LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookvrije steden?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Radar »

Wordt Groningen de eerste rookvrije stad van Nederland? Ja, wel als het aan de gemeente, FC Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en diverse andere grote organisaties ligt. Zij willen roken in openbare ruimtes zo veel mogelijk beperken. Dat meldt de NOS zondag.

Bijval is er van kleinere organisaties, zoals amateursportclubs en speeltuinen. 'Met zijn allen gaan we dit aanpakken, anders lukt het ook niet', zegt verslavingsarts Robert van de Graaf tegen de NOS.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van maandag 24 juli

Wat vind jij van dit initiatief?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Top idee. Er gaat niets boven Groningen :D

Onbegrijpelijke beelden van mensen voor het ziekenhuis die een sigaret roken :oops:
Mij bekruipt een "onbestemd" gevoel dat ik nog ga meemaken dat roken helemaal verboden wordt 8)

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door witte angora »

'Zo veel mogelijk willen beperken' is volgens mij toch echt iets heel anders dan 'rookvrij'. Maar ik zal het wel mis hebben.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door kweenie »

De kop suggereert inderdaad dat je nergens meer zou mogen roken, wat natuurlijk onzin is. Het gaat vooral om plekken waarbij je je kunt afvragen waarom je daar sowieso zou roken. Zo vind ik het zelf vrij voor de hand liggen dat je als ouders niet op een schoolplein gaat roken. Als je dat als collectief 'not done' vindt, dan zullen ook mensen die daar nooit bij stil staan geneigd zijn om toch ergens anders te gaan roken. Vooral een kwestie van bewustwording, volgens mij.

Als je dat op steeds meer plekken doet, dan wordt het vanzelf 'raar' om überhaupt te roken.

Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Mijn oude gymnasium heeft al meer dan 10 jaar een algeheel rookverbod. Pas buiten het hek mag er gerookt worden. En toen had roken nog de minimumleeftijd van 16 jaar.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door scontra »

Graag gelijktijdig, auto's, brommers, vrachtwagens, scooters, snorfietsen, houtkachels, kolencentrales, etc. etc. etc. ook gelijktijdig verbieden maar dan niet alleen in Groningen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door renewouters »

Harm.calc schreef:
Onbegrijpelijke beelden van mensen voor het ziekenhuis die een sigaret roken :oops:
Daar is een liedje over gemaakt:
http://www.azlyrics.com/lyrics/editors/ ... doors.html

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door harkja »

Radar schreef:Wordt Groningen de eerste rookvrije stad van Nederland? Ja, wel als het aan de gemeente, FC Groningen, het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en diverse andere grote organisaties ligt. Zij willen roken in openbare ruimtes zo veel mogelijk beperken. Dat meldt de NOS zondag.

Bijval is er van kleinere organisaties, zoals amateursportclubs en speeltuinen. 'Met zijn allen gaan we dit aanpakken, anders lukt het ook niet', zegt verslavingsarts Robert van de Graaf tegen de NOS.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van maandag 24 juli

Wat vind jij van dit initiatief?
Dat kan ik me best voorstellen met al die aardbevingen en het winnen van gas. Roken verboden....anders....boem :D

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Kort na elkaar plaats Radar een topic over het róken, zou het nu niet eens tijd worden om het over drugs te gaan hebben?
Groningen helemaal vrij van drugs? en waarom wèl vrij van het roken?

Mucha

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door 16again »

Waarom niet in Amsterdam beginnen de luchtkwaliteit aan te pakken? Daar is echt ruimte voor verbetering.

http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/2184829 ... ik-nu-toch

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind het een goed initiatief, op papier. In de meestal wat weerbarstiger praktijk hebben we te maken met mensen, en daarom denk ik dat dit nog wel wat rimpelingen in de maatschappelijke vijver zal veroorzaken. De meest notoire horeca rokers na het invoerverbod, woonden ook in Groningen meen ik. Die groep zullen zich vast ook wel weer roeren.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door olaf79 »

Prima initiatief. Welke stad volgt?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door scontra »

Ik rook mijn gehele leven niet, na mijn dood slechts één keer en daar heb ik geen rookvrije leefomgeving voor nodig.
Weer een "proefballonnetje" van de één of andere Gemeentelijke gezagsdrager die graag ook eens een keer in de belangstelling wil staan.
Op welke wijze zou dit verbod moeten worden gehandhaafd, de meest simpele verboden zijn niet te handhaven wegens een groot gebrek aan beëdigde ambtenaren of prioriteitsstelling.
Wil je geen sigarettenrook meer wil inademen, maar alle andere veel zwaardere long vernietigende luchtverontreiniging wel, dan heb je naar mijn idee geen recht van spreken en klagen. :oops:

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Brahms »

Mucha schreef:
Harm.calc schreef:Mij bekruipt een "onbestemd" gevoel dat ik nog ga meemaken dat roken helemaal verboden wordt 8)
Zo "onbestemd" is dat gevoel voor mij niet. Ik juich het toe. :D
Kan Radar even een topic openen over een rookvrije wereld (anders doe ik het).
Ik hou persoonlijk niet van die kleine gebiedjes, een zwembad, een perron, stadje Groningen.
Pak het nu gewoon eens wat groter aan !

atlas1302

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Rookvrij, Alcoholvrij, Belastingvrij....3x BETTER

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door mp2017 »

atlas1302 schreef:Rookvrij, Alcoholvrij, Belastingvrij....3x BETTER
Inderdaad, als het rookvrij, alcoholvrij is, an wordt ook geen belasting gehandhaafd.
Wat zegt dan de regering, met hun belastingen?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

mp2017 schreef:
atlas1302 schreef:Rookvrij, Alcoholvrij, Belastingvrij....3x BETTER
Inderdaad, als het rookvrij, alcoholvrij is, an wordt ook geen belasting gehandhaafd.
Wat zegt dan de regering, met hun belastingen?
Als jij denkt dat er alleen maar belasting wordt betaald middels accijns op tabak en alcohol ben je verkeerd aangesloten...

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door 16again »

Alcoholvrij...? Om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt, mag ik deze eerdere mislukking in herinnering brengen?
https://www.amerika.nl/amerika/reisgids ... oglegging/

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Hatertje »

Nee, maar met alleen alcohol en tabak praat je wel over een kleine 3,5/4 miljard. Das een behoorlijk gat wat je moet gaan opvullen. Tabak alleen is ongeveer 2,5 miljard.

Gesloten