LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Laptop reparatie van 3 maanden

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.

Wat is de gemiddelde reparatietijd van een laptop

3 weken
11
39%
2 maanden
4
14%
3 maanden
2
7%
Weet ik niet, maar 3 maanden is schandelijk
11
39%
 
Totaal aantal stemmen: 28

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Eind december 2006, voor de kerstvakantie, heb ik mijn laptop van Acer naar Dynabyte gebracht. Het zal eind januari begin februari klaar zijn. De laptop is naar Duitsland (fabriek van Acer) opgestuurd. Tot op de dag van vandaag is hij nog niet gerepareerd.
Zelf heb ik meerdere keren gebeld met Dynabyte. Er werd in februari gezegd dat hij gemaakt was en dat hij binnen een week retour moest zijn. Dit is dus niet gebeurd. Later gebeld. 'Er moet nog een prijsopgave vrijkomen van de reparatie' Mijn broek zakte af.

Mijn de klep van mijn laptop was gaan scheuren bij de schanierpunten. En je raad het al, het was na de garantietijd. Bij Dynabyte gaven ze aan dat er teveel spanning op de schanieren stond, waardoor de klep is gaan scheuren. Voor mij een hele opluchting dat ze mij daar gelijk in gaven.

Is het normaal dat je bijna 3 maanden moet wachten voordat je laptop is gemaakt. Dit duurt erg lang, vooral als je hem voor werk en studie nodig hebt en in je eindjaar zit van je studie.

Nu maak ik gebruik van een laptop van iemand anders.

Ik zou heel graag reacties van jullie willen hebben

Groetjes,

Robert

Chris17
Berichten: 2
Lid geworden op: 24 mar 2007 20:07

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door Chris17 »

Ik heb vorig jaar ( eind september ) mijn laptop gekocht. Mijn laptop ging stuk vorige maand, ik heb mijn laptop opgestuurt op 20 Februari en heb nog steeds mijn laptop niet terug.

Na vele telefoontjes ( eerst een half uur in de wachtrij met telkens dat irritante rot liedje !! ) kreeg ik telkens te horen dat ze op onderdelen moesten wachten ( vind ik raar want er komen heus wel meerdere kapotte producten van hun binnen ). Na 1 telefoontje vertelden ze mij dat ik moest gaan betalen, ik vertelde hun dat ik 1 jaar garatantie had en het niet ging betalen deze meneer stemde daar mee in en heeft ervoor geregelt dat ik het bedrag niet hoeft te betalen.

Voordat ik mijn laptop opgestuurt had heb ik gevraagt wanneer ik hem weer terug krijg mij is verteld binnen 10 dagen ( ondertussen ben ik hem nu al een maand kwijt !!!! )

Ik word er gewoon ziek van dat ze telkens met de smoes komen dat ze op onderdelen moeten wachten enz.
Ik kan mijn laptop nu al een maand niet gebruiken dat betekent dat ze een maand garantie van mij afpakken en ze zorgen ervoor dat ik telkens weer bij andere langs moet komen om mijn werkstukken voor school te maken. Ik heb nu al een paar keer een klachtmail gestuurt maar daar word niet opgereageert. Ik heb 1 mail van hun terug gekregen waar in staat dat ik NOG EEN KEER een klachtbrief moet sturen PER POST ( waarom per post?? om nog meer tijd te rekken dat ik minder garantie heb ?? ). Ik heb deze brief wel gestuurt per post en een brief per e-mail maar ik verwacht er niet veel van ik heb het gevoel dat ik flink genaait ben door hun !!

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door D1RK »

Mijn notebook met doorgeslagen condensatoren, was binnen 3 uur weer gerepareerd, dus geen klein klusje maar 31 condensatoren vervangen want het was een slechte serie!

Als je bij een vakman iets koopt die ook zelf kan repareren, en later bij de importeur terug claimt, kun je er op wachten!

Kleine firma met eigen werkplaats vind ik hoewel duurder toch beter voor dit soort kwetsbare en helaas onmisbare gereedschap, want dat is het voor mij en het bedrijf!

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Ook bij dezelfde winkel en merk?

Van de week weer gebeld. Na 4,5 uur kreeg ik een medewerker aan de lijn. Die medewerker van Dynabyte gaf zelf aan dat het schandalig is dat de laptop zo lang bij de fabrikant ligt. Hij heeft gebeld naar de fabriakant in Duitsland. Later ben ik terug gebeld door Dynabyte. Hij vertelde mij, dat mijn laptop aankomende week binnen moet zijn. Aankomende week zal ik nogmaals bellen. Als de laptop dan nog niet binnen is, zal ik flink in onderhandeling gaan met de bedrijfslijder van Dynabyte. Het is schandalig dat hij zo lang onderweg is voor reparatie. Erg lastig geen laptop in je laatste studiejaar.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat de reparaties zo lang duurt is niet vreemd.

Acer heeft op dit moment een lange levertijd van de onderdelen.
En daar moet dus op gewacht worden.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Als dit het geval is, is het wel zo netjes om dit te melden. Ik heb een paar keer valse beloftes gehad dat de laptop binnen zou zijn, niet dus. Een paar keer gebeld naar Dynabyte om te vragen hoe het met mijn laptop zat. Elke keer vage antwoorden. Toen ik een keer belde gaven ze aan dat ik toestemming moest geven voor een prijsopgave. Dit hadden we van te voren ook besproken. Ik heb 2,5 maand moeten wachten voordat ik bericht kreeg van de prijsopgave. Duurt erg lang, vind je niet?. Zelf heb ik geen bericht gehad van de duur van het leveren van onderdelen.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Als dit het geval is, is het wel zo netjes om dit te melden. Ik heb een paar keer valse beloftes gehad dat de laptop binnen zou zijn, niet dus.
Als de klant een tijdje moet wachten op de onderdelen, dan geef ik zelf dat altijd aan.

Echter zijn er ook veel winkels die dat niet doen. Die beloven van alles.

Ik heb ook ooit eens zo'n baas gehad.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Zo te lezen werk je in een (elektronica)winkel. Wat kan je als klant doen als er beloftes gemaakt worden die niet worden nageleefd door de winkelier?

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zo te lezen werk je in een (elektronica)winkel. Wat kan je als klant doen als er beloftes gemaakt worden die niet worden nageleefd door de winkelier?
Ik heb een eigen computerbedrijfje.

Vaak worden door concurrenten reparatietermijnen beloofd die heel vaak niet gehaald worden.

Ik ben daar zelf veel soepeler en terughoudender in.
Veel concurrenten zetten mooie verkooppraatjes op, ik niet.
En daar gaat het hier ook om.

Als een notebook is opgestuurd of dat de onderdelen besteld zijn en het duurt wat langer, dan heb je als klant zijnde 2 keuzes:

- Je wacht totdat de onderdelen binnen zijn.
- Je wacht er niet op en je haalt de notebook ongerepareerd op.
Een andere mogelijkheid is er niet.

Dat de reparaties zo lang duren heeft puur te maken met de lange levertijd van de onderdelen.
Nu kun je als consument wel zeggen dat je er geen boodschap aan hebt, maar zo werkt het dus niet.
Het enige wat je kunt doen is wachten, hoe vervelend dat ook klinkt.

jijbak
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 dec 2006 19:22

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door jijbak »

Daar ben ik weer!
Je vergeet dat de koper binnen kan eisen dat binnen een redelijke termijn wordt gerepareerd en als dat niet gebeurt, dat hij vervanging (een nieuwe zelfde computer dus) of ontbinding (geld terug) kan eisen.

Ik zal ikbenik maar weer eens laten zien wat er in de wet staat (dat weet hij wel maar hij heeft nogal de neiging dingen te vergeten):

Boek 7 van het Burgerlijk Wetboek
Artikel 21
1.

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan kan de koper eisen:
a.

aflevering van het ontbrekende;
b.

herstel van de afgeleverde zaak, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen;
c.

vervanging van de afgeleverde zaak, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, dan wel de zaak na het tijdstip dat de koper redelijkerwijze met ongedaanmaking rekening moet houden, teniet of achteruit is gegaan doordat hij niet als een zorgvuldig schuldenaar voor het behoud ervan heeft gezorgd.
2.

De kosten van nakoming van de in lid 1 bedoelde verplichtingen kunnen niet aan de koper in rekening worden gebracht.
3.

De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
4.

Bij een consumentenkoop komt de koper in afwijking van lid 1 slechts dan geen herstel of vervanging van de afgeleverde zaak toe indien herstel of vervanging onmogelijk is of van de verkoper niet gevergd kan worden.
5.

Herstel of vervanging kan bij een consumentenkoop van de verkoper niet gevergd worden indien de kosten daarvan in geen verhouding staan tot de kosten van uitoefening van een ander recht of een andere vordering die de koper toekomt, gelet op de waarde van de zaak indien zij aan de overeenkomst zou beantwoorden, de mate van afwijking van het overeengekomene en de vraag of de uitoefening van een ander recht of een andere vordering geen ernstige overlast voor de koper veroorzaakt.
6.

Indien bij een consumentenkoop de verkoper niet binnen een redelijke tijd nadat hij daartoe door de koper schriftelijk is aangemaand, aan zijn verplichting tot herstel van de afgeleverde zaak heeft voldaan, is de koper bevoegd het herstel door een derde te doen plaatsvinden en de kosten daarvan op de verkoper te verhalen.

Artikel 22
1.

Beantwoordt het afgeleverde niet aan de overeenkomst, dan heeft bij een consumentenkoop de koper voorts de bevoegdheid om:
a.

de overeenkomst te ontbinden, tenzij de afwijking van het overeengekomene, gezien haar geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt;
b.

de prijs te verminderen in evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.
2.

De in lid 1 bedoelde bevoegdheden ontstaan pas wanneer herstel en vervanging onmogelijk zijn of van de verkoper niet gevergd kunnen worden, danwel de verkoper tekort is geschoten in een verplichting als bedoeld in artikel 21 lid 3.
3.

Voorzover daarvan in deze afdeling niet is afgeweken zijn op de in lid 1 onder b bedoelde bevoegdheid de bepalingen van afdeling 5 van titel 5 van Boek 6 omtrent ontbinding van een overeenkomst van overeenkomstige toepassing.
4.

De rechten en bevoegdheden genoemd in lid 1 en de artikelen 20 en 21 komen de koper toe onverminderd alle andere rechten en vorderingen.
Als je nog verdere uitleg wilt, laat je het maar horen, waardeloze verkoper...

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je vergeet dat de koper binnen kan eisen dat binnen een redelijke termijn wordt gerepareerd en als dat niet gebeurt, dat hij vervanging (een nieuwe zelfde computer dus) of ontbinding (geld terug) kan eisen.

Ik zal ikbenik maar weer eens laten zien wat er in de wet staat (dat weet hij wel maar hij heeft nogal de neiging dingen te vergeten):
Ik was dat helemaal niet vergeten.

En wat is een redelijk termijn?
2 dagen, 2 weken, 2 maanden?

jijbak
Berichten: 41
Lid geworden op: 07 dec 2006 19:22

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door jijbak »

Zoals je kunt lezen, hangt dat van het product af. Een wasmachine twee weken, een laptop een maand. Je kunt je als winkelier niet, ik herhaal NIET, verschuilen achter problemen bij de importeur of fabrikant.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Je kunt je als winkelier niet, ik herhaal NIET, verschuilen achter problemen bij de importeur of fabrikant.
Soms wel.

Ik bedoel hiermee de situatie dat een klant bij mij komt en de notebook is defect. Deze is niet meer in de garantie en ook niet bij mij gekocht.
Ik bestel de onderdelen en na 8 weken zijn de onderdelen pas binnen.
Dan kun je als klant zijnde wel eisen dat de notebook binnen 4 weken gerepareerd moet zijn, maar als ik de onderdelen niet binnen heb, kan ik de reparatie niet uitvoeren.

En als je dan gaat eisen dat je dan na 5 weken je notebook terug wilt hebben, kan dat. Maar dan wel ongerepareerd.

Voor alle duidelijkheid:
Dit betreft de situaties buiten de garanties en machines die ik zelf niet geleverd heb.
En als een notebook 1 tot 4 jaar oud is, worden deze eigenlijk nooit door de winkelier zelf omgeruild.
En geld terug is dan al helemaal niet aan de orde.
Dit betreft dan ook weer de situaties dat op de onderdelen gewacht moeten worden.

Anastasia
Berichten: 474
Lid geworden op: 20 jan 2007 15:51

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door Anastasia »

Ieder kind weet dat Ik ben Ik zo snel mogelijk dient te repareren, maar.....

Als er geen onderdelen geleverd worden word het lastig en zal deze zich beroepen op overmacht!

Als er teveel kapot gaat, (verkeerde merk gekocht?)
dan heb je een probleem.... maar bij overmacht is er niets aan te doen.

Dus IK ben IK gaat dan toch vrijuit, en blijft een goede maar iets duurdere vakman die vaak sneller kan repareren dan die opstuurders in mooie winkels, en hij weet tenminste waar hij over praat, geen verkoop onzin, maar eerlijk en betrouwbare adviezen!

Veel succes Ik ben Ik, jammer dat we niet jou adres mogen plaatsen, zie gedragsregels, of mag ik als minderjarige stout zijn?

Welturusten!

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Veel succes Ik ben Ik, jammer dat we niet jou adres mogen plaatsen, zie gedragsregels, of mag ik als minderjarige stout zijn?
Ik weet dat ikzelf nogal rebels ben.
Ik ga niet met de grote meuk mee, maar ik ga mijn eigen weg.

En doordat ik geen mooie praatjes vertel en ook niet vertel wat de consumenten graag willen horen, zien veel forumgebruikers mij liever gaan dan blijven.

Aan de andere kant ben ik zo eerlijk mogelijk.
Dus als de consumenten gelijk hebben, krijgen ze van mij gelijk.
Hebben ze echter geen gelijk, dan ga ik ze geen stroop om de mond smeren, maar ik zeg gewoon dat ze geen gelijk hebben.

En dat is voor sommige mensen ook weer meer reden dat ik wegga.
Puur omdat sommige van mening zijn dat de consument altijd gelijk heeft.

En aangezien ik nogal rebels ben, geef ik mijn ware identiteit niet prijs. Puur om te voorkomen dat ik last van stalkers krijg.
En ook omdat het hier op de forum ook niet toegestaan is.

Mijn doel is ook om de consument te laten zien wat er aan de andere kant gebeurd.

Dit is ook weer een eigenschap van mij die heel duidelijk aanwezig is in mijn bedrijf.
Ik heb een open deur en de klanten mogen altijd bij de reparatie aanwezig zijn. Ik heb nog nooit een moment gehad dat ik een reparatie zonder de klant heb willen uitvoeren.
Bij de meeste computerzaken mag je als klant zijnde helemaal niet bij de reparatie aanwezig zijn!

santygo
Berichten: 540
Lid geworden op: 01 apr 2004 19:46

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door santygo »

Had twee jaar geleden een notebook HP Pavilion zd 8000 die er na 16 maanden mee op hield. Teruggebracht naar de leverancier ( eerste reactie was: Standaard reparatietermijn is 3 weken ) en hetzelfde verhaal als hierboven beschreven: Wachten op onderdelen en weer wachten en weer wachten enz.

Na 10 weken was de leverancier ( Office Centre ) er duidelijk in:

Dit duurt te lang, ga maar winkelen, zoek maar iets nieuws uit tegen de oorspronkelijke aankoopwaarde.

Zo kan het dus ook!!

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als er geen onderdelen geleverd worden word het lastig en zal deze zich beroepen op overmacht!
Uit rechtelijke uitspraken is gebleken dat dit is geen overmacht is.
Zoals je kunt lezen, hangt dat van het product af. Een wasmachine twee weken, een laptop een maand. Je kunt je als winkelier niet, ik herhaal NIET, verschuilen achter problemen bij de importeur of fabrikant.
Twee weken is geen redelijke termijn, ongeacht het product type. Denk eerder aan zes weken. Vaak kan een product sneller worden gemaakt maar als een keer iets langer duurt is dat niet meteen onredelijk.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Uit rechtelijke uitspraken is gebleken dat dit is geen overmacht is.
Als een klant bij mij komt met het verzoek om een notebook te repareren en de onderdelen hebben een levertijd van 8 weken, dan kan de klant wel eisen dat ik het binnen 6 weken repareer, maar dan kan ik wel degelijk beroepen op overmacht!

Want ik kan er niets aan doen dat die onderdelen niet eerder leverbaar zijn.

RobertIon
Berichten: 21
Lid geworden op: 23 mar 2007 18:52

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door RobertIon »

Afgelopen vrijdag ben ik naar de winkel gegaan, met laptop tas. Het lijkt mij beter om persoonlijk langs te gaan, anders wordt ik weer met een smoesje via de telefoon afgescheept.

In de winkel kwam een jonge man, en vroeg of hij mij kon helpen. Ik heb hem het verhaal in het kort uitgelegd. Hij is achter gaan kijken, maar je raad het al, hij was niet binnen gekomen. (hij zou als het goed is deze dag binnen komen) Hij is gaan bellen, maar de man van Acer die over reparaties gaat, was op dat moment niet te bereiken. Ik drong de jonge verkoper aan om zijn baas erbij te halen. Je had zijn kop moeten zien. Later kwam hij terug. 'de baas is in bespreking, het kan wel tot 16.00 a 17.00 uur duren. (ik was er om 15.00 uur)' Dan wacht ik daarop, zei ik. Hij schrok zich rot. Ja, als je dat wilt. 'we willen je vanmiddag ook bellen. Ik maakte hem duidelijk dat ik daar niet meer in trapte en dat ik vaker valse beloftes heb gehad. Hij wist zich geen raad meer. (k*t klant).

Op een moment kwam de baas eraan. Hij heeft ook nogmaals gebeld naar Acer. Nu heeft de baas beloofd dat de laptop volgende week vrijdag (dus deze week) er zal zijn. Als hij er donderdag nog niet is, dan zal hij hem persoonlijk halen. Hij heeft wel uit zichzelf de helft van de reparatieprijs afgehaald. Ik ben benieuwd.

Morgenmiddag zal ik voor de zekerheid bellen, anders zal ik andere maatregelen moeten treffen.

Fantastisch jijbak dat je boek 7 van het Burgerlijk Wetboek erbij hebt gehaald. Hier kan ik wat mee.

ikbenik

Re: Laptop reparatie van 3 maanden

Ongelezen bericht door ikbenik »

Quote:
Als er geen onderdelen geleverd worden word het lastig en zal deze zich beroepen op overmacht!



Uit rechtelijke uitspraken is gebleken dat dit is geen overmacht is.
Hoe wil je dat dan noemen?


Als een klant bij mij komt met een probleem en ik moet een onderdeel bestellen en op het onderdeel zit een levertijd van 16 weken op en de klant wilt dat de notebook binnen 4 weken gerepareerd is, dan is dat wel degelijk overmacht.

Als de klant dan na 4 weken terugkomt en hij eist de notebook terug, dan is dat geen probleem. Maar dan wel ongerepareerd.

Dan ben ik wel eens benieuwd hoe die rechters dan de notebook kunnen repareren zonder dat gevraagde onderdeel.

Leg me dat maar eens uit.

En kom niet met een gerechtelijk verhaal, maar met een technisch verhaal hoe ik dan het probleem moet oplossen.

Dat kun je niet, dus stop met die juridische gezwam.

Gesloten