LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Printerkop defect door navulinkt......

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Kialdajo
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2006 11:34

Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Kialdajo »

Hallo,

Vorig jaar op de beurs een nieuwe Epson C66 gekocht, na enige tijd was de inkt op en heb de cartridges laten hervullen bij een zogeheten 'inktstation'.
Nu print de printer niet meer de kleuren zoals voorheen, volgens EPSON is dit door het verkeerde inktgebruik, oftewel, eigen schuld dikke bult.
Nu is mijn vraag, kan ik de verkoper van het inktstation 'aansprakelijk' stellen omdat het inkt van hun de printer stuk heeft gemaakt???

Ik lees graag de reacties.
Tuur

Sjo.erd
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2006 04:08

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Sjo.erd »

Je zult denk ik eerst door een expert moeten laten vaststellen wat precies de oorzaak is. Mocht die vaststellen dat de oorzaak overduidelijk bij Inkstation ligt dan zou je het kunnen proberen.

Kialdajo
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2006 11:34

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Kialdajo »

Ja, is gedaan, door de technische dienst van EPSON zelf, uit Maarssen.

Zij hebben mij verteld dat de printerkop ed. stuk is gegaan door verkeerd inktgebruik.

Groeten,
Tuur

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door movieman »

Hoi,

Nee, je kunt niemand aansprakelijk stellen want de producenten van replica-inkt geven geen garantie op de "nozzles" (spuitkanaaltjes) van de printer. Het is bekend dat Epson heel erg gevoelig is voor "andere" inkt en dus defect kan raken. Het schijnt dat andere merken daar minder last van hebben.

Ik heb ook een Epson (R300) maar zal nooit meer namaak-inkt gebruiken omdat mijn vorige Epson (Photo 750) hierdoor defect is geraakt.

Omdat Epson-printers met zeer hoge resoluties werken en derhalve heel fijne spuitkanaaltjes hebben, zullen ze wel gevoeliger voor verstoppingen zijn dan printers van andere merken.

Groetjes. :wink:

Kialdajo
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2006 11:34

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Kialdajo »

Ok,

Daar was ik ook al bang voor, ik had idd al gehoord over de gevoeligheid van Epson.

Bedankt voor je reactie.
Gr.
Tuur

Sjo.erd
Berichten: 26
Lid geworden op: 25 mar 2006 04:08

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Sjo.erd »

Dat ze geen garantie geven wil nog niet zeggen dat ze niet aansprakelijk (te stellen) zijn.

movieman
Berichten: 110
Lid geworden op: 15 mar 2006 17:07

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door movieman »

LOL @ Sjo.erd!

In principe heb je wel gelijk, maar wat is de kans van succes als...?

Alle firma's die replica-inkt maken waarchuwen immers op hun producten dat ze niet aansprakelijk kunnen worden gesteld voor eventuele schade. Ik zou niet weten hoe dat juridisch in mekaar zit...

Groetjes. :wink:

opa
Berichten: 497
Lid geworden op: 06 sep 2005 11:14

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door opa »

Als ik mijn logische verstand gebruik dan;
- als de 'leek' weet dat epsom gevoelig is voor verkeerde ink.

- dan zou een vakman/vrouw in het na-vulstation deze kennis zeker ook moeten hebben en geen epson na-vullen.

- zou het toch proberen bijvoorbeeld sam-sam de kosten delen.

Tenslotte heeft het na-vulstation ook geleerd van deze fout.
Vaak zijn met reeel en rustig overleg de dingen op te lossen.

Cesar
Berichten: 674
Lid geworden op: 24 aug 2005 15:48

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Cesar »

Ik heb er niet zo veel verstand van na al die jaren maar 1 ding wil ik wel even vertellen; Ik ben de gelukkige bezitter geweest van een Epson welke na jaren trouwe dienst nu bij iemand anders draait. Op echte en namaak-inkt.
Nooit problemen. Ik heb hem opgeruimd omdat ik tevens een laserprinter heb staan en doordat ik mijn Epson te weinig gebruikte droogde de "originele" inkt in de kanaaltjes.
Na demontage en in een hoogfrequent badje was alles weer ok.
Dit kost echter wel tijd wanneer je iets te printen hebt en het was weer even geleden.
Ik moet wel vertellen dat mijn HP daar minder last van heeft. Hier zit echter de kop aan de patroon waardoor patronen weer duurder zijn dan bij Epson.
Epson echter heeft met zijn vaste kop een grotere nauwkeurigheid.

Thermisch of piëzo
Er zijn twee technologieën in gebruik: een thermische en een piëzo-elektrische. Bij de inktspuiters met thermische printkop verhit de printer de inkt om overtollige inkt te doen verdampen. De overblijvende inkt wordt door de hitte en de spuitmond tot piepkleine druppeltjes ("bubbles") gevormd en als de druk in het inktkamertje in de printkop hoog genoeg geworden is, schiet de inktdruppel naar buiten toe en komt op het papier terecht. In die inkt zitten bovendien toegevoegde scheikundige stoffen om - eenmaal dat de inkt op het papier gespoten is en dus in contact komt met de lucht - hem vlugger te doen drogen. Deze thermische technologie wordt het meest gebruikt en is vooral tot stand gekomen dank zij Canon en Hewlett-Packard.
De piëzo-elektrische technologie komt vooral van Epson en werkt iets anders. Hierbij installeert men een zogenaamd piëzokristal achteraan het inktreservoirtje in de printkop. Een piëzokristal zwelt of krimpt naargelang de elektrische spanning die men aanlegt. (Omgekeerd kun je een piëzokristal ook gebruiken om stroom op te wekken, door er een mechanische kracht op uit te oefenen, aansteker.) Door het piëzokristal te doen zwellen wordt er inkt uit de printkop geperst en bij het terug krimpen van het kristal zal het ontstane vacuüm nieuwe inkt aanzuigen. Deze technologie heeft een aantal voordelen boven de thermische. Eerst en vooral kun je met behulp van een piëzokristal de grootte en vorm van de inktdruppeltjes nauwkeurig bepalen. Met de huidige stand van de techniek maakt men gebruik van heel minieme bewegingen van het piëzokristal en piepkleine inktdruppeltjes. Dat gaat zo goed, dat men tegenwoordig al resoluties van 1440 op 720 dpi kan halen. De inkt hoeft ook niet verhit en dan weer snel gekoeld te worden zoals bij de thermische methode, zodat de printerfabrikant zijn aandacht volledig kan richten op het inbouwen van allerlei interessante absorptie- en droogeigenschappen. Dit staat een veel grotere vrijheid toe bij het bepalen van de scheikundige eigenschappen van de inkten, wat niet kan bij de thermische technologie omdat de inkt daar aan een grote hitte moet kunnen weerstaan.

dragoneer
Berichten: 1
Lid geworden op: 05 apr 2006 12:56

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door dragoneer »

Niet zo moeilijk. Als de fabrikant in de handleiding uitdrukkelijk het gebruik van navulcartridges afraadt heb je geen poot om op te staan.

Elrond Telrunya
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:13

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Elrond Telrunya »

FF een vergelijking om het tre verduidelijken.

Ik koop een nieuwe auto met spiksplinter nieuwe banden. Merk Michilin.

De banden slijten en worden vervangen door een ander merk banden.

In het boekje wat bij mijn auto zit staat dat de fabrikant Michilin banden aanraad als hun favoriet. Dit omdat betreffend automerk in de autosport de zelfde fabrikant heeft.

Nu blijken na montage de vervangende banden niet goed. Tijdens het rijden op de autosnelweg met 120 KM/H heb ik een klapband gehad.
Conclusie van het onderzoek is dat de geklapte band slecht gemonteerd is geweest.

Wie is nu aansprakkelijk?

Ik?

OF.................

???????????????

Groet,

Elrond

gjvisser
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 jun 2005 14:06

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door gjvisser »

Beetje rare vergelijking. Je kan dan nog beter zeggen: Je koopt een diesel auto en je wilt tanken. Je zegt tegen de pompbediende vul maar met benzine.
Je motor loopt in de soep...

Pompbediende wist dat het een diesel was en had dus kunnen waarschuwen. Dat had het inktstation ook moeten doen, maar aan de andere kant moet de consument ook weten dat het niet goed is voor je auto c.q. printer, want zo staat het in de boekjes

Elrond Telrunya
Berichten: 29
Lid geworden op: 02 mar 2006 20:13

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Elrond Telrunya »

De vergelijking gaat wel degelijk op.

Het gaat er juist om , om inzicht te krijgen in de materie.

En Ja, Als de pompbediende in een diesel auto Benzine gooit is deze verantwoordelijk voor de geleden schade.

Volgens de normalerichtlijnen en de wetgever wordt eenieder geacht te weten wat hij doet mbt zijn/haar werk.

Als een inktvuller verkeerd de inktpatronen navult is hij aansprakkelijk.

Hij/zij is nl. een professioneel en van hem/haar wordt verwacht dat dat hij/zij goed werk aflevert!

Al heeft betreffend bedrijf duizend keer in zijn voorwaarden ztaan dat zij niet aansprakelijk zijn voor geleden schade, moet deze toch opdraaien.

Klant is alleen verantwoordelijk als betreffende inktvuller heeft gewaarschuwd - mondeling!! dat hij/zij niet kan garanderen of bijgevuld inktpatroon het geleverd effect levert en er kans bestaat dat de printer defect kan gaan.

Dan nog is het een garantiekwestie. Voor ieder product/dienst dat gelverd wordt is er een minimale wettelijke garantie tijd van 1 maand tot 6 maanden.

dus ja, Inktvuller is aansprakelijk voor geleden schade.

De vraag is alleen is het de moeite waard om het tot een rechtzaak te laten komen?

Elrond

Kialdajo
Berichten: 6
Lid geworden op: 20 mar 2006 11:34

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Kialdajo »

Bedankt, zover was het inderdaad wel duidelijk. Het zal zeker geen rechtzaak worden maar ben nu een printer van 80 euro kwijt en 40 euro onderzoekskosten van EPSON zelf.
Dit wil ik wel geheel/gedeeltelijk terug zien. Hetzij via geld of een ander product, en haha, nee geen replica inkt.

Gr.
Tuur

??
Berichten: 768
Lid geworden op: 22 jun 2005 12:18

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door ?? »

Heb je al geprobeerd om de printkoppen te reinigen? Desnoods met reinigingscartridges (lees: alcohol)?

raketnet
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2006 21:28

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door raketnet »

ik heb al twee EPSON printers met originele inkt defect gehad binnen de garantie periode. bij de eerste was een pompje defect (volgens EPSON) die de inkt doorvoert en bij de 2e was de printkop defect. Allemaal met originele inkt. Dit laatste had mijn buurman idem dito, alleen net buiten de garantieperiode.

Binnen Europa moeten printerfabrikanten er wettelijk voor zorgen dat er geen technische belemmeringen in de printer worden aangebacht, zodat de klant vrij is in de keuze: navullen, EPSON of NEPSON. Er is inderdaad een hoop rommel op de markt maar blijkbaar ook een hoop goeds voor wat betreft NEPSON. Ik heb me na deze 2 EPSON's toch weer laten verleiden vanwegen de mooie afdrukken (altans, met foto's. Voor tekst kan je beter HP hebben). Ik gebruik nu dus al tijden vervangende inkt van hetzelfde merk. Geen verschil en de printer doet het uitstekend. Overigens heb ik voorheen al diverse malen problemen gehad met de originele inkt van een ander merk.

Ik denk dat je gelijk halen zonde van je moeite is in deze kwestie. Echt verspilling van je energie. De meeste problemen van EPSON (zo werd mij verteld) komt omdat de gebruiker de gebruiksaanwijzing niet leest. Lege cartridge eruit, nieuwe direct erin. Zoniet dan droogt de inkt in de printkop (wordt dikker en/of droogt geheel op) met als gevolg een defecte printer. Dat is dus niet het gevolg van de inkt maar van het feit dat we te gemakzuchtig zijn. En ja, het is toch altijd de schuld van een ander, nietwaar?

ikbenik

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door ikbenik »

Zoniet dan droogt de inkt in de printkop (wordt dikker en/of droogt geheel op) met als gevolg een defecte printer. Dat is dus niet het gevolg van de inkt maar van het feit dat we te gemakzuchtig zijn. En ja, het is toch altijd de schuld van een ander, nietwaar?

Als de inkt opgedroogd is en de spuitmondjes zitten verstopt kun je niet de schuld aan de fabrikant geven.
En inderdaad is het dan de schuld van de gebruiker.
Mensen die maar een paar keer per jaar printen moeten geen Epson printer kopen. Maar een printer met verwisselbare cadridge met spuitmondjes. Als de spuitmondjes verstopt zitten, nieuwe cadridge erin en je kunt weer printen.
Als de spuitmondjes bij Epson verstopt zitten, dan kun je proberen om de hele printer uit elkaar te halen en de spuitmondjes te laten weken in warm water. Lukt dat niet, dan is de enige oplossing om een nieuwe printer te kopen. Het is niet anders.
Voor iemand die veel print is Epson een goede printer, maar Epson printers zijn minder geschikt voor mensen die heel weinig printen.

De schuld ligt inderdaad bij de mensen zelf en niet bij de winkelier of fabrikant.
Wat ik hierboven beschreven heb, wordt door veel mensen maar ook winkeliers niet in acht genomen. Met alle gevolgen van dien.

raketnet
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 mei 2006 21:28

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door raketnet »

Ik ben blij dat je het met me eens bent. En ik ben het ook met jou eens vwb EPSON. Vaak drogen ze idd uit door te weinig printen. Eigen schuld. Bij mij is er een destijds defect geraakt omdat ik het inktpatroon eruit had gehaald om een nieuwe te kopen. De printkop droogt dan snel op en de printer werd onbruikbaar. Ik snapte er toen eerst niets van, maar het staat wel in de gebruiksaanwijzing. Ook ik was toen te lui om hem te lezen, maar gelukkig niet zo irreeel om de fabrikant daar de schuld van te geven. En als iemand goede NEPSONS koopt hoor je er weinig over maar als men van mening is dat ze een slachte vervanger gekocht hebben vertellen ze het aan iedereen (en het wordt ook makkelijker onthouden: selectieve memorie)

Ik vind sowieso dat klanten al snel een beroep doen op "garantie" terwijl ze er meestal zelf schuld aan hebben. You win some, you lose some.

Ik denk nogmaals dat de topicstarter geen enkele kans maakt. Als ze ze er al wat aan zou willen doen zal er eerst door een onafhankelijke partij bewezen moeten worden dat het door die inkt komt. Dat alleen is al een dure en lastige grap, want dat zul je wel zelf moeten betalen. En als het dan uiteindelijk bewezen mocht worden, dan komt nog het moment dat je je gelijk nog moet krijgen. Ik denk over mensen die zich daarmee bezig houden: HOE GROOT IS JOU WERELD?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

FF een vergelijking om het tre verduidelijken.

Ik koop een nieuwe auto met spiksplinter nieuwe banden. Merk Michilin.

De banden slijten en worden vervangen door een ander merk banden.

In het boekje wat bij mijn auto zit staat dat de fabrikant Michilin banden aanraad als hun favoriet. Dit omdat betreffend automerk in de autosport de zelfde fabrikant heeft.

Nu blijken na montage de vervangende banden niet goed. Tijdens het rijden op de autosnelweg met 120 KM/H heb ik een klapband gehad.
Conclusie van het onderzoek is dat de geklapte band slecht gemonteerd is geweest.
Wie is nu aansprakkelijk?
Ik denk de wegenwacht :lol: :lol: :lol: :lol: Tsjonge wat een slap gel ul. Hou het aub bij het onderwerp

Strandjutter

Re: Printerkop defect door navulinkt......

Ongelezen bericht door Strandjutter »

De printer fabrikanten hebbeb hun printers zo ingericht, dat deze onthoudenb welke inktcartwridge er in de printer heeft gezeten. Dus als je een lege hervult en weer monteerd, zal de printer deze als leeg zien en niet werken. Als je drie of vier verschillende inktcartwridges hebt, moet je die om de beurt in de printer zetten, zodat de printer een andere als "leeg" herinnerd. de hervulde kan dan meestal probleemloos weer gebruikt worden. Heb zelf een HP en deze truc werkt bij mij uitstekend. De informatie over het voor de gek houden van printers is op internet beschikbaar, maar ik weet nu even niet meer waar.

Gesloten