LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Tips voor kopen van een nieuwe PC

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
ultrafox
Berichten: 26
Lid geworden op: 21 jan 2004 12:23

Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door ultrafox »

Koop NOOIT een merk pc zoals Dell op HP

De diverse items die je nodig hebt om een pc samen te stellen zijn niet altijd van de juiste kwaliteit als alles van het zelfde merk is of je kunt slecht of zelfs niet dingen vervangen als het van een ander merk is.

Ik ben er achter gekomen dat de beste merken van de diverse hardware die nodig zijn om een PC samen te stellen zijn van :

Geluidskaart + Boxen : Creative
Toetsenbord + Muis : Logitech
Moederbord : MSI
Videokaart : ASUS
DVD speler en of brander : Plextor
Processor : Intel wordt minder warm maar AMD is ook goed
Harde schijf : Western Digital

Tevens zijn de installatie CD's van bijvoorbeeld Dell bijzonder achterhaalt.
De meeste zijn niet eens uitgerust met de zogenaamde SP1 update
Als je een pc moet installeren zonder de SP1 update duurt het dus extreem lang voor je eindelijk klaar bent met alle updates.

O en voor ik het vergeet als je een PC koop geef dan ook een paar euro uit voor de beveiliging van je PC.
Antivirus en een goede Firewall is echt GEEN slecht idee.
Niets is erger dan een onbeveiligde PC in deze tijd van Virussen en Hackers die met het simpelste programmatje de wereld heel veel geld kost.

Mijn voorkeur gaat uit naar de nieuwe versies van McAfee maar die zijn wel iets duurder maar worden weer wel erg goed bijgehouden voor de fabrikant zijnde updates.


En mijn allerlaatste advies is en mischien wel het beste advies.
GA NIET ALLEEN NAAR DE WINKEL.
Neem iemand mee MET verstand van computers zodat je absoluut onafhangelijk advies kunt krijgen van iemand die GEEN geld aan je probeert te verdienen.
Ik heb dit al voor 4 mensen gedaan en geen van al had later klachten.
Tevens kan deze op een later moment als getuige dienen mocht er toch iets verkeerd gaan zijn.

Jaap Visser

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Jaap Visser »

Zeker bij aanschaf van een pc is er een goed advies nodig van een verkoper, zeker als de consument er geen of weinig verstand van heeft. Alhoewel het bij de Media Markt regelmatig druk is (en dat is logisch qua prijs en aanbod) kunt u goed getrainde verkopers vragen om advies over een PC. Het voordeel van de Media Markt is namelijk dat ze geen provisie krijgen en dus geen producten proberen te verkopen waar ze zelf beter van worden!

Verder leverd de Media Markt goede spullen tegen een lage prijs en bieden ze ook nog eens een goede service! Door hun brede assortiment, veel keuze en altijd wel iets wat de consument goed aanspreekt!

Met vriendelijke groet,

Jaap Visser

rdj

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door rdj »

Inderdaad heb je dat probleem bij HP, Compaq (=HP) , Dell en Packard bell. Koop gewoon een bij de aldi. Kwaliteit voor weinig! (= Medion bij aldi en MicroStar bij AH en Mediamarkt)

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

LS
Ja over Gericom weet ik nu alle minikwaliteit en slechte service.

2 jaar geleden kocht ik een Gericom-monitor De service in nederland was 0.

Via internet kwam ik aan het adres Domke in hamburg.
Na enige mails was men bereid de defecte monitor te ruilen voor een nieuwe geheel volgens
de garantievoorwaarden.

helaas ook mijn nieuwe monitor was in 4 weken! kapot.
Dus deze weer naar hamburg. Ik kreeg weer een nieuwe.
Op 9-3-2003 verzond ik de kapotte naar hamburg

Nu maar 2004! krijg ik een rekning en een aanmaning: de kapotte monitor zou niet aangekomen zijn.
Naast een miserabele kwaliteit wordt je bij Domke Monitorklinik.com --www.monitorklinik.com
ook nog voor leugenaar uitgemaakt!

Een kennis adviseerde mij niet reageren op de brieven van Domke
Dit lijkt mij niet verstanding. Hoe los ik dit probleem?
Bedankt voor info!

Anno
Berichten: 20
Lid geworden op: 08 mar 2004 21:36

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Anno »

Ik werk al jaren met de standaard pc's van HP en Compaq en ik moet zeggen dat ik weinig problemen ondervind. Alleen de TFT schermen van HP zijn niet geweldig.

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

De pc's bij Aldi zijn op zich best goed. Voor nitwits die zelf ggeen pc in elkaar kunnen zetten best geschikt.
Het wordt een beetje een probleem met updates: A-merk-componenten leveren nog best lang updates voor drivers. Ook voor nieuwere Windozen. Bij Medion zijn ze niet altijd even snel met updates of hebben ze niet.
Service bij Aldi is wel goed. Geen gezeik als er iets niet goed werkt.

Bij Lidl verkopen ze vaak pc's met merkcomponenten. Daar heb je dus ook iets langer/meer de updates van de fabrikanten van de componenten.
Service is ook OK.

Een merkpc zoals van Dell of HP bevatten ook nogal eens componenten die meilijk te herleiden zijn. Je bent overgeleverd aan Dell of HP. Aan Dell zou ik neit graag overgeleverd zijn.... HP is al beter.
(Als ik zo de verhalen door de jaren heen lees en hoor)

Je kunt natuurlijk ook een pc in een winkel laten samenstellen uit A-componenten. (A-componenten, omdat goedkoop nogal eens miskoop kan betekenen. Vooral als je wat langer met je pc wilt doen en soms ook nog eens iets erbij wilt zetten.)

Verder kan ik het wel onderschrijven wat Ultrafox schrijft.

groet,
Gijs

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Verder leverd de Media Markt goede spullen tegen een lage prijs


Beste Jaap Visser,

Wat jij uiteenschetst ben ik niet helemaal met je eens.
Op 12 mei 2004 ben ik bij de MediaMarkt geweest voor Systemworks van Norton, het pakket is van jaar 2003 Mediamarkt vraagt € 99,99 voor een oud pakket, terwijl er al een nieuwe Norton Systemworks is, versie 2004, welke je kan kopen bij Symantec voor € 89,95 ,dus met alle respect, ga nou niet verkondigen dat Mediamarkt zogoedkoop is en goed.

Punt

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Punt »

Ieder merk en iedere winkel heeft z'n eigen doelgroep. Wat voor de één een ramp is, is voor de ander ideaal. Ieder heeft zo z'n wensen.

Dus de tip alvorens een PC te kopen: bedenk eerst eens goed wat je wilt en wat je nodig hebt. Neem daar ruimschoots de tijd voor! Blader eens door wat (oude) nummers van Computer!Totaal of PCM, bezoek hun websites of sites zoals tweakers.net en tomshardware.com

Als je er echt geen wijs uit kunt worden zoek dan even iemand in je omgeving die wel verstand van zaken heeft, geef hem een kratje bier en hij zal je vast helpen een goede keus te maken.

Last but not least: laat je niet gek maken door één of twee spookverhalen die hier rondgaan. Voor iedere negatieve ervaring misschien wel tien goede, maar die worden niet vaak op forums geplaatst !
Geen enkel merk of winkel blijft vrij van blaam, maar geen enkel kan overleven als het alleen maar rotzooi aflevert.

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Daarom gaan er ook zoveel winkels failliet!
Ik weet niet wat jij bedoeld met spookverhalen gast, ik zit vaak op deze forum te kijken en heb totheden nog geen spookverhalen gezien.
Dus zwam niet uit je nek!

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

tip voor de meeste "forummers" hier die totaal de ballen verstand hebben van pc's die maar brallen.
Ga eens lezen op echte pc forums,bijv.hcc,antiekraak,pcm

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

heb jij dan verstand van pc.'s?
lijkt mij niet!
dus voortaan wat zinnigs zeggen of anders je commentaar voor je houden, eikel!

Punt
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2004 13:32

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Punt »

Ik zal nog een keer uitleggen wat ik bedoel met "spookverhalen".

Achteraf niet zo'n gelukkige woordkeus besef ik nu, omdat je zou kunnen denken dat ik daarmee bedoel dat mensen hier liegen om een merk/winkel zwart te maken.
Ik bedoel gewoon dat één of twee slechte ervaringen niet meteen betekenen dat het altijd slecht gaat. Je hebt dan een steekproef met 2 niet random gekozen respondenten. Op de verkopen van Dell of Packerd Bell is dat natuurlijk belachelijk weinig.

Zelf heb ik goede ervaringen met Dell, maar ik het zou het niet iedereen aanraden. Als je zelf weinig ervaring hebt met PCs kan je beter naar een winkel gaan dan kopen op afstand, een groot NADEEL van mijn 'geliefde' Dell :wink:

Kijk, elk nadeel heb ze voordeel. En wie hier alleen frustraties komt spuien zoals: "mijn HP is stuk DUS ALLE HP's zijn rotzooi" dan zou ik daar dus niet teveel waarde aan hechten.
Je weet ook niets van de mensen die hier posten. De eerste post in deze thread (ultrafox) ziet er heel gedegen uit, maar tis niet allemaal waar wat hij zegt...

Je bent natuurlijk wel gewaarschuwd: het blijkt dat het OVERAL een keer mis kan gaan. Daarom adviseer ik u allen goed na te denken hoe en waar je een pc wilt kopen.
Ik koop in losse onderdelen bij verschillende computerboeren. Volgens mij de beste manier. Maar lang niet voor iedereen. Als je bij problemen niet zelf kunt nagaan welk component ze veroorzaakt dan ga je de mist in.
Ik zou NOOIT een pc bij de Aldi kopen, maar als zo'n pc toevallig WEL aan je wensen voldoet dan kan het een perfecte koop zijn. Ouderwets als ik ben houd ik niet van aftersales via telefoon (Medion). Maar het is wel makkelijk als je geen tijd of zin hebt om naar de winkel terug te gaan.


Edit: zoals een gast ook al zei: er zijn inderdaad veel forums waar je veel betere info vind dan hier. (maar tis wel leuk hier) :)

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Punt zei:
Ik zal nog een keer uitleggen wat ik bedoel met "spookverhalen".

Achteraf niet zo'n gelukkige woordkeus besef ik nu, omdat je zou kunnen denken dat ik daarmee bedoel dat mensen hier liegen om een merk/winkel zwart te maken.

Inderdaad beste Punt, zo kwam het wel bij mij over.
Het was inderdaad een verkeerde woordkeuze, oke zand er over, ik ben ook niet perfect, ook ik maak fouten.

Maar ik begrijp jouw uitleg.

Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat je wel gelijk hebt.
Inprincipe moet je ook iemand meenemen als je dergelijke producten gaat kopen al is het maar als getuige voor het geval dat.
Maar ja, welk denkend mens gaat nou ergens naar toe in de wetenschap dat hij of zij door een winkel opgelicht wordt.?
Er hangt namelijk geen bordje aan de buitenkant van zo'n winkel of in de winkel zelf van, wij lichten u op.
Bovendien denk ik dat het overgrotedeel van de Nederlandse bevolking wel verstand van computers heeft tegenwoordig.

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

oftewel:BEZINT EER GIJ BEGINT

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Geplaatst op: 15 May 2004 11:07 Onderwerp:



heb jij dan verstand van pc.'s?
lijkt mij niet!
dus voortaan wat zinnigs zeggen of anders je commentaar voor je houden, eikel!

-------------------------------------------------------------------------------
Inderdaad heb ik verstand van pc's,ik ben destijds begonnen met een 386'er,de meeste weten niet eens wat dat was maar dat tot daar aan toe.
De laatste jaren heb ik diverse pc's gebouwd welke tot op de dag van vandaag het nog prima doen.
Deze ervaringen om zelf te gaan bouwen met goede spullen heb ik opgedaan door VEEL te lezen en te informeren zodat je beslagen ten ijs komt.
Ik geloof dat 90% van de mensen die hier forummen hun pc hebben gekocht bij de winkel om de hoek,de winkel waar jeje waterkoker koopt en de pc.
De pc's die daar worden verkocht zijn wel redelijk voor de beginner,maar ga je meer vermogen vragen dan schieten deze te kort,een ding waar ze een absolute uitblinker in zijn dat is de aanschafprijs;belachelijk hoog!
Na verloop van tijd gaat men programma's verwijderen of installeren en dan gaat het fout simpelweg omdat de fabriekssoftware dat niet lust,uitzonderingen daarbuiten gelaten.
Tja en dan komt de frustratie naar boven en gaat men EIKEL roepen omdat zo iemand simpelweg het niet kan hebben dat hij er de ballen vanaf weet en in de problemen zit. :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Ik vind het knap van je, geef ik toe.
Ik schold jou uit voor eikel, omdat jij de mensen op deze forum voor onbenullen uitmaakt.
Dat kun je niet maken man.
90% van de bevolking die eigenlijk geen verstand hebben van een pc., nou neem mij niet kwalijk, ik vind dat reuze overtrokken van jou, ik denk dat 90% van de bevolking juist wel verstand van computers hebben en misschien zelfs nog beter zijn dan jij.
Uiteraard zul je het wel niet met mij eens zijn, hoeft ook niet, maar het komt hierop neer dat jij niet de enigste bent die weet hoe een pc. werkt.
Ik word er wel een beetje boos om als een of andere individu mensen uit gaat lopen schelden voor analfabeten op computergebied.
Denk na man voor je wat zegt, wij leven in een tijdperk dat een overgrote deel mensen verstand hebben van computers en weten hoe die dingen eruit zien.

Punt
Berichten: 23
Lid geworden op: 15 mei 2004 13:32

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Punt »

Beste gasten, zullen we deze kwestie maar aan Maurice de Hond overlaten?? :D

Ik neig zelf een beetje naar gast #1 aka 'eikel'. Maar ja, ik heb een tijdje bij een helpdesk gezeten en dan wordt je aardig moedeloos over de gemiddelde computerkennis van Nederland.
(Terwijl toch meestal mensen moedeloos worden van de helpdesk!) :lol:

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Ik heb een Motorolala computer gekocht hier bij Lars om de hoek. Nu blijkt er geen beeldbuis in te zitten en ik wil straks naar Radar kijken. Heeft iemand nog een losse beeldbuis type GZ in de aanbieding ???

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Hp en Compaq vindt ik inderdaad ook niet goed maar Packerd Bell en Apple Computers doen het super!

Gast

Re: Tips voor kopen van een nieuwe PC

Ongelezen bericht door Gast »

Stel de vraag in je omgeving,heeft u verstand van computers?Ik zit met een probleem je zal zien dat er maar weinig mensen zijn de kunnen antwoorden.(goede antwoorden)
Computers zijn dat betreft net auto's,men weet hoe te starten maar voor de rest "zal het wel".

Gesloten