LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Oem opnieuw activeren

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
HuugJ
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 aug 2006 17:14

Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door HuugJ »

Goede middag, ik heb een tijd terug mijn nieuwe oc laten instaleren door een kennis die er "verstand" van dacht te hebben. Na een paar uur had hij alle programma's incl. windows xp verwijderd. Hij heeft daarna weer het een en ander terug kunnen zetten. Nu heb ik pas windows update uitgevoerd en nieuwe downloads gedaan. Na dat ik dit gedaan heb krijg ik telkens een bericht dat ik een illegale windows versie heb. Bij navraag in de winkel vertelden ze mij dat de OEM code achter op de pc staat, dat is ook zo. Kan ik deze code opnieuw invoeren en zo ja hoe?

Alvast bedankt, Gr. Huug

gsm-it
Berichten: 150
Lid geworden op: 05 dec 2004 20:47

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door gsm-it »

Bij een OEM versie staat de Windows versie met de bijbehorende sleutel op een speciale sticker op de kast.
Microsoft heeft echter de teugels van het licentiebeheer strakker aangehaald voor XP via SP2 en daarop volgende updates.
De OEM versie mag NIET opnieuw geinstalleerd worden, maar wel met de fabrieks instellingen teruggezet worden van een image, die dan wel op de harde schijf of op een CD beschikbaar moet zijn.
Verder mag er niet teveel aan de PC gewijzigd zijn. Een ander moederbord zal hoogst waarschijnlijk problemen geven omdat er dan sprake is van een andere PC. De licentie is dan eigenlijk niet meer geldig.

De PC zal wel weer normaal functioneren zonder SP2 (te verwijderen via Configuratiescherm, Software). WIlt u echter gebruik kunnen maken van updates en nieuwe software van Microsoft, dan rest alleen nog een telefoontje naar Microsoft. Als u kiest voor telefonisch activeren, dan wordt het gratis nummer vertoond. Leg de zaak uit en wellicht krijgt u een nieuwe code.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door joopataa »

EEn OEM-versie van Windows mag best opnieuw worden geinstalleerd Maar wel op dezelfde computer waarbij hij geleverd is! Ik heb een OEM versie en na een crash en een nieuwe harddisk moest er opnieuw geactiveerd worden. 1 telefoontje , de zaak uitleggen en uiteraard word gekeken of het nog steeds dezelfde computer is door de configuratie te vergelijken met dat waar hij eerst opstond.Dus een OEMversie mag Niet op een andere computer worden gebruikt. Daar moet je een veel duurdere Fullversie voor kopen. Maar het is natuurlijk wel een probleem als je een fake-windows schijf hebt. Dan kan je nog steeds naar microsoft bellen en als het buiten je schuld is kan je met een korting legaal maken.
Joopataa

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door hharteman »

hernoem het bestand wgatray.exe in wgatray1.exe
henoem het bestand wgalogon.dll in wgalogon1.dll.
na opnieuw opstarten zal de melding niet meer komen.
Schakel wel de auto updata uit want anders komt het weer terug na een updatepoging.
Beveiliginsupdates moet je dan handmatig gaan doen.

vdberg35
Berichten: 43
Lid geworden op: 19 nov 2005 18:09

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door vdberg35 »

Waarschijnlijk heeft jouw vriend windows xp corporated edition geinstalleerd, met een ander serie nummer dan op jouw kast staat.
Je kunt proberen of je Windows xp opnieuw kan instaleren vanuit windows.
Er wordt dan opnieuw naar het serie nummer gevraagd voer hier je serie nummer in wat op je kast staat.
Gebruik wel je eigen originele windows xp cd.
Indien servicepack 2 onverhoopt is geinstalleerd dien je deze eerst te verwijderen via configuratie scherm software.
Dit geeft windows zelf aan als sp2 erop staat je krijg dan een melding dat er een nieuwere versie van windows is geinstalleerd.
Er zijn nog wel een paar mogelijk heden maar dit is voor een leek het makkelijkste.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door alderwood »

Ik heb Windows XP al heel lang met alleen SP1.
Beveiligingsupdates doe ik niet aan.
Zijn doorgaans voor lekken die je als individu nooit zullen raken.
Maar ik gebruik:

browser Firefox gratis
IncrediMail gratis
MailwasherPro
AVG antivirus gratis
firewall ZoneAlarm gratis.

Virusaanvallen treffen altijd IE en OutlookExpress.

Bill wil zeker zijn bijdragen aan goede doelen verhogen op kosten van de
gebruikers.
Ik ga eens op zoek naar wat Linux voor me kan betekenen.

ikbenik

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door ikbenik »

De OEM versie mag NIET opnieuw geinstalleerd worden, maar wel met de fabrieks instellingen teruggezet worden van een image, die dan wel op de harde schijf of op een CD beschikbaar moet zijn.


Komplete onzin!
Je mag een OEM versie gewoon opnieuw installeren.
Bij de activatie krijg je een foutmelding.
Dit heeft niets te maken dat de code of de licentie niet goed is, maar dit is een beleid van Microsoft.
Om windows opnieuw te activeren, moet je dit telefonisch doen. Dat wilt Microsoft nu eenmaal. Daarom lukt de activatie via internet meestal niet.
Bij navraag in de winkel vertelden ze mij dat de OEM code achter op de pc staat, dat is ook zo. Kan ik deze code opnieuw invoeren en zo ja hoe?

Je moet de windowsactivatie opnieuw uitvoeren. Je moet daarna kiezen voor een andere windowskey in te voeren. Waarna je windows opnieuw kunt activeren.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door joopataa »

De meeste keren dat dit soort vragen word gesteld gaat het over een niet legale versie van windows.Alle andere keren is 1 telefoontje na de foutmelding genoeg om een nieuwe activatie code te krijgen. OEM of fullversie doet er niet toe.Legaliteit wel.

Joopataa

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door Rustig »

Sorry hoor, het is voor open doel;
http://www.apple.com/nl/getamac/

ikbenik

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door ikbenik »

Sorry hoor, het is voor open doel;
http://www.apple.com/nl/getamac/
Sorry hoor, het slaat echt nergens op!

hharteman
Berichten: 1250
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:28

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door hharteman »

Een Mac is mij allemaal iets te beperkt.
En om nou een Mac te kopen om Windows te draaien lijkt me ook niet zo geweldig.
Er moet dan gemeuleerd worden om dit te draaien en dat vertraagd.
Ook de keuze van software lijkt me beperkter en vooral duurder.
Er word nergens zoveel free/shareware voor geschreven als voor windows.
Misschien iets voor een bepaalde doelgroep, maar zeker niet voor mij.

ikbenik

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door ikbenik »

Een quote van die site:
Eind 2005 waren er 114.000 pc-virussen bekend. En alleen al in maart 2006 zijn er 850 nieuwe bedreigingen voor Windows ontdekt. Voor de Mac waren dat er nul komma nul. Hoewel geen enkele computer die met het internet verbonden is voor honderd procent immuun is tegen aanvallen, heeft Mac OS X er, met zijn superieure UNIX-kern en zijn beveiligingsvoorzieningen die de standaard voor pc's ver overtreffen, voor gezorgd dat de Mac nog steeds in topconditie verkeert. Met een Mac is alleen je enthousiasme besmettelijk.
De reden dat de Mac in het verleden bijna geen last had van virussen is niet omdat ze denken dat de Mac zo op en top is, maar puur omdat er veel te weinig gebruikers waren om er speciaal een virus voor te schrijven.
Onlangs is er een virus speciaal voor de Mac geschreven en gelijk waren ze besmet.

Ik wil de Mac gebruikers niet ontmoedigen, maar als iedereen zou overstappen op de Mac, dan moet je eens kijken wat er gebeurd!
Gegarandeerd dat er veel systemen dan besmet worden.
En dan is de PC met Windows het veiligste systeem.

Zelf vind ik persoonlijk dat de Mac gebruikers nogal uit de hoogte doen en denken dat hun Mac onschendbaar is.
Vind ik zelf nogal arrogant om dat van jezelf te zeggen.
Maar dat is mijn mening.

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door alderwood »

Toch zie ik veel tv-spotjes van mensen die een BigMac willen :D

Rustig
Berichten: 125
Lid geworden op: 12 nov 2004 21:14

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door Rustig »

Nee @ikbenik, er zijn geen virussen die een Mac besmetten. Bij deze nodig ik je van harte uit om er een te schrijven. En wat beteft emuleren en vertragen, zonder hautain te zijn, 'nothing compares to Mac'.....sorry

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door joopataa »

OP de site van www.zdnet.nl staat in het nieuwsoverzicht van 24 april 2006 anders een flink stuk over de gevaarlijke lekken in meerdere OS X MAC´S. Er staat dat er op dat moment 7 gevaarlijke lekken bestaan waar nog geen patch voor is! Dus niet overdrijven graag. Minder gevaar wel maar geen zeker niet.

Joopataa

ikbenik

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door ikbenik »

Nee @ikbenik, er zijn geen virussen die een Mac besmetten. Bij deze nodig ik je van harte uit om er een te schrijven. En wat beteft emuleren en vertragen, zonder hautain te zijn, 'nothing compares to Mac'.....sorry

Hmmmmm..... Een echte Mac liefhebber.
Die ontkennen altijd dat de Mac kwetsbaar is.
Eerste virus Mac OS X ontdekt (17 februari 2006 09:35)
Het anti-virusbedrijf Sophos claimt het eerste computervirus voor Mac OS X te hebben ontdekt.
Het virus, een trojan genaamd OSX/Leap-A, verspreidt zich via de vriendenlijst van het chatprogramma iChat als een document genaamd latestpics.tgz. Wanneer men het document opent vermomt het zichzelf als een jpeg-file, zodat mensen denken dat het onschuldig is.

Volgens woordvoerder Graham Cluley van Sophos zou de stijgende populariteit van Mac-computers een reden kunnen zijn voor de aanval. "Veel Mac-gebruikers leven in de waan dat hun computers niet besmet kunnen raken met virussen. Leap-A laat dan ook zien dat er ook bedreigingen zijn voor Apple-computers."
bron: winmagazine.nl
Een kwestie van tijd
Hoewel Mac OS X door het onderliggende Berkeley Unix-besturingssysteem van nature stabieler en veiliger is dan Windows, zullen er voor de Apple-computers in de toekomst zeker meer en vaker virussen en malware worden gefabriceerd. Het gaat immers om de grote aantallen. Op dit moment is het voor malware-ontwikkelaars kennelijk niet de moeite waard om software voor het Mac-platform te schrijven.

Het zal moeilijker zijn, en daardoor minder bevredigend, maar er zijn ook vele malen minder Mac OS X-gebruikers in de wereld. De ‘afzetmarkt’ is nog zo beperkt, dat er klaarblijkelijk te weinig aan te verdienen valt. Bij een verder toenemende populariteit van het merk Apple en van de Mac-computers zal er ongetwijfeld een omslagmoment komen waarop de Apple-gebruikersgemeenschap ineens interessant begint te worden voor virus- en malware-programmeurs.
bron: www.ag-rapportenservice.nl (Sophos Security Threat Management Report)

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door joopataa »

Aangezien meer dan 90% van alle pc's op Windows draaien is het begrijpelijk dat de virusschrijvers weinig brood zien in het hacken van een mac. Als echter meer mensen als Rustig een mac gaan gebruiken zal ook deze onder de niet welkome aandacht komen van hackers en ook virusschrijvers zullen dan hun aandacht gaan verleggen naar de mac. Let op, Ik ben zeker niet anti-mac, Ik vind het zeer mooie systemen en betrouwbaar. Maar omdat tot nu het een feit is dat vrijwel alle computers op Windows draaien en veel van de software niet kan draaien op een mac , zullen de meeste gewoon voor Windows blijven gaan.Maar zoals ook ikbenik al melde lijden mensensen als Rustig aan een hautaine houding tegenover windowsgebruikers.Wat het trouwens met de vraag van de topicstarter te maken heeft ontgaat mij volkomen.

Joopataa

ikbenik

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door ikbenik »

Wat het trouwens met de vraag van de topicstarter te maken heeft ontgaat mij volkomen.
Rustig gaf aan dat er met de Mac geen problemen zijn.
De site die hij aangaf is in mijn ogen een propagandasite.

Let op, Ik ben zeker niet anti-mac, Ik vind het zeer mooie systemen en betrouwbaar.
Hierbij sluit ik me aan.

Scarface
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 aug 2006 18:44

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door Scarface »

Hharteman geeft aan dat, na het hernoemen van de bestanden wgatray.exe en wgatray.dll, de melding niet meer komt.
Uitgeprobeert en het werkt inderdaad.
Wat nu als ik de updates handmatig binnenhaal bij microsoft? Krijg ik dan de melding vervolgens weer? Of verschijnt de melding alleen bij het automatisch binnenhalen van de updates?

alderwood
Berichten: 273
Lid geworden op: 20 feb 2006 16:34

Re: Oem opnieuw activeren

Ongelezen bericht door alderwood »

Scarface


Geplaatst op 22 Aug 2006 18:50 door Scarface


--------------------------------------------------------------------------------

Hharteman geeft aan dat, na het hernoemen van de bestanden wgatray.exe en wgatray.dll, de melding niet meer komt.
Uitgeprobeert en het werkt inderdaad.
Ik heb die bestanden niet, houdt dit in dat ik nog buiten de fuik
gebleven ben? :D

Gesloten