LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] MacBook of een 'normale' laptop?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
stofzuigertje

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De antwoorden voor goedkope €399,- aanbieding negeren want een Sony of Apple is duurder.
Ze willen dus ook mooi slank model.
Voor Windows, Linux en Apple zijn 3 verschillende anti Virus programma's dus als je de goede kiest geen probleem.
Verder kan een window scanner alleen via hulp programma onder Linux draaien dus onzin over virussen!

Gezien de prijzen van Sony is het geen €400,- duurder maar eerder €200 of minder.

De Apple heeft wel meer status en een goede gebruikers groep en zeer behulpzaam forum waar veel ex windows bezitters meer begrip tonen voor digibeten als de meeste Windows forums.
Dus echt grote verschillen zijn er niet.
Apple kunt U nu kopen en die Sony, even wachten of je de huidige Vista wilt of Windows 7 ook goed is en ik zou voor de Sony daarom even wachten tot eind dit jaar of begin volgend jaar.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

D2Freak30 schreef:["D2Freak30"][queenfan"]
Moppentappers schreef: Grootste onzin er is nog nooit een werkende virus gesignaleerd op Mac OSX.
jawel

http://en.wikipedia.org/wiki/NVIR_(computer_virus)
Lees eens je eigen commentaar voordat je onzin verkoopt NVIR werkt NIET op OSX.
Doe er mee wat je wilt..

Link 2 gaat over Trojan, en een Trojaans paard is een functie die verborgen zit in een programma dat door de gebruiker wordt geïnstalleerd. Heeft niks met virusen te maken de gebruiker is hiervoor verantwoordelijk.
Eh duh, de gebruiker IS het grootste gevaar voor een pc. Als je nu echt zegt dat een trojaans paard niets met een virus te maken heeft dan heb je het toch een beetje verkeerd.[/quote]
Wijsneus voor jou.... http://nl.wikipedia.org/wiki/Trojaans_paard_(computers)
D2Freak30 schreef:
Zucht, ik open je link en wat staat er:

Voorbeelden van malware:

Adware - infecteert de computer met reclamesoftware, en zorgt doorgaans voor popups.
Boot sector virus - infecteert de boot sector op een harde schijf of diskette.
Computervirus - infecteert bestanden en richt vaak schade aan.
Computerworm - verspreidt zich direct over het netwerk en richt vaak schade aan.
IRCBot - verbindt de geïnfecteerde computer met een netwerk waaruit de computer bestuurd kan worden.
Rootkit - set programma's om een cracker toegang te geven tot een computer.
Spyware - geeft gegevens van de gebruiker door aan derden.
Trojan horse (Trojaans paard) - doet zich voor als iets anders dan het daadwerkelijk is en richt dan schade aan of functioneert als spyware.
Zucht er staat dan Maleware een verzamelnaam is van o.a. virussen maar ook Adaware (geen virus), Trojan enz lees zelf eens iets goed.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

Onder de categorie virussen vallen:
- virussen
- wormen
- trojan horses

Dus een trojan horse is dus wel degelijk een virus.

Daarnaast vertonen spyware en mallware ook vaker virusgedag.
Dus de grens tussen virussen en spyware vervaagd en lopen in elkaar over.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

BBCS schreef:Onder de categorie virussen vallen:
- virussen
- wormen
- trojan horses

Dus een trojan horse is dus wel degelijk een virus.

Daarnaast vertonen spyware en mallware ook vaker virusgedag.
Dus de grens tussen virussen en spyware vervaagd en lopen in elkaar over.
Een trojan is een soort virus maar het is het niet, een virus brengt schade aan je systeem terwijl een trojan dit niet zelf doet maar een achterdeur geeft aan de maker van deze trojan.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

queenfan schreef:
BBCS schreef:Onder de categorie virussen vallen:
- virussen
- wormen
- trojan horses

Dus een trojan horse is dus wel degelijk een virus.

Daarnaast vertonen spyware en mallware ook vaker virusgedag.
Dus de grens tussen virussen en spyware vervaagd en lopen in elkaar over.
Een trojan is een soort virus maar het is het niet, een virus brengt schade aan je systeem terwijl een trojan dit niet zelf doet maar een achterdeur geeft aan de maker van deze trojan.
Klopt, net als Wormen.

Echte virussen komen bijna niet meer voor, dit omdat (zoals je het zelf zegt) virussen schade aan het systeem toebrengt (harde schijven formatteren of wissen), terwijl nu alles op alles gezet wordt om de controle van de slachtoffercomputer over te nemen, om hiervan misbruik van te kunnen maken.

Internet wormen en Trojan Horses hebben wel degelijk een host nodig om zichzelf te vermenigvuldigen en zullen ook als ze de kans krijgen andere computers infecteren. Dat gedrag past zeer goed bij virussen, vandaar dat ze onder de virussen vallen.

Spyware wordt vaak door middel van een website ongevraagd op een computer geïnstalleerd, en hebben daarmee totaal geen gedrag van een virus die zichzelf via andere computers vermenigvuldigd.

Echter kan daarmee wel een achterdeurtje worden geopend en eventuele beveiliging worden uitgeschakeld.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door NONO »

BBCS schreef:
queenfan schreef:Persoonlijk Apple waarom....
- geen virussen,
- geen spyware,
Nogal een zwak excuus.

Want hoe weet je dat zeker?

De spywarescanners en virusscanners zijn allemaal gebaseerd op Windows spyware en virussen.

Zijn er virusscanners voor Linux die naar alle virussen kijken, dus niet alleen naar Windows virussen?
Dito voor Apple.

En zijn er ook spyware scanners voor Linux en Apple die niet alleen naar de Windows spyware gaan kijken?

Ik wil alleen maar zeggen dat voor Linux en Apple geen virusscanners en spyware scanners zijn, dus hoe weet je dan zeker dat op een computer met Linux of Apple geen virussen of spyware zit?

Dus bij Linux en Apple zijn geen critische updates nodig die beveiligingslekken dichten?

En als je over virussen spreekt, dan moet je kijken naar de trojan horses. Echte computervirussen komen al lang bijna niet meer voor.
Draai anders al sinds jaar en dag Intego software voor Mac OS X:
http://www.intego.com/

En tja, wat die tot nu toe afgevangen heeft, heeft altijd betrekking gehad op Windows gerelateerde virussen. Zal wel komen omdat in het wild voorkomende malware voor de OS X niet echt in grote mate verspreid is; al zou je toch zeggen dat wie die wil verspreiden wel iets inbouwt, dat die automatisch naar Mac's op zoek gaat.

Per slot van rekening meten ze ook met wat voor apparaat, besturingssysteem en browser het Internet benaderd wordt.

stofzuigertje

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Via een beveiligde Linux server kun je al je computers onzichtbaar maken en zo zie je bij mijn geen verschil tussen de Ubuntu en Win 95 PC.

Ja, want ik mijn prive museum draaide die 486 op Win 95 nog steeds en surfen en mailen kan nog wel maar onveilig wegens ontbreken anti virus die daarom nu via de server gecontroleerd word, dus zo is het dan hoewel voor Win 95 niets meer bestaat er toch een veilige toegang mogelijk!

D2Freak30
Berichten: 307
Lid geworden op: 24 feb 2009 13:35

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door D2Freak30 »

queenfan schreef:
BBCS schreef:Onder de categorie virussen vallen:
- virussen
- wormen
- trojan horses

Dus een trojan horse is dus wel degelijk een virus.

Daarnaast vertonen spyware en mallware ook vaker virusgedag.
Dus de grens tussen virussen en spyware vervaagd en lopen in elkaar over.
Een trojan is een soort virus maar het is het niet, een virus brengt schade aan je systeem terwijl een trojan dit niet zelf doet maar een achterdeur geeft aan de maker van deze trojan.
Foutje, het hoofdkenmerk van een virus is dat het zichzelf kan verspreiden. Schade is optioneel.

http://rampensite.nl/content/view/124/36/

liesbethoerlemans
Berichten: 10
Lid geworden op: 23 jan 2008 14:39

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door liesbethoerlemans »

Ik heb een paar dagen geleden een MacBook gekocht omdat ik 'm mooi vond. Het is echt super. Ik heb lang geaarzeld want als je een veredelde typemachine nodig hebt is ie eigenlijk veel te duur. Maar ik heb er absoluut geen spijt van.

queenfan
Berichten: 1415
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door queenfan »

D2Freak30 schreef:
queenfan schreef:
BBCS schreef:Onder de categorie virussen vallen:
- virussen
- wormen
- trojan horses

Dus een trojan horse is dus wel degelijk een virus.

Daarnaast vertonen spyware en mallware ook vaker virusgedag.
Dus de grens tussen virussen en spyware vervaagd en lopen in elkaar over.
Een trojan is een soort virus maar het is het niet, een virus brengt schade aan je systeem terwijl een trojan dit niet zelf doet maar een achterdeur geeft aan de maker van deze trojan.
Foutje, het hoofdkenmerk van een virus is dat het zichzelf kan verspreiden. Schade is optioneel.

http://rampensite.nl/content/view/124/36/
Ook dat en een trojan verspreid zich na mijn weten niet zelf

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door BBCS »

Je hebt de virus en je hebt de verzamelnaam virus.

Als je spreekt over een computervirus, dan verstaan veel mensen dat als verzamelnaam, maar er bestaat ook een echte virus.

Onder de verzamelnaam virussen vallen onder:
- virus
- worm
- trojan horse

Dat zijn zaken die zichzelf verspreiden.
Echter wat tegenwoordig ook voorkomt zijn trojans die zichzelf niet verspreiden, en die vallen vaak onder de noemer spyware/mallware.

In beginsel heb je drie groepen:
- virussen (virus, worm, trojan horse)
- Spyware
- mallware.

Echter is het ook zo dat de grens tussen die groepen vaker vervagen en in elkaar overlopen.
Zo is het ook bekend dat spyware ook het gedrag van virussen gaan vertonen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door kweenie »

liesbethoerlemans schreef:Ik heb een paar dagen geleden een MacBook gekocht omdat ik 'm mooi vond. Het is echt super. Ik heb lang geaarzeld want als je een veredelde typemachine nodig hebt is ie eigenlijk veel te duur. Maar ik heb er absoluut geen spijt van.
Gefeliciteerd! Ik ben benieuwd naar je ervaring en hoe de mac in het dagelijks gebruik bevalt in vergelijking met windows.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Rustig »

@mfeddema, neem rustig voor de komende 6jaar zonder problemen een Mac. Je kunt er, als je wil, 2 OS-en op draaien. OSX als je zonder virussen door het digitale leven wilt. En kun je niet zonder Win., dan schakel je over.

Requiem1991
Berichten: 12
Lid geworden op: 22 okt 2009 12:54

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Requiem1991 »

Persoonlijk zou ik voor Windows gaan omdat ik het gewend ben.
Als je van Windows de overstap maak naar de Mac OSX is het even wennen.
Persoonlijk kan ik er niet veel mee, maar heel veel kennissen van mij gebruiken het en prijzen het zeer aan.
Wil je kwaliteit wat goed en lang meegaat koop dan een Apple, deze laptops gaan goed lang mee en zijn goed samengesteld op hardware, alles klopt eraan.
Wat opzich een voordeel is van de Mac is dat je naast de Mac OSX ook gewoon Windows 7 - vista - xp ernaast kan draaien en aangezien zowat alle Macs wel een Core 2 Duo of betere processor hebben draait dit erg vloeiend.
Het is een persoonlijke kwestie en het is zeker wennen, probeer het even uit en test wat je fijner vind.
De Sony Vaio's zijn ook top dingen, nog nooit problemen mee gehad ( we hebben er zelf eentje ).
Deze dingen zijn zoals de Mac's heel stevig en betrouwbaar, maar dan zit je ongeveer op de zelfde prijs.

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Mac met iLife en eventueel iWorks kant en klaar systeem voor veel toepassingen.
Windows goed naar eigen smaak in te richten maar veel meer eigen initiatief (in het bij elkaar schrapen van de juiste programmatuur) noodzakelijk. Om te configureren werkt Apple hardware eenvoudiger (netwerk etc.). OSX is een Unix variant en dit werkt over het algemeen stabieler dan de meeste windows versies.

Voor zover ik begrepen heb mengen toepassingen zich niet in het centrale besturingssysteem waardoor het veel langer duurt voor het systeem trager wordt en eventueel geherinstalleerd zou moeten worden.

Markt aandeel van Microsoft is groter dus er zal meer gewenste en ongewenste software voor te krijgen zijn. Zakelijk bekeken is een- relatief goedkopere - Windows computer een betere keuze denk ik. Nu draait Windows ook op een intel based Mac dus je kan een dual boot maken of binnen OSX windows in een venster draaien. In het laatste geval heb je extra - betaalde - software nodig om dit mogelijk te maken.

Sinds een paar maanden eigenaar van een 17"Macbook pro en geen moment spijt van. Veel bezig met foto's en dit is echt "piece of cake" met iPhoto. Zaken presenteren op TV of - met behulp van een Airport express - je iTunes naar je stereo streamen en dan met je iPod Touch/iPhone je bibliotheek aansturen is gewoon magic ;-).
Van de week een uur lopen klooien om Windows zover te krijgen om een NTFS geformatteerde schijf weer op FAT32 te krijgen; was met OSX disk Utillity binnen een paar seconden gefixed.

Binnenkort eens kijken of m'n oude LP's met Garageband (standaard software) te digitaliseren zijn.

Heb er net maar een 27"iMac erbij gekocht. Erg mooie apparatuur.
Ben in een paar maanden Macfreak geworden ;-D


------
schreef hij op een PC met Windows XP SP2 ;)

shushu
Berichten: 22
Lid geworden op: 08 dec 2009 12:03

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door shushu »

Een apple doet waar ie goed in is, het OS is snel en overzichtelijk. Echter heel veel consumenten werken sinds jaar en dag met een computer met daarop een windows OS. Dus dat is even onschakelen.

En over virussen, zodra iedereen een mac koopt en gemeengoed is, komen de virussen ook vanzelf. Kijk maar naar de virustoename toen langzaam maar zeker een standaard werd die iedere huishouden een pc had. Het treft meer mensen dus virusmakers vinden dat een kick, en meer respect op het net. Nutteloos maar goed.

Voor Windows heb je veel meer software voor dan voor Mac, ook omdat er nou eenmaal meer vraag naar is. Het is sinds de laatste tijd dat je bij alle software een link bij staat voor Mac. Dat was jaren geleden niet zo. Plus dat Apple zich een elitaire houding heeft gegeven, iets wat ik echt niet tof vind. Oh ja, Microsoft producten zijn toegankelijk en.....je kan er voor mee doen. Out of the box werkt een Mac snel maar wat gebeurd er als je als beetje computergebruiker dat ding aanpast om in je netwerk te hangen met extra functie... Dat kan niet want Apple bepaalde dat het zo alleen maar werkte en anders niet.

Als je heel veel dingen wel doen, koop een Windows desktop/laptop. Scheelt je aardig wat geld en kan je meer kanten mee op. Mac is mooi, je betaalt daarvoor en je kan 'm ook dualboot maken met Windows OS maar dat vind ik echt zo dom als het maar kan zijn, dat slaat het product de plank mis.

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door NONO »

"Ik zou gewoon voor een windows machine gaan, bij apple betaal je standaard 400 euro meer dan bij een computer met vergelijkbare prestaties."

Mag zo zijn, niettemin heeft de politie van Kopenhagen toch voor Apple gekozen:
http://macwereld.nl/nieuws/2009/12/poli ... _op_de_mac

En dat terwijl Apple eigenlijk veel meer consumentgericht is.
Alhoewel - en dat wordt nog eens de bottleneck voor het bedrijf -, de garantievoorwaarden met 1 jaar relatief gezien middeleeuws zijn.

Wat me wel eens verwonderd zijn de prijzen die ze voor tweedehands Apples vragen, zoals hier twee voorbeelden bij een officiële dealer:
MacBook 13 Intel Core 2 Duo (wit) 2.0 Ghz, 1GB, 80GB, Combodrive, Bluetooth, Airport, 10.6 OCCA9199 € 599,00

Laptop Apple MacBook 13 Intel Core Duo 2.0 Ghz, 1GB, 60GB, Combodrive, Bluetooth, Airport, 10.5 OCCA9240 € 599,00

Niet alleen tegenover de concurrentie van nieuwe Windows machines, maar gezien de nieuwprijs van een huidige MacBook - 899 euro - toch wel een heel dappere prijsstelling.

Al moet ik zeggen dat ik liever met een 13" MacBook - van een paar jaar oud - werk dan de 17" Windows XP laptops die ik bedrijfsmatig moet gebruiken.
Dus in dat licht bekeken kan ik me de keuze van de Denen heel goed voorstellen.

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: MacBook of een 'normale' laptop?

Ongelezen bericht door Rustig »

Verstandige mensen bij CPD! Onderaan het bericht in je link @nono staat; 'Het corps zoekt nog naar manieren om ook mobiele computers te gaan gebruiken.' Dat worden zeker iPhones.

Gesloten