LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door Radar »

Demissionair minister Edith Schippers (Volksgezondheid) gaat jaarlijks 2,8 miljoen euro vrijmaken voor borstprotheses bij man-vrouw transgenders. Dat heeft ze de Tweede Kamer donderdag laten weten.

Bij de meeste man-vrouw transgenders is er ook na een hormoonbehandeling te weinig borstgroei. Zij kunnen dat volgens Schippers als een 'ernstige belemmering' in hun transitie ervaren.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van vrijdag 16 juni

Wat vind jij: moeten transgenders een borstprothese vergoed krijgen?

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door ZaBo »

Nee, naar mijn idee niet, het is niet medisch noodzakelijk, geld kan beter aan wel medische noodzakelijke protheses uitgegeven worden!!

[Ongefundeerde bewering verwijderd door moderatie] Maar ben van mening dat dit geld beter vrij gemaakt dient te worden voor noodzakelijke borst protheses
Ipv voor mensen die niet gelukkig zijn met hoe ze geboren zijn
Laatst gewijzigd door Radar op 18 jun 2017 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Ongefundeerde bewering verwijderd

mh73

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door mh73 »

Hoe kun je zo'n beslissing rijmen met het niet toelaten van het medicijn voor taaislijmziekte, wat wel een noodzakelijk iets is?

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door ZaBo »

mh73 schreef:Hoe kun je zo'n beslissing rijmen met het niet toelaten van het medicijn voor taaislijmziekte, wat wel een noodzakelijk iets is?
Ja zijn heel klein beetje aan het door slaan toch!om die HLBT gemeenschap te pleasen en te laten zien hoe goed we voor ze zijn!

Terwijl er heel veel urgentere medische zaken aan te pakken zijn

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Als het om zo weinig geld gaat (0,003% van de totale zorgkosten) zie ik niet in waarom we dit niet zouden moeten doen. Dit geven we voor de bestaande zorg in een kwartiertje uit.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ja, ik vindt dat dit een integraal onderdeel is van de hele transitie, die verder wél vergoedt wordt. Dan is het krom om aan het eind te zeggen, je bent er bijna, maar die laatste paar euro's steken we er niet meer in, die dok je zelf maar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door sjohie »

ZaBo schreef:
mh73 schreef:Hoe kun je zo'n beslissing rijmen met het niet toelaten van het medicijn voor taaislijmziekte, wat wel een noodzakelijk iets is?
Ja zijn heel klein beetje aan het door slaan toch!om die HLBT gemeenschap te pleasen en te laten zien hoe goed we voor ze zijn!

Terwijl er heel veel urgentere medische zaken aan te pakken zijn
Elke keer als je de meest urgente zaak aanpakt, is er een volgende meest urgente zaak. :wink:

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door ZaBo »

Ja, maar weet wel bijna zeker, dat er urgente medische situaties zijn ,die een zelf gewenste transitie te boven gaan(en m.i. Hebben deze zaken voorrang ook wat vergoedingen en bijdragen betreft)

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door 16again »

MichielFRL schreef: kosten aan psychische zorg ........ transgender
Dan heb ik nog een suggestie voor een besparing.

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door gemist »

Even los van mijn mening over transgenders, borstkanker patiënten krijgen misschien een prothesevergoeding maar dan wel zonder tepel. Da's te duur. Maar kerels die borsten willen kunnen ze krijgen? Hmmm

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Dit is weer een ethische kwestie,die niet thuis hoort op een consumentenforum.
De politiek beslist hierover.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door sjohie »

ZaBo schreef:Ja, maar weet wel bijna zeker, dat er urgente medische situaties zijn ,die een zelf gewenste transitie te boven gaan(en m.i. Hebben deze zaken voorrang ook wat vergoedingen en bijdragen betreft)
Of een urgente medische situatie nou psychisch of fysiek is, het is een blijft een medische situatie. Dit dan nog los van het feit dat een transgender (wens) ook een neurologische reden kan hebben, wat net zo fysiek is als kanker of een gebroken been.

lijfrente
Berichten: 237
Lid geworden op: 09 feb 2017 17:17

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door lijfrente »

GJvdZ schreef:Als het om zo weinig geld gaat (0,003% van de totale zorgkosten) zie ik niet in waarom we dit niet zouden moeten doen. Dit geven we voor de bestaande zorg in een kwartiertje uit.
Het gaat niet om het weinig geld, maar er zijn genoeg ziektes waar geld te kort is/komt, dus mijn aantwoord is NEEN!

Zeiltje
Berichten: 2
Lid geworden op: 22 jul 2015 15:12

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door Zeiltje »

De natuur is niet voor iedereen even vriendelijk. Vrouwen die te kleine borsten hebben krijgen geen vergoeding omdat het niet medisch noodzakelijk is.
Als een transgender klaar is met de hormonenkuur en de borsten zijn niet ontwikkelt naar wens, dan is ook voor haar de regel het is niet medisch noodzakelijk. dit betekent dat de borst vergroting voor eigen kosten moet zijn zoals voor elke vrouw die vindt dat ze te kleine borsten heeft.

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Waar houdt zoiets op? Is de volgende stap dat vrouw-man veranderingen worden afgesloten met een door de staat betaalde penisvergroting, omdat men de penis niet lang genoeg vindt? Als de borsten niet groot genoeg zijn, dan is de transformatie in mijn ogen toch compleet. Er zijn immers ook vrouwen met kleine borsten, dat is redelijk natuurlijk.

ZaBo
Berichten: 243
Lid geworden op: 10 mei 2017 19:59

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door ZaBo »

Niets fout aan, het feit is, dat het vaak een neurologische oorzaak heeft, of dat er fout is in de chromosomen is (trisomie) waardoor mensen het gevoel hebben niet in het juiste lichaam te zitten.[/quote]

Noem het dan geen "ziekte". Dat is beledigend.
Het enigste wat men zeker weet is dat de seksueel dimorfe kern bij een transgender dezelfde vorm heeft als bij iemand van het andere geslacht.
Dus een transgender zou inderdaad wel eens in het verkeerde lichaam kunnen zitten, zoals zij zelf ervaren.
Een mogelijk oorzaak is een te geringe hoeveelheid testosteron tijdens de vroege zwangerschap. Of een ongevoeligheid ervoor.
Maar verder onderzoek is nog nodig .[/quote]

Ok dan noem ik her geen ziekte, maar hoe je het ook wend of keert, het is een afwijking, dan wel neurologisch of een storing in de chromosomen

Waar men in het algemeen niets aan kan doen, maar neemt niet weg dat het onnodig is om voor hen van alles te faciliteren

Als jezelf die stap neemt zou je m.i. Zelf voor een groot deel de kosten van deze operatie moeten dragen, zo niet alles

gemist
Berichten: 584
Lid geworden op: 13 mar 2016 00:32

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door gemist »

Ik vind het een welvaartsziekte. Maar da's mijn mening. Miljoenen investeren in de gezondheidszorg is prima, maar dan wel aan personeel. Graaiers en mensen-die-vinden-dat-ze-iets-vergoed-moeten-krijgen zijn er al teveel .

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door 16again »

breien schreef:Zo eenvoudig als ik vroeger op school leerde is het niet. Mensen zijn niet per definitie of man of vrouw.
Ongetwijfeld.
Maar waarom zou ik extra ziektekostenpremie moeten betalen voor die twijfelaars, welke in mijn ogen 100% gezond zijn?

Mucha

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

Nijogeth
Berichten: 9912
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Moeten transgenders subsidie krijgen voor een borstprothese?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het is misschien wel de vraag of dit nog onder zorgverlening valt en dus nog zorg is of dat dit puur cosmetisch is en niet bijdraagt aan de gezondheid van een persoon. Sommigen hier noemen het geen ziekte of afwijking, anderen weer wel. Als het geen ziekte of afwijking, dan is het dus puur cosmetisch en valt het in hetzelfde rijtje als bijvoorbeeld botox en liposuctie.

Gesloten