaak dat men die garantieuitbreiding dus niet erbij koopt en als dan na het verstrijken van de garantieperiode er problemen zijn, dan komen de consumenten aan het betalen.
Dus had de TS een garantieuitbreiding erbij gekocht, dan had hij nu geen kosten gehad.

Want ik maak nu zelf al mee dat klanten een Acer, Asus of een Toshiba willen voor de prijs van een aanbiedingsnotebook van Medion of de prijzen willen van een Packard-Hell.
Dat zijn onredelijke eisen.

En Dell heeft een standaardgarantie van 90 dagen.


En omdat Medion, Packard-Hell en Dell in hun advertenties met zulke idiote lage prijzen komen, hebben de overige notebookfabrikanten hun garantietermijnen verkort tot 12 maanden om ook met de prijs omlaag te kunnen gaan. Anders gaan de consumenten massaal voor Medion, Packard-Hell en Dell.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Het is heel erg leuk wat je staat te vekopen ikbenik, en ik begrijp heel goed dat je een zo goed mogelijke verkoper wilt zijn. En het kan best zijn dat jij wel eerlijk zegt hoe lang een reparatie kan duren.

Tegen mij is gezegd dat hij eind januari begin februari klaar zou zijn. Als ik dan rond die tijd bel, en er word verteld dat er nog een prijsopgave moet komen, dan schiet dit in het verkeerde keelgat.

Er is tegen mij niet verteld dat op onderdelen gewacht moet worden.

Als jij tegen mij zegt dat de reparatie 6 tot 12 weken duurt, dan kan ik mij daar op in stellen. Dan zal ik rond de 9e a 10 week bellen hoe het zit. Eerder zal ik echt niet aan komen.

Gisteravond (donderdag avond) werd ik gebeld door de baas van de winkel. (vorige week had hij beloofd dat mijn laptop er deze week zou zijn). Hij vertelde mij dat de laptop er niet was. En dat hij morgen met het hoofdkantoor tot een concrete oplossing zou komen, en dat hij mij morgenmiddag (vrijdagmiddag, vandaag) zou bellen. Ik werd gister echt boos door de telefoon. Ik eiste dat ik morgen (vandaag) een concrete oplossing wil hebben, en eigenlijk wel een vervanging van het product. Dit duurt mij nu echt te lang.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik vraag je al de hele tijd om dan met een goede technische oplossing te komen, maar het enige wat jij roept is: Een aantal winkeliers hebben er op dit forum de neiging om alle verantwoordelijkheid van zich af te schuiven.
Ik geef mijn indruk aan die ik de afgelopen dagen heb opgedaan in drie verschillende draden. Daarbij heb ik een aantal eenvoudige en praktische oplossingen geven, die nog niet eens geld kosten, en die zijn afgeschoten.
Want jij zegt is het volgende: <knip>
Volgens mij zij ik meer iets in de trand van: winkeliers die het begrip onmacht te pas en te onpas gebruiken schuiven hun verantwoordelijkheid af. Dat is iets anders.

Overmacht is een tekortkoming die onafhankelijk is van de wil van de gene die zich er op beroept, die volgens de wet niet voor rekening komt van deze persoon en tevens niet in het verkeer geldende opvattingen voor rekening komt van die persoon. Als daar spraken van is dan is die persoon niet aansprakelijk te houd.

Dell heeft overgens een garantie van 6 / 12 maanden en is zeker niet goedkoop.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is heel erg leuk wat je staat te vekopen ikbenik, en ik begrijp heel goed dat je een zo goed mogelijke verkoper wilt zijn.
Ik wil helemaal geen zo goed mogelijke verkoper zijn.

Ik ben iemand die meer met de mensen meedenkt dan iemand die met gladde verkooppraatjes zo veel mogelijk probeert te verkopen.

Ik geef heel vaak aan de technische achtergrond en achtergrondinformatie hoe de zaken achter de schermen te werk gaan.

Dus de mensen zo goed mogelijk informeren.

En vergeet niet dat veel onderdelen de hele wereld afreizen.
Ik heb het al eens meegemaakt dat ik een product besteld had en dat de douane in China de partij tegenhield.
En dan wacht je een hele tijd.

Kijk, als de computer een desktopmodel betreft, dan zijn de onderdelen vaak universeel en dan kun je de reparatie heel snel uitvoeren.

Bij de notebooks............
Ben je zo afhankelijk van specifieke onderdelen, dat je echt compleet afhankelijk bent van de levertijd en de leverbaarheid.

Om een mooi voorbeeld te geven:

De ventilator van de processor van mijn notebook is kapot en ik heb een nieuwe unit besteld.
Dat is nu zo'n 8 weken geleden.
En wanneer die unit binnenkomt is totaal onbekend.

Was dit voor een klant geweest, dan had ik bij de opgave van de offerte aan gegeven hoe lang dat het kan duren.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dell heeft overgens een garantie van 6 / 12 maanden en is zeker niet goedkoop.
Dell heeft een standaard garantie van 90 dagen.

Je kunt dan kiezen voor 12 maanden of 36 maanden.
Volgens mij zij ik meer iets in de trand van: winkeliers die het begrip onmacht te pas en te onpas gebruiken schuiven hun verantwoordelijkheid af. Dat is iets anders.
Totale onzin en je kletst echt uit je nek.
Want dat is totaal echt niet zo.
Volgens mij zij ik meer iets in de trand van: winkeliers die het begrip onmacht te pas en te onpas gebruiken schuiven hun verantwoordelijkheid af. Dat is iets anders.
Maar het geeft wel mooi aan hoe jij werkelijk denkt.
Ik geef mijn indruk aan die ik de afgelopen dagen heb opgedaan in drie verschillende draden. Daarbij heb ik een aantal eenvoudige en praktische oplossingen geven, die nog niet eens geld kosten, en die zijn afgeschoten.
Daarbij zat helemaal géén technische verklaring hoe jij een reparatie uit zou voeren als je moet wachten op specifieke onderdelen.

Het enige wat jij doet is juridisch gezwam uitbraken.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Het is heel simpel, als je geen verlengde garantie bij de fabrikant hebt afgesloten, dan is na 2½ jaar de notebook totall-loss als het moederbord defect is en niet meer te repareren.

Heb je de notebook elders anders gekocht, dan kan de winkelier of monteur je niet helpen.

Heb je de notebook bij de winkelier gekocht en je gaat naar die winkelier terug en de garantie is verlopen, dan kun je een nieuwe notebook krijgen, waarvan je dan €250,- korting krijgt op de aankoopprijs.

Een andere mogelijkheid is er niet.

Simpelweg omdat de moederborden niet los verkrijgbaar zijn.

Dus alfatrion, ik schuif dan mijn verantwoordelijkheid niet af.
Echter kun je van mij niet verlangen dat ik een nieuw moederbord in de notebook zet, omdat deze domweg niet los leverbaar is.

Bij printer geldt dat hetzelfde.

Dus alfatrion, omdat ik het moederbord niet vervang, schuif ik dan mijn verantwoordelijkheid dan af op een ander?

Niet dus.

nicodebruin
Berichten: 49
Lid geworden op: 14 dec 2006 17:36

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door nicodebruin »

RobertIon gaf het al aan als er aangegeven wordt dat een reparatie bijv 8 weken duurt kan je je daar op instellen en hoef je niet iedere week aan de telefoon te hangen om te vragen hoe het met de reparatie staat..
En als het langer duurt informeer de klant dan!

ik heb zelf ook ruim een half jaar stage gelopen bij een computerwinkel op de technische dienst en als er gewacht moest worden op een moederbord of iets dergelijks dan informeer je de klant daarover.

En hetgeen wat naar mij idee te vaak voorkomt bij vooral fabrikanten is dat ze zich schuil houden achter de lange levertijd van onderdelen.

En ze kijken helemaal niet vanuit oogpunt van de klant mijn laptop was 2x terug geweest zonder dat er iets gerepareerd was en dan zeggen ze als reactie doodleuk stuur hem nog maar een keer op!
Kom op zeg dat is toch geen instelling! vervolgens moeten de onderdelen die ze eerst al in huis hadden weer opnieuw besteld worden... doe dat dan eerst voordat je de laptop weer bij de klant ga ophalen :evil: En dan nog die beloftes....meneer ik zal hem aanmelden als spoedreparatie maandag wordt uw laptop opgehaald en vrijdag is die weer terug.... na 3 weken nog niet klaar :shock:

En dit is niet alleen bij Asus zo maar ook bij HP en Acer....

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Daarom vind ik het de verantwoordelijkheid van de fabrikant en niet van de winkelier. Het is service van de winkelier als hij de fabrikant in gebreke stelt, maar het is de fabrikant die tekort schiet. Misschien dient de wetgeving gewijzigd te worden, zodat de winkelier - die afhankelijk is van de levering van onderdelen - niet langer aansprakelijk kan worden gesteld. De fabrikant heeft gekozen voor bepaalde onderdelen in de pc en als die stuk gaan en er moet op gewacht worden, dan is de fabrikant degene die actie moet ondernemen als het allemaal te lang gaat duren.

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Ik zie dat de klok nog steeds op wintertijd staat ingesteld. Dat mogen ze hier ook wel eens veranderen.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Ik ben net gebeld door de winkelier. Hij vertelde dat hij mij een nieuwe laptop beloofde. Hij heeft in die maanden veel contact gemaakt met Acer, hier heeft hij geen respons op gekregen. Bellen, e-mailen, faxen e.d. 'Ik wordt hier gestoord van' Dit waren de woorden van de manager. Hij vind het ook een grote rotzooi bij Acer. Acer houdt zich erg dom en weet van alles niets. De manager gaf aan dat mijn laptop zelfs kwijt zou kunnen zijn. Dit baarde mij wel zorgen. De winkelier geeft Acer tot dinsdag de tijd om een nieuw laptop te leveren.

Naar mijn mening doet de winkelier zijn best. Hij gaf wel aan dat hij mij in die tijd aan het lijntje heeft gehouden, omdat hij geen uitspraken over het proces kon vertellen. Hij wist zelf ook weinig wat er achter de schermen van Acer speelt.

Ik wacht dindsdag af. Hopelijk een nieuwe laptop. Hij zal beter zijn dan die ik had, aldus de winkelier.

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Het is echt de fabrikant van het product die in gebreke blijft en volgens mij kan de winkelier die fabrikant hiervoor aansprakelijk stellen.

alfatrion
Berichten: 21887
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Misschien dient de wetgeving gewijzigd te worden, zodat de winkelier - die afhankelijk is van de levering van onderdelen - niet langer aansprakelijk kan worden gesteld.
De consequentie daar van is dat winkelieren geen verantwoordelijkheid meer dragen voor de producten die ze verkopen, dus hebben ze er geen belang meer bij om er voor te zorgen dat de meerderheid van hun producten deugdelijk is.
Dell heeft een standaard garantie van 90 dagen.
U weet net zo goed als ik dat dit niet in Nederland kan. Uit de algemene voorwaarden:

8. Garantie
8.1 Dell garandeert dat Producten anders dan Producten van Derden gedurende twaalf maanden vanaf de Leveringsdatum vrij zul en zijn van gebreken tenzij anders in de orderbevestiging is overeengekomen. Indien het Product binnen de garantietermijn een gebrek vertoont zal Dell het binnen een redelijke termijn kosteloos herstellen of vervangen.
8.2. Voor door Dell aan Consumenten geleverde Producten van Derden is Dell gedurende zes maanden verantwoordelijk dat het afgeleverde Product aan de overeenkomst beantwoordt. Indien het Product binnen deze garantietermijn een gebrek vertoont zal het binnen redelijke termijn worden hersteld of vervangen.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

De consequentie daar van is dat winkelieren geen verantwoordelijkheid meer dragen voor de producten die ze verkopen, dus hebben ze er geen belang meer bij om er voor te zorgen dat de meerderheid van hun producten deugdelijk is.
Wat een onzin zeg!
Jij bent echt ziek!

Als de fabrikanten misstappen maken zijn zij er verantwoordelijk voor en niet de winkelier.
Dan moeten de fabrikanten aangepakt worden en niet de winkelier.
Vooral de kleine zelfstandige is dan weer de dupe.

Als ik een product verkoop, ben ik altijd het aanspreekpunt.
En het werkt wel heel anders dan jij voorspiegeld.
Zoals gezegt geef jij steeds de verkeerde informatie alfatrion!
Jij zet de consumenten op het verkeerde been, niet ik.

Als ik troep zou gaan verkopen (ben ik niet van plan) dan ben ik toch wel de pineut, omdat de consumenten dan echt gaan zeggen:
Daar moet je niet heen gaan, die verkoopt alleen troep!

Ik ken concurrenten die er een zooitje van maken en moet je dan eens horen wat de mensen allemaal zeggen.

De wereld zit heel anders in elkaar dan jij denkt alfatrion!

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

U weet net zo goed als ik dat dit niet in Nederland kan. Uit de algemene voorwaarden:
Je bent echt een betweter! :evil:

Je weet helemaal niet waar je het over hebt!

Het is leuk dat je die dingen aangeeft, maar als ik op de site van Dell een notebook samen stel staat het vinkje bij de garantie toch echt op 90 dagen!

En kom niet aan met die juridische pietpraat, want als je op de site de computer samenstelt, staat echt het vakje voor 90 dagen garantie standaard geselecteerd!

Gesloten