LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door GJvdZ »

16again schreef:Als automatiseerder kan ik totaal geen begrip opbrengen dat oude gegevens niet gemigreerd zijn. Dat hoef ik echt niet te proberen in klantenkring.
Jouw klanten stellen dan ook migratierequirements op en zullen een SLA hebben met jullie. Jullie krijgen daar gewoon geld voor. Dat is toch wat anders dan een gratis applicatie. Ik doe ook regelmatig migraties naar nieuwe platformen zonder datamigratie, domweg omdat de klant het te duur vindt (dat kan uiteraard niet bij iedere migratie). Maar in het geval van de HEMA zou dat een prima optie zijn: de brondata (de foto's) zijn immers nog gewoon beschikbaar. En zoals ik al eerder heb aangegeven: de HEMA biedt de applicatie alleen maar aan om een album te maken, het is geen opslagdienst.

mh73

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door mh73 »

crazyme schreef:Klanten zijn 4 weken vooraf geïnformeerd.

Dan heb je de keuze : of je drukt het album af. Of niet.
Mee eens. Of je maakt je ontwerp af en je laat het afdrukken, of niet. De software is niet bedoeld om je fotoboek jarenlang als backup te kunnen bewaren. Dat mensen daar anders over denken is niet het probleem van Hema.

Dat sommige mensen jaren bezig zijn met het maken van een fotoboek, of zelfs met wel 8 verschillende boeken(!) bezig zijn, ook dat is niet de schuld van de Hema.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:De software is niet bedoeld om je fotoboek jarenlang als backup te kunnen bewaren. Dat mensen daar anders over denken is niet het probleem van Hema.
Kortzichtig. Zodra klanten je de rug toekeren, heb je als winkel weldegelijk een probleem!

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door crazyme »

16again schreef:
mh73 schreef:De software is niet bedoeld om je fotoboek jarenlang als backup te kunnen bewaren. Dat mensen daar anders over denken is niet het probleem van Hema.
Kortzichtig. Zodra klanten je de rug toekeren, heb je als winkel weldegelijk een probleem!
Wanneer je aan een dienst niets meer verdient heb je een groter probleem.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door sjohie »

Ze geven aan dat ze overvallen zijn door de kwade reacties van klanten, en dat ze bezig zijn om samen met de oude leverancier een oplossing te bieden. Dat is dan toch netjes van ze vind ik. Ze zijn niet te beroerd om een inschattingsfout toe te geven.

Verder is de overstap naar de nieuwe software, en vooral de nieuwe mogelijkheden die dit biedt, ook op verzoek van klanten geweest. Er moet dus ook een groep klanten zijn die blij zijn met de nieuwe software, die op pc, tablet en telefoon hetzelfde werkt. Ik vind dat dat stukje wel wat onderbelicht wordt. De negatieve stemmen krijgen de meeste aandacht in de media, dat is niet meer dan logisch, maar zoals het hier en in andere media wordt gepresenteerd, dus alsof een directeur van de Hema met een pennenstreek en opgestoken middelvinger naar de klant dit zo even heeft gedaan op een vrijdagmiddag vind ik wat te kort door bocht. Net als de reacties van sommige gebruikers die de software meer als een soort halfbakken digitaal archief gebruiken, in plaats waarvoor het bedoelt is.

mh73

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door mh73 »

16again schreef:
mh73 schreef:De software is niet bedoeld om je fotoboek jarenlang als backup te kunnen bewaren. Dat mensen daar anders over denken is niet het probleem van Hema.
Kortzichtig. Zodra klanten je de rug toekeren, heb je als winkel weldegelijk een probleem!
Dat gebeurt bij de Hema al jaren op alle vlakken en dat vinden ze blijkbaar geen enkel probleem.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door bprosman »

Als automatiseerder kan ik totaal geen begrip opbrengen dat oude gegevens niet gemigreerd zijn. Dat hoef ik echt niet te proberen in klantenkring.
Jij doet dat wel gratis voor je klantenkring ?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door 16again »

Beweer ik dan dat het gratis moet?
Alles heeft een prijs. Inmiddels is Hema er achter dat zelfs NIET migreren ook geld kost.

igen
Berichten: 259
Lid geworden op: 29 aug 2015 00:38

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door igen »

HEMA is er eindelijk achter dat het oude Hema-concept nog steeds geld in het laatje brengt. Klanten voorop zetten, tijdelijke graaiende managers die geen idee hebben van de mensch op de werckvloer hebben voor "nieuw ideeën' gezorgd met de bijbehorende teloorgang.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door crazyme »

igen schreef:HEMA is er eindelijk achter dat het oude Hema-concept nog steeds geld in het laatje brengt. Klanten voorop zetten, tijdelijke graaiende managers die geen idee hebben van de mensch op de werckvloer hebben voor "nieuw ideeën' gezorgd met de bijbehorende teloorgang.
Mooi hoor zo'n klassiek stukje napraterij over graaiende managers.

Heb je ook een concreet voorbeeld ?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door bprosman »

Beweer ik dan dat het gratis moet?
Alles heeft een prijs. Inmiddels is Hema er achter dat zelfs NIET migreren ook geld kost.
Probleem met "Den Hollander" is dat als het geld kost het vaak ineens niet meer hoeft.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door angel1978 »

bprosman schreef:
Beweer ik dan dat het gratis moet?
Alles heeft een prijs. Inmiddels is Hema er achter dat zelfs NIET migreren ook geld kost.
Probleem met "Den Hollander" is dat als het geld kost het vaak ineens niet meer hoeft.
Sterker nog: als de Hema nu geld had gevraagd voor een dienst die eerder 'gratis' was, dan hadden we net zo'n topic gehad met dezelfde toon.
Uiteindelijk maakt het dus niet zoveel uit wat men hier gekozen had.

dick1959
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2016 01:20

Re: HEMA vervangt fotoboeksoftware, gebruikers zijn woedend

Ongelezen bericht door dick1959 »

Er is nu een oplossing voor Windows-gebruikers:

1) Download de Albelli-software vanaf hun site en installeer deze software.

2) Start Albelli en maak een nieuw album aan van exact hetzelfde formaat, als waarin het oude Hema fotoalbum is gemaakt, bijv. Vierkant XL (30 x 30cm , harde kaft). Stop er een paar willekeurige foto's in en sla het album op onder de naam Album1

3) Onder de map <Mijn documenten> of <My documents> was al een map <Hema Fotoalbum> aanwezig en er is nu ook een map <Albelli Fotoboeken> aangemaakt.

4) Start de <Windows Verkenner> en ga naar de map <Hema Fotoalbum>.

5) Kopieer de volledige map van jouw oude Hema fotoalbum (bijv. Vakantie) uit de map <Hema Fotoalbum> naar de map <Albelli Fotoboeken>. Het originele album van de Hema heb je straks nog nodig.

6) Onder de map <Albelli Fotoboeken> staat de map <Album1> ook nog. Kopieer vanuit deze map 5 bestanden: Album1.~ALB, Album1.ALB, Album1.ATF, TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF. en plak deze in de map <Vakantie> onder de map <Albelli Fotoboeken>.

De twee bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF overschrijf/vervang je.

7) In de map <Vakantie> van <Albelli Fotoboeken> verwijder je de drie bestanden Vakantie.~ALB, Vakantie.ALB en Vakantie.ATF.

8) De gekopieerde bestanden Album1.~ALB, Album1.ALB en Album1.ATF hernoem je naar resp. Vakantie.~ALB, Vakantie.ALB en Vakantie.ATF.

9) Je opent het fotoboek <Vakantie> van Albelli nu opnieuw in de Albelli-software. Met dit album mag je nog niets doen!
10) Terwijl het album <Vakantie> geopend is, kopieer je de 5 bestanden TEMPLATE.ALS en TEMPLATE.ATF ,Vakantie.~ALB, Vakantie.ALB, Vakantie.ATF uit de originele map <Hema Fotoalbum/Vakantie> weer naar de map <Albelli Fotoboeken/Vakantie>. Je overschrijft dus 5 bestanden.
11) Ga terug naar het geopende Albelli fotoalbum <Vakantie> en kies linksboven voor <Product openen>. Als het programma vraagt of je de wijzigingen op wilt slaan, kies dan voor <Nee>.

Het album wordt nu geopend in Albelli met de foto's op de juiste volgorde met alle achtergronden, kaders etc. Maar je mag met dit album ook nog steeds niet doen!

12) Kies nu linksboven voor <Opslaan als>. Geef dit album bijv. de naam <Vakantie nieuw>. Het album is nu een echt Albelli-album geworden. Nu kan je weer alles met het album doen!

13) Verwijder de map <Albelli Fotoboeken\Vakantie>. Dit is het oude Hema-album.

Er is ook een Jip en Janneke-methode beschikbaar van Tolstoj op het Forum van de Consumentenbond

Gesloten