LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contactloos betalen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

kweenie schreef:Wel apart. De één vindt electronisch betalen juist handig omdat je dan een volledig overzicht krijgt van je uitgaven, de ander wil met het zelfde argument juist niet electronisch betalen.
Objectief kan je stellen dat elektronisch betalen het beste inzicht geeft. Je hebt alle transacties bij elkaar. Met contant betalen moet je overal bonnetjes van hebben om te zien waar je je geld hebt uitgegeven.

Borisdepoes
Berichten: 36
Lid geworden op: 27 apr 2004 17:29

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Borisdepoes »

Ik heb het een poosje (gratis) geprobeerd. En nu wil ING daar € 0,50 per maand voor hebben. Stelletje kruideniers, Behalve voor studenten en andere jongeren, die mogen het gratis. Het idee zal wel zijn: die wennen we eerst aan contactloos betalen, en als ze ouder worden of student-af, dan moeten ze elke maand 2 kwartjes betalen. Waar grote banken klein in zijn.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Borisdepoes schreef:Ik heb het een poosje (gratis) geprobeerd. En nu wil ING daar € 0,50 per maand voor hebben. Stelletje kruideniers, Behalve voor studenten en andere jongeren, die mogen het gratis. Het idee zal wel zijn: die wennen we eerst aan contactloos betalen, en als ze ouder worden of student-af, dan moeten ze elke maand 2 kwartjes betalen. Waar grote banken klein in zijn.
Gevalletje: klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.

ING gaat geen € 0,50 per maand in rekening brengen om contactloos te kunnen betalen met je bankpas. Dit doen zij enkel bij contactloos betalen per mobiele telefoon na 6 maanden gebruik, wat sinds uitkomen van de app al bekend was.

mstalpers
Berichten: 11
Lid geworden op: 20 sep 2012 13:12

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door mstalpers »

evitalolita schreef:Ik vind dit gevaarlijk! Als iemand je pas steelt en je blokkeert hem niet op tijd dan heb je pech!
Dan is je schade max 25 euro per dag, en na een aantal keren is een pincode vereist en houd het feestje op voor de dief. Maar over het algemeen gebruik je de pas toch dagelijks en heb je het snel door en kun je deze blokkeren.
Je kunt tegenwoordig ook je mobiel instellen en vanaf 1 euro om een pincode laten vragen. Dan hoef je ook geen pasje meer mee te nemen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

MichielFRL schreef:Onbegrijpelijk dat we het eerst anders deden.
Volgende stap is een chip implanteren, kunnen die pasjes ook weg.

http://www.independent.co.uk/travel/new ... 93641.html

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:Contactloos pinnen werkt niet omdat bankpasjes nogal rap verslijten op het ogenblik.

Vorige week moest ik twee keer bij de parkeerautomaat in Amsterdam betalen. Dat kan dus alleen met een pasje. Helaas lukte het de eerste keer met veel moeite, de tweede keer helemaal niet. Kwartier zitten hannessen, toen maar de auto een kwartier lopen verder weg gezet. Leuk als je op zo'n manier op ziekenbezoek gaat bij iemand die zit te wachten. Het pasje is pas twee jaar oud. Bij de meeste pinbetalingen gaat het nog goed, maar de afgelopen twee maanden ook in de supermarkt met de grootste moeite kunnen pinnen.

Het is allemaal leuk en aardig zolang het werkt, maar op het moment dat de zwakste schakel even niet meedoet sta je mooi en kun je geen kant op. Wat dat betreft ben en blijf ik een voorstander van contant geld, alhoewel het er wel op lijkt dat de portemonnee steeds dikker en zwaarder wordt. Maar dat kan ook door al die pasjes komen natuurlijk.
Dus omdat jouw pasje problemen heeft is dit een algemeen probleem?

Ik heb in het verleden vaak genoeg bij een parkeerautomaat gestaan en tot de conclusie gekomen dat ik enkel briefgeld bij me had of dat mijn chipknip niet opgeladen was (is trouwens ook dezelfde chip die uitgelezen werd).

Het is geen algemeen probleem dat de NFC chip defect gaat in pasjes.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Bovendien maken die betaalautomaten juist geen gebruik van contactloos betalen. Bij die automaten, die te lijden hebben van weer en wind en baldadigheid, is juist het zwakke punt het benodigde fysieke contact tussen pas en automaat. Contactloos betalen zou juist veel storingen voorkomen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door renewouters »

MichielFRL schreef:
witte angora schreef:Contactloos pinnen werkt niet omdat bankpasjes nogal rap verslijten op het ogenblik.

Vorige week moest ik twee keer bij de parkeerautomaat in Amsterdam betalen. Dat kan dus alleen met een pasje. Helaas lukte het de eerste keer met veel moeite, de tweede keer helemaal niet. Kwartier zitten hannessen, toen maar de auto een kwartier lopen verder weg gezet. Leuk als je op zo'n manier op ziekenbezoek gaat bij iemand die zit te wachten. Het pasje is pas twee jaar oud. Bij de meeste pinbetalingen gaat het nog goed, maar de afgelopen twee maanden ook in de supermarkt met de grootste moeite kunnen pinnen.

Het is allemaal leuk en aardig zolang het werkt, maar op het moment dat de zwakste schakel even niet meedoet sta je mooi en kun je geen kant op. Wat dat betreft ben en blijf ik een voorstander van contant geld, alhoewel het er wel op lijkt dat de portemonnee steeds dikker en zwaarder wordt. Maar dat kan ook door al die pasjes komen natuurlijk.
Betaald parkeren doe je met een app op je smartphone :wink:
Je zit nu voor de bejaardensoos op dit forum wel erg ver in de toekomst. Ze zijn net gewend aan de Euro ;-)

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

MichielFRL schreef:
witte angora schreef:Contactloos pinnen werkt niet omdat bankpasjes nogal rap verslijten op het ogenblik.

Vorige week moest ik twee keer bij de parkeerautomaat in Amsterdam betalen. Dat kan dus alleen met een pasje. Helaas lukte het de eerste keer met veel moeite, de tweede keer helemaal niet. Kwartier zitten hannessen, toen maar de auto een kwartier lopen verder weg gezet. Leuk als je op zo'n manier op ziekenbezoek gaat bij iemand die zit te wachten. Het pasje is pas twee jaar oud. Bij de meeste pinbetalingen gaat het nog goed, maar de afgelopen twee maanden ook in de supermarkt met de grootste moeite kunnen pinnen.

Het is allemaal leuk en aardig zolang het werkt, maar op het moment dat de zwakste schakel even niet meedoet sta je mooi en kun je geen kant op. Wat dat betreft ben en blijf ik een voorstander van contant geld, alhoewel het er wel op lijkt dat de portemonnee steeds dikker en zwaarder wordt. Maar dat kan ook door al die pasjes komen natuurlijk.
Betaald parkeren doe je met een app op je smartphone :wink:
Welke smartphone??? :shock: Sowieso snap ik het nut niet van die dingen. Een phone is om te bellen en eventueel sms'en en de rest is nergens voor nodig. En nog veel te ingewikkeld ook. Moet je eerst een cursus volgen om te leren hoe je met een smartphone moet bellen, schei toch uit.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

renewouters schreef:
MichielFRL schreef:
witte angora schreef:Contactloos pinnen werkt niet omdat bankpasjes nogal rap verslijten op het ogenblik.

Vorige week moest ik twee keer bij de parkeerautomaat in Amsterdam betalen. Dat kan dus alleen met een pasje. Helaas lukte het de eerste keer met veel moeite, de tweede keer helemaal niet. Kwartier zitten hannessen, toen maar de auto een kwartier lopen verder weg gezet. Leuk als je op zo'n manier op ziekenbezoek gaat bij iemand die zit te wachten. Het pasje is pas twee jaar oud. Bij de meeste pinbetalingen gaat het nog goed, maar de afgelopen twee maanden ook in de supermarkt met de grootste moeite kunnen pinnen.

Het is allemaal leuk en aardig zolang het werkt, maar op het moment dat de zwakste schakel even niet meedoet sta je mooi en kun je geen kant op. Wat dat betreft ben en blijf ik een voorstander van contant geld, alhoewel het er wel op lijkt dat de portemonnee steeds dikker en zwaarder wordt. Maar dat kan ook door al die pasjes komen natuurlijk.
Betaald parkeren doe je met een app op je smartphone :wink:
Je zit nu voor de bejaardensoos op dit forum wel erg ver in de toekomst. Ze zijn net gewend aan de Euro ;-)
+1

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

MichielFRL schreef:
witte angora schreef: Welke smartphone??? :shock: Sowieso snap ik het nut niet van die dingen. Een phone is om te bellen en eventueel sms'en en de rest is nergens voor nodig. En nog veel te ingewikkeld ook. Moet je eerst een cursus volgen om te leren hoe je met een smartphone moet bellen, schei toch uit.
Bellen? Dat is zo van de vorige eeuw.
Appen en daarvoor heb je een smartphone nodig.
Kom je er niet uit, vraag de eerste de beste kleuter en die helpt je opweg.
Bellen mag dan van de vorige eeuw zijn, deze eeuw heeft anders nog geen enkele volwassene voortgebracht... :wink:

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Wel apart. De één vindt electronisch betalen juist handig omdat je dan een volledig overzicht krijgt van je uitgaven, de ander wil met het zelfde argument juist niet electronisch betalen.
Dagelijkse boodschappen contant betalen: bankafschrift niet vervuilen met deze vele transacties (50%) en uitgaven beter in de hand door geld in m'n portemonnee.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Neem een huishoudboekje/boekhoudprogramma waarmee je (automatisch) bankmutaties kunt importeren en misschien zelfs een die ook automatisch betalingen herkent en indeelt in de juiste categorie.

Genoeg programma's die je vervolgens heel gedetailleerd kunnen vertellen welke uitgaven je in welke maanden/jaren hebt en wat je nog kunt verwachten aan aankomende betalingen.

Maar ja, dat is wel heel nieuwerwets en ik denk dat de meesten hier uit de bejaardensoos daar niets van moeten weten. Zij houden vast aan oude manieren omdat die altijd goed hebben gewerkt. Maar als er dan iets nieuws komt wat niet goed samenwerkt met de oude manier, dan is het klagen..

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

renewouters schreef:
kweenie schreef:Objectief kan je stellen dat elektronisch betalen het beste inzicht geeft. Je hebt alle transacties bij elkaar. Met contant betalen moet je overal bonnetjes van hebben om te zien waar je je geld hebt uitgegeven.
Dan kom je bij de AH vandaan met een tas met boodschappen en moet jij het bonnetje bewaren om inzicht te houden in al die kostensoorten: brood (levensmiddelen), tandpasta (persoonlijke verzorging), bleekwater (schoonmaakspullen), tijdschrift (ontspanning), koekenpan (inboedel), t-shirt (kleding). En dan ga jij thuis met een rekenmachine de kosten van het bonnetje verdelen naar kostensoort. Lijkt me niet :roll: . Daarom zijn dit kosten die ik niet bijhoud.
Inzicht prima, maar het moet vooral zinvol zijn. Niet doen om het doen.
Nogmaals, zoals ik het nu doe, en al jaren doe heb ik m'n financiën strak op de rit en kost me dit elke maand 10 minuten.

Contactloos betalen of betalen middels pincode, soms zul je toch echt nog contant moeten betalen. Vorige week was ik nog in Duitsland en moest ik een parkeerkaartje kopen wat alleen contant kon. Heerlijk, vakantiegevoel :lol:

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

MichielFRL schreef:Betaald parkeren doe je met een app op je smartphone :wink:
Of dus contant :lol:

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef:
MichielFRL schreef:Betaald parkeren doe je met een app op je smartphone :wink:
Of dus contant :lol:
Dat laatste gaat je dus steeds minder lukken. Althans in Amsterdam Noord. En dan vraag ik me af hoe het met de 'bejaardensoos' moet. Want oom en tante wonen in een verzorgingscomplex. Alleen wel: betaald parkeren voor de deur. Niet zo superveel, als je tenminste betaalt, de boete op niet betalen is een stuk hoger. Alleen: het kan alleen met je pasje, zonder pincode.

En wie zijn degenen die daar over het algemeen op visite/ziekenbezoek komen? Juist... de leden van de 'bejaardensoos'. Waarvan sommigen, zoals mijn vader en mijn broer, nog geeneens internet hebben. Dat is op zo'n moment wel een probleem ja. Net zoals het een probleem is als je pasje niet geaccepteerd wordt.

Overigens mag de jongere generatie zich wel eens realiseren dat zij zelf ook ooit een bejaardensoos zullen vormen. Ik wil ze dan wel eens horen over alle veranderingen....

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door bprosman »

Overigens mag de jongere generatie zich wel eens realiseren dat zij zelf ook ooit een bejaardensoos zullen vormen. Ik wil ze dan wel eens horen over alle veranderingen....
Het jezelf aanpassen aan veranderende omstandigheden , er mee omgaan heeft niet zozeer met leeftijd te maken maar met een menselijke eigenschap die je bezit of niet. Voor sommige "jongeren" is het al een hele onderneming om van telefoonprovider te wisselen en is het een verassing dat de voorwaarden (dan) anders zijn.
Tegen die tijd zit ik met mn iPhone23 , op 8G mee te doen aan de Bingo via WiFi vanuit mijn luie stoel :wink:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik doe het nog niet zoveel, want mijn pasje van de gezamenlijke rekening is er nog niet voor geschikt. volgens de datum er op, wordt deze begin 2018 vervangen, en dan zal ik het dagelijks gaan doen. CreditCard zit het al wel op, daar gebruik ik het al wel mee. Het werkt lekker makkelijk, ik ben vóór.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Harm.calc schreef:
renewouters schreef:
kweenie schreef:Objectief kan je stellen dat elektronisch betalen het beste inzicht geeft. Je hebt alle transacties bij elkaar. Met contant betalen moet je overal bonnetjes van hebben om te zien waar je je geld hebt uitgegeven.
Dan kom je bij de AH vandaan met een tas met boodschappen en moet jij het bonnetje bewaren om inzicht te houden in al die kostensoorten: brood (levensmiddelen), tandpasta (persoonlijke verzorging), bleekwater (schoonmaakspullen), tijdschrift (ontspanning), koekenpan (inboedel), t-shirt (kleding). En dan ga jij thuis met een rekenmachine de kosten van het bonnetje verdelen naar kostensoort. Lijkt me niet :roll: . Daarom zijn dit kosten die ik niet bijhoud.
Inzicht prima, maar het moet vooral zinvol zijn. Niet doen om het doen.
Nogmaals, zoals ik het nu doe, en al jaren doe heb ik m'n financiën strak op de rit en kost me dit elke maand 10 minuten.
Je doet wel heel erg je best om je eigen en ouderwetse manier maar te blijven verdedigen. Ondertussen benoem je wel zaken waarvan jij zelf ook totaal het overzicht niet hebt, behalve dat het op een grote hoop van € 50,- per week komt te liggen.

Geen idee hoeveel tijd ik precies besteed aan de administratie, maar per maand zijn dit slechts enkele minuten omdat de meeste bankmutaties automatisch ingedeeld worden en hetgeen jij benoemt, valt simpelweg onder de categorie "boodschappen". Zaken als kleding en een koekenpan koop ik niet bij de supermarkt en levensmiddelen en schoonmaakspullen zijn in verhouding tot de rest van mijn uitgaven zo'n lage kostenpost, dat het onnodig is deze in te delen in een aparte categorie.

Maar daar zal wel het verschil zitten tussen iemand die heel erg op de centen moet letten en een strak budget heeft, tegenover iemand die gewoon boodschappen doet en het echt niet uitmaakt of de ene week een paar tientjes meer uitgegeven worden tegenover de andere week. Met jouw manier van doen weet ik wel heel zeker dat het veel meer dan 10 minuten duurt om te achterhalen hoeveel geld ik waaraan heb uitgegeven.
witte angora schreef:Overigens mag de jongere generatie zich wel eens realiseren dat zij zelf ook ooit een bejaardensoos zullen vormen. Ik wil ze dan wel eens horen over alle veranderingen....
Zoals Erik Scherder al zei: "Zoek de weg naar de meeste weerstand en niet van de minste weerstand".

Verandering is weerstand maar zo zie ik het niet meer. Zolang ik die weerstand toelaat en niet vastroest en stop met leren, verwacht ik niet tot die bejaardensoos hier te behoren. Zouden anderen ook eens moeten doen, in plaats van jarenlang op een forum berichten plaatsen. Daar bereik je uiteindelijk ook niets mee. En als ik de manier van reageren door die vaste kliek moet beoordelen, denk ik dat de meesten van die mensen ook absoluut niet gelukkig zijn en hun ongeluk afreageren op anderen op dit forum.

Rinus13
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 jul 2017 11:32

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Rinus13 »

pinautomaten die tegen broekzakken en tassen worden gehouden om draadloos geld af te schrijven. Zodra zo'n pinbetaling plaatsvindt, is direct het rekeningnummer en de identiteit van degene waar het geld heen gaat bekend. Misschien komt een crimineel er met enkele draadloze pinbetalingen mee weg doordat het afgeschreven bedrag niet opvalt bij de slachtoffers. Maar om winstgevend te zijn, moet een crimineel een hoop betalingen uitvoeren en dan is de pakkans wel enorm groot. Een groot risico waar een hoge straf aan vastzit.

Beste JvandeW, deze praktijken vinden plaats, zeer succesvol trouwens. het rekeningnummer en de identiteit zijn total onbelangrijk, dat zijn maar doorsluis nummers/namen, waar je geld allang niet meer opstaat. en op die wijze kan er meer dan €25,00 in één keer van je rekening gehaald worden.
Gaat nog wel eerst wat werk aan vooraf van Mr. de crimineel , zoals het achterhalen van je pincode, wat ook relatief eenvoudig is.

Gesloten