LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] slechte service Apple - MacBook

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
zar.
Berichten: 3
Lid geworden op: 09 okt 2009 17:48

slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door zar. » 09 okt 2009 17:56

Beste mede forummers,
ik wil graag het volgende verhaal kwijt:
Mijn laptop (Apple MacBook) werkte 1 jaar en 3 maanden perfect, helaas uit het niets begon deze enorm vast te lopen en een dag later kon je er niets mee.
Ik bracht het naar de plaatselijke Apple Reseller en deze maakte de diagnose: Kernel Error en dat het moederbord vervangen moet worden.
De reparateur zei er gelijk bij dat het een fabrieksfout betreft, maar omdat apple maar 1 jaar garantie geeft ik contact moet opnemen met de Apple care, aangezien het een reparatie zou betreffen van zo'n 700 euro. Hier (na en lange wachttijd op een 0900-nummer) kreeg ik helaas slechts de mededeling dat ze het spijtig vinden, maar niets kunnen doen.
Ik vind het buitengewoon vreemd dat een bedrijf als Apple geen verantwoordelijkheid neemt voor een fabrieksfout die dus pas na 15 maanden aan het licht kwam, als deze dus 3 maanden eerder aan het licht was gekomen, dan zouden ze het wel repararen. En dan is het ook vreemd dat als je dus een laptop van Apple koopt je na iets meer dan een jaar een geheel nieuwe laptop mag koppen (tenzij je 700 euro aan reparatiekosten wilt betalen).

Iemand advies voor me?

Monique1983
Berichten: 49
Lid geworden op: 03 jul 2009 18:34

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Monique1983 » 09 okt 2009 19:02

Bij consumentenkoop krijg je van Apple dus 1 jaar ('verkopers')garantie maar dat wil niet zeggen dat fabrieksfouten dan voor jouw eigen rekening komen.
Als je een macbook koopt dan mag je er van uit gaan dat deze naar behoren werkt. Een laptop heeft gemiddeld een levensduur van 3 jaar en hoort het in deze periode gewoon zonder problemen te doen.

Als dit niet het geval is kan je wellicht terugvallen op je fabrieksgarantie (dus de garantie voor de levensduur van het product) echter de bewijslast wordt omgedraait: JIJ zal moeten aantonen dat het niet door jouw toedoen is gebeurt....(en niet Apple)
Uit je verhaal begrijp ik dat voor de reparateur duidelijk is dat het een fabrieksfout is. Als je hem dit op schrift laat stellen (of misschien een offerte laat opmaken) kan je dit gebruiken om Apple er toe te bewegen deze mac te repareren (herstellen) of een nieuwe aan te bieden. Let wel op! Regel alles schriftelijk!

Hoop dat je hier iets aan hebt... Succes!

andrea.matla
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 nov 2009 17:05

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door andrea.matla » 09 nov 2009 17:13

Hallo, je moet niet te snel opgeven biij Apple. Bij de Apple store wordt je standaard met een kluitje in het riet gestuurd, zeggen ze dat ze Apple zullen contacten, maar het antwoord luidt altijd: jammer, garantie na een jaar voorbij. Dit is flauwekul, van een dergelijke dure laptop mag je verwachten dat hij langer dan een jaar zonder problemen werkt. De fabrieksgarantie is 1 jaar, maar de winkel waar je hem gekocht hebt moet eigenlijk het tweede jaar voor zijn rekening nemen uit coulance. Doet de winkel dit niet, dan kan je een brief downloaden van Radar, juridisch geheel onderbouwd, die je kunt vertalen naar je eigen verhaal. Hierin wordt Apple gesommeerd het probleem op te lossen. Doen ze dit niet, dan kan jij eenzijdig de koopovereenkomst ontbinden, en de aanschafprijs retour vragen. Dit kan dankzij de wet consumentenbescherming. Wij hebben een dergelijke brief gebruikt om een batterij die dood was, al na 1 jaar en 44 dagen, van onze Macbook terug te krijgen. Dit is nl. bekend probleem en kan derhalve aangemerkt worden als fabricage fout van Apple. We hebben de brief aan het hoofdkantoor in Bunnik opgestuurd, aangetekend, en we werden netjes gebeld dat we een nieuwe batterij zouden krijgen. Dat is dus wel mooi opgelost, maar niet dankzij de service van de Apple Store die dus niet thuis gaf. Vervolgens nog 4 x naar de apple store, omdat ze dit eerst opnieuw moesten aanvragen, daarna weer terug omdat ze de oude batterij moesten hebben, daarna weer een smoes, maar uiteindelijk is het toch gelukt: een gratis nieuwe batterij! Ik zou iedereen overigens het bijkopen van service en garantie aanbevelen als je een Apple koopt, dan schijnen er nooit problemen te zijn.
Laatst gewijzigd door andrea.matla op 03 okt 2010 18:49, 3 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 6632
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 12 nov 2009 16:33

Laat je geen oor aannaaien door deze arrogante oplichters. Zie ook:

"Bond hekelt klantenservice Apple Resellers

Volgens de Consumentenbond is de klachtenafhandeling van Apple Premium Resellers abominabel slecht. Dit is in strijd met het consumentenrecht.

"De Consumentenbond heeft Apple hierop aangesproken, maar het bedrijf geeft niet thuis", schrijft de bond. De resellers moeten het vooral ontgelden door slechte service en een slechte naleving van garantieregels. "

etc: http://webwereld.nl/nieuws/64266/bond-h ... ource=sub2

Bron: Webwereld, 12 november 2009

ronvandeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2009 14:50

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door ronvandeven » 28 nov 2009 15:04

Ja ik ben me sinds in paar dagen in het hele gebeuren aan het verdiepen. Ik heb bij mijn aanschaf toen der tijd geen applecare gekocht, is 1/3 van de nieuw prijs, belachelijk. Blijkt achteraf heel voordelig uit Amerika te halen.

Mijn batterij blijkt defect te zijn. Momenteel heeft deze nog maar 16% van zijn capaciteit, en is nog maar op 1/3e van zijn levensduur, hoewel de kleine capaciteit de laatste tijd veel extra laadcyclussen veroorzaken. Helaas valt deze buiten het jaar fabrieksgarantie, laptop is inmiddels 1,5 jaar oud. Maar onlangs had ik te horen gekregen dat de winkelier in principe 2 jaar garantie hoort te verlenen , ben ik er toch mee langs geweest. Ja de batterij is defect, maar apple geeft maar 1 jaar garantie, had er eerder mee moeten komen. Maarja de symptomen waren tegen het einde van het eerste jaar nog niet echt duidelijk, zoiezo valt het niet op aangezien iedere sessie op accu wel anders verloopt, filmpje kijken, of typen in word geeft een hele andere belasting. Laatste maanden is de prestatie radicaal ingezakt en pas met Snow leopard is er info over je batterij niet helemaal verstopt in het OS.

Zij verwezen me door naar apple, die niks doet en wat overigens bij na onderzoek van de consuwijzer niet hoort en wanneer ik ze daar weer op aanspreek zeggen ze dat ik maar moet aantonen dat het weldegelijk een productie fout is, wat voor mij onmogelijk is. Het gaat me niet zozeer om het bedrag, ikwas in eerste instantie van plan een nieuwe batterij te halen tot ik er op gewezen werd dat de winkelier twee jaar garantie hoort te bieden.
Laatst gewijzigd door ronvandeven op 28 nov 2009 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Consumentt
Berichten: 713
Lid geworden op: 20 nov 2005 19:27

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Consumentt » 28 nov 2009 16:17

Waarom blijven jullie allemaal Apple kopen.

Bij andere merken is het ook niet altijd rozengeur -zie mijn post over Asus- maar bij Apple schijnt het niet geven van service meer regel dan uitzondering te zijn.

Al te vaak gelezen over de ipod, de ifone, de macbook. Is ie kapot dan is het je eigen schuld en je moet maar een nieuwe kopen.

De fout begint er natuurlijk mee dat je bij aankoop al 1,5 meer betaald dan een product met dezelfde specs en mogelijkheden of nog meer van een ander merk.
Mij niet gezien met Apple.

ronvandeven
Berichten: 2
Lid geworden op: 28 nov 2009 14:50

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door ronvandeven » 28 nov 2009 18:07

heb in die zin niks tegen apple, het zijn de ondernemers die een APR beginnen die gewoon hebberig zijn. Ze weten van te voren dat het product standaard 1 jaar fabrieksgarantie heeft en zij zelf 2 a 3 jaar garantie moeten leveren. Het is dus in hun eigen interesse om de boot af te houden naar de consument, aangezien ze zelf anders 1 a 2 jaar voor de kosten moeten opdraaien. Apple duur? zeker, maarja alienware of sony vayo is ook gewoon duur.
Buiten hoge hardware kosten is de software weer goedkoop, ook wel de grootste motivatie. Bij volgende aankoop ga ik gewoon applecare op ebay halen, van al dat gezeik af. Overigens zojuist bij apple een klacht ingediend over het servicepunt, ze lijken het toch serieus te nemen en moet maandag terugbellen.

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Sala Salsa » 29 nov 2009 02:50

ronvandeven schreef:heb in die zin niks tegen apple, het zijn de ondernemers die een APR beginnen die gewoon hebberig zijn. Ze weten van te voren dat het product standaard 1 jaar fabrieksgarantie heeft en zij zelf 2 a 3 jaar garantie moeten leveren.
Dit is de grootste leugen die er bestaat.
De ondernemer is helemaal niet verplicht om 2 a 3 jaar garantie te leveren.

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door WillemV » 29 nov 2009 05:18

Sala Salsa schreef:
ronvandeven schreef:heb in die zin niks tegen apple, het zijn de ondernemers die een APR beginnen die gewoon hebberig zijn. Ze weten van te voren dat het product standaard 1 jaar fabrieksgarantie heeft en zij zelf 2 a 3 jaar garantie moeten leveren.
Dit is de grootste leugen die er bestaat.
De ondernemer is helemaal niet verplicht om 2 a 3 jaar garantie te leveren.
Jawel hoor. Wel als het apple product buiten de schuld van de consument kapot is gegaan. Dus welke 'leugen'? Niet zo liegen Sala Salsa. Je lijkt BBCS wel... :wink:

Sala Salsa
Berichten: 103
Lid geworden op: 28 sep 2009 16:30

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Sala Salsa » 29 nov 2009 12:00

Lijken is iets anders dan zijn!

queenfan
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door queenfan » 03 dec 2009 21:53

WillemV schreef:
Sala Salsa schreef:
ronvandeven schreef:heb in die zin niks tegen apple, het zijn de ondernemers die een APR beginnen die gewoon hebberig zijn. Ze weten van te voren dat het product standaard 1 jaar fabrieksgarantie heeft en zij zelf 2 a 3 jaar garantie moeten leveren.
Dit is de grootste leugen die er bestaat.
De ondernemer is helemaal niet verplicht om 2 a 3 jaar garantie te leveren.
Jawel hoor. Wel als het apple product buiten de schuld van de consument kapot is gegaan. Dus welke 'leugen'? Niet zo liegen Sala Salsa. Je lijkt BBCS wel... :wink:
Het is een beetje raar wat ik lees op consuwijzer.nl, hieronder een quote van eenMacgebruiker waarvan zijn MacBook Pro na 2 jaar defect gegaan is. Deze is door Apple kosteloos gerepareerd is.

Het blijkt dat het 2 jaar garantie niet door Nederland is ondertekend, het fijne weet ik er niet van maar de schrijver van de quote blijkt het te weten.

Het tweede jaar garantie geldt enkel voor landen die richtlijn 199/44/EG hebben ondertekent. Dit is praktisch heel Europa met uitzondering van een paar landen, waaronder Nederland.
Bij deze wil ik een topic starten om de 2 jaar verplichte garantie te verduidelijken. Ik baseer mij op wetteksten van het Europees recht. België heeft deze richtlijn ondertekent, Nederland NIET.

Deze richtlijn, 1999/44/EG, heeft mijzelf geholpen om Apple te overtuigen om mijn MBP GRATIS te herstellen in het 2de jaar garantie en uiteindelijk hebben ze gezwicht en mij een nieuw toestel gegeven. De voorwaarde was wel dat ik Apple niet meer mag vervolgen wegens gebrekkig product.

Vooral degene die dit tegenspreken gelieve jullie argumenten goed te staven en niet met verkoopsvoorwaarden van een bepaalde winkel af te komen, deze staan NIET boven deze richtlijn.


“1649quater §1”: the selling party is liable for defaults which are presenting themselves within a term of two years following the delivery of the good.

“Article 1604”: The selling party should deliver a good which is in accordance with the agreement.

“Article 1649ter §1”: the goods are only be considered to be in accordance with the agreement in case:
(1) It should be in accordance with the description as provided by the selling party,
(2) It should be suitable for the use which the consumer intended it to use for,,
(3) It is suitable for the intended use for which similar goods are serving,
(4) The quality and services are normal and which fall within the level of expectancy of the consumer.

“1649ter §4”: the lack of ‘accordance’ due to a wrong installation of the good are considered to be a breach of 1649ter §1.
Bron:http://www.intermactivity.be/forum/show ... p?t=107500

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door WillemV » 03 dec 2009 22:12

@queenfan,

Als je de quote van ronvandeven goed leest wordt met "ondernemer" de winkelier bedoeld, niet Apple als de fabrikant. Maar evengoed wel een interessante link die je geeft.

queenfan
Berichten: 1414
Lid geworden op: 14 jun 2004 12:50

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door queenfan » 03 dec 2009 22:15

WillemV schreef:@queenfan,

Als je de quote van ronvandeven goed leest wordt met "ondernemer" de winkelier bedoeld, niet Apple als de fabrikant. Maar evengoed wel een interessante link die je geeft.
Vond ik zelf ook, de hele topic is wel interesant, mocht het wel zo zijn dat de bepaling niet door Nederland is ondertekend heb je dan wel recht op 2 jaar???

WillemV
Berichten: 1285
Lid geworden op: 10 mar 2007 01:23

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door WillemV » 03 dec 2009 22:23

queenfan schreef:Vond ik zelf ook, de hele topic is wel interesant, mocht het wel zo zijn dat de bepaling niet door Nederland is ondertekend heb je dan wel recht op 2 jaar???
Ik denk het niet, let wel niet van Apple. Het consumentenrecht (in Nederland) heeft betrekking op de overeenkomst tussen een 'professionele' verkoper en een consument. Met Apple heb je als consument geen overeenkomst.

L.Rozenwater
Berichten: 599
Lid geworden op: 08 jun 2005 03:46

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door L.Rozenwater » 04 dec 2009 01:38

AppleCare

"Met De Groot."
"Goedemiddag. U spreekt met Jansen van AppleCare. U heeft vorige week een MacBook ter reparatie aangeboden?"
"Dat klopt."
"De klacht was dat het beeld streept, het toetsenbord soms niet reageert en dat de computer regelmatig een kernel panic gaf?"
"Dat klopt."
"We hebben de computer nagekeken. Wij kunnen hem helaas niet repareren."
"O?"
"Nee. U kunt hem overmorgen ophalen bij de APR waar u hem heeft afgeleverd. De onderzoekskosten bedragen 125 euro."
"WAAT?! Ik heb AppleCare. Ik heb garantie."
"Wij kunnen hem helaas niet voor u repareren meneer De Groot."
"Dan wil ik een nieuwe. Kom op zeg, een MacBook van dertien maanden oud."
"U bent vrij hem door iemand anders te laten repareren, maar wij kunnen hem niet repareren. Als u de MacBook niet ophaalt wordt hij vernietigd."
"Hoezo kunnen jullie hem niet repareren terwijl iemand anders dat dan wel zou kunnen?"
"Misschien moet ik het anders formuleren: wij mógen hem niet repareren."
"U mág hem niet repareren? Wat zullen we nu krijgen. Waarom dan niet?"
"De redenen kunt u vinden op het onderzoeksrapport, meneer De Groot."
"Moet ik daar op wachten? Ik wil het nú weten."
"..."
"Hallo?"
"Ja, meneer De Groot?"
"U kunt me niet zomaar afschepen. Ik heb mijn rechten als consument. Zeker met AppleCare. Die MacBook staat alleen maar op mijn bureau. Ik sjouw hem nergens mee naar toe, hij staat binnen, ik verplaats hem nooit. Ik pik dit niet, ik ga ermee naar Kassa! En naar TROS Radar, wat zullen we nu krijgen."
"Ik begrijp uw gevoelens, meneer De Groot en ik zou het graag anders zien, maar het feit is dat we na het openen van de MacBook moesten beslissen de computer weer dicht te maken. De MacBook bleek een gevaar voor de gezondheid van ons personeel."
"Ik weet even niet wat ik moet zeggen."
"..."
"Hallo?"
"Goed. Kijkt u veel porno meneer De Groot?"
"Waar bemoeit u zich mee? Zitten jullie godverdegodver in mijn harde schijf te peuren, of zo?"
"Nee, meneer De Groot, uw harde schijf was schoon. Uw moederbord daarentegen niet. Na opening van de MacBook troffen wij behalve koffie..."
"Koffie...?"
"Koffie ja, waarschijnlijk Nespresso, ook sporen van sperma aan. Op vier verschillende plaatsen op het toetsenbord en direct daaronder op het moederbord. Ook tussen het scherm en de sierrand waren, eh... sporen te vinden. Apple heeft strikte regels ter bescherming van de gezondheid van de medewerkers. Om elk risico van een HIV besmetting te voorkomen mogen zij computers met spermasporen niet repareren. Ook als dat niet de oorzaak is van het falen. Daarbij valt sperma niet onder fabrieksfouten. En een MacBook gebruiken als hulpmiddel bij masturbatie telt niet als normaal gebruik."
"..."
"Meneer De Groot?"
"Ja... Ja... Goed... Ik begrijp het... Nou... eh, vernietig hem dan maar."
"Ik zal het doorgeven. Mocht u beslissen een nieuwe Mac te kopen, dan adviseer ik u niet te roken in nabijheid van de computer, geen vet te consumeren, niet in uw neus te peuteren, bloedneuzen te voorkomen, een haarnetje te dragen, in uw elleboog te hoesten en halitose te behandelen."
"Eh... ok."
"Graag gedaan. Kan ik verder nog iets voor u doen?"
"Nee... nee... ik denk het niet."
"Goedemiddag meneer De Groot."

"Wie was dat schat?"
"Wie dat was? Wie dat was? Dat was AppleCare. Ze repareren mijn MacBook niet omdat jij met je espressokopje in je trillende handen op YouTube naar George Clooney hebt zitten kijken. Trut!"

Bron: moppen.nl

Lauraaaa
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 jan 2010 21:17

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Lauraaaa » 04 jan 2010 21:34

Na wat googlen stuitte ik op deze topic. Heel veel leerzame informatie dus vandaag met volle moed Apple gebeld op het 0900 nummer van hen.

Mijn Macbook white heb ik nu zo een kleine 15 maanden en het moederbord schijnt dus kapot te zijn. Ik heb echter geen rare fratsen met mijn computer uitgehaald waaruit ik kan herleiden dat de computer daardoor kapot is gegaan. Na wat gegoogled te hebben schijnen hier veel meer mensen last van te hebben. De apple store in Amsterdam verzocht mij een brief te schrijven naar Apple en gaf mij een briefje, ik verwachtte hier een adres op maar er was alleen dat 0900 nummer dus ik bel ze op om het adres te vragen waar de brief heen moet. Blijkt dus geen adres in NL te zijn waar het heen gestuurd kan worden maar in Ierland. Hij zei me telefonisch te kunnen helpen en vertelde me dat de europesche consumentenbond het zo stelt dat als het een fabricagefout is het tweede jaar door de winkel vergoed moet worden waar je de Macbook gekocht hebt. Hier zit dus het probleem, want mijn Macbook heb ik in Las Vegas, Amerika gekocht. Toen vertelde hij me dat die niet onder de europese regelgeving valt en dat ik die store in Las Vegas maar even moest bellen om te vragen hoe en wat. Apple Las vegas gebeld net. En zij zeggen dat als je buiten het eerste jaar valt en je Macbook is kapot dan is er niks wat zij kunnen doen voor je. Zoiets als een consumentenbond hebben zij niet wat wij wel kennen hier.

Wat moet ik hier nu mee? Toen ik mijn Macbook daar kocht vorig jaar vertelde ze me nog dat als er problemen zijn met je Macbook je er over de hele wereld mee terecht kon.

Wat zijn mijn rechten in deze? Is Apple hier niet gewoon aansprakelijk?

Hansi2124
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2004 09:46
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Hansi2124 » 08 feb 2010 21:19

Voor alle producten die je in een winkel koopt, geldt dat je bij die winkel moet zijn met je klacht als er iets niet goed is. Die winkelier moet het met jou oplossen en jij niet met de fabrikant.
Dit geldt dus ook voor Apple winkels. Je doet alleen zaken met Apple zelf als je via de website van Apple producten afneemt in de Apple Store.

Hansi2124
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2004 09:46
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Hansi2124 » 08 feb 2010 21:41

Lauraaaa schreef:mijn Macbook heb ik in Las Vegas, Amerika gekocht. Toen vertelde hij me dat die niet onder de europese regelgeving valt en dat ik die store in Las Vegas maar even moest bellen om te vragen hoe en wat. Apple Las vegas gebeld net. En zij zeggen dat als je buiten het eerste jaar valt en je Macbook is kapot dan is er niks wat zij kunnen doen voor je. Zoiets als een consumentenbond hebben zij niet wat wij wel kennen hier.

Wat moet ik hier nu mee? Toen ik mijn Macbook daar kocht vorig jaar vertelde ze me nog dat als er problemen zijn met je Macbook je er over de hele wereld mee terecht kon.
Dat kan ook, in het eerste jaar. In Amerika geldt een wettelijke garantietermijn van 1 jaar.
Dus: goedkoop gekocht in USA, maar daar heb je nu ook weinig meer aan.

ajschot
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 nov 2009 11:14

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door ajschot » 13 dec 2010 11:23

Tros Radar doet niets om Apple aan te pakken daar ze zelf met Apple samenwerken zoals je kunt zien in de filmpjes.
Reageren is zinloos.

Hansi2124
Berichten: 23
Lid geworden op: 25 mar 2004 09:46
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: slechte service Apple - MacBook

Ongelezen bericht door Hansi2124 » 13 dec 2010 16:36

Dat lijkt mij echt onzin. Als jij Toyota rijdt en je hebt daar een probleem mee: dan ga je toch ook naar de Toyota garage?
Waarom zou een ander (bedrijf) dat niet doen???

Gesloten