LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voeding

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

voeding

Ongelezen bericht door Martjola »

Jammer, vorig jaar 2 oktober een voeding gekocht van het merk chieftec bij MFL in Den Helder.
Hij was nogal prijzig, 80 euro voor een voeding van 500 watt maar wel een 85% efficientie, hier zou ik volgens de verkoper veel plezier van hebben.
dat was ook zo tot 4 oktober dit jaar tot dat hij er meer ophield, tja is een jaar oud, dus garantie zal er wel niet meer opzitten, en tot overmaat van ramp kan ik ook de aankoopbon niet meer vinden.
Ik ga er niet van uit dat men zonder de aankoopbon nog iets voor mij kan doen en zeker de jaar garantie is al om, 2 dagen dan.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: voeding

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik ga er niet van uit dat men zonder de aankoopbon nog iets voor mij kan doen
Ik ook, maar waarom zou je het niet proberen. Je weet maar nooit.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: voeding

Ongelezen bericht door nevermind »

Heb je dit bedrag gepinnt, dan heb je ook een bankafschrift.
Met deze kan je aantonen, waar en wanneer gekocht.
succes

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: voeding

Ongelezen bericht door BBCS »

secondadvies schreef:Heb je dit bedrag gepinnt, dan heb je ook een bankafschrift.
Met deze kan je aantonen, waar en wanneer gekocht.
succes
Dan geldt dat als betaalbewijs, niet als aankoopbewijs.
Zit echt een verschil in. :mrgreen:

Daan_1978
Berichten: 894
Lid geworden op: 22 jun 2011 10:33

Re: voeding

Ongelezen bericht door Daan_1978 »

BBCS schreef:Dan geldt dat als betaalbewijs, niet als aankoopbewijs.
Zit echt een verschil in. :mrgreen:
Onzin. Een bewijs van betaling welke overeenkomt met het bedrag van het artikel, zullen de meeste bedrijven ook als aankoopbewijs accepteren.

Het is niet zo zwart-wit zoals jij nu zegt, BBCS! :wink:

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: voeding

Ongelezen bericht door nevermind »

BBCS schreef:
secondadvies schreef:Heb je dit bedrag gepinnt, dan heb je ook een bankafschrift.
Met deze kan je aantonen, waar en wanneer gekocht.
succes
Dan geldt dat als betaalbewijs, niet als aankoopbewijs.
Zit echt een verschil in. :mrgreen:

In sommige gevallen, staat zelf op het afschrift de artikel, bedrag en het bedrijf vermeld.
TS kan aantonen, dat daar gekocht te hebben, en meer wil/hoef hij /zij niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: voeding

Ongelezen bericht door BBCS »

Daan_1978 schreef:
BBCS schreef:Dan geldt dat als betaalbewijs, niet als aankoopbewijs.
Zit echt een verschil in. :mrgreen:
Onzin. Een bewijs van betaling welke overeenkomt met het bedrag van het artikel, zullen de meeste bedrijven ook als aankoopbewijs accepteren.

Het is niet zo zwart-wit zoals jij nu zegt, BBCS! :wink:
Met alle respect, maar als iemand 2 producten van €50,- gekocht heeft en op de bankafschrift staat €100,-, zegt dat bedrag helemaal niets wat er gekocht is.

In de praktijk is het ook zo dat de verkoper met de bankafschrift precies kan nagaan wat er gekocht is.

Wat ook zo is, is dat echte verkopers ook schijt aan de baas heeft en gemakkelijk over de streep gaat en niet moeilijk doet. Zijn baas is sowieso niet blij met die verkoper.

Terugkomend:
Een betaalbewijs is een bewijs dat er betaald is, maar geeft niet aan wat er gekocht is.
Alleen als op een bankafschrift precies staat wat er gekocht is, is in dat specifieke geval een bankafschrift ook een aankoopbewijs.

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: voeding

Ongelezen bericht door nevermind »

Met alle respect, maar als iemand 2 producten van €50,- gekocht heeft en op de bankafschrift staat €100,-, zegt dat bedrag helemaal niets wat er gekocht is.
Ook met alle respect, TS heeft een (1) voeding/artikel gekocht gekocht, en geen twee! :?:
Dus niet relevant.
Terugkomend:
Een betaalbewijs is een bewijs dat er betaald is, maar geeft niet aan wat er gekocht is.
Alleen als op een bankafschrift precies staat wat er gekocht is, is in dat specifieke geval een bankafschrift ook een aankoopbewijs.
Heb je wel gelezen, wat ik geschreven heb?
secondadvies schreef:
In sommige gevallen, staat zelf op het afschrift de artikel, bedrag en het bedrijf vermeld.
TS kan aantonen, dat daar gekocht te hebben, en meer wil/hoef hij /zij niet.

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: voeding

Ongelezen bericht door BBCS »

secondadvies schreef: Heb je wel gelezen, wat ik geschreven heb?
secondadvies schreef:
In sommige gevallen, staat zelf op het afschrift de artikel, bedrag en het bedrijf vermeld.
TS kan aantonen, dat daar gekocht te hebben, en meer wil/hoef hij /zij niet.
We hadden de berichten tegelijk verstuurd. :wink:

alfatrion
Berichten: 21913
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: voeding

Ongelezen bericht door alfatrion »

@Martjola:

Hier informatie hierover van de ConsuWijzer. Dit is een website van de overheid waarbij consumenten worden voorgelicht over hun rechten en plichten.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... koopbewijs

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: voeding

Ongelezen bericht door BBCS »

alfatrion schreef:@Martjola:

Hier informatie hierover van de ConsuWijzer. Dit is een website van de overheid waarbij consumenten worden voorgelicht over hun rechten en plichten.

http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies ... koopbewijs
Dat is precies wat secondadvies en ikzelf al eerder geschreven hebben. Afbeelding

BBCS
Berichten: 7084
Lid geworden op: 17 okt 2007 23:34
Contacteer:

Re: voeding

Ongelezen bericht door BBCS »

Martjola schreef:Ik ga er niet van uit dat men zonder de aankoopbon nog iets voor mij kan doen en zeker de jaar garantie is al om, 2 dagen dan.
De garantie is inderdaad om.

De verkopende partij geeft maar 1 jaar garantie op de producten.

bkn
Berichten: 58
Lid geworden op: 13 okt 2010 16:12

Re: voeding

Ongelezen bericht door bkn »

@Martjola

Je had Ziggo nooit moeten inwisselen voor KPN :wink:

Afbeelding

nevermind
Berichten: 4662
Lid geworden op: 10 sep 2011 00:27

Re: voeding

Ongelezen bericht door nevermind »

bkn schreef:@Martjola

Je had Ziggo nooit moeten inwisselen voor KPN :wink:

Afbeelding
:?: :?: :?:

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: voeding

Ongelezen bericht door Martjola »

dan ga ik kpn maar even bellen met de vraag of zij mijn voeding willen vergoeden

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: voeding

Ongelezen bericht door Martjola »

Met de voeding naar de winkel geweest, zit inderdaad 2 jaar garantie op.
Moest wel aankoop bewijs overleggen, oke die had ik dus niet.
Men kon ruim een jaar terug in de kassa kijken, dus met een pin bon of afschrift van de bank met transactie erop was het volgens hun geen probleem om de aanschaf terug te halen.
Inderdaad hebben ze de aankoop gevonden, en de voeding ingenomen.
Vandaag bericht gekregen dat ik een nieuwe voeding kan ophalen omdat er garantie wordt verleend, heb hun hartelijk bedankt en zal hem maandag gaan halen.

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: voeding

Ongelezen bericht door 53o »

Dan geldt dat als betaalbewijs, niet als aankoopbewijs.
Zit echt een verschil in.
Of een pinbewijs voldoende is of niet verschilt per bedrijf. Bij sommige bedrijven kan de factuur tevoorschijn worden gehaald, bij andere niet.

De IT binnen het bedrijf goed genoeg op orde hebben om elke transactie terug te kunnen vinden en de factuur uit te draaien is de beste manier voor een bedrijf om fraude tegen te gaan. Aan de andere kant, als dit niet mogelijk is binnen een bedrijf (zelf kan ik een factuur voor een X aantal maanden terug opzoeken) dan wordt door de reparateur het bankafschrift niet als aankoopsbewijs gezien. Dan zijn de reparatiekosten dus voor het bedrijf binnen de fabrieksgarantie termijn als het bedrijf dit als aankoopsbewijs accepteert.

In het bedrijf waar ik voor werk wordt een bankafschrift geaccepteerd maar dit houdt wel in dat wij voor de reparatiekosten opdraaien.
Dirkie schreef: Ik ook, maar waarom zou je het niet proberen. Je weet maar nooit.
Dat is goed advies. In sommige bedrijven kan een factuur worden uitgedraaid op basis van het serienummer, bij anderen is een bankafschrift voldoende. Gewoon langsgaan dus, zoals de laatste reply van TS aangeeft.

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: voeding

Ongelezen bericht door Martjola »

Vandaag voeding opgehaald en gelijk weer ingebouwd, werkt perfect.
Op mijn vraag dat zoiets toch wel snel kapot was, was het antwoord van de winkel, tis allemaal electronica en het een gaat wel eens sneller kapot dan het andere, maar gelukkig geeft de fabriek 2 jaar garantie, dus niets aan de hand.
Maar volgens de winkelier is er wel verschil in garantietijd, zo wil de 1 een jaar geven terwijl een ander soms wel 3 jaar garantie bied.

Martjola
Berichten: 63
Lid geworden op: 26 jan 2007 11:16

Re: voeding

Ongelezen bericht door Martjola »

nevermind schreef:
bkn schreef:@Martjola

Je had Ziggo nooit moeten inwisselen voor KPN :wink:

Afbeelding
:?: :?: :?:
ben blij van wel, 2 weken geleden kreeg ik internet storing bij kpn, gelijk diezelfde dag gebeld en de volgende dag stond er al een monteur voor de deur, oke het probleem was nog diezelfde avond al verholpen, een kapotte printplaat in de centrale, maar goed, de volgende dag kwam er nog wel een monteur langs om dat nog even te zeggen.
De laatste keer storing bij ziggo heb ik 3 weken moeten wachten op een monteur

53o
Berichten: 710
Lid geworden op: 21 apr 2011 13:20

Re: voeding

Ongelezen bericht door 53o »

Vandaag voeding opgehaald en gelijk weer ingebouwd, werkt perfect.
Op mijn vraag dat zoiets toch wel snel kapot was, was het antwoord van de winkel, tis allemaal electronica en het een gaat wel eens sneller kapot dan het andere
Voedingen gaan wel erg snel kapot, maar is erg willekeurig. Sommige mensen doen 8 jaar met een PC zonder onderhoud, zelf heb ik in 20 jaar tijd sinds mijn eerste PC ongeveer 6x een voeding vervangen exclusief de voedingen die ik heb vervangen voor dat deze defect waren bij een nieuwe kast etc.

Zelf zie ik een voeding als een ventilator in een kast. Moet na enkele jaren vervangen worden. Merk maakt ook uit, maar heb persoonlijk de laatste jaren ook geen goede ervaringen met de topmerken, afgezien dat ze soms nog binnen garantie vallen dankzij langere termijnen.

*disclaimer: Mijn PC's zette ik nooit uit tot er rook uit m'n vorige voeding kwam.

Gesloten