LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
dvhees
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jan 2012 21:16

"Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door dvhees »

Ik heb een all in one HP officejet en heb de indruk dat door het softwarematig updaten de printer "problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges creeert, wat vroeger niet gebeurde. Zo gebruik ik Albert Heyn cartridges en de printer zegt na enkele keren printen dat ze vervangen moeten worden! Als je een orginele HP cartridge gebruikt herkent de printer dit en treedt dit probleem niet op.
Gezien de enorme verdiensten mbt de inkt supplies verbaast mij dit in het geheel niet, de printersupplies industrie krijgt zolangzamerhand een maffia-achtig karakter! Ben zeer benieuwd of u dit ook zo ervaart.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door newmikey »

dvhees schreef:Ik heb een all in one HP officejet en heb de indruk dat door het softwarematig updaten de printer "problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges creeert, wat vroeger niet gebeurde. Zo gebruik ik Albert Heyn cartridges en de printer zegt na enkele keren printen dat ze vervangen moeten worden! Als je een orginele HP cartridge gebruikt herkent de printer dit en treedt dit probleem niet op.
Gezien de enorme verdiensten mbt de inkt supplies verbaast mij dit in het geheel niet, de printersupplies industrie krijgt zolangzamerhand een maffia-achtig karakter! Ben zeer benieuwd of u dit ook zo ervaart.
Nee, ik gebruik de software (drivers) van de fabrikant niet waardoor deze problemen niet optreden maar ik weet wel dat op besturingssystemen waar alleen via fabrikant-eigen drivers afgedrukt kan worden dit probleem vaker optreedt.

Net als het niet (bijna) kunnen leegprinten van cartridges trouwens.

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door Martjola »

HP bezocht, rotzooi gekocht!

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door pima »

Cartridge laten vullen en de chip resetten.

mukkiefuk
Berichten: 236
Lid geworden op: 24 okt 2005 15:11

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door mukkiefuk »

Originele gebruiken...

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door puma73 »

mukkiefuk schreef:Originele gebruiken...

veel te duur, nieuwe printer is nog goedkoper

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door nevermind »

Canon kopen.
Cartridges zijn het goedkoopste.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door GJvdZ »

puma73 schreef:
mukkiefuk schreef:Originele gebruiken...

veel te duur, nieuwe printer is nog goedkoper
Duurder maar wel veel beter en constanter dan goedkope cartridges.

Het is overigens nog veel goedkoper om de printer gewoon de deur uit te doen. Scheelt een hoop inkt, elektriciteit en dode bomen.

pima
Berichten: 442
Lid geworden op: 20 nov 2009 12:57

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door pima »

alle software van de printer van de pc halen en opnieuw installeren en nooit meer updaten.

Martijn (Inktweb)
Berichten: 2
Lid geworden op: 11 jan 2012 12:07
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door Martijn (Inktweb) »

dvhees schreef:Ik heb een all in one HP officejet en heb de indruk dat door het softwarematig updaten de printer "problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges creeert, wat vroeger niet gebeurde.
HP doet natuurlijk hun uiterste best om compatible cartridges tegen te gaan, ze verliezen immers inkomsten. Op de website van HP staat wel een stappenplan die je kan proberen (http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/docu ... R1002_NLNL). Mocht dat niet lukken kan je het beste teruggaan naar Albert Heijn en nieuwe cartridges/geld terug vragen (ben niet bekend met hun beleid).

puma73 schreef:
mukkiefuk schreef:Originele gebruiken...
veel te duur, nieuwe printer is nog goedkoper
Dit klopt helaas wel in sommigen gevallen. De vuistregel is echter;

• Goedkope printer = dure cartridges

Wij raden altijd Brother of Epson printers aan. Deze zijn in de aankoop een stuk duurder maar de compatible cartridges zijn van uitstekende kwaliteit.

Dekseldopje
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 mei 2010 14:25

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door Dekseldopje »

Canon belazert je? Oh, waarmee dan, want ik heb geen problemen. Zowel thuis als op werk heb ik te maken met Canon en ben zeer tevreden. Ik weet dat het moeilijk is te geloven als je zelf geen goede ervaringen heb met een bedrijf maar er zijn echt tevreden klanten bij elke bedrijf...

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Ik heb ook een canon en ik heb dit probleem dus niet. Kleuren inkt doe ik er gewoon niet in (ik krijg wel een melding dat er geen kleuren inkt inzit maar hij print gewoon door) en zwarte inkt koop ik gewoon van een ander merk (dan ook krijg ik melding dat de inkt op is, maar als ik die melding gewoon negeer en toch print lukt het gewoon)

wellicht heb ik een ander model of zo, maar ik heb dus nergens last van (alleen van irritante meldingen)

isabel

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door langste adem »

Ik heb destijds voor 99 gulden (jawel zo oud is ie al) een HP kleurenprinter gekocht inclusief patronen.
Ik schrok me wild toen ik 90 gulden moest betalen toen ik voor de eerste keer naar de loklae boekhandel ging om een nieuwe kleurencartridge. De winst wordt inderdaad gemaakt op de inkt, en niet op de printer.
Ik heb nog weleens gekloot met van die navulinkt , maar dat vond ik geen success. Tegenwoordig koop ik cartridges op van marktplaats of ebay, voor weinig . Vaak zijn ze "over de datum"maar meestal is dat geen probleem. De printer doet het overig nog uitstekend, dus wat dat betreft ben ik wel tevreden met mijn HP.

Ik begrijp de stelling over de "mafia praktijken" volkomen, ook het feit dat er tientallen verschillende soorten patronen zijn, en zowat iedere printer een andere cartridge nodig heeft is mij een doorn in het oog.

Zodra ik een nieuwe printer nodig heb, hoef ik dus niet zo'n apparaat die uitgerust is met chips die je beletten te printen als er een kleur bijna (maar nog niet helemaal) op is, of die weigert te printen als je geen originele inktcartridge hebt. Verder heb ik momenteel zo'n kleurencartridge met 3 kleuren (yellow, magenta en cyan) waarvan altijd de gele kleur als eerste op is., dat zullen afzonderlijke cartridges moeten worden.
Dan zal het inderdaad wel een wat duurdere printer worden, maar dat verdien je weer terug met goedkopere inktpatronen.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door newmikey »

De problemen worden niet veroorzaakt door de printer hardware zèlf òf de cartridges, noch doen ze zich alleen voor bij Canon. Zowel HP als Epson hebben dezelfde beperkingen, welke voortvloeien uit de meegeleverde printer drivers.

Het wordt uiteraard met opzet gedaan om de omzet van inkt te stimuleren en is daarom inderdaad niet erg consument-vriendelijk te noemen.

Als je open printerdrivers gebruikt kunnen de cartridges leeg geprint worden tot elke individuele kleur echt helemaal op is. Of dat "gezond" is voor de printer, hangt af of de printkop vast is ingebouwd (Canon, HP) of op de cartridge zit (Epson) maar met een beetje management kan je stoppen voor de kop helemaal uitdroogt.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door 53o »

Niet erg zinvol voor de thread, maar wel compleet on topic : Dit is een aflevering van de rekenkamer;

"Wat kost printerinkt?"

http://derekenkamer.kro.nl/seizoenen/re ... 18-03-2011

De vloeistof bekend als printerinkt kost volgens hun analyse zo'n 3000 euro per liter (klopt niet helemaal, die prijs is gebaseerd op de inhoud + de cartridge), en dit betalen wij gewillig met z'n allen. Behalve personen die dit niet willen.

Wat ook duidelijk is in deze uitzending is dat vervangende merken voornamelijk schoongemaakte en hervulde cartridges zijn. Het verbaast mij niets dat fabrikanten maatregelen nemen om dit te voorkomen. Tenslotte worden hun cartridges opnieuw gebruikt, of worden deze gekopieerd, terwijl de fabrikant hier niets aan verdient. De fabrikanten nemen maatregelen tegen die profiteurs, en het slachtoffer is uiteraard...de consument.

Eigenlijk denk ik gewoon dat het probleem er in zit dat de consument bereid is om dit soort prijzen te betalen.

*edit*

Verder zijn de kosten in het verbruik van een budget printer exponentieel vergeleken met een midden klasse uitvoering die daarentegen exponentieel duur zijn vergeleken met modellen die voor groter gebruik gemaakt zijn.

Op werk gebruik ik redelijk goedkope laserprinters, dan heb ik het over zwart-wit printers van 200-300 euro, kleurenprinter van rond de 450 euro, en een paper-shredder van rond de 1000 euro. Alle printers vreten papier maar klagen bijna nooit over inhoud van toners, er gaan meerdere pakken in van 500 pagina's (in stappen) voordat deze klagen. De reden dat ik 1 de paper-shredder noem is doordat dit model (van Ricoh, zakelijk model, had waarschijnlijk net zo goed een HP kunnen zijn uit de zelfde klasse), deze zoveel papier vreet voordat toners vervangen moeten worden of klaagt over andere onzin zoals een volle afvalbak.

Ook al gaat deze edit over laserprinters ipv inktjets, voor personen die veel printen is een goede laser printer gewoon noodzakelijk. Print geen leuke foto's, maar houdt de kosten wel laag.

Kl4nt3ns3rvic3
Berichten: 8
Lid geworden op: 24 jul 2014 13:45

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door Kl4nt3ns3rvic3 »

Goedkoop is duurkoop, en mocht je imitatiecartridges of navsetjes willen gebruiken, prima maar ga dan niet lopen huilen wanneer er wat mis gaat.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door bprosman »

Print al jaren met imitatie cartridges (met chip) zonder problemen. Meestal bestel ik ze bij "BigDennis". Als de printer of printkop nu stuk gaat (na zo'n 7...8 jaar) heb ik er die al lang uit. Dat gepiep over "dan gaat je printkop kapot" is ook voor een groot deel bangmakerij, net als die "Brein" reclame dat je laptop ontploft als je een gedownloade film bekijkt :-P
Navullen (zelf of bij een bedrijf) ben ik minder kapot van, de kleuren kloppen dan ook niet helemaal.

scubacomp
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 sep 2016 16:53

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door scubacomp »

Gewoon geen HP meer kopen!
De cartridges zijn (al jaren) extreem veel duurder dan bij alle andere merken.
Beter een Canon of Brother kopen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door kweenie »

scubacomp schreef:Gewoon geen HP meer kopen!
De cartridges zijn (al jaren) extreem veel duurder dan bij alle andere merken.
Beter een Canon of Brother kopen.
Hangt sterk af van het type. En natuurlijk van je eigen gebruik... Bijvoorbeeld de HP 8610 is zowel in aanschaf als in gebruik (ook bij originele inkt) een van de goedkopere printers, maar andere HP's behoren juist weer tot de duursten. Goed opletten bij de aanschaf, dus. Er zijn printers die iets goedkopere inkt hebben, maar die zijn in aanschaf dan vaak weer twee keer zo duur (of meer). Als het je om de prijs per pagina gaat, dan zou ik eerder denken aan bijvoorbeeld de Epson Ecotank printers. Ben je heel weinig kwijt aan inkt, maar in de aanschaf zijn ze wel een stuk duurder. Als je niet al te veel wilt uitgeven aan de printer en toch ook geen kapitaal uit wilt geven aan ieder printje, dan komt bij mij Canon in elk geval niet bepaald als eerste in gedachten. Dan is die HP dus juist wel een goede optie.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: "Problemen" bij gebruik van niet orginele printercartridges

Ongelezen bericht door newmikey »

Misschien wel een interessant "weetje". De beperkingen liggen vaak niet in de printer-firmware maar zitten in de fabrikant-eigen stuurprogramma's die ondermeer op Windows en OSX worden geinstalleerd en zonder welke de printer niet te gebruiken is. Dezelfde printer zal, bij het gebruik van open stuurprogramma's op bijvoorbeeld Linux uitstekend functioneren waarbij cartridges geheel leeg geprint kunnen worden (of dit helemaal goed voor de levensduur van de printer is kan van merk tot merk verschillen trouwens), doorgeprint kan worden als één kleur leeg is en waarschuwingen voor niet-originele cartridges zullen veelal achterwege blijven. Tis maar een weetje.

Voor het normale printwerk is een kleine laserprinter vaak effectiever en goedkoper in gebruik. Vroeger waren de laserprinters onbetaalbaar maar dat is gelukkig niet meer zo. Foto prints zijn zowiezo bijna altijd mooier (en goedkoper) te betrekken bij de (online) printshops.

Gesloten