LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medion garantie - slim of stompzinnig

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
mcleaver
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2006 15:58

Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door mcleaver »

Ik heb in december 2011 een Medion Akoya P5323 E / 8186 EU gekocht van Medion zelf. Ik heb er zelfs TWEE gekocht. Prima machines. Maar vorige week gaf een plotseling geen beeld meer. Ik heb met mijn technische collega Jan even een test gedaan waaruit bleek dat de (NVidia) videokaart stuk was. Hij had nog een zelfde type aansluiting liggen, en dat werkt. Dus ik wil graag een vervangende video van Medion, maar die krijg ik alleen als ik de hele computer opstuur - in de originele configuratie. Dan kan ik drie weken later mijn computer terug verwachten. Dat is natuurlijk niet echt handig voor mij of voor Medion. Maar de burocratie zorgt dat ze geen garantie hoeven bieden. Medion heeft ervoor gekozen om geen onderdelen op te sturen. Dus of stuur ik mijn werkende computer op voor drie weken, of koop ik zelf een nieuwe videokaart! Slim! Of kan ik rechtstreeks naar NVidia?

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door agnesm »

U heeft geen overeenkomst met Nvidia dus u zult bij Medion moeten zijn.
Dus of inderdaad hele computer opsturen of zelf een nieuwe videokaart kopen (hou er wel rekening mee dat garantie van computer volledig verloopt zodra de computer is opengemaakt).

mcleaver
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2006 15:58

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door mcleaver »

agnesm schreef:U heeft geen overeenkomst met Nvidia dus u zult bij Medion moeten zijn.
Dus of inderdaad hele computer opsturen of zelf een nieuwe videokaart kopen (hou er wel rekening mee dat garantie van computer volledig verloopt zodra de computer is opengemaakt).
Dat is zeker niet het geval. Men is natuurlijk vrij om bv een extra hardeschijf erin te doen (er zijn zelfs kabels voor), of extra geheugen enz. Garanties op computers vervallen niet als men ze opendoet.

agnesm
Berichten: 106
Lid geworden op: 10 nov 2011 17:46

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door agnesm »

Die vervallen weldegelijk als het door een "onkundig iemand" wordt gedaan en het zal de eerste reden zijn dat claims in de toekomst worden afgewezen. Staat in alle handleidingen die bij ieder product geleverd worden.

mcleaver
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2006 15:58

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door mcleaver »

agnesm schreef:Die vervallen weldegelijk als het door een "onkundig iemand" wordt gedaan en het zal de eerste reden zijn dat claims in de toekomst worden afgewezen. Staat in alle handleidingen die bij ieder product geleverd worden.
Als u geen zinvolle bijdrage heeft aan dit discussie, aub elders gaan trollen.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door Gizmo© »

mcleaver schreef:
agnesm schreef:Die vervallen weldegelijk als het door een "onkundig iemand" wordt gedaan en het zal de eerste reden zijn dat claims in de toekomst worden afgewezen. Staat in alle handleidingen die bij ieder product geleverd worden.
Als u geen zinvolle bijdrage heeft aan dit discussie, aub elders gaan trollen.
Als het antwoord je niet bevalt oke, maar ga niet de engnek uithangen.
Je vraagt hier advies en het antwoord kan positief of negatief zijn.
Maarja sommige willen de wereld alleen zien door hun eigen roze bril.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door brokkel »

Als eerste is het slim? Nee.
Is het dan stompzinnig? Nee ook niet.
Het is gewoon een standaard procedure instellen voor een garantieclaim.
Hoe eenvoudiger deze is, hoe minder deze kost.
Dit geldt natuurlijk niet voor jou specifieke geval. In jouw geval is het misschien goedkoper om alleen even een videokaart op te sturen maar in de meeste gevallen is het zo dat mensen zeggen dat het probleem a is want daarmee hebben ze problemen en als de computer dan in het testcentrum blijkt te staan is het opeens een totaal ander probleem.

Dus kan ik mij voorstellen dat ze elke computer waar een garantieclaim wordt gemaakt volgens een standaard procedure wordt behandeld. Dus elke computer naar een reperatiecentrum wat het probleem ook is.

En voor de rest heeft agnesm dus grotendeels gelijk.
Laatst gewijzigd door brokkel op 09 jul 2012 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.

trebelski
Berichten: 962
Lid geworden op: 27 aug 2010 20:32
Locatie: Amsterdam Centaal Station Perron1

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door trebelski »

mcleaver schreef:
Als u geen zinvolle bijdrage heeft aan dit discussie, aub elders gaan trollen.
Dat is wel degelijk een zinvolle reactie van agnesm! Dat het antwoord u niet bevalt is iets heel anders. De meeste merkcomputers zijn verzegeld en als je dat zegel verbreekt binnen de garantie-periode is het einde garantie. U heeft misschien iemand met kennis van zaken laten kijken, een ander kiest een slimme buurjongen. Dat is de reden dat er nu geen garantie meer op word gegeven (zeker niet als de computer gewijzigd is door voor hun onbevoegden).Als u hem alsnog opstuurt in de originele configuratie is er wellicht geen probleem.

mcleaver
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2006 15:58

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door mcleaver »

trebelski schreef:De meeste merkcomputers zijn verzegeld en als je dat zegel verbreekt binnen de garantie-periode is het einde garantie.
Welke merken? Ik heb bij Medion, Acer, Asus, Epson, Dell, Compaq, MSI en Sony nooit een zegel gezien. Dat zijn er ontertussen een stuk of 30 sinds 1984.
En ik zet altijd mijn eigen dataschijf (D) over zogauw ik een nieuwe computer heb. En als de 500 MB vol raakt, dan zet ik in de plats een 1 tb, 2TB of nu 3Tb in de plaats. Ik kan natuurlijk geen drie weken zonder mijn computer. Moet ik dan een uitkering gaan trekken?

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door brokkel »

mcleaver schreef: Ik kan natuurlijk geen drie weken zonder mijn computer. Moet ik dan een uitkering gaan trekken?
Je had mogelijk ook een extra verzekering kunnen afsluiten als de computer beroepsmatig onmisbaar is. Er zijn verschillende merken die speciaal voor dit soort gevallen een 24 uurs service of Next-business-day garantie aanbieden. Die kosten misschien wel wat maar dan krijg je dus wel die service die jij nodig hebt.
Maar ja. Als je alleen betaald voor de computer en dus de standaard garantie accepteerd moet je niet raar staan te kijken als je (zelfs bij dure, complexe apparatuur) een behoorlijke periode zonder apparaat moet stellen. Dit is bekend en 10 tot 15 werkdagen is gewoon acceptabel.

Kan je zolang niet zonder dan moet je of zelf zorgen voor een back-up of betalen voor betere service.

mcleaver
Berichten: 19
Lid geworden op: 02 feb 2006 15:58

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door mcleaver »

[quote="brokkel]Kan je zolang niet zonder dan moet je of zelf zorgen voor een back-up of betalen voor betere service.[/quote]
Ik heb natuurlijk een backup en een machine op kantoor gesynced. Maar ik heb gewoon een stukke videokaart en wil dat omruilen. Maar dat mag niet zonder de computer op te sturen. Lijkt me een verspilling van tijd, geld en energie. Een koelanter houding van Medion zou wenselijk zijn.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door brokkel »

mcleaver schreef:Ik heb natuurlijk een backup en een machine op kantoor gesynced. Maar ik heb gewoon een stukke videokaart en wil dat omruilen. Maar dat mag niet zonder de computer op te sturen. Lijkt me een verspilling van tijd, geld en energie. Een koelanter houding van Medion zou wenselijk zijn.
Dus valt het wel mee met de absolute onmisbaarheid. Het is hoogstens wat ongemakkelijk.
En waarom zou Medion nu speciaal voor jou coulanter moeten zijn?
Dat coulanter zijn kost namelijk veel meer dan het volgen van de standaard procedure. Het klinkt misschien wat raar in jou oren maar het is voor Medion dus goedkoper om zelfs in jou geval de computer op te laten halen en in het service-center te laten repareren. Want als ze elk geval apart moeten gaan bekijken of het beter is om iets op te sturen of terug te halen moet je dus een persoon elke claim apart laten beoordelen. Die moet dus gaan beoordelen of jij voldoende verstand hebt om het probleem te kunnen vaststellen en vervolgens te repareren.
Ik heb jarenlange ervaring in de techniek en ik weet dat elk merk alleen die mensen iets laten vervangen onder garantie die door dat merk is goedgekeurd.
Dit betekend dus dat een bedrijf dat iets onder garantie zelf wil repareren mensen vanuit het bedrijf naar de fabriek moet sturen om daar te worden "opgeleid" om dit te mogen doen. En dan zouden ze "een leek" als jij geheel zelfstandig een garantiereparatie laten uitvoeren?
Nee, zo werkt het niet.
Als je garantie wilt zal je je aan hun regels moeten houden en 10 tot 15 dagen is geheel binnen de verwachting.

MAXIEM

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door MAXIEM »

mcleaver

Bij Medion is dus het adagium: waarom zullen we het makkelijk doen als het ook moeilijk kan (en met zoveel mogelijk overlast voor de klant)!

Maxiem.

brokkel
Berichten: 316
Lid geworden op: 10 mar 2011 13:11

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door brokkel »

MAXIEM schreef:waarom zullen we het makkelijk doen als het ook moeilijk kan (en met zoveel mogelijk overlast voor de klant)!
En waarom is dat zo?
Er is netjes een mogelijkheid om onder garantie de computer gerepareerd te krijgen.
Binnen een acceptabele tijd en met volledige service.
Want nu kan TS toevallig zelf wel controleren dat de videokaart kapot is maar Medion kan niet inschatten hoe kundig de TS-er is. Dus moeten zij op blind vertrouwen een videokaart op gaan sturen?
En wat als het dan uiteindelijk niet de videokaart is maar dat er een ander probleem is? Dan vervolgens alsnog op gaan halen?
Krijgen we het commentaar dat je het eerst zelf moet oplossen om vervolgens alsnog het systeem op te sturen.

Sorry, ik kan mij voorstellen dat als de computer onder garantie gerepareerd moet worden deze gerepareerd moet worden door een bedrijf naar keuze van de leverancier. Dat dit enige tijd kost mag ook gewoon worden geaccepteerd.
3 weken is nog steeds acceptabel. Leuk is misschien anders maar ook weer niet heel bijzonder.
Het is dus voor mij een non-issue van de TS-er die gewoon vindt dat hij zijn zin niet krijgt maar waar naar mijn mening Medion gewoon goed handelt.

Gizmo©
Berichten: 473
Lid geworden op: 28 apr 2004 23:20

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door Gizmo© »

Amen.

LeoZ
Berichten: 322
Lid geworden op: 02 okt 2008 20:30

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door LeoZ »

Een Medion PC (die ik zelf thuis heb staan) is NIET verzegeld!

Men kan dus zonder garantie problemen iets aanpassen en/of bijplaatsen; in mijn geval een extra koeler.

Umad
Berichten: 336
Lid geworden op: 03 aug 2010 16:09

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door Umad »

agnesm schreef:U heeft geen overeenkomst met Nvidia dus u zult bij Medion moeten zijn.
Dus of inderdaad hele computer opsturen of zelf een nieuwe videokaart kopen (hou er wel rekening mee dat garantie van computer volledig verloopt zodra de computer is opengemaakt).
Pure onzin. Een pc is juist een ideaal ding waar je zelf geheugen of andere hardware onderdelen in kunt stoppen. Dit mag en kan geen reden zijn waarom de garantie niet meer gegeven word. Mocht jij (en anderen die je napraten als kip zonder kop) bij dit standpunt blijven, dan ga ik je vriendelijk verzoeken de garantievoorwaarden van medion even door te lezen. Wijs ons dan maar waar staat dat als de behuizing word geopend de garantie vervalt. Ik ben zeer benieuwd, want ik zie het nergens staan.

Sterker nog, de eerste fabrikant die hiermee begint, gaat niet veel pc's verkopen.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Heel erg jammer maar dat doet medion (en een groot aantal andere merken) wel degelijk en wel met het zinnetje onder uitsluitingen van garantie:

"Gebruik, montage of installatie van de zaken of onderdelen in strijd met de gebruiksaanwijzing/documentatie"

In de gebruiksaanwijzing/documentatie staan de eigenschappen van het systeem omschreven. prik je er extra geheugen of een andere kleurenkaart in dan mag je hopen dat je pc voortaan heel blijft want strikt genomen is je recht op garantie vervallen....
Er zullen heus merken zijn die hier coulant mee omspringen maar de gemiddelde particulier die op goed geluk wat modificaties uitvoert kan pech hebben als het minder goed uitpakt.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door olaf79 »

Veldt01 schreef:Heel erg jammer maar dat doet medion (en een groot aantal andere merken) wel degelijk en wel met het zinnetje onder uitsluitingen van garantie:

"Gebruik, montage of installatie van de zaken of onderdelen in strijd met de gebruiksaanwijzing/documentatie"

In de gebruiksaanwijzing/documentatie staan de eigenschappen van het systeem omschreven. prik je er extra geheugen of een andere kleurenkaart in dan mag je hopen dat je pc voortaan heel blijft want strikt genomen is je recht op garantie vervallen....
Er zullen heus merken zijn die hier coulant mee omspringen maar de gemiddelde particulier die op goed geluk wat modificaties uitvoert kan pech hebben als het minder goed uitpakt.
Kijk in de handleiding eens onder het kopje upgrades uitvoeren. Een computer is gemaakt om te upgraden en de handleiding zal precies aangeven hoe dit moet en welke apparatuur daarvoor geschikt is.
Overigens, de rechter accepteert de smoesjes zoals jij hierboven poneert absuluut niet. Garantie verloopt alleen als er een defect verwijtbaar is.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: Medion garantie - slim of stompzinnig

Ongelezen bericht door 53o »

Dus ik wil graag een vervangende video van Medion, maar die krijg ik alleen als ik de hele computer opstuur - in de originele configuratie. Dan kan ik drie weken later mijn computer terug verwachten. Dat is natuurlijk niet echt handig voor mij of voor Medion. Maar de burocratie zorgt dat ze geen garantie hoeven bieden. Medion heeft ervoor gekozen om geen onderdelen op te sturen. Dus of stuur ik mijn werkende computer op voor drie weken, of koop ik zelf een nieuwe videokaart! Slim! Of kan ik rechtstreeks naar NVidia?
Ik heb alle replies ge-skipped, maar helaas werkt het in de realiteit op deze manier:

Koop je een complete PC van een bepaald merk, dan moet bij een defect de complete PC worden opgestuurd. Koop je een PC die uit zelf geassembleerde onderdelen bestaat, of door de winkel geassembleerd is uit losse onderdelen, dan vragen ze alleen om dat onderdeel.

Denk zelf trouwens dat er weinig mis is met de service van Medion t.o.v. veel andere merken, maar hoe dan ook, als je de kennis (of een kennis) hebt om de oorzaak van een defect te achterhalen, koop dan gewoon geen merk pc's. Stel ze zelf samen of laat deze samenstellen.

Gesloten