Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
josodl
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2022 16:13

Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door josodl »

Onze Lenovo Ideapad van een half jaar oud startte niet meer op, het scherm bleef zwart. De laptop is terug naar de leverancier voor garantie-reparatie. Kan ik de leverancier verplichten om de betaalde apps zoals Office terug te plaatsen als blijkt dat deze bij de reparatie zijn gewist? Of kan ik financiële compensatie vragen als zij deze apps niet terug kunnen plaatsen? De License Key die ik kreeg bij het installeren van Office is maar eenmaal geldig dus die is niet meer te gebruiken om het pakket opnieuw te installeren.

Cro
Berichten: 2066
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Cro »

Normaal gesproken wordt juist aangegeven om persoonlijke zaken voor reparatie te verwijderen omdat laptops vrijwel altijd gewist worden bij reparatie. Ik verwacht eigenlijk niet dat je hier recht op hebt. Zij zullen normaals gesproken die applicaties en licenties niet eens hebben om dit te doen, omdat deze licenties van jou zijn.

Verder verkoopt Microsoft voor zover ik weet geen legitieme licenties die single use zijn, weet je zeker dat dit wel een legitieme versie betrof? Zo ja, dan zul je deze gewoon nog moeten kunnen installeren, het kan wel zijn dat als je de licentie aan bijvoorbeeld een Microsoft account hebt gekoppeld dat je de installatie key terug kan vinden op dat account.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door geengast »

Backup terugzetten moet toch mogelijk zijn?

josodl
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 apr 2022 16:13

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door josodl »

Cro: Het is een beetje lastig om van bepaalde zaken een backup te maken als de boel op zwart gaat. Bovendien is het maken van een backup van een app als Office een ingewikkelde zaak. Daarbij is Lenovo niet zomaar een waaibomenmerk dus het was niet te verwachten dat er na een half jaar als kritieke problemen zouden ontstaan. En nogmaals: het gaat hier niet om gewone bestanden deze worden bij een system recovery wel bewaard.
De Office-versie heb ik niet van Microsoft zelf, maar deze wordt gewoon via internet aangeboden , ik ga er niet van uit dat dit illegaal is. Wel is deze versie single use, ik heb de License Key nog wel maar volgens de aanbieder is deze maar eenmaal te gebruiken. Overigens denk ik dat ik zelfs als ik dit pakket opnieuw moet kopen nog goedkoper uit ben dan bij MS, ik heb helemaal geen behoefte aan al de nieuwe gadgets die je iedere keer krijgt opgedrongen.
Snuffel! : Zoals gezegd ,je kan wel een regelmatige backup maken van je bestanden ( doe ik ook op een externe HD) maar niet van het OS of apps.
Ik stel deze vraag nu om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen als ik het ding weer terug krijg.

Jos

rvjapio
Berichten: 997
Lid geworden op: 17 apr 2017 18:47

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door rvjapio »

Als u een betaald office account hebt dan kunt u dat gewoon terug zetten en opnieuw downloaden via uw account instellingen van Microsoft. Dat is mij laatst ook gelukt na een crash en noodzakelijke nieuwe installatie van Win 10. Onder admin.microsoft.com vindt u uw abo's terug en kunt u weer aan de slag.

PeterPeters1966
Berichten: 1545
Lid geworden op: 06 jan 2021 22:51

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door PeterPeters1966 »

josodl schreef:
24 apr 2022 15:26
Cro: Het is een beetje lastig om van bepaalde zaken een backup te maken als de boel op zwart gaat. Bovendien is het maken van een backup van een app als Office een ingewikkelde zaak. Daarbij is Lenovo niet zomaar een waaibomenmerk dus het was niet te verwachten dat er na een half jaar als kritieke problemen zouden ontstaan. En nogmaals: het gaat hier niet om gewone bestanden deze worden bij een system recovery wel bewaard.
De Office-versie heb ik niet van Microsoft zelf, maar deze wordt gewoon via internet aangeboden , ik ga er niet van uit dat dit illegaal is. Wel is deze versie single use, ik heb de License Key nog wel maar volgens de aanbieder is deze maar eenmaal te gebruiken. Overigens denk ik dat ik zelfs als ik dit pakket opnieuw moet kopen nog goedkoper uit ben dan bij MS, ik heb helemaal geen behoefte aan al de nieuwe gadgets die je iedere keer krijgt opgedrongen.
Snuffel! : Zoals gezegd ,je kan wel een regelmatige backup maken van je bestanden ( doe ik ook op een externe HD) maar niet van het OS of apps.
Ik stel deze vraag nu om zo goed mogelijk beslagen ten ijs te komen als ik het ding weer terug krijg.

Jos
Ieder merk PC kan kuren vertonen. Geen backups maken omdat je een A-merk gebruikt is wel een hele rare redenering.

En als je de license key inderdaadaar 1 keer kan toepassen zou ik er niet zo zeker van zijn dat het legaal is.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door kuklos »

PeterPeters1966 schreef:
24 apr 2022 15:55
En als je de license key inderdaadaar 1 keer kan toepassen zou ik er niet zo zeker van zijn dat het legaal is.
Via De Telegraaf website worden Office licenties verkocht die slechts 1 maal geïnstalleerd kunnen worden. Kosten zijn veel lager dan in de winkel, dus vreemd is het niet. Maar juist omdat de kosten veel lager zijn (denk aan €35 of €49) is het niet erg als je deze nog een keer moet kopen.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

Computers komen in principe leeg terug van een reparatie en geen leverancier of reparateur is verantwoordelijk voor uw data, er staat immers enkel data op uw schijf. U dient zelf voor een backup te zorgen en met een legale licentie is software altijd opnieuw te installeren. Werkt uw licentie niet meer kunt u reclameren bij uw leverancier maar de firma List & Bedrog & het grijze gebied zal ongetwijfeld niet thuis geven.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
24 apr 2022 16:01
Via De Telegraaf website worden Office licenties verkocht die slechts 1 maal geïnstalleerd kunnen worden.
Is die licentie dan niet gekoppeld aan PC hardware? Dan kun je na reparatie gewoon opnieuw installeren.

ZeerPrivé
Berichten: 5323
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
24 apr 2022 18:34
kuklos schreef:
24 apr 2022 16:01
Via De Telegraaf website worden Office licenties verkocht die slechts 1 maal geïnstalleerd kunnen worden.
Is die licentie dan niet gekoppeld aan PC hardware? Dan kun je na reparatie gewoon opnieuw installeren.
Tenzij er iets aan de hardware gewijzigd is, bijv. andere harde schijf.

Cro
Berichten: 2066
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Cro »

josodl schreef:
24 apr 2022 15:26
Cro: Het is een beetje lastig om van bepaalde zaken een backup te maken als de boel op zwart gaat. Bovendien is het maken van een backup van een app als Office een ingewikkelde zaak. Daarbij is Lenovo niet zomaar een waaibomenmerk dus het was niet te verwachten dat er na een half jaar als kritieke problemen zouden ontstaan. En nogmaals: het gaat hier niet om gewone bestanden deze worden bij een system recovery wel bewaard.
De Office-versie heb ik niet van Microsoft zelf, maar deze wordt gewoon via internet aangeboden , ik ga er niet van uit dat dit illegaal is. Wel is deze versie single use, ik heb de License Key nog wel maar volgens de aanbieder is deze maar eenmaal te gebruiken. Overigens denk ik dat ik zelfs als ik dit pakket opnieuw moet kopen nog goedkoper uit ben dan bij MS, ik heb helemaal geen behoefte aan al de nieuwe gadgets die je iedere keer krijgt opgedrongen.


Jos
Ik had het dan ook niet over backups, hoewel een backup van Office helemaal niet ingewikkeld is. Die neem je gewoon mee in je volledige machine backup.

Maar waar ik op doelde is dat je als licentie houder er altijd voor moet zorgen dat je de licentie gegevens, mogelijk benodigde accounts en installatie media van jouw software ten allen tijde bij de hand hebt.

Een computer kan immers altijd defect raken, ook al is het een Lenovo, HP, Dell of ander betrouwbaar merk, ook deze merken hebben simpelweg een uitvalpercentage van x% tijdens de standaard lifecyle van een jaar of 5 en ja, daar zitten ook machines bij die het na een half jaar niet meer doen, net zoals er machines zullen zijn die het na een week al niet meer doen, maar ook machines die het 10 jaar probleemloos doen. Maar ook als je computer niet defect raakt kan het zijn dat door bijvoorbeeld software problemen je een volledige herinstallatie wil doen, ook dan heb je de licentie gegevens en installatie media nodig.

Microsoft heeft geen single use versies die verkocht worden, ik zou dus toch maar een eens goed controleren wat je nu gekocht hebt en van wie. Er zijn immers ook aanbieders op het internet die not for resale versies of erger verkopen. Vaak is het wel te zien aan de prijs, als die niet enigszins in lijn met je bij MS voor hetzelfde pakket zou moeten betalen is er vaak iets niet 100% in de haak. Wat Microsoft wel heeft zijn versies die zich binden aan de hardware, maar die kan je zolang je hardware qua model niet veranderd gewoon herinstalleren, een aantal van deze licenties noemt Microsoft One Time Purchase, misschien dat je verkoper daarmee in de war is. Als je zo'n versie hebt kan je deze herinstalleren met het Microsoft account waaraan je de licentie bij installatie gekoppeld hebt.

Cro
Berichten: 2066
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Cro »

ZeerPrivé schreef:
24 apr 2022 18:54
16again schreef:
24 apr 2022 18:34
kuklos schreef:
24 apr 2022 16:01
Via De Telegraaf website worden Office licenties verkocht die slechts 1 maal geïnstalleerd kunnen worden.
Is die licentie dan niet gekoppeld aan PC hardware? Dan kun je na reparatie gewoon opnieuw installeren.
Tenzij er iets aan de hardware gewijzigd is, bijv. andere harde schijf.
Een andere harde schijf bijplaatsen is meestal geen probleem, een ander moederbord is bijvoorbeeld wel vaak een trigger. Vervang je de harde schijf kan het wel een trigger zijn, niet in alle gevallen trouwens, maar dan wil je vaak sowieso graag een verse herinstallatie doen voor het beste resultaat, clonen is immers lang niet altijd gunstig voor performance en wil ook nog wel eens tot andere issues leiden.

Cro
Berichten: 2066
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Cro »

kuklos schreef:
24 apr 2022 16:01
PeterPeters1966 schreef:
24 apr 2022 15:55
En als je de license key inderdaadaar 1 keer kan toepassen zou ik er niet zo zeker van zijn dat het legaal is.
Via De Telegraaf website worden Office licenties verkocht die slechts 1 maal geïnstalleerd kunnen worden. Kosten zijn veel lager dan in de winkel, dus vreemd is het niet. Maar juist omdat de kosten veel lager zijn (denk aan €35 of €49) is het niet erg als je deze nog een keer moet kopen.
Hou er wel rekening mee dat de telegraaf al eerder in opspraak is geweest vanwege dubieuze licentie verkoop waarbij een aanbieder MSDN licenties verkocht via de telegraaf website. Ik weet niet welke partij er nu achter zit, maar ik zou er niet vanuit gaan dat dit per definitie zuivere koffie is om het zo maar te zeggen.

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Die licenties zijn eigenlijk bedoeld voor bedrijven. Vaak is dat onderdeel van de software die bij aankoop op een verkochte pc wordt gezet, als de klant erom vraagt. Deze is dan alleen geschikt voor die pc met die hardware. Nu valt of staat die hardware niet met een harde schijf, maar een andere processor of een ander moederbord en andere kernzaken als ram-geheugen vallen wel onder die hardware id. In het geval van TS zal deze de software gewoon opnieuw kunnen installeren als er niet veel aan de hardware veranderd is. De reparatiedienst zal echter niet verantwoordelijk kunnen worden gehouden als voor reparatie belangrijke zaken vervangen moeten worden.

Dirkie
Berichten: 2925
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Dirkie »

josodl schreef:
24 apr 2022 15:26
....
De Office-versie heb ik niet van Microsoft zelf, maar deze wordt gewoon via internet aangeboden , ik ga er niet van uit dat dit illegaal is.
...
Natuurlijk, alles wat via internet wordt aangeboden is volkomen legaal en betrouwbaar.
En daarom ook vooral klikken op alle links in die betrouwbare emails die je regelmatig krijgt :D :D :D

Sorry maar dit was natuurlijk een inkopper.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Methusalah »

josodl schreef:
24 apr 2022 15:26
En nogmaals: het gaat hier niet om gewone bestanden deze worden bij een system recovery wel bewaard.

Dat is absoluut niet gegarandeerd. Als iets is verwijderd dan kan je het misschien terug halen zolang de sector op de harde schijf waar dit oorspronkelijk op stond niet is overschreven. En het is ook afhankelijk van hoe grondig de harde schijf geformatteerd is. Anders is er een grote kans dat je die bestanden kwijt ben of dat ze corrupt zijn.

En ik weet haast wel zeker dat je geen legale versie had van office. Zoals andere aangeven, Microsoft verkoopt geen single use licenses. Wat wel kan is dat het een single system license was. Maar dan kan je met die license key je office gewoon weer activeren na installatie.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

snuffel1 schreef:
21 apr 2022 14:23
Edoch Lenovo kan niet voor de gewiste betaalde apps aansprakelijk gesteld worden omdat u zelf regelmatig een back-up dient uit te voeren hetzij in de cloud of een sd kaart.
Dit is een onzin redenatie. Er zijn in het verleden bedrijven geweest die succesvol aansprakelijk zijn gesteld. Uit mijn hoofd betrof dat een zakelijke betaald reparatieopdracht. En dat ging niet om een paar honderd euro.

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door Methusalah »

alfatrion schreef:
25 apr 2022 14:16
snuffel1 schreef:
21 apr 2022 14:23
Edoch Lenovo kan niet voor de gewiste betaalde apps aansprakelijk gesteld worden omdat u zelf regelmatig een back-up dient uit te voeren hetzij in de cloud of een sd kaart.
Dit is een onzin redenatie. Er zijn in het verleden bedrijven geweest die succesvol aansprakelijk zijn gesteld. Uit mijn hoofd betrof dat een zakelijke betaald reparatieopdracht. En dat ging niet om een paar honderd euro.

Ik betwijfel dat heel erg, in ieder geval voor een particulier. Voor het zelfde geld is de HD zelf naar zijn mallemoer, en dan? Lenovo kan nooit garanderen dat de software er op blijft staan noch hebben ze de mogelijkheid om het opnieuw te installeren zonder de private user licenses waar je als eindgebruiker helemaal zelf verantwoordelijk voor bent.

alfatrion
Berichten: 21886
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer de verkoper een non-conform product heeft geleverd dan is hij aansprakelijk voor de gevolgschade. Daaronder valt ook schade zoals hier besproken. Het maken van backups is een goede praktijk, maar geen verplichting en de verkoper kan daar ook geen rechten aan ontlenen.

Wanneer een reparateur een betaalde reparatie opdracht krijgt, dan hoort daarbij het maken van een backup. Het argument dat de klant dit maar had moeten en hij gegevens mag wissen zonder hierover vooraf iets hoeft te melden slaat ook dan ook nergens op.

Wanneer de verkoper een conform product heeft geleverd dan kan het product ook stuk gaan. In dat geval zijn backups natuurlijk erg handig, maar nog steeds geen verplichting. In dit geval is de verkoper niet aansprakelijk, maar niet omdat de koper zelf backup moet maken, maar omdat de verkoper een conform product heeft geleverd.

DeZevendeHenk
Berichten: 774
Lid geworden op: 13 apr 2020 17:32

Re: Terugplaatsen betaalde apps na computerreparatie

Ongelezen bericht door DeZevendeHenk »

alfatrion schreef:
28 apr 2022 13:21
Wanneer de verkoper een non-conform product heeft geleverd dan is hij aansprakelijk voor de gevolgschade. Daaronder valt ook schade zoals hier besproken. Het maken van backups is een goede praktijk, maar geen verplichting en de verkoper kan daar ook geen rechten aan ontlenen.

Wanneer een reparateur een betaalde reparatie opdracht krijgt, dan hoort daarbij het maken van een backup. Het argument dat de klant dit maar had moeten en hij gegevens mag wissen zonder hierover vooraf iets hoeft te melden slaat ook dan ook nergens op.

Wanneer de verkoper een conform product heeft geleverd dan kan het product ook stuk gaan. In dat geval zijn backups natuurlijk erg handig, maar nog steeds geen verplichting. In dit geval is de verkoper niet aansprakelijk, maar niet omdat de koper zelf backup moet maken, maar omdat de verkoper een conform product heeft geleverd.
Leuk bedacht maar een verkoper mag ervan uitgaan dat gebruikers een backup maken en hoeft geen rekening te houden met het feit dat er eventueel ook fietsbellen zijn die dat niet doen, dat is gewoon de praktijk. Laat maar een uitspraak zien waarin de leverancier van een computer moet opdraaien voor schade die met een backup eenvoudig te voorkomen was geweest.

Plaats reactie