LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Heb je ervaring met computers of met aanbieders van computers? Geef hier jouw mening.
Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Berteman »

Een maand of wat geleden heb ik een defecte laptop gekregen.

Na wat proberen en prutsen, bleek de bios corrupt en de harddisk defect.

De harddisk heb ik vervangen door een SSD. De CD-ROM drive is verwijderd en in plaats daarvan is een harddisk geplaatst en door inprikken van grotere en snellere geheugenmodules is de laptop Windows 10 proof.

Door de gewijzigde configuratie is het met de OEM-productcode niet meer mogelijk Windows 7 te activeren en door de Microsoft updates te laten upgraden naar Windows 10.

Nu loopt een Windows 10 licentie bij Microsoft zelf en in de winkel aardig in de papieren, maar op internet zijn er diverse webwinkels, waar voor een fractie van de door Microsoft gehanteerde prijzen, productcode's te koop voor Windows 10 en Office.

Gezien de reviews van sommige 'webwinkels' lijken de codes prima te werken om Windows (en Office) te activeren. Maar, m'n vraag is, hoe betrouwbaar zijn die reviews. En vooral: zijn de zeer goedkope aangeboden productcode's wel legaal? En blijven die ook langere tijd bruikbaar? Iemand op dit forum die daar ervaring mee heeft?

Ik ben namelijk van plan de laptop te verkopen en wil natuurlijk niet, dat de laptop na een paar maanden niet meer bruikbaar is doordat de Windows licentie verlopen is en ook geen illegale producten verkopen

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Revoked »

Berteman schreef:...defecte laptop ... bleek de bios corrupt ...
De harddisk heb ik vervangen door een SSD.

Door de gewijzigde configuratie is het met de OEM-productcode niet meer mogelijk Windows 7 te activeren en door de Microsoft updates te laten upgraden naar Windows 10.
.
Huh? Leg dat eens uit? Van 1 HDD naar 1SSD èn een HDD. Daar kan geen Win7 op? Want?
Wat heb je eigenlijk met de Bios gedaan?

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Berteman »

Ik leg het je graag uit. Omdat de laptop vanwege de defecte harde schijf niet opstartte, heeft de vorige eigenaar geprobeerd, de bios zo in te stellen, dat de laptop vanaf de CD-ROM zou opstarten en daar is iets bij misgegaan.

Op zich moet het geen probleem zijn, Windows 7 op de SSD te installeren. Maar, zoals ik al schreef, is Windows niet te activeren met de OEM productcode omdat de configuratie zo is gewijzigd, dat Windows het als een andere computer ziet, waardoor de OEM productcode niet werkt.

Maar, dat is eigenlijk de vraag niet. De vraag is, of die goedkoop aangeboden Microsoft licenties betrouwbaar en legaal zijn.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door grun »

Berteman schreef:Maar, dat is eigenlijk de vraag niet. De vraag is, of die goedkoop aangeboden Microsoft licenties betrouwbaar en legaal zijn.
Ik vermoed dat het MSDN of multivolume keys zijn. Ook al zouden ze wel werken, ze worden dan gebruikt op een manier die in strijd is met de voorwaarden waaronder ze ooit beschikbaar gesteld zijn. Dus niet legaal, je hebt kans dat ze op enig moment ongeldig verklaard worden door Microsoft.

Je wilt de laptop verkopen, schrijf je. Om achteraf geen gezeur te krijgen, kun je hem misschien het beste zonder besturingssysteem verkopen. Of zet er Linux op, dan kan de koper zich ervan overtuigen dat alles werkt.
Laatst gewijzigd door grun op 01 sep 2018 05:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Revoked »

De gebruikte oude licentie heeft niets te maken met de gebruikte hardware. Je zou beter een corporate W10 kunnen gebruiken, ben je van alle gezeur af.
Of een W10 kopen, dat kan ook natuurlijk. Maar losse licenties van het internet kopen: nooit doen.

Overigens is mij nog steeds onduidelijk wat er niet goed is aan de Bios. Als het alleen een instelling is, is er niks mis met de Bios, zoals je beweerde.

Charrels
Berichten: 27
Lid geworden op: 15 mar 2011 16:08

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Charrels »

Ik heb dit soort codes wel eens gekocht. Na het invoeren voor activatie werkt Windows gewoon en staat er iets van "digitale code" of zo bij activatie van Windows.

Het verhaal schijnt te zijn dat dit soort software in ons land doorverkocht mag worden en dat dat op deze manier eenmalig kan per gerecyclede code.

De kosten voor zo'n Windows 10 licentie zijn iets met dan 10 euro op die manier (afhankelijk van aanbod waarschijnlijk).

Voor office ligt het meestal anders en koop je via Amazon o.i.d. een corporate code voor nog veel minder geld. Heb ik ook 2x geprobeerd met succes, maar ik vermoed wel dat zo'n licentie op gegeven moment verlopen kan (denk dat corporate licentie stopt zodra het "bedrijf" dat de aankoop deed opgedoekt wordt), al draaien ze hier al maanden voor 6 euro ongeveer. Deze office licenties activeer je op de (Microsoft) office website zelf, waar de (ISO) download over het algemeen ook vandaan komt.
Laatst gewijzigd door Charrels op 01 sep 2018 07:25, 1 keer totaal gewijzigd.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Berteman schreef:Een maand of wat geleden heb ik een defecte laptop gekregen.

Na wat proberen en prutsen, bleek de bios corrupt en de harddisk defect.

De harddisk heb ik vervangen door een SSD. De CD-ROM drive is verwijderd en in plaats daarvan is een harddisk geplaatst en door inprikken van grotere en snellere geheugenmodules is de laptop Windows 10 proof.

Door de gewijzigde configuratie is het met de OEM-productcode niet meer mogelijk Windows 7 te activeren en door de Microsoft updates te laten upgraden naar Windows 10.

Nu loopt een Windows 10 licentie bij Microsoft zelf en in de winkel aardig in de papieren, maar op internet zijn er diverse webwinkels, waar voor een fractie van de door Microsoft gehanteerde prijzen, productcode's te koop voor Windows 10 en Office.

Gezien de reviews van sommige 'webwinkels' lijken de codes prima te werken om Windows (en Office) te activeren. Maar, m'n vraag is, hoe betrouwbaar zijn die reviews. En vooral: zijn de zeer goedkope aangeboden productcode's wel legaal? En blijven die ook langere tijd bruikbaar? Iemand op dit forum die daar ervaring mee heeft?

Ik ben namelijk van plan de laptop te verkopen en wil natuurlijk niet, dat de laptop na een paar maanden niet meer bruikbaar is doordat de Windows licentie verlopen is en ook geen illegale producten verkopen
Onlangs gekocht, netjes factuur met BTW gehad en licentie werkt prima. Vond het het risico wel waard om het te proberen, versie van MS was ruim 10 keer duurder. Volgens mij kopen deze partijen de licenties in andere landen in, net zoals je via Turkije voor € 2,49 Netflix kan krijgen, door de werking van Netflix krijg je dan toch de Nederlandse context.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Berteman »

Revoked schreef:De gebruikte oude licentie heeft niets te maken met de gebruikte hardware. Je zou beter een corporate W10 kunnen gebruiken, ben je van alle gezeur af.
Of een W10 kopen, dat kan ook natuurlijk. Maar losse licenties van het internet kopen: nooit doen.

Overigens is mij nog steeds onduidelijk wat er niet goed is aan de Bios. Als het alleen een instelling is, is er niks mis met de Bios, zoals je beweerde.
Ik ben absoluut geen Microsoft kenner (en gebruiker) maar wat is een corporate W10? En hoe kom je daar aan?

De oude licentie-code (die op een sticker staat die aan de onder zijde van de laptop is geplakt) werkt niet meer. Als ik Windows7 van af de CD installeer (die destijds bij de laptop is geleverd), dan verschijnt na invoer de melding dat deze versie van Windows niet op deze machine geïnstaleerd kan worden.

En wat er precies met de BIOS loos was, dat weet ik ook niet. Bij opstarten verscheen de melding dat de BIOS corrupt was en het apperaat niet opgestart kon worden. Maar goed: daar gaat het helemaal niet om en dat het je niet duidelijk is wat er mis was met de BIOS is verder ook totaal irrelevant, want de vraag was of de voordelige Microsoft Lincenties betrouwbaar en legaal zijn.

Berteman
Berichten: 476
Lid geworden op: 24 mei 2017 18:05

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Berteman »

grun schreef:
Berteman schreef:Maar, dat is eigenlijk de vraag niet. De vraag is, of die goedkoop aangeboden Microsoft licenties betrouwbaar en legaal zijn.
Ik vermoed dat het MSDN of multivolume keys zijn. Ook al zouden ze wel werken, ze worden dan gebruikt op een manier die in strijd is met de voorwaarden waaronder ze ooit beschikbaar gesteld zijn. Dus niet legaal, je hebt kans dat ze op enig moment ongeldig verklaard worden door Microsoft.

Je wilt de laptop verkopen, schrijf je. Om achteraf geen gezeur te krijgen, kun je hem misschien het beste zonder besturingssysteem verkopen. Of zet er Linux op, dan kan de koper zich ervan overtuigen dat alles werkt.
Van Tante Google heb ik begrepen dat MSDN-keys voor ontwikkelaars zijn. Hoe controleert Microsoft of de koper van zo'n key echt ontwikkelaar is?

Inmiddels draait de laptop op Linux en werkt verder prima, want ik plaats dit bericht met de betreffende laptop. Maar, door de verslaving aan Windows is die bijna onverkoopbaar.

Misschien houdt ik hem zelf. Met Linux is overigens een prima Office-pakket mee geïnstaleerd.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Revoked »

Oude laptops zijn sowieso geen drol waard. Lekker houden, problem solved.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Berteman schreef:
Revoked schreef:De gebruikte oude licentie heeft niets te maken met de gebruikte hardware. Je zou beter een corporate W10 kunnen gebruiken, ben je van alle gezeur af.
Of een W10 kopen, dat kan ook natuurlijk. Maar losse licenties van het internet kopen: nooit doen.

Overigens is mij nog steeds onduidelijk wat er niet goed is aan de Bios. Als het alleen een instelling is, is er niks mis met de Bios, zoals je beweerde.
Ik ben absoluut geen Microsoft kenner (en gebruiker) maar wat is een corporate W10? En hoe kom je daar aan?
Via je werkgever, die gebruiken corporate W10 licenties consumenten niet. Dit zijn gewoon volume opkopers, niets illegaal aan.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door grun »

Berteman schreef:Van Tante Google heb ik begrepen dat MSDN-keys voor ontwikkelaars zijn. Hoe controleert Microsoft of de koper van zo'n key echt ontwikkelaar is?
Ik baseerde mijn antwoord op onderstaande link.
https://www.quora.com/Are-the-software- ... or-example

Dennissrbd
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 sep 2018 17:18

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Dennissrbd »

Ik heb ooit een licentie voor Windows gehaald online en na nog geen jaar kon ik het niet meer gebruiken. Mijn pc gaf de melding dat ik geen legitieme software op had staan.
Na contact te hebben opgenomen bleek het geblokkeerd te zijn door Microsoft met als reden dat de licentie meerdere keren was doorverkocht.
Bij de webwinkel softwarelicense4u beweerden ze toch anders en kon ik fluiten naar enige compensatie. Ze schoven de schuld in mijn schoenen dat ik dus de licentie meermaals heb gebruikt. En dat terwijl ik maar 1 pc heb.
Toen voor de aankoop had ik de recensies over dit bedrijf opgezocht en was er niks aan de hand.
Maar als je de recensies nu moet geloven zijn er dus meerdere gedupeerden met hetzelfde probleem.
Dus niet kopen bij softwarelicense4u.

freekhendriks
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 sep 2019 09:22

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door freekhendriks »

Charrels schreef:
01 sep 2018 07:23
Ik heb dit soort codes wel eens gekocht. Na het invoeren voor activatie werkt Windows gewoon en staat er iets van "digitale code" of zo bij activatie van Windows.

Het verhaal schijnt te zijn dat dit soort software in ons land doorverkocht mag worden en dat dat op deze manier eenmalig kan per gerecyclede code.

De kosten voor zo'n Windows 10 licentie zijn iets met dan 10 euro op die manier (afhankelijk van aanbod waarschijnlijk).

Voor office ligt het meestal anders en koop je via Amazon o.i.d. een corporate code voor nog veel minder geld. Heb ik ook 2x geprobeerd met succes, maar ik vermoed wel dat zo'n licentie op gegeven moment verlopen kan (denk dat corporate licentie stopt zodra het "bedrijf" dat de aankoop deed opgedoekt wordt), al draaien ze hier al maanden voor 6 euro ongeveer. Deze office licenties activeer je op de (Microsoft) office website zelf, waar de (ISO) download over het algemeen ook vandaan komt.
Software mag inderdaad doorverkocht worden volgens de wet mits het legale licenties zijn natuurlijk. Windows10 voor een tientje lijkt op msdn (ontwikkelaars). Zie hier uitleg: (Moderatie: link verwijderd ^SI)
Laatst gewijzigd door Radar op 25 sep 2019 16:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Link verwijderd

Jerogaming666
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 dec 2019 17:33

Re: Zeer voordelige Microsoft licenties betrouwbaar en legaal?

Ongelezen bericht door Jerogaming666 »

Beste berteman,
Ik heb laatst ook een licentie moeten kopen om Windows 10 opnieuw te installeren. Ik heb die licentie spotgoedkoop gekocht op licentieconccurent.nl die site bestaat inmiddels niet meer. Waarschijnlijk omdat Microsoft niet wil dat licentie concurrent hun Windows zo goedkoop doorverkoopt. Verder heb ik er geen last van, dus zie ik het niet als een probleem. De licentie werkt gewoon en ik heb mijn bestelling+factuur netjes gekregen. Ik wens iedereen die dit leest veel succes met het installeren van Windows 10. Groetjes, unaniem

Gesloten