LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Contactloos betalen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Radar »

Contactloos betalen begint steeds populairder te worden. In juni 2017 is deze methode ruim 113 miljard keer gebruikt.

Ruim één op de drie pinbetalingen ging via de contactloze chip in juni 2017. In februari 2017 was dit een op de vier en in februari nog een op de acht. Deze stijgende lijn blijft voortzetten met vijf tot tien procent per maand volgens Betaalvereniging Nederland.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van vrijdag 4 augustus

Wat vind jij van contactloos betalen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik mis het contact.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Een super oplossing. Maar niet voor iedereen.
Om m'n dagelijkse uitgaven in de gaten te houden pin ik al jaren 50 euro per week voor boodschappen. Voor mij is dit de methode om een beetje gevoel bij dat bedrag te houden.
Daarnaast vond/vind ik het erg vervelend, bij controle van m'n maandelijkse bankafschrift, al die transacties van de supermarkten etc en de portemonnee vol met kassabonnetjes. Nu maar 4 transacties per maand, elke vrijdag, altijd 50 euro :wink:

In het verleden betaalde ik wel elektronisch via de Chip-Knip. Daar ging dan maandelijks 200 euro op, geen bonnetjes, geen gedoe. Jammer dat die betaalmethode verdwenen is :roll:

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Aangezien het geld er direct wordt afgeschreven, heeft het toch geen zin meer om elke maand al die binnetjes te controleren? Maar een vast bedrag pinnen is wel een goed idee.
Na enige aarzeling ben ik ook over. Ik pin vaak contactloos, ook op vakantie.

evitalolita
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 aug 2017 17:15

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door evitalolita »

Ik vind dit gevaarlijk! Als iemand je pas steelt en je blokkeert hem niet op tijd dan heb je pech!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Harm.calc schreef:Een super oplossing. Maar niet voor iedereen.
Om m'n dagelijkse uitgaven in de gaten te houden pin ik al jaren 50 euro per week voor boodschappen. Voor mij is dit de methode om een beetje gevoel bij dat bedrag te houden.
Daarnaast vond/vind ik het erg vervelend, bij controle van m'n maandelijkse bankafschrift, al die transacties van de supermarkten etc en de portemonnee vol met kassabonnetjes. Nu maar 4 transacties per maand, elke vrijdag, altijd 50 euro :wink:

In het verleden betaalde ik wel elektronisch via de Chip-Knip. Daar ging dan maandelijks 200 euro op, geen bonnetjes, geen gedoe. Jammer dat die betaalmethode verdwenen is :roll:
Uiteindelijk zullen veel zaken overgaan naar pin only, het is veiliger (overvallen, fraude) en daarnaast voor de ondernemer goedkoper. Ik betaal nagenoeg overall via contactloos betalen. Contant geld is zo 1990 :)

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Cash is king. Als je het prettig vindt om met munten en biljetten te betalen dan moet dat vooral mogelijk blijven. Onze samenleving wordt steeds contactlozer.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

evitalolita schreef:Ik vind dit gevaarlijk! Als iemand je pas steelt en je blokkeert hem niet op tijd dan heb je pech!
Een portemonnee met cashgeld vind/vond je ook gevaarlijk?

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Bob Schurkjens schreef:Cash is king. Als je het prettig vindt om met munten en biljetten te betalen dan moet dat vooral mogelijk blijven. Onze samenleving wordt steeds contactlozer.
En als je rijden met een stoomlocomotief prettig vindt, moet dat dan ook mogelijk blijven?
En acceptgiro's? Guldens? Roken in het restaurant? ...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

evitalolita schreef:Ik vind dit gevaarlijk! Als iemand je pas steelt en je blokkeert hem niet op tijd dan heb je pech!
Maximaal € 50,00 waarbij ze twee transacties moeten doen onder de € 25,00, met risico dat ze op opgenomen worden terwijl ze de handelingen doen. Ik had voorheen wel meer in mijn portemonnee zitten, dat was pas gevaarlijk....

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Ik heb sinds deze week ook zo'n pasje.

Hij doet het niet. ...

JvandeW
Berichten: 760
Lid geworden op: 21 jun 2017 10:47

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door JvandeW »

evitalolita schreef:Ik vind dit gevaarlijk! Als iemand je pas steelt en je blokkeert hem niet op tijd dan heb je pech!
Bij alle banken ben je verzekerd tegen diefstal door contactloos betalen. En voor een crimineel is het ook maar nauwelijks interessant. Een crimineel kan slechts twee keer een bedrag van maximaal € 25,- contactloos pinnen. Voor die maximaal € 50,- loopt de crimineel wel een enorm groot risico met grote pakkans die het niet waard moet zijn.

Net als al die horrorverhalen van mensen waarbij op grote afstanden geld van hun pinpas door contactloos betalen zou zijn gehaald. Fysiek is dit simpelweg onmogelijk.

Of pinautomaten die tegen broekzakken en tassen worden gehouden om draadloos geld af te schrijven. Zodra zo'n pinbetaling plaatsvindt, is direct het rekeningnummer en de identiteit van degene waar het geld heen gaat bekend. Misschien komt een crimineel er met enkele draadloze pinbetalingen mee weg doordat het afgeschreven bedrag niet opvalt bij de slachtoffers. Maar om winstgevend te zijn, moet een crimineel een hoop betalingen uitvoeren en dan is de pakkans wel enorm groot. Een groot risico waar een hoge straf aan vastzit.

Hulpeloze oudjes op straat beroven is makkelijker met een lagere pakkans. Die hebben vaak ook nog contant geld bij zich en soms nog veel ook. Zouden die oudjes nou allemaal meer gebruik gaan maken van contactloos betalen, wordt het ook veiliger voor ze op straat. Als criminelen steeds weer oudjes beroven waarbij blijkt dat zij geen buit hebben, stoppen ze er vanzelf mee.

Contactloos betalen is niet meer de toekomst, het is het heden en het heeft velen voordelen. Alle tegen-argumenten die ik tot nu toe heb gehoord, zijn ook allemaal te weerleggen.

Dirkie
Berichten: 2932
Lid geworden op: 29 jun 2006 12:15

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Dirkie »

angel1978 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Cash is king. Als je het prettig vindt om met munten en biljetten te betalen dan moet dat vooral mogelijk blijven. Onze samenleving wordt steeds contactlozer.
En als je rijden met een stoomlocomotief prettig vindt, moet dat dan ook mogelijk blijven?
En acceptgiro's? Guldens? Roken in het restaurant? ...
Een rit met een stoomtrein is in Nederland gelukkig nog steeds mogelijk. Blijft een ervaring. Pas nog gereden met VSM van Apeldoorn naar Dieren. Maar het zijn wel museum lijnen natuurlijk.

Nijogeth
Berichten: 9972
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Bob Schurkjens schreef:Ik heb sinds deze week ook zo'n pasje.

Hij doet het niet. ...
Je moet altijd eerst een keer bij jouw eigen bank pinnen, voordat je de pas ergens anders kan gebruiken.

chrisd1
Berichten: 2053
Lid geworden op: 24 mar 2009 07:12

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door chrisd1 »

Bob Schurkjens schreef:Ik heb sinds deze week ook zo'n pasje.

Hij doet het niet. ...
Je moet het wel eerst activeren.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Miepje1 schreef:Aangezien het geld er direct wordt afgeschreven, heeft het toch geen zin meer om elke maand al die binnetjes te controleren?
Maar controleren daarvan heeft dus geen zin? Controleren van overige transacties dan?
In een Excel blad hou ik mijn kosten bij van wonen, verzekeringen, auto, belastingen en overigen. Niet mijn dagelijkse boodschappen. 12 maanden per jaar, en al sinds 2006. Zo weet ik al op 1 januari wanneer ik welke kosten kan verwachten in dat lopende jaar. Los van jaarlijkse prijsverhoging is dit heel nauwkeurig. Ik moet dan wel mijn bankafschriften door, waar ik transacties tegenkom van de AH, van de Aldi, van de Blokker, van de Kruitvat, die ik daar niet in bijhoud. Omdat ik ze nu niet tegenkom (betaal contant) ga ik 3 keer zo snel m'n afschriften door.

De Chip-Knip was voor mij een ideale oplossing: digitaal betalen maar geen bonnetjes meer. Voor mij jammer en onbegrijpelijk dat die is afgeschaft.

angel1978
Berichten: 10954
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Dirkie schreef:
angel1978 schreef:
Bob Schurkjens schreef:Cash is king. Als je het prettig vindt om met munten en biljetten te betalen dan moet dat vooral mogelijk blijven. Onze samenleving wordt steeds contactlozer.
En als je rijden met een stoomlocomotief prettig vindt, moet dat dan ook mogelijk blijven?
En acceptgiro's? Guldens? Roken in het restaurant? ...
Een rit met een stoomtrein is in Nederland gelukkig nog steeds mogelijk. Blijft een ervaring. Pas nog gereden met VSM van Apeldoorn naar Dieren. Maar het zijn wel museum lijnen natuurlijk.
Je zal maar niet daar wonen en toch elke dag met een locomotief naar je werk willen.. moet toch mogelijk zijn..

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

MichielFRL schreef:@Harm.calc
Open een tweede bankrekening welke je alleen voor ee vaste lasten gebruikt.
Veel meer overzicht, minder werk met uitzoeken.
Heb ik aan zitten denken. Maar 2e bankrekening is extra kosten. Dan is voor mij contant betalen van boodschappen de beste oplossing.
1. Ik maak geen extra kosten. Dat is erg belangrijk voor mij.
2. Ik weet met geld in m'n portemonnee wat ik die week nog te besteden heb. Dat heb je, dat heb ik niet als je een bult geld hebt op een rekening waar nog allerhande andere kosten van betaald gaan worden die maand.

Ik weet ook dat er een heleboel mensen zijn die heel anders met geld omgaan. Die hebben misschien meer inkomen, die interesseren zich er niet voor, die controleren hun bankafschriften niet. Ik kan me dat niet permitteren.
Laatst gewijzigd door Harm.calc op 05 aug 2017 08:30, 1 keer totaal gewijzigd.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door kweenie »

Harm.calc schreef: In een Excel blad hou ik mijn kosten bij van wonen, verzekeringen, auto, belastingen en overigen. Niet mijn dagelijkse boodschappen. 12 maanden per jaar, en al sinds 2006. Zo weet ik al op 1 januari wanneer ik welke kosten kan verwachten in dat lopende jaar. Los van jaarlijkse prijsverhoging is dit heel nauwkeurig. Ik moet dan wel mijn bankafschriften door, waar ik transacties tegenkom van de AH, van de Aldi, van de Blokker, van de Kruitvat, die ik daar niet in bijhoud. Omdat ik ze nu niet tegenkom (betaal contant) ga ik 3 keer zo snel m'n afschriften door.
Terwijl die afschrijvingen van de winkelketens je juist ook veel inzicht zouden kunnen geven in bijvoorbeeld hoeveel je dagelijkse boodschappen kosten. Zo kun je nog beter kritisch naar je uitgaven kijken. Of als je een auto hebt, kunnen de afschrijvingen van de benzinestations je inzicht geven in hoeveel je autokosten zijn.

Het is ook vrij simpel om in Excel de banktransacties te sorteren of te filteren, dat is nu juist een van de handige dingen van Excel.

Overigens zie ik in dit topic vooral reacties onder de afweging tussen contant en electronisch betalen. En nauwelijks over pin versus contactloos. Blijkbaar vinden de meeste mensen die al met pin betalen de overstap naar contactloos niet echt een grote stap.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Contactloos betalen

Ongelezen bericht door Harm.calc »

kweenie schreef:Terwijl die afschrijvingen van de winkelketens je juist ook veel inzicht zouden kunnen geven in bijvoorbeeld hoeveel je dagelijkse boodschappen kosten.
Wat ik niet bijhoud zijn kosten van boodschappen (voedsel, persoonlijke verzorging, schoonmaak), kleding en vakanties. Die eerste is voor mij afhankelijk van hoeveel ik mezelf uitnodig om bij anderen aan te schuiven voor bv het eten :wink: . Budget is voor mij 50 euro per week, en dat gaat al jaren goed. Kleding, daar heb ik de ervaring mee dat hier jaarlijks niet een lijn inzit waar ik iets mee kan voor een planning voor een nieuw jaar. En dat laatste, vakanties, dat zit er helaas niet (altijd) voor mij in.

Het contactloos betalen, denk vooral voor kleine transacties dat het erg handig is. Geen gedoe met het in een apparaat steken van een een bankpas, het intypen van een code en het op akkoord drukken voor transactie.
Wat een werk :lol:
Zouden ze voor mij de Knip-Chip gerust terug kunnen brengen, toch . . .

Gesloten