LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop reparatie van 3 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Wat is de gemiddelde reparatietijd van een laptop

3 weken
11
39%
2 maanden
4
14%
3 maanden
2
7%
Weet ik niet, maar 3 maanden is schandelijk
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dus wanneer Dynabyte aangeeft, dat reparaties 8 weken duren i.v.m. de beperkte leverbaarheid van onderdelen, dan zal ik ze tot 10 weken de tijd moeten geven. Maar die langere levertijd moet wel op de innamebon van de reparatie worden vermeld. Is dan na 10 weken de laptop nog niet terug, stel ik ze in gebreke en geef nog eens 2 weken, om alsnog aan de verplichting te voldoen.
Totale onzin.
Dit is in de praktijk nooit haalbaar.

Je zet weer het mes bij de verkeerde persoon op de keel.

KOTS!

In deze situatie zijn weer de fabrikanten totaal niet aan te pakken en dat zal dan alleen maar erger worden.

Als aannemelijk is dat de winkelier expres de reparaties niet uitvoerd, terwijl dat heel goed mogelijk is, dan is hierbij de winkelier aansprakelijk.

Als echter de winkelier op onderdelen zit te wachten, dan wordt dat door de ontwetende consument vaak afgedaan als smoesje, terwijl dat wel keihard de realiteit is.

Als ik op een specifiek onderdeel moet wachten en het is onbekend wanneer dat het onderdeel binnenkomt, dan komt dat dan zo gewoon op de bon te staan.

Als winkelier zijnde kun je totaal niets aan doen dat het onderdeel op zich laat wachten en daar kun je dan ook niet de schuld voor krijgen.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Is de verkoper niet in staat om binnen die tijd een reparatie onder garantie door te voeren, kan ik aan de procedure beginnen waarin ik kan eisen dat de koop ongedaan wordt gemaakt, dan wel een vervangend apparaat wordt geleverd. Let wel, de periode dat de laptop in gebruik is geweest bepaald, hoeveel de waarde in dit verhaal is. Omdat een PC (zeker een laptop) na 3 jaar is afgeschreven, houdt in, dat ik waarschijnlijk al snel een redelijk deel van de waarde voor mijn eigen rekening moet nemen. Leidend is daarin de datum van inlevering.
Ga de fabrikant dan aanpakken!

(is te gemakkelijk gedacht) :evil:

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Ook is het leuk, dat verkopers schermen met fabrieksgaranties, maar die hebben in dit hele geval generlei waarde. Geldend nederlands recht bepaalt de duur van de garantie. Houd dit altijd vast en gebruik de fabrieksgarantie alleen, wanneer die langer is dan de wettelijke. Zorg er ook voor, dat de papieren voor het verlengen van de garantieperiode duidelijk aangeven, dat ze de geldende garantie verlengen met een x aantal maanden. Stelt de verkoper dan dat dit na het einde van de 6 maanden fabrieksgarantie is, maar is de wettelijke termijn 12 maanden, dan gaat de verlenging pas na die 12 maanden in. Een verlenging die aangeeft dat hij geldt tot x maanden na aankoop van het apparaat heeft exact die strekking en dan gaat bovenstaand verhaal niet op.
Hoe kom jij aan deze onzin? :evil:

De minimale wettelijke garantie is 6 maanden en de rest wordt door de winkelier bepaald.
Dus er is géén wettelijke garantie voor bijvoorbeeld computers die zegt dat de garantie minimaal 24 maanden moet zijn.

En over de garantieduur:
Deze wordt door de winkelier gegeven, vaak wordt de fabrieksgarantie overgenomen. Zoals jij als consument naar de kosten kijkt, zo doet de winkelier dat ook.
Als de winkelier of fabrikant je een garantieuitbreiding geeft, krijg je daar een apart bewijs van.

Dus als je een notebook koopt waarop standaard 1 jaar garantie zit en je koopt een garantieuitbreiding tot 3 jaar (dus 2 jaar erbij), kan staat op de aankoopbon dan 3 jaar garantie.

Stelt de verkoper dan dat dit na het einde van de 6 maanden fabrieksgarantie is, maar is de wettelijke termijn 12 maanden, dan gaat de verlenging pas na die 12 maanden in.
De minimale garantieduur is 6 maanden.
Er is géén ander wettelijke termijen.
Dus voor computers bestaan geen wettelijke garantietermijn van 12 maanden. Grote onzin.

PUNT.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

in dit soort gevallen en het enige aanspreekpunt, dat de koper hoeft te benaderen.
Ik heb ook nooit anders beweerd.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

In boven beschreven verhaal is Dynabyte de partij die garantie moet leveren. Inderdaad moet er een redelijke termijn in acht worden genomen. Dus wanneer Dynabyte aangeeft, dat reparaties 8 weken duren i.v.m. de beperkte leverbaarheid van onderdelen, dan zal ik ze tot 10 weken de tijd moeten geven. Maar die langere levertijd moet wel op de innamebon van de reparatie worden vermeld. Is dan na 10 weken de laptop nog niet terug, stel ik ze in gebreke en geef nog eens 2 weken, om alsnog aan de verplichting te voldoen.
Dus als een onderdeel na 10 weken nog niet leverbaar is, kan jij je notebook terugkrijgen, en wel ongerepareerd.
Door zo te dreigen, komt het onderdeel heus niet sneller binnen.
In zo'n geval is de consument en de winkelier totaal afhankelijk van de fabrikant.
Maar dat wil jij niet horen. Jammer.
Leidend is daarin de datum van inlevering.

Leidend is daarin de datum van aankoop.

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Zie mijn opmerking van 6 april jl. 11:22 en 14:14.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

De fabrikant bepaald waar en door wie de garantieafwikkelingen worden uitgevoerd.

Als je als winkelier daar niet aan houdt, komen alle kosten voor rekening van de winkelier.

Dus het is niet zo dat de consument bepaald waar en door wie (wordt soms wel beweerd).

Als ik als winkelier op eigen houtje de garantieclaim repareer, dan vervalt altijd de fabrieksgarantie en deze kan dan ook niet geclaimd worden.

Sommige consumenten zeggen dan:
Niets mee te maken.

Die mensen hebben er dan helemaal niets van begrepen.

dokwerker
Berichten: 73
Lid geworden op: 27 mei 2006 20:10

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door dokwerker »

Jammer dat je hier geen grammafoonplaatje kunt draaien dan hoef je ook niet steeds hetzelfde te schrijven :shock:

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Hier ben ik het helemaal mee eens, want al die dagen is er geen zinnige toevoeging geweest.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Jammer dat je hier geen grammafoonplaatje kunt draaien dan hoef je ook niet steeds hetzelfde te schrijven
Klopt helemaal.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Beste ikbenik

Als een klant bij jou eind december een laptop inleverd waarbij de schanierpunten gebroken zijn, wat doe je dan? Als het goed is neem je hem in en stuur je hem op naar de fabrikant. In dit geval is het Acer, fabriek in Duitsland.

Als een klant na anderhalve maand nog niets hoort over een prijsopgave (dit was van te voren afgesproken met winkelier om dit door de laten bellen). Wat kan de klant hier dan mee.

Het is nu woensdag 11 april en de klant heeft nog steeds geen laptop. Deze heeft hij voor werk en studie nodig. (in deze tijd kan niemand zonder een computer, je bent er afhankelijk van. Net als een wasmachine die stuk gaat. Je kan ook 3 maanden niet zonder wasmachine.)
Wat zou jij als winkelier hier aan doen. Zou jij de de klant tegemoet komen of zou jij rustig afwachten tot je nog wat hoort vanuit Acer?

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat zou jij als winkelier hier aan doen. Zou jij de de klant tegemoet komen of zou jij rustig afwachten tot je nog wat hoort vanuit Acer?
Als de klant bij mij komt met de notebook en de notebook is bij mij niet gekocht, dan zal hij gewoon moeten wachten.

Hij kan wel z'n notebook terugkrijgen, maar dan wel ongerepareerd.

Ik heb laatst ook een reparatie gehad waarbij de klant 7 weken op het onderdeel moest wachten.

Voor alle duidelijkheid:
Ik wil de klant zo snel mogelijk helpen, maar als alleen Acer die onderdelen kan leveren en de levering duurt veel langer, dan kan en mag je van mij niet verwachten dat ik de notebook repareer zonder af te wachten op de levering van dat onderdeel.

Ook niet onbelangrijk:
Er wordt veel geklaagd dat de winkelier het verdomd om het probleem op tijd op te lossen.
Acer heeft op dit moment hele grote problemen met de levering van spareparts.
Daar kun je als winkelier totaal niets aan doen.

Vaak wordt er gezegd dat het wachten op onderdelen een grote smoes is en dat de winkelier de boel voor de gek houdt.
Voor die gasten:
Wordt wakker en anders zoek het lekker zelf uit.
Want het is géén smoes en als je vindt dat het wel een smoes is, kom dan met de keiharde bewijzen dat Acer géén leveringsproblemen heeft.

En als je wilt dat Acer en alle andere fabrikanten hun zaakjes goed voor elkaar hebben en dat zij de reparaties vlot afhandelen, dan moet eerst de regelgeving worden aangepast.
Dat de fabrikanten rechtstreeks aan te pakken zijn, i.p.v. via de winkelier.
Want zolang dat dat niet gebeurd, zullen de fabrikanten steeds lakser worden.
Maar hier zijn de consumenten, consumentenorganisaties en geschillencommissies totaal doof voor.
Zeer, zeer jammer.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Naar mijn idee heb ik niet echt antwoord gekregen op de vragen die ik aan je hebt gesteld.

De laptop heb ik (bij jouw gekocht). Bij jouw lever ik ook weer mijn laptop in, dit eind december. Tot nu toe nog weinig ontwikkelingen ten aan zien van mijn laptop. Ik heb hem hard nodig voor werk en school.
Hoe zou jij mij tegemoet komen in deze zaak als winkelier.

Dynabyte is een winkel die in heel Nederland is gevestigd. Zou het niet klantvriendelijk zijn om na 3 maanden de klant netjes tegemoet komen, en een nieuwe laptop uitleveren. De winkelier is contactpersoon van de fabrikant. De klant kan daar weinig mee. De winkelier heeft meer machten om een klacht met de fabrikant uit te vechten dan een reguliere klant.

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Dat is nu precies wat er al die tijd gebeurt. Je krijgt geen antwoord op je vragen. Wel een heel epistel over de problemen die zich voordoen als de laptop ergens anders is gekocht. Maar daar gaat het hier helemaal niet om. De vragen gaan ook nog vaak over problemen en levertijd wanneer de laptop binnen de garantie defect raakt. Als ikbenik niet meer zou reageren, dan zouden er bij elk topic maar een paar reacties zijn, die dan tenminste ook nog to the point zijn.

idem
Berichten: 118
Lid geworden op: 23 dec 2004 14:24

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door idem »

Voor ikbenik een lesje klantvriendelijkheid,

Ook ik verkoop pc's , laptops en aanverwante zaken.
Ik heb standaard 2 leen pc's op de plank staan alsmede een leenlaptop.
Men mag zelf weten of men er gebruik van wil maken. Dit gaat kosteloos. Zet, als het kan, de bestanden even over dmv een memorystick, en men kan even verder.
Je zal zien dat men dit erg waardeerd, en zal ook een langere reparatietijd veel gemakkelijker accepteren. Oke, je moet er een paar pc's en een laptop voor opofferen, maar als men na dit staaltje klantvriendelijkheid terug blijft komen, maakt mij dit niets uit. Het zijn ook geen beesten van pc's, maar men is al lang blij dat men niet zonder zit. Als de pc's terugkomen gooi ik er een Ghost image overheen en zet ze weer klaar voor de volgende klant.

Knoop ook dit goed in je oren:
Je moet €30,00 inversteren om er €35,00 te verdienen.

Of je nu gelijk hebt of niet, je moet denken vanuit de gedachtengang van de klant. Die is niet geinteresseerd in levertijden en dergelijk geneuzel. Denk mee voor ze.

Doe er je voordeel mee, en voorlopig wil ik je hier niet meer zien.

Om maar met je eigen woorden te spreken:

PUNT!!

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Toch even een reactie.

Waar ik het over had waren de normale reparaties van notebooks die niet bij mij gekocht waren.

Als een klant bij mij een notebook koopt en er is in de garantietijd iets mis mee, dan zal ik dat snel oplossen. Alleen is het voor mijn klanten nog nooit gebeurd dat ze lang op een reparatie hebben moeten wachten van notebooks die ik geleverd heb.
Dus ik kan wat dat betreft niet zeggen hoe dat zou gaan.

Bij desktopcomputers heb ik dat wel meegemaakt dat bijvoorbeeld het moederbord of voeding kapot waren.
En die reparaties hebben nooit langer dan een paar dagen geduurd.

En leencomputers heb ik nog niet hoeven uitlenen.

Want ondanks dat ik wel eens reparaties van notebooks gehad heb en dat de onderdelen een behoorlijke levertijd hadden, kon de klant toch gewoon doorwerken door een externe monitor aan te sluiten.
De laptop heb ik (bij jouw gekocht). Bij jouw lever ik ook weer mijn laptop in, dit eind december. Tot nu toe nog weinig ontwikkelingen ten aan zien van mijn laptop. Ik heb hem hard nodig voor werk en school.
Deze situatie ben ik gelukkig nog niet tegengekomen.
Echter heb ik een hele goede distributeur die ook zijn verantwoordelijkheid neemt. En dan samen komen we er dan wel uit.
Dus dat de klant niet lang zonder zijn apparaat zit.

Bij desktopcomputers heb ik al diverse keren reparaties onder garantie uitgevoerd, waarbij de klant niet lang hoefde te wachten (een paar dagen).
Bij notebooks heb ik dat nog niet meegemaakt (behalve die van mezelf).

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

In dat geval - omdat je het allemaal nog niet hebt meegemaakt - zou ik graag zien dat je je lange epistels hier voortaan achterwege houdt.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wel de reparaties van notebooks die niet bij mij gekocht waren.

sandra45
Berichten: 31
Lid geworden op: 18 feb 2007 02:12

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door sandra45 »

Dat is niet interessant voor ons, ikbenik, ik hoop dat je dat begrijpt.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat begrijp ik dus niet.

Dus jullie zijn nergens in geïntereseerd.

Dus als een winkelier aangeeft dat er leveringsproblemen zijn, dan zeggen jullie dan:

Boeit me niet, maken dat ding?

Tja, dan boeit het me ook niet dat jullie er geen begrip voor hebben.

Gesloten