LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door Radar »

Telecomprovider KPN brengt samen met Veilig Verkeer Nederland (VVN) eind dit jaar een slim fietsslot op de markt. Het slot blokkeert een mobiele telefoon zodra de fiets van het slot gehaald wordt. Het slimme slot, de Safe Lock, moet bijdragen aan de verkeersveiligheid, vooral bij kinderen.

De Safe Lock is een fietsslot dat in verbinding staat met een app op de telefoon. Met de app maakt de fietser het slot open. Op het moment dat het open is, stuurt de app een signaaltje naar het mobiele netwerk dat het data- en telefoonverkeer tijdelijk stopzet. Zodra het slot weer dichtgaat, wordt het telefoon- en dataverkeer weer vrijgegeven.

Lees meer informatie in het nieuwsbericht van woensdag 21 juni

Wat vind jij van zo'n slim fietsslot?

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En als iemand dus in het systeem van het slot inbreekt, dan kan deze dus permanent de telefoon van eigenaar onklaar maken?

En wat gebeurt als je telefoon kapot gaat of gestolen wordt? Fiets eeuwig op slot?

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

En als er iets gebeurd onderweg en het kind moet bellen? dan heb ik het niet over vriendjes bellen maar politie of wie dan ook
zit er een uitzondering op voor 112? dat kon ik zo snel niet terug vinden.
En de meeste jongeren die bij mij in de straat fietsen met de telefoon in hand en luisteren dan naar de muziek word die optie ook geblokeerd?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

Het is dus een variant op de safedrivepod die al langer beschikbaar is voor gebruik in de auto. Goede zaak, die safedrivepod werkt hier goed. Alleen kan je met die in de auto nog wel handsfree bellen en navigeren.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door scontra »

Radar schreef:Wat vind jij van zo'n slim fietsslot?
Heel goed idee in een land waar de meeste fietsen ter wereld worden gestolen, of het moet mogelijk zijn om via deze app de fiets altijd en overal te kunnen lokaliseren.
Maar een "slimme dief" zal het slot snel verwijderen en dan vindt je alleen nog maar het geknakte slotje terug, maar beter iets dan niets.
Een koene fietser (jong en oud) die bijv. gevallen is met de fiets of bij een ongeval betrokken raakt moet dan eerst z'n fiets op slot doen alvorens de telefoon te kunnen gebruiken.
Hier is jaren en jaren over nagedacht, dat mag wel blijken.
Misschien kunnen de bedenkers van deze app eerst eens achter hun comp. vandaan komen en leren fietsen om vervolgens eens zelf uit te proberen wat de voordelen, maar vooral wat de nadelen van hun uitvinding zijn.
Maar ja, voordat deze kleine probleempjes zijn opgelost zijn we inmiddels al weer jaren verder, want fietsen dat leer je niet zo eenvoudig. ;-) Nee dank u, voor mij niet dit "slimme slot" ik fiets wel, zoals altijd, met de telefoon op 'stil' en binnen handbereik beschikbaar.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door bprosman »

En de meeste jongeren die bij mij in de straat fietsen met de telefoon in hand en luisteren dan naar de muziek word die optie ook geblokeerd?
Zo een had ik vanmorgen dus bijna op de motorkap omdat hij alleen maar oog had voor het display van de telefoon en zonder te kijken van links de kruising over kwam. En dan nog boos kijken ook als ik m uit zn "concentratie" haal met mn claxon.

Dieke83
Berichten: 460
Lid geworden op: 04 mei 2017 12:32

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door Dieke83 »

ik vind het inderdaad helemaal geen slecht idee om ook forse boetes (wee nu niet wat het bedrag bij telefoon in hand in de auto is) uit te delen bij mensen op de fiets met telefoon in hand.
Zelfs al hebben ze alleen muziek op dat ding hoort gewoon niet in het verkeer thuis ja als je in de auto zit en hij is handsfree is anders maar als je met dat ding in je hand achter het stuur zit vind ik een boete normaal en dan ook voor als je op de fiets brommer enz stapt.

stofzuigertje

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als ik bij station de laatste trein miste....
Dan moet ik op zoek naar een niet op slot staande fiets en die dicht doen?
Ja, als elke telefoon geblokkeerd word, sta ik ergens te bellen, fietst iemand langs, weg verbinding!

In mijn schuurtje staat de fiets nooit op slot, dus ook daar....?

Ja, als elke telefoon dit probleem krijgt, als ik achterop zit kan ik ook niet meer bellen.....

Verder heb je nog etterbakken (ik dus!) die vroeger de Hond gingen uitlaten tijdens het Voetbal... met afstand bediening....
Krijg je hetzelfde met wandelende fiets sloten die op plekken waar veel gebeld word, Pauze op school plein VWO en zo....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door sjohie »

stofzuigertje schreef:Als ik bij station de laatste trein miste....
Dan moet ik op zoek naar een niet op slot staande fiets en die dicht doen?
Ja, als elke telefoon geblokkeerd word, sta ik ergens te bellen, fietst iemand langs, weg verbinding!

In mijn schuurtje staat de fiets nooit op slot, dus ook daar....?

Ja, als elke telefoon dit probleem krijgt, als ik achterop zit kan ik ook niet meer bellen.....

Verder heb je nog etterbakken (ik dus!) die vroeger de Hond gingen uitlaten tijdens het Voetbal... met afstand bediening....
Krijg je hetzelfde met wandelende fiets sloten die op plekken waar veel gebeld word, Pauze op school plein VWO en zo....
Het is een 1 op 1 connectie, maw de app op jouw telefoon wordt zo aan het slot gekoppeld, dat je ook alleen dat slot kan bedienen. De afstandsbediening van de TV is 1 op N, oftewel 1 afstandsbediening kan alle TV's van het type waar deze bij is geleverd, bedienen. En vaak nog wel wat meer, want die code's zijn vaak universeel voor alle TV's van een merk.

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door pieterenien »

Heel goed idee, maar omdat dit slot rond de 100 euro gaat kosten vermoed ik dat de aanschaf voor veel mensen toch wel een brug te ver is.

stofzuigertje

Re: Slim fietsslot blokeert smartphone: goed idee?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als je alleen maar een App kreeg, zullen ze hem uit schakelen...

Gesloten