LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door Radar »

Het papieren treinkaartje verdwijnt over anderhalve maand. Incidentele reizigers kunnen voor 1 euro extra een eenmalige ov-chipkaart kopen. Lees meer: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... anaf-juli/

Gebruik jij nog papieren treinkaartjes?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door olaf79 »

Nee, waarom zou ik

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja, en ik baal ervan dat het verdwijnt. Voor die drie (!) keer per jaar dat ik met de trein ga, sowieso van het openbaar vervoer gebruik maak, heb ik geen pasje nodig waar ik minimaal 20 euro op moet zetten omdat ik anders niet mee kan/mag, terwijl dat pasje me ook nog eens iedere 5 jaar 7,50 kost. Of dat ik drie keer een eenmalige pas moet aanschaffen voor 1 euro per stuk.

Zelden zo'n onvriendelijk, onnodig en geldverslindend systeem gezien, sorry hoor.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:Ja, en ik baal ervan dat het verdwijnt. Voor die drie (!) keer per jaar dat ik met de trein ga, sowieso van het openbaar vervoer gebruik maak, heb ik geen pasje nodig waar ik minimaal 20 euro op moet zetten omdat ik anders niet mee kan/mag, terwijl dat pasje me ook nog eens iedere 5 jaar 7,50 kost. Of dat ik drie keer een eenmalige pas moet aanschaffen voor 1 euro per stuk.

Zelden zo'n onvriendelijk, onnodig en geldverslindend systeem gezien, sorry hoor.
Daarvoor is dus precies dat wegwerpkaartje bedoelt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door sjohie »

Neuj, ben al wel gewend aan het in- en uitchecken omdat ik een NS-businesscard van de zaak gebruik.

Jolijn
Berichten: 6307
Lid geworden op: 02 apr 2011 23:45

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door Jolijn »

TROS Radar schreef:Het papieren treinkaartje verdwijnt over anderhalve maand. Incidentele reizigers kunnen voor 1 euro extra een eenmalige ov-chipkaart kopen. Lees meer: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... anaf-juli/

Gebruik jij nog papieren treinkaartjes?
Ja, als ik 's met de trein ga, maak ik gebruik van een Kruidvat/Blokker aanbieding.

Zou een papieren (afstempel) kaartje prefereren boven een éénmalige ov-chip; daarbij moet je weer in de gaten houden met welke vervoerder je reist.
Een persoonlijke of anonieme ov chipkaart gebruik ik liever- nog- niet, niet vanwege het in-uit-in-uit checken, niet vanwege het saldo dat er op moet staan enz.

Teunbosseman
Berichten: 4369
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Ja, ik gebruik enkele keren per jaar het papieren kaartje. Belachelijk standpunt dat iedereen maar aan die halfbakken chipkaart moet waar nog steeds over gesteggeld wordt.

Wordt gewoon weer door je strot geduwd.

Dus blijven we lekker weer terug in de auto. Nog goedkoper ook dan de trein.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door witte angora »

Teunbosseman schreef:
Dus blijven we lekker weer terug in de auto. Nog goedkoper ook dan de trein.
Of lekker thuis blijven. Die ene keer dat ik naar Amsterdam ga (met de trein inderdaad) och... en andere grote steden zijn met de auto prima bereikbaar, parkeren (als je de plekjes weet) redelijk dicht bij het centrum. De trein wás net zo duur, maar dat is dus verleden tijd.

Mijn volgende woonplaats is mogelijk opnieuw een dorp, 6 kilometer van het centrum van Utrecht, wat denk je hoe ik dáárheen ga...

De trein is soms, heel soms, een uitkomst, maar er wordt nu iets door de strot geduwd wat totaal onnodig is. Want wat is nou precies het verschil tussen een papieren kaartje en een ov-chipkaart voor eenmalig gebruik? De laatste is duurder, en energie-onvriendelijker, maar eenmalig is nog altijd eenmalig... Nu kost een enkeltje Amsterdam me 10,60, daar komt dus een euro boven op, laat maar...

alfatrion
Berichten: 21908
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, als ik met de trein reis koop ik een papier kaartje. Daarmee kun je niet vergeten uit te checken. En als je werkgever het moet vergoeden dan kun je het kaartje overhandigen. Het verdwijnen van de strippenkaart vind ik ook al zo'n ramp.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Hoe kan je nu vergeten uit te checken? Als je dat 1 keer bent vergeten in het begin doe je dat daarna toch niet meer? Ik vind het net zoiets als er op je werk achterkomen dat je 's ochtend bent vergeten een onderbroek aan te trekken. Of zijn Nederlander zoveel dommer dan andere Europeanen waar ze al jaren met vergelijkbare systemen werken? Of zijn Nederlanders gewoon zeikerds die domweg tegen alle veranderingen zijn?

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door olaf79 »

GJvdZ schreef:Hoe kan je nu vergeten uit te checken? Als je dat 1 keer bent vergeten in het begin doe je dat daarna toch niet meer? Ik vind het net zoiets als er op je werk achterkomen dat je 's ochtend bent vergeten een onderbroek aan te trekken. Of zijn Nederlander zoveel dommer dan andere Europeanen waar ze al jaren met vergelijkbare systemen werken? Of zijn Nederlanders gewoon zeikerds die domweg tegen alle veranderingen zijn?
De feiten liggen iets genuanceerder. Het systeem in NL is vooral aan de achterkant verschikkelijk (en onnodig) ingewikkeld omdat we zoveel vervoerders, tarieven en regels hebben. In amsterdam betaal je bij overstappen van trein op metro (dus van soort ov naar ander soort) bijvoorbeeld geen opstaptarief, maar in rotterdam wel. Als je reist met 2 vervoerders moet je dubbel uitchecken en inchecken. Als je vergeet uit te checken (op een klein station kan dat echt wel als je niet langs een heel bataljon paaltjes loopt) moet je zo'n beetje een advocaat inhuren om je geld terug te krijgen. En je weet nooit wat een reis kost en of je genoeg saldo hebt.
Met al deze problemen kan ik me voorstellen dat sommigen het systeem nog steeds niet zien zitten.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door olaf79 »

witte angora schreef:De trein is soms, heel soms, een uitkomst, maar er wordt nu iets door de strot geduwd wat totaal onnodig is. Want wat is nou precies het verschil tussen een papieren kaartje en een ov-chipkaart voor eenmalig gebruik? De laatste is duurder, en energie-onvriendelijker, maar eenmalig is nog altijd eenmalig... Nu kost een enkeltje Amsterdam me 10,60, daar komt dus een euro boven op, laat maar...
Ik snap niet waarom zoiets niet simpel kan via de smartphone. Volgens mij heeft iedereen die en als je een app ontwikkeld waarmee je incheckt en uitcheckt kun je de kosten gelijk verrekenen via de telefoonrekening of een eenmalig tegoed kopen via ideal of credit card.
Nog simpeler is om NFC te gebruiken zodat je met je telefoon kunt inchecken. De chips in palen bevatten de zelfde technologie als de NFC chips in de telefoons dus waarom niet. Sterker nog het zijn NFC chips.

Met de komst van NFC op bankpassen kan het nog handiger. Gewoon direct afschrijven van (een gereserveerd tegoedje) op je bankpas. En over 2 jaar heeft iedereen zo'n pas.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De hele treinreis maalt het door je hoofd:

"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"
"Straks niet vergeten om uit te checken"

Erg oncomfortabel én onnodig mentaal belastend. Daarom koop ik altijd nog dat papieren kaartje.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door witte angora »

Nee, ik heb geen smartphone, en ik begin er niet aan. Ik snap niks van die dingen, en ik kan niks met die dingen, en ik heb die dingen ook helemaal niet nodig.

Ik zie geen enkele reden om een smartphone inclusief duur abbo aan te schaffen alleen maar om met dat gedrocht te kunnen reizen dat 'trein' heet.

Dat idee van die bankpas lijkt me een stuk sympathieker. Scheelt ook weer een pasje in de portemoniks. Als het niet gebruikte tegoed dan na afloop van de rit weer op de bankrekening gestort kan worden, dan ben ik ook weer blij. Voor het grootste deel dan, want ik hou gewoon niet van verandering als het niet nodig is. En het afschaffen van het papieren kaartje is gewoon niet nodig.
Laatst gewijzigd door witte angora op 22 mei 2014 00:49, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door kweenie »

Mijn grootste bezwaar, los van het belachelijke feit dat je daar elke 5 jaar weer voor moet betalen, is dat met die chipkaart iedereen een ov-chipkaart moet hebben. Je kunt niet voor een ander betalen. Dus ook als je incidenteel bijvoorbeeld voor je basisschoolkinderen een railrunner koopt, moet je zo'n chipkaart voor ze kopen.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door witte angora »

kweenie schreef:Mijn grootste bezwaar, los van het belachelijke feit dat je daar elke 5 jaar weer voor moet betalen, is dat met die chipkaart iedereen een ov-chipkaart moet hebben. Je kunt niet voor een ander betalen. Dus ook als je incidenteel bijvoorbeeld voor je basisschoolkinderen een railrunner koopt, moet je zo'n chipkaart voor ze kopen.
En dat kost je dus één euro per kaart extra.

witte angora
Berichten: 30775
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door witte angora »

Waarom geen actie opstarten dat het papieren kaartje moet blijven?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door kweenie »

witte angora schreef:
kweenie schreef:Dus ook als je incidenteel bijvoorbeeld voor je basisschoolkinderen een railrunner koopt, moet je zo'n chipkaart voor ze kopen.
En dat kost je dus één euro per kaart extra.
Oftewel een prijsstijging van 40%.

sadfly
Berichten: 451
Lid geworden op: 19 apr 2007 23:14

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door sadfly »

Ja het is een hele slechte ontwikkeling dat ze treinkaartjkes hebben af geshaft, styrippenkaart ook.
Geluklkig maak ik er geen gebruik meer van. maar als het moet kan het dus niet. nog extra geen betalen voor stuk spionage plastic ook. zou niks duurder moeten zijn.

Die hele moderne OV techniek is geen verbetering maar een achteruitgang.
Wat is nu het evrschil , of je koopt een kaartje bij het loket / automaat of je koopt een extra duur eenmalig pasje. De laaste is in ieder geval slechter.

berend67
Berichten: 86
Lid geworden op: 04 sep 2008 14:59

Re: Treinkaartje verdwijnt per 1 juli

Ongelezen bericht door berend67 »

Nog een reden om lekker met het heilig koetje te gaan. In de trein zien ze mij niet weer.

Gesloten