Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Julie4444

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Julie4444 » 30 aug 2017 22:07

JohnTheBassist schreef:
Julie4444 schreef:Een thuiskopie maken van andermans DVD?
Waarom ook niet? Het punt is ook een beetje: hoe zou je ooit willen handhaven als dit verboden is?

Dat is hetgeen waar we nu een beetje naar toe gaan. Ik had begrepen dat het plan is om straks bij 4K Bluray-schijfjes ervoor te zorgen dat een internetverbinding vereist is om zo'n schijfje te kunnen afspelen. Je moet de schijf dan eerst registreren voor je kunt kijken. Op die manier willen ze er voor zorgen dat er geen kopietjes van kunnen worden gemaakt. Echt een uitermate bezopen plan!

https://tweakers.net/nieuws/90055/sony- ... peler.html
Ja, dat is dus een prima reden nooit zo'n ding te kopen. Er was een zekere uitgever van games (Electronic Arts) die het nodig vond een internetverbinding te vereisen voor het spelen van hun spellen. Toen was er een spelletje waarvan ze van de ene op de andere dag hadden besloten de servers offline te halen.

Had je dus netjes legaal je spelletje gekocht.... een week eerder... kun je het nooit meer legaal spelen omdat die internetverbinding vereist is.

Leuk hoor... :roll:

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 30 aug 2017 22:10

Julie4444 schreef: Ja, dat is dus een prima reden nooit zo'n ding te kopen. Er was een zekere uitgever van games (Electronic Arts) die het nodig vond een internetverbinding te vereisen voor het spelen van hun spellen. Toen was er een spelletje waarvan ze van de ene op de andere dag hadden besloten de servers offline te halen.

Had je dus netjes legaal je spelletje gekocht.... een week eerder... kun je het nooit meer legaal spelen omdat die internetverbinding vereist is.

EA bracht een update uit waardoor je deze spellen nog wel kan spelen. Wel bij de feiten blijven.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 30 aug 2017 22:11

Julie4444 schreef: Ja, dat is dus een prima reden nooit zo'n ding te kopen. Er was een zekere uitgever van games (Electronic Arts) die het nodig vond een internetverbinding te vereisen voor het spelen van hun spellen. Toen was er een spelletje waarvan ze van de ene op de andere dag hadden besloten de servers offline te halen.

EA bracht een update uit waardoor je deze spellen nog wel kan spelen. Wel bij de feiten blijven.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 » 30 aug 2017 22:21

sylvesterb schreef:
Julie4444 schreef: De door Olaf en Sylvester hier gedeponeerde logica vind ik nergens op slaan. Mocht dat de realiteit zijn is dát dus wél een prima excuus om te piraten.
Ik sta meer achter de aanpak van Brein dat is namelijk de verspreiders (The Pirates Bay, FTD e.d.) aanpakken en niet de gebruiker (downloader). Ik heb er problemen mee dat deze partijen inkomsten halen door diensten aan te bieden waarover zij niet de rechten hebben.
Hier ben ik het mee eens. Echter zal dat geen zin hebben totdat er een fatsoenlijk legaal alternatief is. Ik heb uploaders zien komen en gaan, en er zijn er genoeg voor mij om kritisch te zijn en de beste van het beste te kiezen.
Persoonlijk heb ik wel problemen ermee dat Brein denkt dat de ISP een website moet gaan blokkeren, los dat dit compleet zinloos is.
Eens.
Echter heb ik veel moeite met mensen die roepen, ik download omdat er geen legaal alternatief is wat mij aanspreekt, ik vind HBO te duur, ik vind Netflix te weinig goed aanbod hebben etc etc... En het is geen diefstal etc etc...
De waarheid is dan maar hard, als je daarom een probleem met mij hebt. xD
Downloaden is simpel weg niet toegestaan en het was krom dat in Nederland dit voorheen niet het geval was. En zodra je het kijkt lijdt de distributeur schade, immers zou je enkel tegen betaling het product kunnen bekijken. Dat je het product niet legaal kijkt omdat het niet beschikbaar is of niet tegen jouw persoonlijke voorwaarden beschikbaar is neemt niet weg dat je het recht niet hebt om het product te kijken.
Echter lijden ze in mijn geval geen inkomstenderwing. Ergo: ze verliezen niets aan mijn piraterij. Ik blijf bij mijn verklaring. Het is een causaal verband waar men bij de industrie geen boodschap aan heeft. Moeten ze zelf weten, maar dan komt er ook geen oplossing.
Zelf jaren lang zwartgereden met de trein, het was een gecalculeerd risico, de kans op een boete t.o.v. een abonnement per maand. Bij saldo kon ik twee keer een boete krijgen en bij de 3de keer zou ik meer kwijt zijn dan het abonnement.

Had natuurlijk ook daarna kunnen gaan zeuren dat de NS geen diensten aanbiedt die ik wil hebben, zoals een trein die op het station komt als ik net aankom of een zit plek in de spits. Dat maakt het zwartrijden niet minder zwart....
Zwartrijden heb en zal ik nooit doen. Dat vind ik immoreel. De NS lijdt - in tegenstelling tot de filmindustrie - wél verlies als je gratis met de trein meegaat. Immers steel jij hun service en zorgt jouw aanwezigheid in die trein voor een verminderde capaciteit en meer brandstofverbruik.

Dus sorry Jullie dat je het niet wilt inzien en je blijft verstoppen achter excuses waarom je download. Ik download puur omdat het simpel een eenvoudig is en een simpele rekensom laat zien dat de distributeur nou eenmaal meer verdienen via het huidige model dan via het model wat jullie allemaal willen.
Zoals ik al zei: ik praat niets goed. Ik verklaar de motivatie om het te doen.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb » 30 aug 2017 22:39

Julie4444 schreef: Had natuurlijk ook daarna kunnen gaan zeuren dat de NS geen diensten aanbiedt die ik wil hebben, zoals een trein die op het station komt als ik net aankom of een zit plek in de spits. Dat maakt het zwartrijden niet minder zwart....
Zwartrijden heb en zal ik nooit doen. Dat vind ik immoreel. De NS lijdt - in tegenstelling tot de filmindustrie - wél verlies als je gratis met de trein meegaat. Immers steel jij hun service en zorgt jouw aanwezigheid in die trein voor een verminderde capaciteit en meer brandstofverbruik.
[/quote]

Dus het is niet immoreel als je omzet van een filmmaatschappij afneemt, omdat ze winst maken (net zoals de NS trouwens ondanks zwartrijders). Als iedereen illegaal zou downloaden dan zouden filmmaatschappijen ook geen winst meer maken net zoals de NS dit niet meer zou doen als iedereen zwart zou rijden.

Als je een film illegaal download steel je toch ook de service die een filmmaatschappij andere betaald aanbiedt. Brandstofverbruik is echt te verwaarlozen op die paar zwartrijders van een trein, los dat ze rijden op windenergie. Beetje loos argument.

Maar we gaan het hier toch nooit eens over worden.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 30 aug 2017 22:53

Je blijft maar doen alsof iedereen die illegaal download de film anders had gekocht, dat is simpelweg niet het geval.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 30 aug 2017 23:07

Maar ook al had iemand die illegaal heeft gedownload de film niet gekocht, feit is en blijft dat de film een eigenaar, en dus een rechthebbende heeft. En de rechthebbende bepaalt onder welke voorwaarden iemand die film wel of niet mag zien. Die voorwaarde is dus: tegen betaling. Logisch ook. Enig idee wat het kost om een film te maken?

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 31 aug 2017 07:47

Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd » 31 aug 2017 07:59

witte angora schreef:Enig idee wat het kost om een film te maken?
Globaal wel. Weet jij hoeveel sommige acteurs vangen om in die film te spelen? Als ze elke acteur nou gewoon, ik roep maar wat geks, €250.000 geven voor een rol in plaats van €20.000.000, dan denk ik dat ze aan het einde van de rit een hoop extra geld over houden. Kunnen ze de dvd of BluRay ook een stuk goedkoper verkopen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 aug 2017 08:32

alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.
Daar kan ik me echt niet in vinden, sorry hoor.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd » 31 aug 2017 08:38

witte angora schreef:
alfatrion schreef:Een rechthebbende is geen wetgever. Hij kan dus niet bepalen dat mensen die inbreuk een vergoeding moeten betalen voor het bekijken van de film. Mensen die inbreuk maken hebben de voorwaarden simpelweg niet aanvaard.

Het komt er dus op neer dat ik een woning binnen mag gaan en de boel leeg mag halen als er een raam open staat, simpelweg omdat ik de voordeur en de bel genegeerd heb?
Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.

Wist u dat de castleden van Friends voor het laatste seizoen 1 miljoen dollar per persoon per aflevering kregen? Voor 6 personen is dat 6 miljoen per aflevering. Keer 18 afleveringen komt dat neer op 108 miljoen dollar, alleen aan salariskosten! Dat doen ze echt niet als ze niet weten of ze dat geld terugverdienen of niet. Als u ergens geen medelijden mee hoeft te hebben dan is het wel met Hollywood en 'hoeveel het kost om een film te maken'.

https://www.businessinsider.nl/how-frie ... =true&r=US

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 31 aug 2017 08:54

witte angora schreef:

Nee, dat mag je niet, net zo min als je illegaal mag downloaden. Beide handelingen zijn een onrechtmatige daad en dus schadeplichtig.
alfatrion schreef:Je blijft maar doen alsof iedereen die illegaal download de film anders had gekocht, dat is simpelweg niet het geval.
Dat is niet altijd het geval, bedoel je. ;)

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan » 31 aug 2017 08:54

JohnTheBassist schreef:Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.
Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand 'een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.'

Of het nu een 'kopie' is of niet, het blijft stelen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 aug 2017 08:56

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef:

Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.
Je moet dingen wel in hun context lezen. Ik geef antwoord op de opmerking van alfatrion dat mensen de voorwaarden niet geaccepteerd hebben. Jij maakt er iets heel anders van.

Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 aug 2017 09:00

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef:Enig idee wat het kost om een film te maken?
Globaal wel. Weet jij hoeveel sommige acteurs vangen om in die film te spelen? Als ze elke acteur nou gewoon, ik roep maar wat geks, €250.000 geven voor een rol in plaats van €20.000.000, dan denk ik dat ze aan het einde van de rit een hoop extra geld over houden. Kunnen ze de dvd of BluRay ook een stuk goedkoper verkopen.
Dat is dus aan de filmmaker, om die salarissen te bepalen. Niet aan de illegaal downloadende consument. En de hoge salarissen zijn zeker geen argument om illegaal downloaden goed te praten.
Laatst gewijzigd door witte angora op 31 aug 2017 09:03, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 » 31 aug 2017 09:01

witte angora schreef:
Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
ook hier weer hetzelfde: er praat niemand iets goed dat illegaal is.
Er wordt enkel weersproken dat dat automatisch tot een schadevergoeding / boete leidt en dat de rechthebbende dat zonder meer kan opeisen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 aug 2017 09:04

angel1978 schreef:
witte angora schreef:
ook hier weer hetzelfde: er praat niemand iets goed dat illegaal is.
Of jij leest niet goed of ik lees niet goed. Hou het maar op het eerste.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 31 aug 2017 09:08

Klaas Jan schreef:
JohnTheBassist schreef:Nu heeft u het weer over inbreken en stelen. Downloaden heeft niets met inbreken of stelen te maken. Je maakt een kopie van iets. Er wordt niets ontvreemd.
Er wordt gesproken van diefstal wanneer iemand 'een goed dat geheel of ten dele aan een ander toebehoort, wegneemt, met het oogmerk het goed zich wederrechtelijk toe te eigenen.'

Of het nu een 'kopie' is of niet, het blijft stelen.
Naar de letter wordt met downloaden het goed misschien niet 'weggenomen'. Maar het wordt wel wederrechtelijk toegeëigend. En dat is waar het volgens mij om gaat. Het gaat om de motivatie, het 'oogmerk'. En dat oogmerk is dus: iets in huis halen waar je geen recht op hebt omdat je er niet voor betaald hebt. Er wordt dus voldoende aan de definitie van 'stelen' voldaan om het ook 'stelen' te kunnen noemen.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd » 31 aug 2017 09:10

witte angora schreef: Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
En het verbaast mij dat mensen het maar stelen blijven noemen terwijl het dat niet is.

Ik blijf net zo lang doorgaan met downloaden tot de industrie zich gedwongen voelt om eindelijk eens met dat legale alternatief te komen waar iedereen zo naar verlangt. En het ziet er gezien dit nieuwsbericht van Dutch FilmWorks naar uit dat dat nog een héle tijd gaat duren.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman » 31 aug 2017 09:12

JohnTheBassist schreef:
witte angora schreef: Het verbaast me eerlijk gezegd hoe mensen in dit topic lopen te draaien en te konkelen om iets goed te praten dat simpelweg illegaal is.
En het verbaast mij dat mensen het maar stelen blijven noemen terwijl het dat niet is.
Mijn verbaast dat niet. Juridisch is het misschien geen diefstal, maar voor een niet-jurist vóelt het wel als zodanig. En dus hanteert men de term.
JohnTheBassist schreef:Ik blijf net zo lang doorgaan met downloaden tot de industrie zich gedwongen voelt om eindelijk eens met dat legale alternatief te komen waar iedereen zo naar verlangt. En het ziet er gezien dit nieuwsbericht van Dutch FilmWorks naar uit dat dat nog een héle tijd gaat duren.
Maar dan straks niet klagen over de boetes hé.

Plaats reactie