LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
harmpi
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2017 21:12

PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door harmpi »

Begin oktober is er een verplichte update voor de PS4 uitgerold. Zonder de update kun je met de PS4 niet meer online.
Bij iedere PS4 met een defecte, afwezige of niet met moederboard serienummer matchende blu-ray speler geeft tijdens de installatie van de update een error E-801809A8.

Veel mensen gebruikten de bluray helemaal niet want ze kopen digitale versies online. Sony weigert iets aan de update te doen. De consoles met blu-ray probleem werkten voor de update van Sony jarenlang perfect. Mensen hebben honderden euros uitgegeven aan digitale versies van spellen. De verplichte maandelijkse kosten voor toegang tot de online diensten lopen ook gewoon door. Onze consoles van ooit 400 euro + honderden euros aan digitale spellen zijn nu zo nuttig en zo waardevol als een baksteen.

Het Sony support forum staat vol met boze PS4 eigenaren met dit probleem. Deze thread over het probleem had na 5 dagen 175.000 bezoekers gehad en meer dat 2000 replies. http://community.eu.playstation.com/t5/ ... p/25326568 Inmiddels zijn deze getallen verdubbeld. Sony heeft na 2 weken onduidelijkheid een summier berichtje op het forum achter gelaten. Indien problemen bel sony support. Hiermee achten zij het probleem "opgelost".

Er komt geen softwarematige oplossing/patch voor de update. Bij het bellen van Sony support 020-7095025 krijgen mensen te horen dat ze de PS4 kosteloos mogen opsturen en laten repareren. Zelfs als de garantie verlopen is en zelfs als de seals over de schroeven van de behuizing verwijderd zijn. Hier de bevestigingsmail na mijn telefoontje. Er staat duidelijk in dat ik buiten garantie kosteloos geholpen zal worden.
Bedankt voor het contacteren van PlayStation Support.
Wij vinden het jammer om te vernemen dat je console niet naar behoren werkt na het updaten naar het Playstation Systeem Software versie v.5.00
Wij hebben je kwestie m.b.t. E-801809A8 error code voorgelegd bij onze technische dienst en zij geven aan dat jouw PlayStation console aan een reparatie toe is. De foutmeldingen zijn blijkbaar niet meer software-matig op te lossen en je hebt alle mogelijke troubleshooting al doorlopen.. Jouw probleem lijkt een hardware probleem te zijn, welke we helaas alleen kunnen oplossen met een reparatie. Mocht je PlayStation technisch buiten garantie vallen dan repareren we deze hardware fout uit coulance binnen garantie. Er worden dus geen reparatie-kosten en/of verzendkosten bij je in rekening gebracht.
Sommige mensen hebben kosteloos een gerepareerde PS4 terug ontvangen. Anderen krijgen te horen dat ze 150 euro moeten betalen. In alle gevallen gaat het om dezelfde PS4; buiten garantieperiode met de seals verwijderd. Als U het zonet gelinkte forumthread doorleest, ziet u dat er inmiddels flinke wrijving onstaat tussen mensen die wel en mensen die niet geholpen zijn.

Twee weken na het opsturen van mijn PS4;
Je hebt recentelijk een PlayStation 4 console bij PlayStation ter reparatie aangeboden.

Deze is inmiddels bij ons reparatie centrum aangekomen. Ons reparatie centrum heeft geconstateerd dat garantie label doorbroken, dat gebeurd wanneer de PS4 wordt geopend. In de bijlage kun je foto's van de missende labels zien.

Dit valt niet onder onze garantie voorwaarden en kunnen daarom alleen de PlayStation buiten garantie repareren. De kosten hiervoor zullen € 150 euro zijn ongeacht wat er mis is met het apparaat.
De fabrieks seals hebben sinds 1975 al geen wettelijke grond meer. https://www.extremetech.com/gaming/2331 ... d-stickers Toch is dit waar Sony zich op beroept. Ikzelf ben duidelijk geweest over hoe oud mijn PS4 was en dat de seals verwijderd waren. Ik heb mijn PS4 opgestuurd nadat mij verzekerd is dat er geen kosten in rekening gebracht zouden worden. En hoor nu na het opsturen van mijn PS4 dat ze hem pas na betaling van 150 euro van een nieuwe blu-ray drive willen voorzien die ik helemaal niet nodig heb omdat ik uitsluitend digitale vesies online koop.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door HADES2001 »

De aankoop van de digitale spellen staat er compleet los van, deze staan gekoppelt aan je account en op een andere PS4 werken deze gewoon weer.
Het gaat dus alleen om je PS4
Daarbij je opmerking " en zelfs als de seals over de schroeven van de behuizing verwijderd zijn" zie ik nergens terug in je bevestigings mail.
De Link die je aangeeft dat je hem mag open maken is een link die refereert naar de wetgeving in het buitenland (USA).

Helaas staat SONY in zijn recht en mogen ze kosten in rekening brengen gezien je de verzegeling hebt verbroken.
Tevens was SONY niet je aanspreekpunt maar de winkel waar je de PS4 gekocht had

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door sylvesterb »

harmpi schreef: Het Sony support forum staat vol met boze PS4 eigenaren met dit probleem. Deze thread over het probleem had na 5 dagen 175.000 bezoekers gehad en meer dat 2000 replies. http://community.eu.playstation.com/t5/ ... p/25326568 Inmiddels zijn deze getallen verdubbeld.
Er staan nu 3.460 reactie, laten we nou net doen of al die personen hetzelfde probleem hebben, het bericht is 1 maand oud. Er zijn 60 miljoen Playstations 4 verkocht, concreet zeg je hier dat 0,0058% van de Playstation 4 gebruikers een probleem ondervinden. Het aantal views van een pagina zegt natuurlijk weinig, maar zelfs als je die neemt is het maar 0,3% van de gebruikers die een probleem ondervinden.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door Dieke83 »

@TS waaruit maakt u op dat verwijderde labels onder "technisch buiten garantie vallen " vallen?
Heeft u ook op papier dat ze de reparatie gratis doen als de labels zijn verwijderd?

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik gok dat Sony met 'buiten de garantie' doelt op de 2 jaar garantie die zijn verstreken. Zelf rommelen aan apparatuur is vrijwel altijd een reden om de garantie te laten vervallen. Andere vraag: Wat heb je precies met je PS4 gedaan waardoor de seals zijn verbroken?

harmpi
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2017 21:12

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door harmpi »

Bedankt voor je reactie HADES2001.

Misschien moet ik het samenvatten tot een kernvraag; Mag Sony een hardware check in een update inbouwen die consoles onbruikbaar maakt en eigenaren dwingt hardware te vervangen die helemaal niet nodig is voor het functioneren van de console?

Als de camera van je mobiele telefoon stuk gaat kun je er nog steeds mee bellen. Zou het redelijk zijn als de fabrikant dan je hele telefoon onklaar maakt met een update tot je de camera vervangt?
Tevens was SONY niet je aanspreekpunt maar de winkel waar je de PS4 gekocht had
Binnen de garantieperiode zou ik je gelijk geven. De winkel heeft echter geen boodschap aan een 3 jaar oude console waarvan de garantie al twee jaar verlopen is. Sony zelf heeft een update uitgerold die het probleem heeft veroorzaakt. Ik verwacht van Sony zelf een oplossing. Ons is twee weken lang verteld dat er een aanpassing aan de update zou komen. Daarna heeft Sony zelf gekozen om de consoles buiten garantie kosteloos te repareren.
Daarbij je opmerking " en zelfs als de seals over de schroeven van de behuizing verwijderd zijn" zie ik nergens terug in je bevestigings mail.
Ik heb naast de mails ook alle gesprekken met Sony support opgenomen. Hierin wordt mij meermaals bevestigd dat de coulance regeling ook zonder de seals geldt. Daarnaast kun je op het support forum lezen dat verschillende mensen hun console kosteloos vervangen of gerepareerd terug gekregen hebben. Zij benadrukken dat ze hun console buiten garantie en zonder seals hebben opgestuurd.
Laatst gewijzigd door harmpi op 31 okt 2017 16:08, 1 keer totaal gewijzigd.

HADES2001
Berichten: 539
Lid geworden op: 27 mar 2015 17:51

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door HADES2001 »

"Mag Sony in een hardware check in een update inbouwen die consoles onbruikbaar maakt en eigenaren dwingt hardware te vervangen die helemaal niet nodig is voor het functioneren van de console? "
Ja dat mogen ze, in het verleden is dit vaker gebeurt met name toen consoles veel werden omgebouwt.
Maar heb je zelf hardware vervangen of dingen ingestopt die er niet in horen?

Helaas ook buiten garantie was je aanspreekpunt de winkel, uitgebreide uitleg en je rechten vind je terug op: https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... tietermijn

Als je de gesprekken hebt opgenomen dan kan je dat in ieder geval proberen te gebruiken tegen ze om de kosten te laten vallen (dat stukje ontbrank in je openingspost)
Ik heb niet alle reacties gelezen op dat forum gezien het er extraam veel zijn en belangrijke informatie ontbreekt, land/wetgeving.
Het kan per land extreem verschillen hoe garantie afgehandelt word zoals bijvoorbeeld USA waar een wet is die gewoon zegt dat je je product mag open maken, andere landen die weer zeggen dat de verkoper niets met je garantie te maken heeft maar je juist bij de fabrikant moet zijn, ga zo maar door.

Maar als je echt opnamen hebt zou ik zeggen kopier die en stuur dat mee in de mail als bewijs.

harmpi
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2017 21:12

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door harmpi »

Wat betreft de aantallen die getroffen zijn door deze update heb ik niets overdreven. Het blijven er duizenden. Ook al klinkt het verwaarloosbaar als je het in percentages uitdrukt.

En wat betreft "rommelen" en dingen erin stoppen die niet horen; Een jaar terug kreeg ik een foutmelding bij het installeren van systeem update 4.74. Daardoor ben ik erachter gekomen dat de BR drive defect was. Ik had hem nog nooit gebruikt! Op internet las ik dat de update 4.74 prima zou installeren als de defecte BR drive tijdelijk losgekoppeld zou worden. Garantie periode ruimschoots verlopen dus geen reden om de seals nog intact te laten. PS4 Open gemaakt, BR ribbon-cable los geklikt en update probleemloos geïnstalleerd. Sony heeft deze keer zijn misselijke marktafbakening beter geprogrammeerd. En ervoor gezorgd dat er gewoon geen andere oplossing is dan de nutteloze BR drive door Sony te laten repareren.

Voorop staat dat mijn PS4 vanaf dag 1 probleemloos gewerkt heeft de afgelopen 3 jaar. Als hij vorige maand met een pluim rook heengegaan was had ik daar vrede mee gehad en stond er een nieuwe. Maar dit is anders. Hij is door Sony doelbewust onklaar gemaakt.

Nijogeth
Berichten: 9969
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kan je wel zeggen waarom dat ie moet werken. Deze firmware update geeft namelijk verschillende nieuwe functies, waaronder deze:
"You can now enjoy Blu-ray Disc and DVD content in virtual surround sound when you connect headphones to PlayStation VR."

Werkt de Blu-rayspeler dus niet, dan kan je de firmware niet updaten en kun je dus niet meer online (omdat de nieuwe update verplicht is, vanwege nieuwe online functies).

harmpi
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 okt 2017 21:12

Re: PlayStation 4-update 5.0 maakt duizenden PS4's onbruikbaar

Ongelezen bericht door harmpi »

"You must now enjoy Blu-ray Disc and DVD content in virtual surround sound when you connect headphones to PlayStation VR."

Wat heeft dit te maken met online functies? Deze PS4 systeem update is versmolten met een firmware update voor de bluray speler. Waarom zitten deze aan elkaar vast?

Ik krijg mijn niet gerepareerde PS4 terug. Deze update heeft mij onnodig voor 160 euro op kosten gejaagd. Heb een nieuwe gekocht. Anders is het toch zonde van de spellen, de vriendenkring en de vooruit betaalde en nog steeds doorlopende PS plus. Ik koop echter nooit meer een console. Je bent dan te afhankelijk van die ene fabrikant.

Gesloten