LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe laptop met oude harde schijf

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Dimke30
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 feb 2019 13:43

Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Dimke30 »

Iemand dit al meegemaakt?
In 2015 laptop gekocht bij Mediamarkt. Deze laptop werd met enige regelmaat maar niet overdreven veel gebruikt. Nu in 2019 blijkt het opstarten zeer lang te duren, ook werken diverse programma's zeer traag. Mediamarkt geeft aan dat de garantie verlopen is, en we de computer alleen tegen betaling kunnen aanbieden ter reparatie. Dus ik maak al kosten en ik ben mijn computer kwijt.
Dus heb ik een extern partij ingeschakeld, die kwamen langs, hebben geconstateerd dat de snelheid van de harde schijf gedaald was naar 0,8 mb en nu bleek er een harde schijf uit 2006 in het apparaat te zitten. Wederom hierop contact gezocht met mediamarkt maar die geven niet thuis. Ik had echt de laptop bij hen ter reparatie moeten aanbieden. En dan nog suggereren dat wellicht de laptop in de tussentijd open is geweest. Nou ik kan u vertellen, nadat er uiteindelijk 20 schroefjes eruit gepeuterd waren heeft de techneut het apparaat open gekregen, dat had ik met geen mogelijkheid voor elkaar gekregen in de afgelopen 4 jaar. Uit alles bleek gewoon dat de laptop voordat we hem kochten open is geweest, de computer heette al hptje, 2 schroefjes waren al dol. Maar mediamarkt geeft nog geen kik hierover.
Laatst gewijzigd door Radar op 22 feb 2019 13:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dimke30 schreef:
22 feb 2019 13:52
Uit alles bleek gewoon dat de laptop voordat we hem kochten open is geweest, de computer heette al hptje, 2 schroefjes waren al dol.
Als dat zo is, waarom heb je daar dan bij aanschaf niets mee gedaan? Dat was het moment om te klagen... Nu heb je geen poot meer om op te staan, want je kunt nooit meer bewijzen dat je hem niet zelf omgewisseld hebt.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Goed mogelijk. Oplichtende eerste koper koopt laptop met mooie grote harde schijf of SSD. Verwisselt die schijf vervolgens voor een oud exemplaar, zet software over en brengt laptop terug. Krijgt het aankoopbedrag aan de balie terug en heeft zo mooi een gratis spiksplinternieuwe schijf verkregen. De laptop wordt aan een nieuwe geïnteresseerde verkocht en die zit met oude onderdelen te kijken en merkt dat pas enige tijd later. Dit gaat nog eens heel groot worden als winkels niet beter op teruggebrachte spullen controleren.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door witte angora »

En dan moet je je ook nog eens af gaan vragen wat er met die oude harde schijf allemaal gebeurd is, waar je dus geen weet van hebt.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zeker goed mogelijk. Daarom zou ik een computer die al een naam heeft, nooit accepteren.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Nu ik er over nadenk, betwijfel ik of het verhaal klopt of dat u de datecode op de HDD verkeerd interpreteert.
In 2006 waren het in mijn ervaring nog allemaal IDE schijven van 40-80GB. In 2015 hadden laptops Sata III met schijven van 500-1000GB.
Alleen al de grootte van de schijven moet onmiddellijk opvallen. En IDE schijven van 2006 passen niet in een 2015 laptop.
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 22 feb 2019 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door BL2 »

Ook al heb je er nu weinig nog aan na 4 jaren, maar komen de eigenschappen dan wel overeen met wat je gekocht hebt, dus bv de grote van de harde schijf enz.
Is daar na aankoop niet naar gekeken ?
Verder, als de PC al een naam heeft, klopt er natuurlijk iets niet. Dan is direct teruggaan toch vanzelfsprekend. Al hoewel het verhaal dan ook al moeilijk ligt bij terugkomst in de winkel.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door chrisd1 »

BL2 schreef:
22 feb 2019 14:42
Verder, als de PC al een naam heeft, klopt er natuurlijk iets niet.
Klopt natuurlijk helemaal niet
Dan is direct teruggaan toch vanzelfsprekend. Al hoewel het verhaal dan ook al moeilijk ligt bij terugkomst in de winkel.
Waarom? Zo'n laptop is gewoon niet ongebruikt, waarvoor deze is verkocht.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar geen 2006 schijf in een laptop van 2015. Onmogelijk waar haal je dat jaartal vandaan.?

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Revoked »

Theotrucker schreef: Maar geen 2006 schijf in een laptop van 2015. Onmogelijk waar haal je dat jaartal vandaan.?
Gek genoeg staat er een productie datum op een harde schijf. Heel bijzonder (not). Wel is het format in het Amerikaans: jj-mm-dd. Misschien dat het dus wel meevalt met "2006", het zou eerder duiden op dag 6. Maar goed...ik heb en niet gezien. Ik persoonlijk zou er gewoon een SSD in drukken met een M2. Unattended windhoos erop en klaar. Oude zooi van de oude schijf met een adapterbay evt terugzetten.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door chrisd1 »

snuffel1 schreef:
23 feb 2019 10:21
De garantie was al verlopen en een externe 'expert' heeft de laptop open gemaakt en is van mening dat de harde schijf 9 jaar ouder is dan de laptop zelf. Al zou dat zo zijn dan maakt het nu geen verschil meer omdat de laptop door een onbevoegde is open gemaakt en dat mag volgens de garantievoorwaarden niet gedaan worden.
Mag natuurlijk wél, alleen vervalt dan ook elke garantie; ook de wettelijke; wat een kleuter kan begrijpen.

BL2
Berichten: 4791
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door BL2 »

Misschien handig en verstandig even een reactie van de topicstarter af te wachten.

Zombiemaster
Berichten: 449
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Zoals ik al eerder schreef is het goed mogelijk dat de Datecode verkeerd is geïnterpreteerd. Veel laptops in de budget categorie hebben een Seagate schijf en die hebben een bijzondere Datecode JJWWD (Fiscaal jaar dat in juli ervoor begint, weeknummer, weekdagnummer).
Zo is 15206 niet 15 februari 2006 maar fiscaal jaar 2015, 20e week, 6e weekdag en dat is 16 november 2014.
Hier kun je omrekenen: http://www.bugaco.com/calculators/seagate_date_code.php

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Zombiemaster schreef:
22 feb 2019 14:32
Goed mogelijk. Oplichtende eerste koper koopt laptop met mooie grote harde schijf of SSD. Verwisselt die schijf vervolgens voor een oud exemplaar, zet software over en brengt laptop terug. Krijgt het aankoopbedrag aan de balie terug en heeft zo mooi een gratis spiksplinternieuwe schijf verkregen. De laptop wordt aan een nieuwe geïnteresseerde verkocht en die zit met oude onderdelen te kijken en merkt dat pas enige tijd later. Dit gaat nog eens heel groot worden als winkels niet beter op teruggebrachte spullen controleren.
Heb je enige bron dat er sprake is van deze manier van oplichten? Lijkt mij namelijk niet echt lucreatief.

Al bij al maakt het voor TS niets uit, de laptop is 4 jaar oud! Er is geen garantie en de HDD heeft met 4 jaar gewoon zolang gewerkt als je mag verwachten van een HDD er is dus ook geen sprake van een non-conformiteit.

Als je zo zeker bent van je zaak kun je hem natuurlijk opsturen maar ga er maar vanuit dat de Mediamarkt je uitleg dat de 06 staat voor de maand of dag en dat je hun (geheel terecht) onderzoekskosten verschuldigd bent.

De HDD vervangen voor SSD kost je een paar tientjes en is vermoedelijk goedkoper dan de onderzoekskosten bij de mediamarkt.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door 16again »

Google eens op typenummer van de schijf. Meestal kom je reviews tegen net na introductie.

Ook pricewatch op tweakers geeft historisch prijsverloop, waar introductiedatum aan te herleiden is.

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door BreejKC »

Na vier jaar hoef je aan garantie bij Mediamarkt, nergens trouwens, meer te rekenen. Die harde schijf heeft zijn beste tijd gehad of die nou uit 2006 of 2014 is, maakt nu niks meer uit.

Vergeet liever dit 'drama' en neem uw verlies? Denk liever in de toekomst en hoe u nog zo lang mogelijk plezier van uw laptop kunt hebben.

Verwijder die bijna defecte harde schijf definitief en zet er een SSD (voor een laptop) voor in de plaats. Zo duur zijn die niet meer. Diverse grote computerwinkels zoals Alternate of Informatique hebben een keur aan SSD's voor u, kunnen u voorlichten en de SSD eventueel ook nog voor u inbouwen.

Met mijn laptop van ca. 4 jaar oud heb ik dat ook gedaan. Naar mijn ervaring heeft dit alleen maar voordelen.
- Een SSD is meestal sneller als een harde schijf. Uw laptop reageert dus sneller.
- Een SSD kent geen bewegende delen, dus de laptop is ietsje stiller.
- Hebben tegenwoordig vaak dezelfde opslagcapaciteit als oude harde schijven.
- Doordat een her-installatie van het besturingssysteem plaatsvindt is alle 'rubbish'uit uw systeem verdwenen, wat het geheel ook weer sneller maakt.

Door zelf dus niet al te veel geld te investeren in een SSD geeft u uw laptop een degelijke update, waar u nog jaren plezier aan kunt beleven.

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Cro »

snuffel1 schreef:
23 feb 2019 10:21
Al zou dat zo zijn dan maakt het nu geen verschil meer omdat de laptop door een onbevoegde is open gemaakt en dat mag volgens de garantievoorwaarden niet gedaan worden.
Heb je hier ook een juridische onderbouwing voor? Volgens mij is dit namelijk niet correct, ik kan in ieder geval het wetsartikel die dit bepaald niet vinden. Het enige dat zou kunnen vervallen in mijn optiek is de fabrieksgarantie, het wettelijke recht op een conform product kan voor zover ik kan vinden niet vervallen wanneer een product enkel open gemaakt is.

Zie ook bijvoorbeeld dit artikel: https://blog.iusmentis.com/2016/07/22/e ... estickers/

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door BreejKC »

@Cro. En wat schiet TS hiermee op?

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ik zou weleens een foto willen zien van die HD, met type en serienummers. Het kan bijna niet dat een schijf uit 2006 in een laptop die 9 jaar jonger is past.

Moneyman
Berichten: 29868
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nieuwe laptop met oude harde schijf

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zoals zo vaak is TS na zijn OP niet meer terug geweest.

Gesloten