rechten bij aankoop

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Ging om een dure tablet, ca. € 1.500. In dat licht is € 150 verschil niet enorm. De melding was 'Als nieuw. Geretourneerd product in geopende originele verpakking. Compleet met onbeschadigde accessoire(s)/onderdelen'.
Oke, dat zit heel erg dicht tegen nieuw aan. Je zou hier zelf kunnen stellen dat ze het product als nieuw hadden mogen verkopen.
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Hoe de exacte staat was heb ik om overduidelijke redenen niet kunnen beoordelen ;-)
Voor een juridische beoordeling is het ook niet relevant.
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Een dekkingskoop is gewoon een manier om van je geschil om te zetten in een financieel geschil. Je vordert dan niet langer nakoming.
Dat is vrij helder. Alleen wel met het risico dat het geschil op niets uitloopt en ik geen enkele compensatie meer zou overhouden.
Waarom denk je dat?
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Dit specifieke aanbod is er nu niet meer. Maar er zijn genoeg voorbeelden. Op de productpagina staat de optie (als die er dus op dat moment is) 'Voordelige tweedekans', via die link kom je op de speciale pagina voor die tweedekans. Met uitleg wat de status is etc. Vervolgens bestel je zoals normaal. Dat heb ik ook gedaan. En daar heb ik een bevestiging van ontvangen. Geen voorbehoud daarin.
Helder. Een voorbehoud moet gemaakt worden in het aanbod. Een voorbehoud in de bevestigingsmail is te laat gemaakt.
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Uiteindelijk via WA weer contact gezocht, reactie is dat er bij de vervoerder iets mis is gegaan en dat ze niet kunnen leveren, dat ze niet verplicht zijn te leveren, dat ze de bestelling gewoon hadden kunnen annuleren, maar dat ze uit coulance een korting bieden.
Klopt niets van. Dat had ik ze op dit punt ook duidelijk gemaakt.

https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1995203
Geen voorbehoud. Het vooraf aanvinken van aanvullende producten, zoals hier gebeurt, mag niet.
fonsflons schreef:
30 dec 2022 13:16
Niet altijd. Bij Coolblue zie je vaak printers als 2e kans waarbij de meegeleverde toners er niet meer bij zitten. Dan ben je in de praktijk vaak duurder uit omdat je er gelijk een nieuwe set toners bij moet kopen.
Daar moet als kantekening worden aangegeven dat je met de bijgeleverde toner slechts een beperkte hoeveelheid pagina's kan printen ten opzichte van de toner die je besteld én dat er op de markt goedkopere toner te verkrijgen zijn.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Ging om een dure tablet, ca. € 1.500. In dat licht is € 150 verschil niet enorm. De melding was 'Als nieuw. Geretourneerd product in geopende originele verpakking. Compleet met onbeschadigde accessoire(s)/onderdelen'.
Oke, dat zit heel erg dicht tegen nieuw aan. Je zou hier zelf kunnen stellen dat ze het product als nieuw hadden mogen verkopen.
Als u een geopende verpakking ontvangt met duidelijk zichtbaar dat het product uit de verpakking is geweest, zou u dat als nieuw accepteren? En helemaal bij een tablet in deze prijsklasse.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ik bekijk dit puur juridisch, want het gaat hier om een juridische casus. Consumenten hebben een herrpepingsrecht, mogen daarbij het product uit de verpakking halen, en hebben dan recht op volledige terugbetaling. Hieruit trek ik de conclusie dat de verkoper het product juridisch bezien weer mag aanbieden als zijnde nieuw.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door kuklos »

alfatrion schreef:
30 dec 2022 21:23
Hieruit trek ik de conclusie dat de verkoper het product juridisch bezien weer mag aanbieden als zijnde nieuw.
En zou jij dat als klant accepteren als je zo'n product zou krijgen?

JozJan
Berichten: 1024
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door JozJan »

kuklos schreef:
30 dec 2022 22:04
alfatrion schreef:
30 dec 2022 21:23
Hieruit trek ik de conclusie dat de verkoper het product juridisch bezien weer mag aanbieden als zijnde nieuw.
En zou jij dat als klant accepteren als je zo'n product zou krijgen?
Ja, maar dan met een korting. Zoals gezegd: in principe een prima systeem met die tweedekansjes. In alle opzichten, qua gebruik, garantie etc heb je in zo'n geval ook gewoon een nieuw product. Als ze het ooit leveren tenminste ;-)
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
alfatrion schreef:
30 dec 2022 10:24
Een dekkingskoop is gewoon een manier om van je geschil om te zetten in een financieel geschil. Je vordert dan niet langer nakoming.
Dat is vrij helder. Alleen wel met het risico dat het geschil op niets uitloopt en ik geen enkele compensatie meer zou overhouden.
Waarom denk je dat?
Ze doen een aanbod (de korting), ik acccepteer niet en volhard in mijn eis. Tegenpartij kan dan besluiten om aanbod in te trekken en geen 'coulance' meer te betrachten. En dan wordt het een zaak van gelijk hebben vs gelijk krijgen. Dat vond ik niet de moeite.
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
Helder. Een voorbehoud moet gemaakt worden in het aanbod. Een voorbehoud in de bevestigingsmail is te laat gemaakt.
Ook voor mij helder. Zelfs in die bevestigingsmail is geen voorbehoud gemaakt.
alfatrion schreef:
30 dec 2022 16:09
JozJan schreef:
30 dec 2022 12:32
Uiteindelijk via WA weer contact gezocht, reactie is dat er bij de vervoerder iets mis is gegaan en dat ze niet kunnen leveren, dat ze niet verplicht zijn te leveren, dat ze de bestelling gewoon hadden kunnen annuleren, maar dat ze uit coulance een korting bieden.
Klopt niets van. Dat had ik ze op dit punt ook duidelijk gemaakt.

https://www.coolblue.nl/tweedekans-product/1995203
Geen voorbehoud. Het vooraf aanvinken van aanvullende producten, zoals hier gebeurt, mag niet.
Daar was ik al wel van overtuigd ja, dat dit niet klopt. Maar je ziet: zelfs een bedrijf dat bekend staat als klantvriendelijk gebruikt dit soort tactieken (en deze keer dus zelfs met succes): het is gewoon een vorm van overbluffen. En dan hopen dat de klant er mee akkoord gaat.

Nevyn
Berichten: 1285
Lid geworden op: 27 jul 2016 18:15

Re: rechten bij aankoop

Ongelezen bericht door Nevyn »

Ik koop bij Amazon vaak een tweede keus, tot nu toe altijd tevreden.

Plaats reactie