LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Radar »

Het bedienen van een smartphone in een telefoonhouder in de auto staat gelijk aan het vasthouden van het apparaat. Dat heeft een Nederlandse rechter bepaald. De handeling is daarmee verboden.

Volgens de rechter moet het begrip 'vasthouden' in deze context wel ruim worden uitgelegd. De telefoon tussen oor en schouder klemmen en vastbinden aan de pols vallen er ook onder.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van dinsdag 8 augustus

Wat vind jij hiervan?

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Hatertje »

Hoe gaat dat dan met navigatiesystemen? Mag je bijvoorbeeld ook niet meer je TomTom instellen? Best wel hypocriet, aangezien de meeste smartphones nu ook volwaardige navigatiesystemen zijn.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Hatertje schreef:Hoe gaat dat dan met navigatiesystemen?
Gebruik zelf Here Wego; vóór vertrek instellen en verder gewoon afblijven.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hatertje schreef:Hoe gaat dat dan met navigatiesystemen? Mag je bijvoorbeeld ook niet meer je TomTom instellen? Best wel hypocriet, aangezien de meeste smartphones nu ook volwaardige navigatiesystemen zijn.

Rijdend?
Wat denk je zelf :wink:

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Hatertje »

angel1978 schreef:
Hatertje schreef:Hoe gaat dat dan met navigatiesystemen? Mag je bijvoorbeeld ook niet meer je TomTom instellen? Best wel hypocriet, aangezien de meeste smartphones nu ook volwaardige navigatiesystemen zijn.

Rijdend?
Wat denk je zelf :wink:
Een TomTom heeft geen belfunctie, dus je kan het lastig classificeren als telefoon.

angel1978
Berichten: 10910
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Hatertje schreef:
angel1978 schreef:
Hatertje schreef:Hoe gaat dat dan met navigatiesystemen? Mag je bijvoorbeeld ook niet meer je TomTom instellen? Best wel hypocriet, aangezien de meeste smartphones nu ook volwaardige navigatiesystemen zijn.

Rijdend?
Wat denk je zelf :wink:
Een TomTom heeft geen belfunctie, dus je kan het lastig classificeren als telefoon.
Je had het over een TomTom op je smartphone.. lijkt me dat je die prima kan classificeren als een telefoon.
Overigens is het ook niet de bedoeling dat je je TomTom rijdend instelt, ook niet als het geen telefoon is.

Hatertje
Berichten: 533
Lid geworden op: 28 okt 2009 12:24

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Hatertje »

Ik trek de vergelijking tussen een TomTom en een mobiele telefoon. De wet zegt:
Artikel 61a RVV
Het is degene die een motorvoertuig, bromfiets, snorfiets of gehandicaptenvoertuig dat is uitgerust met een motor bestuurt verboden tijdens het rijden een mobiele telefoon vast te houden. Onder een mobiele telefoon wordt verstaan een apparaat dat bestemd is voor het gebruik van mobiele openbare telecommunicatiediensten.
Een TomTom valt daar m.i. niet onder. Het lijkt me dus prima toegestaan om je TomTom in te stellen, maar je telefoon in de houder mag weer niet.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Goeie zaak.
Je aandacht even goed bij het verkeer, wie dat beweert zit al erg vroeg aan de drank.
Ik had een oortje, sinds kort via bluetooth. Telefoon blijft toch een verstoring van je concentratie. Ik neem alleen bekende nummers op die kort achter elkaar mij trachten te bereiken. De rest zal echt niet zo belangrijk zijn.
Misschien heb ik m'n aandacht nog bij het verkeer maar of het overige verkeer dat ook heeft :roll:

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Harm.calc schreef:Goeie zaak.
Je aandacht even goed bij het verkeer, wie dat beweert zit al erg vroeg aan de drank.
Ik had een oortje, sinds kort via bluetooth. Telefoon blijft toch een verstoring van je concentratie. Ik neem alleen bekende nummers op die kort achter elkaar mij trachten te bereiken. De rest zal echt niet zo belangrijk zijn.
Misschien heb ik m'n aandacht nog bij het verkeer maar of het overige verkeer dat ook heeft :roll:
Los of het een goede of slechte zaak is dit is oncontroleerbaar.

In mijn auto kan ik via het navigatiescherm van mijn auto mijn telefoon bedienen. Ook hebben veel nieuwe auto's een koppeling vanuit de auto naar je telefoon (Android Auto en ios carplay).

Je radio bedienen is toegestaan, maar je kunt vanuit de auto naast mij niet zien of ik dit doe of de radio bedien. Het is dus een oncontroleerbare uitspraak van de rechtbank en daardoor compleet zinloos. De rechter had de officier van justitie hierop moeten wijzen en moeten aanspreken dat dit een zinloze zaak is en dat dit enkel ons belastinggeld kost, maar deze rechter snapt duidelijk niet hoe de huidige techniek werkt.

Als mensen niet opletten op het verkeer dan moet je ze om deze rede beboeten en niet met dit soort zinloze acties.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door scontra »

Als de bediening van de bedoelde apparatuur al rijdend gebeurt, dan vindt ik het prima dat dit verboden is/wordt.
Navigatie stel je tevoren of tijdens stilstand in, moet er het e.e.a. onderweg gewijzigd worden, mogelijkheid tot stoppen zoeken en dan wijzigen.
Telefoonbediening gaat bij mij vanaf het stuur, maar als het even kan (in 99% van de gevallen) dan breek ik snel af en als er "haast" bij is, dan bel ik op een veilige plek even terug en in alle andere gevallen bel ik terug op het moment dat het mij uitkomt.
Een gesprek kan nooit zo belangrijk zijn dat daar niet even mee gewacht kan worden zodat dit op een veilige manier, voor mij en mijn medeweggebruikers, kan plaatsvinden.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

En voor de fietsers ook maar meteen verbieden.
[lekkere vervuiling van deze discussie :lol: ]
Oncontroleerbaar?
Bij een ongeluk, indien fietser smartphone niet opgeborgen heeft (in afgesloten tas, jaszak, etc) dan is deze op voorhand schuldig. Gewoon es een keer de regels wat omdraaien.

Appie83
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 jun 2014 15:26

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door Appie83 »

Ik ben het eens met de straf... bedienen van je telefoon tijdens het rijden in een houder is gevaarlijk omdat je je aandacht niet meer bij de weg hebt, maar ik denk dat te rechter in zijn conclusie uit de bocht vliegt. Strafbaar is het vasthouden van de telefoon... vasthouden moet ruim worden uitgelegd in die zin dat inklemmen tussen oor en schouder hier ook onder wordt verstaan. Vasthouden is niet de telefoon bedienen terwijl hij zich in de houder bevindt. Dat staat niet in de delictsomschrijving en dergelijke handelswijzen worden ook niet genoemd in de Toelichting. Dus niet strafbaar. Het lijkt me eerder voor de hand liggen om het strafbaar te stellen onder het kapstokartikel dan wel dat de wetgever ook het bedienen van je telefoon strafbaar stelt

Overigens is dit de uitspraak:https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2017:2908

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door scontra »

Harm.calc schreef:En voor de fietsers ook maar meteen verbieden.
[lekkere vervuiling van deze discussie :lol: ]
Oncontroleerbaar?
Bij een ongeluk, indien fietser smartphone niet opgeborgen heeft (in afgesloten tas, jaszak, etc) dan is deze op voorhand schuldig. Gewoon es een keer de regels wat omdraaien.
Helemaal mee eens !!!

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Smartphone in houder hetzelfde als in hand?

Ongelezen bericht door renewouters »

Hatertje schreef:Hoe gaat dat dan met navigatiesystemen? Mag je bijvoorbeeld ook niet meer je TomTom instellen? Best wel hypocriet, aangezien de meeste smartphones nu ook volwaardige navigatiesystemen zijn.
Niet zo hypocriet hoor. Een jaar of 10 geleden was er een subsidieactie van de overheid om navigatiesystemen in te bouwen in auto's. Ik heb toen een Skoda gekocht met ingebouwde navigatie. Die was echter op last van de overheid zo gemaakt dat je m alleen kon instellen als je stil stond. Maar los daarvan, ik heb nog een TomTom van een jaar of 6 oud liggen en die kon ik al bedienen met mijn stem. Dus geen reden om het ding aan te raken. In de tussentijd is die technologie alleen maar verbeterd.

Gesloten