LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contactloos betalen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

JvandeW schreef:Geen idee hoeveel tijd ik precies besteed aan de administratie, maar per maand zijn dit slechts enkele minuten omdat de meeste bankmutaties automatisch ingedeeld worden en hetgeen jij benoemt, valt simpelweg onder de categorie "boodschappen". Zaken als kleding en een koekenpan koop ik niet bij de supermarkt en levensmiddelen en schoonmaakspullen zijn in verhouding tot de rest van mijn uitgaven zo'n lage kostenpost, dat het onnodig is deze in te delen in een aparte categorie.

Maar daar zal wel het verschil zitten tussen iemand die heel erg op de centen moet letten en een strak budget heeft, tegenover iemand die gewoon boodschappen doet en het echt niet uitmaakt of de ene week een paar tientjes meer uitgegeven worden tegenover de andere week. Met jouw manier van doen weet ik wel heel zeker dat het veel meer dan 10 minuten duurt om te achterhalen hoeveel geld ik waaraan heb uitgegeven.
Ouderwets, ach ja. Alles van gisteren kan voor de één al ouderwets zijn. Ik doe hier, de afgelopen dagen, de afgelopen jaren niet ideeën op dat ik denk: he, dat is het, daar kan ik iets mee, dat levert mij tijdwinst op, daar wordt mijn administratie beter van, daar kan ik nog meer zaken mee tackelen.
Ik proef een misvatting over hoe efficiënt ik mijn financiële administratie doe. Dat wordt maar bestempeld als ouderwets dus dat kan niet goed zijn. Je zou 's zonder vooroordeel daar in moeten staan. Een maandelijkse bankafschrift downloaden in PDF en vervolgens 15-20 kostenposten afvinken. Ach, dat kan misschien ook in 5 minuten bij mensen die 200% hun best kunnen doen :roll: .
Die 50 euro is bij mij gebaseerd op de afgelopen 11 jaar waartegenover jij geen benul lijkt te hebben wat je daar aan kwijt bent. Gebrek aan kennis, daar liggen dan wel weer kansen :wink: . En ik laat me niet belemmeren bij de AH een t-shirt of een paar sokken te kopen omdat mijn kostenpost boodschappen dan niet meer klopt.
In een paar minuten m'n financiële administratie doen, nee daar kan ik echt niet tegenop :oops: . Klopt. Ben toch snel al een minuut kwijt om m'n laptop aan te zetten, webbrowser opstarten, digipas uit de kluis halen, inloggen op de webportal van mijn bank. Daar valt bij mij dan wel weer winst te boeken :wink: .

Ik heb in jouw quote even vet en onderstreept gemaakt waar het eigenlijk om draait. Daar zijn we het in ieder geval over eens. 100% of 200% over eens, dat maakt dan even niet uit :lol:

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Rinus13 schreef:Beste JvandeW, deze praktijken vinden plaats, zeer succesvol trouwens. het rekeningnummer en de identiteit zijn total onbelangrijk, dat zijn maar doorsluis nummers/namen, waar je geld allang niet meer opstaat. en op die wijze kan er meer dan €25,00 in één keer van je rekening gehaald worden.
Gaat nog wel eerst wat werk aan vooraf van Mr. de crimineel , zoals het achterhalen van je pincode, wat ook relatief eenvoudig is.
En deze informatie heb je bij de consumentenbond vandaan? Waar ze lieten zien hoe eenvoudig het was om mensen te ontdoen van veel geld en vervolgens bij het laten zien van de stappen al op verschillende plekken hun identiteit hebben kenbaar gemaakt?

Behalve in theorie, is het in de praktijk onlogisch uit te voeren met een grote pakkans. Stel dat er met katvangers gewerkt wordt, heb je als crimineel bij deze uitvoering meerdere katvangers nodig.

Maar ben je zo zeker van die uitvoering in de praktijk, kom dan met voorbeelden en bronnen. Of zijn ze zo succesvol dat niemand ze doorheeft?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik proef een misvatting over hoe efficiënt ik mijn financiële administratie doe. Dat wordt maar bestempeld als ouderwets dus dat kan niet goed zijn. Je zou 's zonder vooroordeel daar in moeten staan. Een maandelijkse bankafschrift downloaden in PDF en vervolgens 15-20 kostenposten afvinken.
Waarom download je dat in pdf in plaats van dat je simpelweg de transacties als Excel bestand downloadt?? Dan heb je meteen alle gegevens, inclusief rekeningnummers, overzichtelijk onder elkaar. Waarbij je met een paar klikken, of zelfs automatisch, de afrekeningen van bekende nummers in de juiste categorie kunt hebben. Veel minder dan tien minuten werk.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Waarom download je dat in pdf in plaats van dat je simpelweg de transacties als Excel bestand downloadt?? Dan heb je meteen alle gegevens, inclusief rekeningnummers, overzichtelijk onder elkaar. Waarbij je met een paar klikken, of zelfs automatisch, de afrekeningen van bekende nummers in de juiste categorie kunt hebben. Veel minder dan tien minuten werk.
Mensen blijven mij maar benadrukken afschriften te downloaden in Excel omdat ik dan een veelvoud aan gegevens krijg. Ik moet 15-20 bedragen afvinken van mijn afschrift. Daar rolt een overzicht per maand uit, overzicht per jaar uit, verhoging/verlaging kosten in euro's en in percentages. Simpeler is het echt niet mensen. En dit gaat heel snel omdat het format er is en de bedragen herkenbaar zijn.
Als ik een afschrift in Excel download krijg ik een veelvoud aan gegevens tov mijn PDF. Zelfs de veel mindere gegevens in mijn PDF, daar doe ik van een aantal helemaal niets mee omdat die niet interessant voor mij zijn: datum, bankrekeningnummer en vaak ook nog omschrijving. Voor je administratie die je op de rit hebt, dan kun je met al die gegevens helemaal niets.

Bij mij ontstaat het vermoeden dat ik een ultra eenvoudige financiële administratie doe die mij echter met die 10 minuten per maand wel echte veel en veel te veel tijd kost.
Advies aan een allen die overtuigd zijn van downloaden van afschriften in Excel: download van internet een eenvoudig huishoudboekje in Excel en download je bankafschrift in PDF. En ga het eens op die manier je financiële administratie doen door handmatig die 15-20 kostenposten over te nemen. Dat is natuurlijk wel even zoeken tussen die 20/30/40 contactloze transacties maar dat is even niet anders. Een maand later kun je bedragen al afvinken omdat je via kopie/plakken (Ctrl_C en Ctrl_V) bedragen in overige maandkolommen kunt zetten :wink: .

Maar voor de goede orde:
(herhaling)
Ik vind contactloos betalen (onderwerp) prima, maar niet voor mij. Voor de dagelijkse boodschappen etc waar 't voor bedacht is, die betaal ik contant om zo een veel beter overzicht over dat maandbedrag dat voor die boodschappen gereserveerd is. Daarnaast wil ik mijn bankafschrift niet vervuilen met met al die transacties (met ons allen 113 miljard keer) :wink:
Herhaling: als mijn manier van administratie lezers maar bezig blijft houden, kun je daar een apart onderwerp van maken.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door witte angora »

Harm.calc schreef: Herhaling: als mijn manier van administratie lezers maar bezig blijft houden, kun je daar een apart onderwerp van maken.
Ze maken zich drukker dan jijzelf om je administratie... :lol: Maar even serieus: hoe iedereen dat doet, moet iedereen zelf weten, of niet dan? Ik doe niks met pdf of wat dan ook, vind het allemaal wel best. Ik weet wat er binnen komt (is niet veel) en weet wat er uit gaat (is ook niet veel) en dat is toch prima? Het belangrijkste is dat je overzicht hebt op een manier die bij je past.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

witte angora schreef:Het belangrijkste is dat je overzicht hebt op een manier die bij je past.
Top :D
Want jij weet in jouw situatie het beste wat voor jou wel of niet zinvol is bij te houden.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Harm.calc schreef:
witte angora schreef:Het belangrijkste is dat je overzicht hebt op een manier die bij je past.
Top :D
Want jij weet in jouw situatie het beste wat voor jou wel of niet zinvol is bij te houden.
Waarom deel je het dan met anderen als je er toch geen commentaar of gesprek over wil hebben?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Geen probleem met hoe jij je administratie doet. Van mijn part print je de afschriften uit, knip je iedere post uit en plak je ze op een aparte pagina in je schriftje. Maar je kritiek doet mij een beetje denken aan iemand die voor zijn teksten liever notepad gebruikt dan bijvoorbeeld word, omdat word veel te veel functies heeft en daarmee te veel afwijkt van de bekende typemachine. Natuurlijk kun je met notepad ook teksten schrijven, naar met word kunnen de meeste mensen dat net iets beter of makkelijker of beter leesbaar maken. Het heeft kortom net wat meer handige functies. Maar als je die niet wilt gebruiken, ga dan rustig door met hoe jij het doet.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:Geen probleem met hoe jij je administratie doet. Van mijn part print je de afschriften uit, knip je iedere post uit en plak je ze op een aparte pagina in je schriftje. Maar je kritiek doet mij een beetje denken aan iemand die voor zijn teksten liever notepad gebruikt dan bijvoorbeeld word, omdat word veel te veel functies heeft en daarmee te veel afwijkt van de bekende typemachine. Natuurlijk kun je met notepad ook teksten schrijven, naar met word kunnen de meeste mensen dat net iets beter of makkelijker of beter leesbaar maken. Het heeft kortom net wat meer handige functies. Maar als je die niet wilt gebruiken, ga dan rustig door met hoe jij het doet.
+1

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Zie reactie onder Financiële thuis administratie
(8 augustus 8:19u)

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

renewouters schreef:
kweenie schreef:Wel apart. De één vindt electronisch betalen juist handig omdat je dan een volledig overzicht krijgt van je uitgaven, de ander wil met het zelfde argument juist niet electronisch betalen.
Objectief kan je stellen dat elektronisch betalen het beste inzicht geeft. Je hebt alle transacties bij elkaar. Met contant betalen moet je overal bonnetjes van hebben om te zien waar je je geld hebt uitgegeven.
Oneens. Ik betaal mijn boodschappen contant met een vast bedrag dat ik per week pin. Zo weet ik dus exact hoeveel ik uitgeef aan boodschappen, terwijl wanneer ik bij verschillende supermarkten zou pinnen dit overzicht zoek is.

Uiteraard doe ik wel gewoon aan internetbankieren en pin ik als ik een grote aankoop doe. Zo heb je m.i. dus juist meer overzicht omdat je niet een miljard verschillende transacties hebt van allerlei kleine voedselaankopen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
renewouters schreef:
kweenie schreef:Wel apart. De één vindt electronisch betalen juist handig omdat je dan een volledig overzicht krijgt van je uitgaven, de ander wil met het zelfde argument juist niet electronisch betalen.
Objectief kan je stellen dat elektronisch betalen het beste inzicht geeft. Je hebt alle transacties bij elkaar. Met contant betalen moet je overal bonnetjes van hebben om te zien waar je je geld hebt uitgegeven.
Oneens. Ik betaal mijn boodschappen contant met een vast bedrag dat ik per week pin. Zo weet ik dus exact hoeveel ik uitgeef aan boodschappen, terwijl wanneer ik bij verschillende supermarkten zou pinnen dit overzicht zoek is.

Uiteraard doe ik wel gewoon aan internetbankieren en pin ik als ik een grote aankoop doe. Zo heb je m.i. dus juist meer overzicht omdat je niet een miljard verschillende transacties hebt van allerlei kleine voedselaankopen.
Een miljard verschillende transacties van voedselaankopen?
Hoeveel keer per week kom jij dan bij de supermarkt per week?

Hier 1x per week bij 2 verschillende supermarkten, dat zijn dus 2 transacties per week. Dat is nog wel te overzien hoor en ik weet ook exact wat er aan boodschappen uitgegeven wordt, daarvoor hoef ik echt niet eerst te pinnen om het daarna contant te moeten uitgeven. Pinnen bij de supermarkt voldoet daar perfect aan.

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

Julie4444 schreef:
renewouters schreef:
kweenie schreef:Wel apart. De één vindt electronisch betalen juist handig omdat je dan een volledig overzicht krijgt van je uitgaven, de ander wil met het zelfde argument juist niet electronisch betalen.
Objectief kan je stellen dat elektronisch betalen het beste inzicht geeft. Je hebt alle transacties bij elkaar. Met contant betalen moet je overal bonnetjes van hebben om te zien waar je je geld hebt uitgegeven.
Oneens. Ik betaal mijn boodschappen contant met een vast bedrag dat ik per week pin. Zo weet ik dus exact hoeveel ik uitgeef aan boodschappen, terwijl wanneer ik bij verschillende supermarkten zou pinnen dit overzicht zoek is.

Uiteraard doe ik wel gewoon aan internetbankieren en pin ik als ik een grote aankoop doe. Zo heb je m.i. dus juist meer overzicht omdat je niet een miljard verschillende transacties hebt van allerlei kleine voedselaankopen.
Wacht even. Dus terwijl je contant betaalt om zo overzicht te behouden en zo min als mogelijk tijd kwijt bent aan de administratie van boodschappen, ga je wel meerdere keren per week boodschappen doen? Hoe is dat efficiënt en tijdsbesparend?

Nee, dat gaat er bij mij niet in. Met dergelijke argumenten kun je geen contante betalingen verantwoorden als je diezelfde argumenten niet toepast op het boodschappen doen zelf. Dan kan ik je manieren niet serieus nemen.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Of zoals Harm al je boodschappen indelen in verschillende categorieën en dan beweren dat je al die boodschappen in je persoonlijke administratie hebt overgenomen in 10 min per maand.. al die miljarden transacties.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Ik wil nog wel eens koffie halen na het sporten, bijvoorbeeld. Daarnaast halen we vlees bij de slager en wanneer het uitkomt groente bij de groenteboer. Dat, plus twee supermarkten eens in de week.
JvandeW schreef:Wacht even. Dus terwijl je contant betaalt om zo overzicht te behouden en zo min als mogelijk tijd kwijt bent aan de administratie van boodschappen, ga je wel meerdere keren per week boodschappen doen? Hoe is dat efficiënt en tijdsbesparend?
Nee? Verwar je mij nu misschien niet met iemand anders?
Ik vind het overzichtelijker wanneer ik met internetbankieren de maandtransacties check, omdat er dan veel minder transacties tussenstaan. Lijkt me logisch. Verder weet ik precies hoeveel ik uitgeef aan boodschappen, zonder dat ik allerlei transacties bij elkaar op moet tellen.
JvandeW schreef:Nee, dat gaat er bij mij niet in. Met dergelijke argumenten kun je geen contante betalingen verantwoorden als je diezelfde argumenten niet toepast op het boodschappen doen zelf. Dan kan ik je manieren niet serieus nemen.
Leuk, maar volgens mij heb je het toch echt tegen de verkeerde.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 het gaat dus om min 4 tot max 16 transacties per maand ipv die miljarden waar je het over had?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Julie4444 het gaat dus om min 4 tot max 16 transacties per maand ipv die miljarden waar je het over had?
Wil je nu gaan muggenziften over mijn gebruik van een hyperbool? Jeetje, als je het zo belangrijk vindt.. Het zijn er dan toch zeker minstens 16 extra per maand.

Feit blijft dat het voor ons gewoon makkelijker en overzichtelijker is om het te zo te doen. Mag dat?

Als anderen het anders willen doen vind ik dat toch ook gewoon prima?

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Julie4444 schreef:
angel1978 schreef:Julie4444 het gaat dus om min 4 tot max 16 transacties per maand ipv die miljarden waar je het over had?
Wil je nu gaan muggenziften over mijn gebruik van een hyperbool? Jeetje, als je het zo belangrijk vindt.. Het zijn er dan toch zeker minstens 16 extra per maand.

Feit blijft dat het voor ons gewoon makkelijker en overzichtelijker is om het te zo te doen. Mag dat?

Als anderen het anders willen doen vind ik dat toch ook gewoon prima?
Het zal me echt een zorg zijn hoe jullie het doen :)
Maar maakt het dan ook niet veel groter dan het is, puur en alleen om het te verantwoorden ( voor jezelf ?).
Je vindt het fijn zo, nou mooi toch.. maar dat is het dan toch ook en niet meer dan dat?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

angel1978 schreef:Het zal me echt een zorg zijn hoe jullie het doen :)
Maar maakt het dan ook niet veel groter dan het is, puur en alleen om het te verantwoorden ( voor jezelf ?).
Je vindt het fijn zo, nou mooi toch.. maar dat is het dan toch ook en niet meer dan dat?
Nou, klonk mij meer alsof anderen het enorm maakten met een pagina-lange discussie. :lol:

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dat krijg je met argumenten als 'handiger, tijdbesparend en overzichtelijker'.
Als je zegt dat je het al tijden zo doet en dat fijn vindt dan valt daar weinig over te discussiëren ;)

Gesloten