LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vraagje over SSD schijf

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Ik heb een laptop Toshiba van een jaar of 7 oud gekocht daarop is W7 gezet maar het duurt wel 10 minuten of langer voordat het kreng opstart. Nu heb ik me laten vertellen dat de harde schijf vervangen moet worden door een SSD schijf want dat zou de opstart tijd met wel 40% versnellen.

Ik ben een digibeet zou iemand mij wat advies kunnen geven of dat zo is en zo ja waar moet ik allemaal opletten ?

Bedankt alvast.

Groetjes Lies
Laatst gewijzigd door lies-oostveen op 07 okt 2014 00:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Tiidmasine
Berichten: 225
Lid geworden op: 23 jun 2014 01:44

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door Tiidmasine »

lies-oostveen schreef:Ik heb een laptop Toshiba van een jaar of 7 oud gekocht daarop is W7 gezet maar het duurt wel 10 minuten of langer voordat het kreng opstart. Nu heb ik me laten vertellen dat de harde schijf vervangen moet worden door een SSD schijf want dat zou de opstart tijd met wel 40% versnellen.

Ik ben een digibeet zou iemand mij wat advies kunnen geven of dat zo is en zo ja waar moet ik allemaal opletten ?

Bedankt alvast.

Groetjes Lies
Het sneller opstarten is van meer dingen afhankelijk dan alleen een snelle harddisk. Wat speelt er nog meer: de snelheid van de processor, het aantal kernen van de processor, is het een "uitgeklede" processor zoals celeron of sempron . De hoeveelheid geheugen is ook erg belangrijk. 4 GB is aan te raden. Echter een systeem is zo zwak als de zwakste schakel. Een SSD schijf en veel geheugen alleen zijn geen garantie voor een snelle(re) start. Ook gebeurt het soms dat er geen drivers zijn voor een ouder type videokaart. Dan wordt deze ingesteld als "standaard vga". Dat is ook een behoorlijke rem op het systeem.

Wellicht handig de specificaties van de laptop te vermelden ? Dan kan er ook een meer specifiek antwoord komen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door kweenie »

10 minuten is wel erg lang. Ben je met een heel nieuwe installatie begonnen of stond alles er nog op? Het kan nl zo zijn dat er in de loop der jaren allerlei 'hulpprogrammas' of plug-ins op zijn gekomen die vooral veel van je computer capaciteit verbruiken. Dan zou ik ook de boel flink scannen op malware en andere vervuiling.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Windows 7 houdt ook van veel geheugen. Hoeveel RAM zit er in de PC?

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door Dirkie »

Ik denk persoonlijk dat de belangrijkste specificatie al in de eerste zin van TS staat
Ik heb een laptop Toshiba van een jaar of 7 oud gekocht daarop is W7 gezet
Laptops van 7 jaar oud zijn over het algemeen niet zo geschikt voor Windows 7. Ik zou er persoonlijk niet te veel tijd/geld aan besteden.

eleven
Berichten: 3045
Lid geworden op: 15 okt 2013 09:23

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door eleven »

Gebruik dit proggie om te kijken of de laptop wel geschikt is voor windows 7

http://www.microsoft.com/nl-nl/download ... aspx?id=20

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door olaf79 »

lies-oostveen schreef:Ik heb een laptop Toshiba van een jaar of 7 oud gekocht daarop is W7 gezet maar het duurt wel 10 minuten of langer voordat het kreng opstart. Nu heb ik me laten vertellen dat de harde schijf vervangen moet worden door een SSD schijf want dat zou de opstart tijd met wel 40% versnellen.

Ik ben een digibeet zou iemand mij wat advies kunnen geven of dat zo is en zo ja waar moet ik allemaal opletten ?

Bedankt alvast.

Groetjes Lies
Een ssd kan waarschijnlijk niet in uw systeem worden geinstalleerd omdat het daarvoor niet geschikt is. Vaak helpt het voor de snelheid om de software grondig op te schonen en eventuele malware etc te verwijderen.
Het is wel zo dat een ouder systeem van zichzelf trager wordt door ouderdom. Een snelheidsmonster zal het dus wel nooit worden. Als je wilt kan ik je via pm nog wat tips geven.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door newmikey »

Op een 7 jaar oude Toshiba laptop Windows7 installeren lijkt me inderdaad een recept voor een trage computer. Overweeg een nieuwere laptop aan te schaffen. Als de beurs dat niet toelaat en u de laptop hoofdzakelijk voor internet en email gebruikt alsmede bijvoorbeeld wat fotobewerking, skype, tekstverwerking, overweeg dan eens een ranke Linux versie te (laten) installeren. Deze zal de laptop weer laten vliegen als vanouds.

Zoek een handige buurman, neef/nicht of een Linux steunpunt en vraag om een "Linux distro" (zie het als een pakket van onderdelen voor een volledig werkend systeem met alle gebruikersapplicaties) met bijvoorbeeld de LXDE of XFCE buroblad omgeving. Deze leggen minimaal beslag op het beschikbare geheugen en nemen weinig plaats in op de harde schijf wat de snelheid zeer ten goede komt.

Lubuntu, PCLinuxOS en Sabayon zijn een paar voorbeelden.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo Lies, u schrijft dat u digibeet bent. Dan zou ik me met de laptop vervoegen bij een computerwinkeltje in de buurt en u daar eens laten voorlichten. Succes.

lies-oostveen
Berichten: 145
Lid geworden op: 22 sep 2014 20:11

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door lies-oostveen »

Klaas Jan schreef:Hallo Lies, u schrijft dat u digibeet bent. Dan zou ik me met de laptop vervoegen bij een computerwinkeltje in de buurt en u daar eens laten voorlichten. Succes.
Dat ga ik doen morgen iedereen bedankt voor de adviezen.

Specificaties: Intel (R) core (TM)2 DUO CPU. T5870@200GHZ 2.00GHZ. RAM 3.00 GB
32-bits

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door olaf79 »

lies-oostveen schreef:
Klaas Jan schreef:Hallo Lies, u schrijft dat u digibeet bent. Dan zou ik me met de laptop vervoegen bij een computerwinkeltje in de buurt en u daar eens laten voorlichten. Succes.
Dat ga ik doen morgen iedereen bedankt voor de adviezen.

Specificaties: Intel (R) core (TM)2 DUO CPU. T5870@200GHZ 2.00GHZ. RAM 3.00 GB
32-bits
Die zou gewoon windows 7 moeten draaien zonder al te veel problemen. Denk dat het een kwestie van van windows een keer goed opschonen. Als je wilt kan je me een pm sturen voor advies.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door newmikey »

olaf79 schreef:
lies-oostveen schreef:
Klaas Jan schreef:Hallo Lies, u schrijft dat u digibeet bent. Dan zou ik me met de laptop vervoegen bij een computerwinkeltje in de buurt en u daar eens laten voorlichten. Succes.
Dat ga ik doen morgen iedereen bedankt voor de adviezen.

Specificaties: Intel (R) core (TM)2 DUO CPU. T5870@200GHZ 2.00GHZ. RAM 3.00 GB
32-bits
Die zou gewoon windows 7 moeten draaien zonder al te veel problemen. Denk dat het een kwestie van van windows een keer goed opschonen. Als je wilt kan je me een pm sturen voor advies.
Met Olaf eens. Een schone installatie zou waarschijnlijk al wonderen doen. Nu nog de vraag of de installatie-CD's en het registratie/activatie nummer nog beschikbaar zijn...

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Het opstarten duurt bij mijn laptop met Vista (met Vista uit 2008) ook langer dan toen hij nieuw was.

Ik heb de indruk dat het vooral in de browser (Firefox) zit. Bij volledige herstart probeert ie de hele geschiedenis opnieuw te reconstrueren. Misschien zo instellen dat ie bij afsluiten geschiedenis (gedeeltelijk) wist?


Doorgaans sluit ik niet af, maar gaat ie in standby (gewoon klep dicht doen). Vanuit die toestand kan ik ook nu nog steeds snel starten.
Echter als de accu leegraakt in standby (die snachts bv onderbroken kan worden voor updates), dan blijkt toch dat je later volledig moet herstarten.

Al met al denk ik dat prutsen met meer/sneller geheugen je niet veel verder helpt, meestal raak je van de wal in de sloot. Op zeker moment is de computer oud en kan je beter vervangen.
Ik zou eerst proberen flink op te schonen. Overbodige programma's verwijderen, die zijn op de achtergrond constant bezig met updates, juist bij het herstarten. En het spaart schijfruimte: ik blijk al een aantal jaren toe te kunnen met 100GB.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door bprosman »

Al met al denk ik dat prutsen met meer/sneller geheugen je niet veel verder helpt, meestal raak je van de wal in de sloot. Op zeker moment is de computer oud en kan je beter vervangen.
Er is nogal een verschil met "prutsen met geheugen" een een SSD disk.
Het vervangen van je harddisk door een SSD exemplaar maakt het opstarten wel degelijk vele malen sneller. Heb laatst een Dell laptop en een Apple MacBook pro uit 2008 gedaan.
Beiden zijn er een heel stuk sneller op geworden.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Al met al denk ik dat prutsen met meer/sneller geheugen je niet veel verder helpt, meestal raak je van de wal in de sloot. Op zeker moment is de computer oud en kan je beter vervangen.
Er is nogal een verschil met "prutsen met geheugen" een een SSD disk.
Het vervangen van je harddisk door een SSD exemplaar maakt het opstarten wel degelijk vele malen sneller. Heb laatst een Dell laptop en een Apple MacBook pro uit 2008 gedaan.
Beiden zijn er een heel stuk sneller op geworden.
In theorie wel, maar er zijn inderdaad toch heel wat complicaties. Allereerst is het maar de vraag of een ssd gaat passen en zo ja of die dan herkent wordt door de laptop. Ten tweede zal dan windows toch opnieuw moeten worden geinstalleerd (tenzij je mazzel hebt en de migratiesoftware er nog iets mee kan). Verder moet je je afvragen of je geld wil investeren in een ssd voor een laptop die al zo oud is dat elk moment andere onderdelen het ook kunnen gaan begeven.
Mijn persoonlijk advies: niet doen tenzij je toevallig een oude ssd hebt liggen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door bprosman »

Mijn persoonlijk advies: niet doen tenzij je toevallig een oude ssd hebt liggen.
Mijn advies is, voor die 6..7 tientjes kun je geen bult vallen en past hij niet kun je dat ding makkelijk slijten in je familie.
Maar laat het in de computerwinkel doen, "no cure no pay". En qua migratie, bij iedere zichzelf respecterende SSD zitten migratie tools.
voor een laptop die al zo oud is dat elk moment andere onderdelen het ook kunnen gaan begeven.
Nu heb ik in de afgelopen 30 jaar al heel wat laptops gehad , sommigen wat meer "portable" dan de ander maar behalve de accu en de "mechanische" onderdelen zoals een DVD speler of een vervuild fannetje is er bij mij nog nooit een ander onderdeel stuk gegaan.

eezacque

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door eezacque »

bprosman schreef: Nu heb ik in de afgelopen 30 jaar al heel wat laptops gehad , sommigen wat meer "portable" dan de ander maar behalve de accu en de "mechanische" onderdelen zoals een DVD speler of een vervuild fannetje is er bij mij nog nooit een ander onderdeel stuk gegaan.
Zomaar nieuwsgierig: welk merk gebruik je? Ik heb zelf Apple gebruikt, maar die worden tegenwoordig niet veel ouder dan de Applecare verzekering die je erbij kunt kopen: een jaar of drie...

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door bprosman »

Zomaar nieuwsgierig: welk merk gebruik je? Ik heb zelf Apple gebruikt, maar die worden tegenwoordig niet veel ouder dan de Applecare verzekering die je erbij kunt kopen: een jaar of drie...
Een Crucial M500 - 120GB, van Mycom in een MacBook pro uit 2008, deze om precies te zijn :

http://support.apple.com/kb/sp499

Werkte "auf anhieb" zoals onze Oosterburen zouden zeggen.
Geen data overgezet, OS er "vers" opgezet via een USB stick.
Accu vervangen door een Chinese kloon.

czarczar
Berichten: 697
Lid geworden op: 25 sep 2011 19:05

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door czarczar »

Dirkie schreef:Laptops van 7 jaar oud zijn over het algemeen niet zo geschikt voor Windows 7. Ik zou er persoonlijk niet te veel tijd/geld aan besteden.
Zo is dat Dirkie.
Zet er desnoods maar Linux Mint op. Windows 7 op zo'n oud ding wordt niks, waarschijnlijk te weinig geheugen.
Voor de rest: ja, een SSD als opstartschijf scheelt enorm in opstarttijd. Maar is er nog iemand die een computer uit zet tegenwoordig? Ik doe dat al zeker 8 jaar niet meer. Ding gaat uit zichzelf wel in de spaarstand. Dus hoe vaak start je een computer nog op?

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Vraagje over SSD schijf

Ongelezen bericht door encore »

Die SSD zal niet worden herkend door het moederbord...Al hoop ik natuurlijk van wel. CMOS flashen kunnen we beter niet op dit forum gaan uitleggen.

Gesloten