LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] service van dixons

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

beste ...
Die eindcontrole hoort ook bij de winkelier te liggen, vind ik persoonlijk
Wat een onzin toch weer van dit forumlid.

Wil je dat winkeliers computers uitgebreid gaan testen?

Er is geen 1 winkelier ( dus ook jij niet) die dit op adequate wijze kan doen

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door BBCS »

beste ...
Quote:
Die eindcontrole hoort ook bij de winkelier te liggen, vind ik persoonlijk



Wat een onzin toch weer van dit forumlid.

Wil je dat winkeliers computers uitgebreid gaan testen?

Er is geen 1 winkelier ( dus ook jij niet) die dit op adequate wijze kan doen
Wat nu weer? :shock:


Vooral deze zin:
Wat een onzin toch weer van dit forumlid.
:shock: :?:

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door BBCS »

Als de winkelier wat meer aandacht eraan zou schenken, dan voorkom je problemen die de TS tegengekomen is.

Ik doe dat zelf ook en de klant hoeft de computer niet meer volledig te laten installeren.

De klant zet de nieuwe computer aan en kan gelijk werken.

Is dit onzin?

Dacht het niet.

Moppentappers
Berichten: 1372
Lid geworden op: 02 apr 2006 02:36

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door Moppentappers »

beeldschermpje open klappen, kijken of alle USB poortjes werken
kijken of er geen foutmeldingen op windows zijn
kijken of de draadloze netwerk kaart functioneert kijken of de batterij goed werkt
uitgebreid gaan testen zou inderdaad gekkenwerk zijn, maar een routine testje kan geen kwaad

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door BBCS »

Dat niet alleen.

Maar ook windows installeren (moet nog gebeuren) en vooral ook windows updaten.

De programma's updaten.

De beveiliging in orde maken.

Kijken of het geluid het doet. Dus de basis checken.

Als Dixons dat gedaan zou hebben, dan had de TS nu niet met de ell
ende gezeten.

seagoing racer2
Berichten: 2122
Lid geworden op: 10 jun 2006 10:40

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste,

Schermpje openklappen en windows starten, usb controle. Dat is toch geen eindcontrole ?

Eindcontrole dient door middel van speciale apparatuur te geschieden wat alleen de fabrikant kan.

Anders is het alleen schijnzekerheid, waar ongetwijfeld de consument weer voor moet opdraaien

sepa
Berichten: 2
Lid geworden op: 14 mei 2005 19:34

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door sepa »

Aan iedereen,

ik kan hier kort over zijn: Dixons sucks! :evil:

Peter4871
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 jul 2006 12:46

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door Peter4871 »

ben het met sepa eens, Dixons is verot, het is niet zo dat er 1 rotte appel bij zit, het is juist andersom er is 1 appelboom met volgens mij 160 appels waarvan hopelijk als je goed je best doet je een paar goede appels kan plukken, de rest is door en door verot,

Heb zelf de ervaring dat het ligt aan de mensen die er al langer werken,
toen ik voor het eerst terug kwam met mijn laptop was er iemand net nieuw daar, en ik werd echt keurig gehopen, tot dat de bedrijfsleider zich er mee begon te bemoeien en het andere vaste langer werkende personeel, van af toen ging het fout, maar daar is nog een topic over :D

Ik vind zelf niet dat ze alles moeten contoleren, dat kan je niet echt gaan verwachten, want normaal krijgen ze die laptops gewoon goed aangeleverd, en zou het uitpakken en opstarten moeten zijn,

Af en toe zit er dan een kapote tussen en dat kan gebeuren.
Maar dat haalt niet weg dat dixons verotte service geeft,

Het probleem ligt er ook aan dat men wel wil dat de pc's worden gecontroleerd, maar niet waar jij zelf bij staat, dus gaat er van uit dat het gebeurt voor je het koopt. maar daar bij komt ook nog eens dat je wel wil dat er genoeg mensen in de winkel zijn, en dan de prijsen lager zijn.

Kort om al die eisen samen kan niet,
Het is of geen controle (dus hun hebben geen extra mensen nodig) en een goedkopere laptop met rotservice.
Of wel controle maar dan een duurdere laptop.

En nee buiten tijden dat de winkel om werkt ook niet, want ookal heb ik een hekel aan die lui, ik hoop toch echt voor hun dat ze ook een sociaal leven hebben.

Peter4871
Berichten: 62
Lid geworden op: 17 jul 2006 12:46

Re: service van dixons

Ongelezen bericht door Peter4871 »

o ja wat ik wou zeggen, je laptop was een dag oud,
Dus volgens de wet zit je dan zeker goed.
Garantie bij consumentenkoop

Sinds 1 mei 2003 worden consumenten beter beschermd bij het doen van aankopen. Op die datum trad de nieuwe wet "verkoop en garanties voor consumentengoederen" in werking. Consumenten hebben nu een veel sterkere juridische positie, althans op papier. Want in de praktijk blijkt het vaak moeilijk om daadwerkelijk je recht te halen.


Er bestaan helaas nogal wat misverstanden bij consumenten en verkopers over de nieuwe regels. Je hebt als consument nu op allerlei producten een “keiharde” garantietermijn van zes maanden. Daarna geldt dat je garantie hebt zolang als je een probleemloos functioneren mocht verwachten.

Consumentenkoop
Consumentenkoop is een koopovereenkomst tussen een professionele verkoper en een particuliere koper. Een computer die bij een particulier wordt gekocht valt niet onder consumentenkoop, net zo min als een monitor die je beroepsmatig nodig hebt. Verder moet het gaan om roerende zaken, dat wil zeggen voorwerpen die je kunt oppakken. Het kopen van een huis of het boeken van een reis vallen niet onder het begrip consumentenkoop, de aanschaf van een printer in een computerwinkel wel.

De verplichtingen van de verkoper
De verkoper moet volgens de koopovereenkomst een product leveren dat voldoet aan de eisen voor normaal gebruik. Op een computer moet een e-mailprogramma of tekstverwerker moeiteloos kunnen draaien. Wanneer je met de computer iets speciaals wilt doen, bijvoorbeeld als server gebruiken, dan zul je hier expliciet naar moeten vragen. Als de verkoper zegt dat de computer geschikt is voor dit bijzondere gebruik, dan mag je hier als koper vanuit gaan. Het kan verstandig zijn om je specifieke wensen en de toezeggingen van de verkoper op papier vast te leggen, zodat je dit later bij klachten kunt bewijzen en je daar op kunt beroepen.

Product defect?
Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. In de eerste zes maanden gaat de wet er vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond. In deze garantieperiode hoef je als consument alleen maar te laten zien dat het product niet goed werkt. Dat is niet zo moeilijk: een kapotte monitor hoef je maar aan te sluiten om het defect aan te tonen. De verkoper moet vervolgens bewijzen dat de koper zelf schuld heeft aan het defect. In de meeste gevallen lukt dat niet, tenzij je de monitor - bij wijze van spreken - uit het raam hebt gegooid.

Je kunt de verkoper ook aanspreken als hij het uitblijven van een defect expliciet heeft gegarandeerd. In andere gevallen gaat het erom wat je als koper van het product had mogen verwachten. Dit is afhankelijk van de omstandigheden, zoals de vraag om wat voor product het gaat, of het een merkartikel is en de hoogte van de prijs. Bij verkeerd gebruik kun je je rechten verspelen.

Twee jarentermijn?
Een ander misverstand is de garantieperiode van "twee jaar". Deze minimumtermijn staat in de Europese richtlijn waaruit de Nederlandse wet voortvloeit. Nederland heeft ervoor gekozen om de periode in principe onbeperkt te laten duren. Voor de garantietermijn zijn enkel van belang de verwachtingen die je van een bepaald product had mogen hebben.

Wat kun je als koper eisen?
Als het product niet voldoet aan de verwachtingen die je mocht hebben, dan mag je eisen van de verkoper:

levering van ontbrekende onderdelen
herstel of vervanging van het product
gedeeltelijke terugbetaling van de koopprijs
ontbinding van de koopovereenkomst
Is het product niet compleet, dan spreekt voor zich dat je recht hebt op het ontbrekende onderdeel.

Bij een kapot product heb je in principe recht op reparatie of vervanging door de verkoper. Soms is reparatie niet meer mogelijk of erg duur. Dan is het voor de verkoper makkelijker om een vervangend (soortgelijk) product aan te bieden. Maar soms is dat ook niet meer mogelijk, bijvoorbeeld wanneer je gebruik hebt gemaakt van een eenmalige aanbieding.

Wanneer herstel of vervanging niet mogelijk is, of wanneer de verkoper te lang wacht, dan kun je als koper een gedeelte van de koopprijs terugvragen of de koopovereenkomst (schriftelijk) ontbinden. Bij ontbinding gaat het defecte product terug naar de verkoper en krijg je de aankoopprijs terug.

Garantie
Met een garantie staat de verkoper ervoor in dat het product gedurende een bepaalde periode geen mankementen vertoont. De koper heeft in die tijd meestal recht op reparatie, vervanging of vergoeding. Van echte garantie is pas sprake als de verkoper extra verplichtingen aangaat boven zijn normale verplichtingen.

Verkopers mogen geen voorwaarden hanteren die ten nadele van de consument afwijken. Dikwijls denkt de koper extra garantie bovenop zijn bestaande wettelijke rechten te krijgen, maar in de praktijk houden garanties vaak juist een inperking van consumentenrechten in. Als een verkoper een garantie van één jaar geeft, dan wil dat nog niet zeggen dat je als koper na dat jaar geen rechten meer zou hebben. Ook na de garantieperiode heb je recht op reparatie van een defect product als je mocht verwachten dat het langer dan een jaar mee zou gaan.

Serviceverzekering
Een bekend verschijnsel is de serviceverzekering. Dit is een aanvullende of verlengde garantie die je bij de aankoop kunt afsluiten en waarvoor je een extra bedrag betaalt. Vaak is dit slechts gebakken lucht. Je koopt hiermee iets waarop je meestal toch al recht had. De extra garantie kan daarom beter gezien worden als een "geen-gezeur-periode".

Verkopers van computersystemen verwijzen voor garantie nogal eens door naar de fabrikanten van de onderdelen. Je kunt als consument wel je voordeel doen met de fabrieksgarantie maar het is niet de bedoeling dat de verkoper zich achter die garantie verschuilt. De koper heeft alleen een overeenkomst met de verkoper, niet met diens leverancier. Het is de verkoper die moet zorgen voor vervanging of reparatie van een defect product.

Termijnen
Als je een klacht over een product hebt dan moet je niet te lang wachten met het nemen van stappen. In de meeste gevallen moet je binnen twee maanden na het ontdekken van het defect de verkoper van de klacht op de hoogte stellen. Vanaf dat moment heb je twee jaar om je rechten op te eisen.

Tegoedbon
Wanneer het product defect is en de koop wordt ontbonden, dan hoef je geen genoegen te nemen met een tegoedbon. Je hebt recht om de aankoopprijs terug te krijgen. Een tegoedbon kan wel worden aangeboden als je een artikel ruilt terwijl het product zelf op zich in orde is. In dat laatste geval heb je eigenlijk geen recht op ontbinding.

Verder zijn sommige computerwinkels aangesloten bij geschillencommissie Elektro of Thuiswinkel. In dat geval kun je je klacht op een laagdrempelige wijze laten beoordelen. Het klachtgeld is niet zo hoog en je krijgt dit terug als je in het gelijk wordt gesteld.

Je kunt ook overwegen naar de rechter stappen. Deze weg ligt echter niet zo voor de hand omdat je bij de rechter vaak meer kwijt bent aan proceskosten dan wat een rechtszaak eventueel oplevert.


Dit artikel van JuroFoon is eerder verschenen in PC Consument

Publicatiedatum: 19 januari 2006
vooral dit stuk
Product defect?
Als je een product hebt gekocht dat enige tijd daarna kapot gaat, dan is de verkoper in bepaalde gevallen aansprakelijk. In de eerste zes maanden gaat de wet er vanuit dat een gebrek al bij aflevering bestond. In deze garantieperiode hoef je als consument alleen maar te laten zien dat het product niet goed werkt. Dat is niet zo moeilijk: een kapotte monitor hoef je maar aan te sluiten om het defect aan te tonen. De verkoper moet vervolgens bewijzen dat de koper zelf schuld heeft aan het defect. In de meeste gevallen lukt dat niet, tenzij je de monitor - bij wijze van spreken - uit het raam hebt gegooid.
is voor veel mensen belangerijk, en ook in dit geval

Gesloten