LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Julie4444 schreef: Had natuurlijk ook daarna kunnen gaan zeuren dat de NS geen diensten aanbiedt die ik wil hebben, zoals een trein die op het station komt als ik net aankom of een zit plek in de spits. Dat maakt het zwartrijden niet minder zwart....
Zwartrijden heb en zal ik nooit doen. Dat vind ik immoreel. De NS lijdt - in tegenstelling tot de filmindustrie - wél verlies als je gratis met de trein meegaat. Immers steel jij hun service en zorgt jouw aanwezigheid in die trein voor een verminderde capaciteit en meer brandstofverbruik.
[/quote]

Dus het is niet immoreel als je omzet van een filmmaatschappij afneemt, omdat ze winst maken (net zoals de NS trouwens ondanks zwartrijders). Als iedereen illegaal zou downloaden dan zouden filmmaatschappijen ook geen winst meer maken net zoals de NS dit niet meer zou doen als iedereen zwart zou rijden.

Als je een film illegaal download steel je toch ook de service die een filmmaatschappij andere betaald aanbiedt. Brandstofverbruik is echt te verwaarlozen op die paar zwartrijders van een trein, los dat ze rijden op windenergie. Beetje loos argument.

Maar we gaan het hier toch nooit eens over worden.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je blijft maar doen alsof iedereen die illegaal download de film anders had gekocht, dat is simpelweg niet het geval.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar ook al had iemand die illegaal heeft gedownload de film niet gekocht, feit is en blijft dat de film een eigenaar, en dus een rechthebbende heeft. En de rechthebbende bepaalt onder welke voorwaarden iemand die film wel of niet mag zien. Die voorwaarde is dus: tegen betaling. Logisch ook. Enig idee wat het kost om een film te maken?

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef:Enig idee wat het kost om een film te maken?
Globaal wel. Weet jij hoeveel sommige acteurs vangen om in die film te spelen? Als ze elke acteur nou gewoon, ik roep maar wat geks, €250.000 geven voor een rol in plaats van €20.000.000, dan denk ik dat ze aan het einde van de rit een hoop extra geld over houden. Kunnen ze de dvd of BluRay ook een stuk goedkoper verkopen.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.
Daar kan ik me echt niet in vinden, sorry hoor.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef:
alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.
Daar kan ik me echt niet in vinden, sorry hoor.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?
Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.

Wist u dat de castleden van Friends voor het laatste seizoen 1 miljoen dollar per persoon per aflevering kregen? Voor 6 personen is dat 6 miljoen per aflevering. Keer 18 afleveringen komt dat neer op 108 miljoen dollar, alleen aan salariskosten! Dat doen ze echt niet als ze niet weten of ze dat geld terugverdienen of niet. Als u ergens geen medelijden mee hoeft te hebben dan is het wel met Hollywood en 'hoeveel het kost om een film te maken'.

https://www.businessinsider.nl/how-frie ... =true&r=US

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.
Daar kan ik me echt niet in vinden, sorry hoor.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?
Nee, dat mag je niet, net zo min als je illegaal mag downloaden. Beide handelingen zijn een onrechtmatige daad en dus schadeplichtig.
alfatrion schreef:Je blijft maar doen alsof iedereen die illegaal download de film anders had gekocht, dat is simpelweg niet het geval.
Dat is niet altijd het geval, bedoel je. ;)

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

JohnTheBassist schreef:Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.
Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand 'een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.'

Of het nu een 'kopie' is of niet, het blijft stelen.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef:
alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.
Daar kan ik me echt niet in vinden, sorry hoor.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?
Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.
Je moet dingen wel in hun context lezen. Ik geef antwoord op de opmerking van alfatrion dat mensen de voorwaarden niet geaccepteerd hebben. Jij maakt er iets heel anders van.

Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef:Enig idee wat het kost om een film te maken?
Globaal wel. Weet jij hoeveel sommige acteurs vangen om in die film te spelen? Als ze elke acteur nou gewoon, ik roep maar wat geks, €250.000 geven voor een rol in plaats van €20.000.000, dan denk ik dat ze aan het einde van de rit een hoop extra geld over houden. Kunnen ze de dvd of BluRay ook een stuk goedkoper verkopen.
Dat is dus aan de filmmaker, om die salarissen te bepalen. Niet aan de illegaal downloadende consument. En de hoge salarissen zijn zeker geen argument om illegaal downloaden goed te praten.
Laatst gewijzigd door witte angora op 31 aug 2017 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10941
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
ook hier weer hetzelfde: er praat niemand iets goed dat illegaal is.
Er wordt enkel weersproken dat dat automatisch tot een schadevergoeding / boete leidt en dat de rechthebbende dat zonder meer kan opeisen.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

angel1978 schreef:
witte angora schreef:
Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
ook hier weer hetzelfde: er praat niemand iets goed dat illegaal is.
Of jij leest niet goed of ik lees niet goed. Hou het maar op het eerste.

witte angora
Berichten: 30743
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door witte angora »

Klaas Jan schreef:
JohnTheBassist schreef:Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.
Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand 'een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.'

Of het nu een 'kopie' is of niet, het blijft stelen.
Naar de letter wordt met downloaden het goed misschien niet 'weggenomen'. Maar het wordt wel wederrechtelijk toegeëigend. En dat is waar het volgens mij om gaat. Het gaat om de motivatie, het 'oogmerk'. En dat oogmerk is dus: iets in huis halen waar je geen recht op hebt omdat je er niet voor betaald hebt. Er wordt dus voldoende aan de definitie van 'stelen' voldaan om het ook 'stelen' te kunnen noemen.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

witte angora schreef: Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
En het verbaast mij dat mensen het maar stelen blijven noemen terwijl het dat niet is.

Ik blijf net zo lang doorgaan met downloaden tot de industrie zich gedwongen voelt om eindelijk eens met dat legale alternatief te komen waar iedereen zo naar verlangt. En het ziet er gezien dit nieuwsbericht van Dutch FilmWorks naar uit dat dat nog een héle tijd gaat duren.

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef: Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
En het verbaast mij dat mensen het maar stelen blijven noemen terwijl het dat niet is.
Mijn verbaast dat niet. Juridisch is het misschien geen diefstal, maar voor een niet-jurist vóelt het wel als zodanig. En dus hanteert men de term.
JohnTheBassist schreef:Ik blijf net zo lang doorgaan met downloaden tot de industrie zich gedwongen voelt om eindelijk eens met dat legale alternatief te komen waar iedereen zo naar verlangt. En het ziet er gezien dit nieuwsbericht van Dutch FilmWorks naar uit dat dat nog een héle tijd gaat duren.
Maar dan straks niet klagen over de boetes hé.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef: Maar dan straks niet klagen over de boetes hé.
Daar hebben we een VPN voor, dus daar ben ik in de verste verte niet bang voor.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Moneyman schreef:
JohnTheBassist schreef: En het verbaast mij dat mensen het maar stelen blijven noemen terwijl het dat niet is.
Mijn verbaast dat niet. Juridisch is het misschien geen diefstal, maar voor een niet-jurist vóelt het wel als zodanig. En dus hanteert men de term.
Oh, 'voelt' dat zo? Nou, dát is me een goed argument!

Moneyman
Berichten: 30025
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:
JohnTheBassist schreef: En het verbaast mij dat mensen het maar stelen blijven noemen terwijl het dat niet is.
Mijn verbaast dat niet. Juridisch is het misschien geen diefstal, maar voor een niet-jurist vóelt het wel als zodanig. En dus hanteert men de term.
Oh, 'voelt' dat zo? Nou, dát is me een goed argument!
Het is überhaupt geen argument, maar een verklaring.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

witte angora schreef:
alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.
Daar kan ik me echt niet in vinden, sorry hoor.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?
Nee, dat is diefstal. Als wij een overeenkomst sluiten, dan kunnen we onderling bepalen welke prijs er betaald moet worden. Als jij de boel steelt, dan is er geen overeenkomst en kan ik dus niet besluiten dat mijn schade 100 000 euro is, maar ga je kijken naar wat het kost om de goederen te vervangen met eventueel een zekere afschrijving.
Moneyman schreef:
alfatrion schreef:Je blijft maar doen alsof iedereen die illegaal download de film anders had gekocht, dat is simpelweg niet het geval.
Dat is niet altijd het geval, bedoel je. ;)
Nee, volgens mij klopt de zin zo. Ik sluit uit dat er omstandigheden zijn waarbij *iedereen* de film anders had gekocht. Er zal altijd wel iemand zijn die dat niet had gedaan.
witte angora schreef:Of jij leest niet goed of ik lees niet goed. Hou het maar op het eerste.
Het zit in de natuur van mensen om anderen de schuld te geven. Ik zou het op het laatste houden. Angel heeft gelijk, inbreuk wordt hier door niemand goed gepraat.
Moneyman schreef:Maar dan straks niet klagen over de boetes hé.
Natuurlijk wel, die boetes zijn ongegrond.

Gesloten