LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door djmaze »

Waarom levert iedereen een PC met maar 512 MB en dan ook maar LC3?
Heeft iemand in computerland nooit begrepen dat Windows XP zelf al bijna al die mb's opslurpt waardoor er voor applicaties weinig overblijft?
Is het ooit in iemand zijn hoofd op gekomen dat games ook veel geheugen nodig hebben?

Een goede PC heeft minstens 1GB aan geheugen en dan SNELLER dan LC3 en het liefst van een goede kwaliteit.

Wist je dat goed geugen à 1GB al bijna 200 Euro is en dat bijna géén één computer winkel deze op voorraad heeft?

En jullie maar klagen dat je computer langzaam is en crashed :cry:

Function
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 okt 2005 22:11

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Function »

ik heb 3X 512 MB DDR PC 3200 aan werkgeheugen in mn pc zitten, met CL2.5
niet de CL3 zoals jij dat beschrijft :P
dus geen crashes meer gehad, en lekker stabiel en snel.

affijn, pc is ook al meer dan 3 jaar oud nu. dus dat werkgeheugen heb ik al sinds het begin erin zitten 8)

mve2
Berichten: 160
Lid geworden op: 21 okt 2005 15:55

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door mve2 »

tja

Martin1976
Berichten: 847
Lid geworden op: 09 feb 2006 10:48

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Martin1976 »

voor de games heb ik gewoon een spelcomputer (Xbox) en gewoon gemiddelde specificaties in m'n pc, crasht nooit en draait lekker!

Tim2005
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:23

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Tim2005 »

Crashen door slecht geheugen? Wat een onzin...
Daarnaast gaat geheugen vaak nooit stuk, tenzij in het begin, maar dan betreft het vaak een fabricagefout.

Voor iemand die alleen wat surft en internet is 512 MB genoeg... maar inderdaad ook snel te weinig.

512 MB extra is ook maar 35 euro.

ikbenik

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Waarom levert iedereen een PC met maar 512 MB en dan ook maar LC3?
Heeft iemand in computerland nooit begrepen dat Windows XP zelf al bijna al die mb's opslurpt waardoor er voor applicaties weinig overblijft?
Is het ooit in iemand zijn hoofd op gekomen dat games ook veel geheugen nodig hebben?

Een goede PC heeft minstens 1GB aan geheugen en dan SNELLER dan LC3 en het liefst van een goede kwaliteit.
Dat valt reuze mee hoor. Ik heb heel lang met 512MB gedaan en ik kon genoeg applicaties tegelijk draaien.
Ik vind dat je wel overdrijfd hoor.
Wist je dat goed geugen à 1GB al bijna 200 Euro is en dat bijna géén één computer winkel deze op voorraad heeft?


helemaal correct. Daarbij zou ik eerder kiezen voor 2x512MB in dualchannel-geheugen moederbord. Daarbij haal je betere prestaties.
En inderdaad heb ik 1GB niet op voorraad. Zie hierboven de redenen.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Voor een State-Of-The-Art Game PC heb je aan 1Gb nog niet genoeg, daar stop je minimaal 2Gb in samen met een SLI of Crossfire opstelling en straks twee AMD Fx processoren.
AMD's 4x4 platform
Kosten? Te hoog!

Om een beetje te surfen, textverweken etc. Heb je zat aan een simpele Sempron met 512Mb.
Verschil met bovenstaande? Zo'n 1700,- Euro, of meer?

NONO
Berichten: 392
Lid geworden op: 28 jul 2005 19:47

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door NONO »

Stukje uit het artikel "Will Vista Run Your Games?"

"RAM is another sore spot. Vista uses a lot, and you really do want a machine with 1GB to make things run well. Everything – games and normal windows operations – ran a whole lot smoother when we bumped things up to 2GB. For Vista, it seems as though 1GB is the equivalent of running XP with 512MB, and 2GB is like running XP with 1GB."

Zal als de officiële versie op de markt komt en de bijbehorende drivers beschikbaar komen wel verbeteren, maar het lijkt er dus op dat Vista gewoonweg minimaal 1 Gb moet hebben om een beetje uit de voeten te kunnen en eigenlijk zelfs 2GB nodig heeft.

Wouter_Oud
Berichten: 151
Lid geworden op: 14 nov 2005 15:19

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Wouter_Oud »

Ik heb ook een Beta van Vista gedraaid, en ik moet zeggen dat ik het mee vond vallen wat ie aan RAM gebruikte.
1Gb kreeg ie bij mij lang niet vol en dan draaide ik wel het Aero Theme.

Tim2005
Berichten: 26
Lid geworden op: 07 sep 2005 17:23

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Tim2005 »

Vista is eigenlijk belachelijk, 't gebruikt veel te veel resources, zelfs je videokaart is constant nodig (dit is bij xp niet zo) en wie wil er nou niet een snelle pc?

ikbenik

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door ikbenik »

Dat Vista zo veel resources gebruikt en dat je een flinke videokaart nodig hebt is niet verwondelijk.
De bedoeling is dat windows veel meer met 3D gaat werken.
Dus de desktop is dadelijk ook compleet 3D. Zodoende wordt er behoorlijk wat eisen gesteld aan de hardware. Dus 50% van alle computers is niet geschikt voor Windows Vista.
Vista is eigenlijk belachelijk, 't gebruikt veel te veel resources, zelfs je videokaart is constant nodig (dit is bij xp niet zo) en wie wil er nou niet een snelle pc?
Het klopt dat je een snelle PC wilt hebben. Ik zal zelf ook niet de complete 3D desktop gaan gebruiken. Je kunt dan nog terugschakelen naar de 2D weergave.
Tja, men wilt nu eenmaal een computer met een hoge Blinbling gehalte. Met schuivende menu's, complete 3D achtergrond die ook zo beweegt.

Function
Berichten: 31
Lid geworden op: 15 okt 2005 22:11

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Function »

wat dacht je van de overstap van windows 98 naar xp?

2000 en ME even wegdenken.

veel mensen konden niet windows XP installeren op hun machine, omdat het een oude pentium machine was.

windows 98.
minimaal 80486 DX2 @ 66 MHZ.
minimaal 16 MB aan werkgeheugen.
Minimaal 512Kb aan videogeheugen.
en schijfruimte was toen op die oudjes ook al schaars.

Windows XP.
minimaal Intel Pentium® II 266MHz
Minimaal 64 Mb aan werkgeheugen.
Minimaal 1Mb aan videogeheugen.
schijfruimte. met tegenwoordig aan de 4 en 500 gb, maakt het niks meer uit.

windows Vista daartegen zal behoorlijk wat van je systeem lusten.
maar was dat niet bij alle versie's zo?

groet, Function

Captain Pervert
Berichten: 1282
Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Je kan als PC bouwer heel makkelijk besparen op kosten door er geen duur CAS2 geheugen in te doen.

Daarnaast is momenteel 512 mb voor de meeste mensen zat, op de 10 PC's hebben maar een paar 1 GB maar daar zit dan ook een flinke videokaart in omdat die dingen meer gericht zijn op gamers.

Verder verkoopt zelfs de Aldi al bijna 2 jaar PC's met standaard 1 GB erin.

P.S. waarom denkt iemand die uerbhaupt weet wat latency's op geheugen inhouden, aan het aanschaffen van een prefab PC? Als je het zo goed weet, dan kies je toch je eigen onderdelen?

Chrisje1
Berichten: 34
Lid geworden op: 11 jun 2005 15:09

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Met alle respect!,

Met 512MB geheugen kun je heel leuk gewoon werken met je computer!,

Het is natuurlijk maar net wat je doet met je computer!,

Wanneer er de nieuwste games worden gedraaid met een videoresolutie van minimaal 1280 x 1024 pixels, en hoger, voldoet een standaard videokaart al lang niet meer!, en moet er een snellere in gezet worden!,

Vaak werken deze spellen het mooiste met min 1 Gig. geheugen en liefst nog meer!,

En dan heb je nog de processor, met een Pentium 4, 3.0 Gig, kun je nooit alles uit zo'n spel halen!, hiervoor zijn pk's nodig!, die alleen een echt dure computer kunnen leveren!,

Voor de gemiddelde computergebruiker, is dit (nog) niet interessant!.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door djmaze »

Captain Pervert schreef:P.S. waarom denkt iemand die uerbhaupt weet wat latency's op geheugen inhouden, aan het aanschaffen van een prefab PC? Als je het zo goed weet, dan kies je toch je eigen onderdelen?
Ik praat ook niet over mijzelf :)
Ik doe hier en daar pc's repareren voor vrienden en familie, en ik stuit elke keer op die problemen.
Oude pc en ze willen allemaal Windows XP en die hebben ze dus zelf of via een kennis geïnstalleerd :P

Daarnaast begrijp ik dat computer winkels het alleen overleven als ze lokkertjes in de etalage hebben voor weinig geld. Maar wat ze niet vertellen is dat deze pc's meer ergernis geven dan dat ze werken.
Één van de grootste redenen is dat low-budget geheugen à 512MB wat al die ergernis veroorzaakt, en dan bellen ze mij of ik er wat aan kan doen.
Zeg ik dat er nieuw geheugen in moet a la 100-200 euro dan beginnen ze nog te stotteren ook.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door joopataa »

Begrijpelijk dat ze beginnen te stotteren. Je rekent tussen de €100.- en €200.- voor een upgrade die nog geen €50.- hoeft te kosten. Uitgaande van dat de computer 512MB van zichzelf heeft zou 1 X 512MB erbij genoeg zijn. Een werkgeheugen van 1GB is ruim voldoende ,dus reken jij maar liefst meer dan €100.- teveel.! Of duurt het bij jou langer dan 5 minuten om het te plaatsen?

Joopataa

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door djmaze »

niet upgrade vervangen.
Tevens vermeld ik ook dat een goede voeding geen overbodige luxe is omdat de huidige goedkope voeding de componenten beschadigd. Dit doordat als je bijvoorbeeld de stofzuiger aanzet de spanningspieken op het stroomnetwerk niet worden opgevangen en dan de computer componenten een te hoge of te lage spanning krijgen.

joopataa
Berichten: 694
Lid geworden op: 01 feb 2006 23:51

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door joopataa »

Dan zijn jou klanten toch wel verkeerd bezig. eerst schaffen ze een computer aan en vervolgens moeten zij niet alleen het geheugen geheel vervangen maar ook de voeding. Ikzelf had eerst 2 X512MB Kingston HyperX CL 2.5 PC3200 met levenslange garantie en dat kost ook niet meer dan rond de €92.- als set. Dus ik weet niet hoe je daar op €200.- komt. De meeste mensen hebben aan dit geheugen , dat dus een goed merkgeheugen is gewoon genoeg.Nog betere geheugens zijn voor de meeste zinloos.En ja. Jij kunt hun beter Voor aanschaf adviseren , dat scheelt een een hoop geld.

Joopataa

512MB Kingston PC3200 Levenlang garantie CL 2.5 = €41.- per stuk.
HyperX.

magel725
Berichten: 1164
Lid geworden op: 18 jun 2006 01:37

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door magel725 »

Ik wil nog wel even inhaken op deze discussie.

Zolang je geen 3D spellen of foto/videobewerking doet, dan heb je in 95 van de 100 gevallen totaal geen noodzaak voor meer dan 512MB. Ik spreek dan over de gemiddelde huis-, tuin- en keukengebruiker.

Even rekenen wat er tegelijkertijd aan staat op het systeem (ik neem het ruim):

- XP op 1280x1024 is hooguit 128MB
- Internet is 30MB + 2MB/apart geopende pagina
- Mail is 50MB
- Virus(spyware)scanner is 20MB
- Downloadprogramma is 50MB

Totaal is dus 128+30+50+20+50=278MB. En dat is wanneer je alles naast elkaar laat draaien. De meesten zouden met 256MB dus nog vooruit kunnen, maar om met een ruime marge te werken heb je 512MB nodig. Al het geheugen wat je er meer in doet wordt bij dit soort gebruik helemaal niet benut en is dus zonde van het geld.

djmaze
Berichten: 234
Lid geworden op: 02 mei 2006 01:45

Re: PC heeft altijd 512 MB, DAT ZUIGT!!!

Ongelezen bericht door djmaze »

Jij kunt hun beter Voor aanschaf adviseren , dat scheelt een een hoop geld.
Ik verkoop ze die computers niet. Ik repareer ze alleen maar.
Tuurlijk, geheugen in totaal is misschien €100,-. Maar moet ik uren maken zonder daarvoor betaald te krijgen?

Grote bedrijven vragen al gouw 100 per uur EX voorijkosten.
Dus voor 200 euro aan totale kosten lijkt mij normaal.

Gesloten