LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef:Maar... sinds wanneer bepaalt de consument wat een product of dienst mag kosten? En is dat vervolgens een legitimatie voor illegale handelingen?
Als er een goed legaal alternatief was geweest was het geen probleem. Dat alternatief is er niet. Gebruikersgemak en hoge kwaliteit is de standaard. Daar willen ze niet in mee gaan. Jammer dan.

Ik moet er overigens wel om lachen. Iedere keer als iemand met jouw argument komt krijg ik weer even het gevoel alsof we nog in 2002 leven. Dan ben ik blij dat ik in 2017 leef.
In 2002 was het gewoon toegestaan. :lol:

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Julie4444 schreef: In 2002 was het gewoon toegestaan. :lol:
Ook dat nog ja ;) Maar ja, als de EU aan klopt dan weten ze in Nederland niet hoe snel ze als braafste jongetje van de klas ja moeten knikken.

Ondertussen in 2017 hebben meerdere creatieve ontwikkelaars door middel van bijvoorbeeld Kodi of Popcorntime al laten zien hoe een mooi legaal en prima functionerend alternatief tot stand kan worden gebracht. Maar in plaats van deze helden een baan aan te bieden worden ze opgejaagd alsof het criminelen zijn.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik ben het met jullie eens dat de industrie hopeloos achter loopt. Het kan allemaal veel simpeler en klantvriendelijker - dat is al genoeg benoemd in dit topic.

Maar of het achterhaald is of niet - feit is dat het NU illegaal is. Dat maakt dat de gehanteerde argumentatie vooral vanuit cognitieve dissonantie wordt gevoed.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:Ik ben het met jullie eens dat de industrie hopeloos achter loopt. Het kan allemaal veel simpeler en klantvriendelijker - dat is al genoeg benoemd in dit topic.

Maar of het achterhaald is of niet - feit is dat het NU illegaal is. Dat maakt dat de gehanteerde argumentatie vooral vanuit cognitieve dissonantie wordt gevoed.
Feit blijft ook dat er geen diefstal of kostenderving is. Men zou simpelweg niet kijken op de legale manier.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door angel1978 »

Moneyman schreef:Ik ben het met jullie eens dat de industrie hopeloos achter loopt. Het kan allemaal veel simpeler en klantvriendelijker - dat is al genoeg benoemd in dit topic.

Maar of het achterhaald is of niet - feit is dat het NU illegaal is. Dat maakt dat de gehanteerde argumentatie vooral vanuit cognitieve dissonantie wordt gevoed.
Nee hoor,het is vooral een reactie op de argumentatie dat het niet helpt dat er een legaal alternatief is of niet..
Het is geen goed praten van iets dat nu gewoon illegaal is. Dit weten de meesten donders goed ( ik ook ), maar ik vertik het gewoon om 6 abonnementen te nemen.. en dus is iets illegaal het alternatief. Het is niet anders... Laat ik het daarom? Nee.
Zou ik het laten als er een fatsoenlijk en geschikt alternatief zou zijn: ja!

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Feit blijft ook dat er geen diefstal of kostenderving is. Men zou simpelweg niet kijken op de legale manier.
Ook hier wordt iets zonder onderbouwing als voldongen feit gepresenteerd.
Het gros van de downloaders zou inderdaad niet betalen. Maar als maar een klein percentage wel kiest voor het legale alternatief, is er weldegelijk sprake van inkomstenderving.

Vroeger was iedereen in de weer met mp3 bestanden downloaden, Spotify heeft hier fors marktaandeel van afgesnoept. Voor films/series zal dat niet anders zijn

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
Moneyman schreef:Ik ben het met jullie eens dat de industrie hopeloos achter loopt. Het kan allemaal veel simpeler en klantvriendelijker - dat is al genoeg benoemd in dit topic.

Maar of het achterhaald is of niet - feit is dat het NU illegaal is. Dat maakt dat de gehanteerde argumentatie vooral vanuit cognitieve dissonantie wordt gevoed.
Feit blijft ook dat er geen diefstal of kostenderving is. Men zou simpelweg niet kijken op de legale manier.
Zelfs als je standpunt een feit zou zijn, wat niet het geval is, dan nog is het geen steekhoudend argument.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman, niemand probeert hier "goed te praten" dat ze downloaden, maar men geeft hier wel een verklaring of motivatie voor het downloaden.

Dat het tegenwoordig illegaal is weten we allemaal.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

Julie4444 schreef:Moneyman, niemand probeert hier "goed te praten" dat ze downloaden, maar men geeft hier wel een verklaring of motivatie voor het downloaden.

Dat het tegenwoordig illegaal is weten we allemaal.
De scheidslijn tussen goedpraten en verklaren/ motiveren is in werkelijkheid érg dun...

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef: Feit blijft ook dat er geen diefstal of kostenderving is. Men zou simpelweg niet kijken op de legale manier.
Feit blijft dat je geen recht hebt om het product te kijken zonder te betalen, dus zodra je kijkt is het wel diefstal of kostenderving, immers betaal je niet voor het bekijken. Dat je er nooit iets voor had willen betalen als het niet te downloaden was geweest is niet relevant.

Als iemand zwart rijdt in de trein dan lijdt de NS toch ook geen schade als die persoon anders niet de trein had genomen, die trein rijdt immers toch wel. Als hij gepakt wordt dan betaald hij een treinkaartje + boete, maar als DFW dit bij illegaal downloaden wilt gaan doen dan wordt er geroepen "Ik download enkel omdat ik het niet op de manier die ik wil verkrijgbaar is".

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

sylvesterb schreef:
Nijogeth schreef: Feit blijft ook dat er geen diefstal of kostenderving is. Men zou simpelweg niet kijken op de legale manier.
Feit blijft dat je geen recht hebt om het product te kijken zonder te betalen, dus zodra je kijkt is het wel diefstal of kostenderving, immers betaal je niet voor het bekijken. Dat je er nooit iets voor had willen betalen als het niet te downloaden was geweest is niet relevant.

Als iemand zwart rijdt in de trein dan lijdt de NS toch ook geen schade als die persoon anders niet de trein had genomen, die trein rijdt immers toch wel. Als hij gepakt wordt dan betaald hij een treinkaartje + boete, maar als DFW dit bij illegaal downloaden wilt gaan doen dan wordt er geroepen "Ik download enkel omdat ik het niet op de manier die ik wil verkrijgbaar is".
Dan rest de vraag wat DFW hier voor rol in speelt? Men is namelijk geen gedupeerde..

Dat is hetzelfde als gepakt worden voor zwartrijden in een NS-trein en dat je dan een boete krijgt van een trambedrijf in Den Haag.

Verwijderd

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Verwijderd »

Update: "Apple ruziet met filmstudio's over prijs 4K-films"

http://www.nu.nl/internet/4899617/apple ... films.html

"De onderhandeling doet denken aan het begin van de muziekwinkel iTunes. Toenmalig Apple-directeur Steve Jobs stond er toen op dat liedjes maximaal 1 dollar zouden kosten en dat albums voor 10 dollar verkocht zouden worden. Platenlabels wilden hogere prijzen vragen, maar uiteindelijk lukte het Jobs om 'zijn' prijzen af te dwingen, onder meer omdat de labels zwaar te lijden hadden onder piraterij en snakten naar een populair legaal alternatief."

Jullie zijn niet de enigen die snakken naar een populair legaal alternatief.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:Feit blijft dat je geen recht hebt om het product te kijken zonder te betalen, dus zodra je kijkt is het wel diefstal of kostenderving, immers betaal je niet voor het bekijken. Dat je er nooit iets voor had willen betalen als het niet te downloaden was geweest is niet relevant.
Onzin. Het is geen diefstal, omdat auteurswerken geen goed zijn en/of er niets wordt weggenomen. En voor inkomstenderving is vereist dat men inkomsten had gehad als het werk niet was gedownload.
sylvesterb schreef:Als iemand zwart rijdt in de trein dan lijdt de NS toch ook geen schade als die persoon anders niet de trein had genomen, die trein rijdt immers toch wel. Als hij gepakt wordt dan betaald hij een treinkaartje + boete, maar als DFW dit bij illegaal downloaden wilt gaan doen dan wordt er geroepen "Ik download enkel omdat ik het niet op de manier die ik wil verkrijgbaar is".
Het verschil is dat het eerste in de wet is geregeld en dat voor het laatste geld dat dit op basis van onrechtmatige daad moet en het dus gaat om de werkelijke schade. De huidige tendens bij rechtbanken is dat je moet betalen voor de DVD, maar daar komt nog wel een keer een kentering in, juist omdat niet iedereen de film zou kopen.

Dutch FilmWorks heeft laten weten meer dan een paar tientjes te willen, maar dat is alles wat zij bij de rechtbank kunnen krijgen. Als jij die paar tientjes betaald (en dus eieren voor je geld kiest) en Dutch FilmWorks gaat naar de rechtbank dan worden ze veroordeeld in de kosten.
Nijogeth schreef:
Julie4444 schreef:
Hatertje schreef:Ik doe a.d.h.v. Je gebruikersnaam een aanname dat je een vrouw bent. Je weet wel, genderneutraliteit enzo.
We zijn het vaak met elkaar eens, en nu lees ik ook nog eens dat je Steam gebruikt :D
Wil je e-verkering met mij?!
Ja, ik ben inderdaad een vrouw. Daarnaast ben ik getrouwd. :lol:
Maar ben je ook op internet al weggegeven? Dat vindt Hatertje vast belangrijker.
He tegenwoordig doet men er van alles naast, second love en zo.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:Dutch FilmWorks heeft laten weten meer dan een paar tientjes te willen, maar dat is alles wat zij bij de rechtbank kunnen krijgen. Als jij die paar tientjes betaald (en dus eieren voor je geld kiest) en Dutch FilmWorks gaat naar de rechtbank dan worden ze veroordeeld in de kosten.
Behalve inkomstenderving zal DFW ook alle kosten om de downloader op te sporen opvoeren. Worden die kosten dan niet toegewezen?

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat is een goede. Ja, dat kan op grond van artikel 6:96 BW.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nijogeth schreef: Dan rest de vraag wat DFW hier voor rol in speelt? Men is namelijk geen gedupeerde..
DFW is de rechthebbende van de beelden in Nederland voor specifieke films. Het is dus niet zoals in Duitsland dat alle filmmaatschappijen (en dus nagenoeg alle rechthebbende van populaire films) gegevens gaan verzamelen. DFW verliest inkomsten als mensen hun product op een niet legale manier kijken.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JohnTheBassist schreef:
sylvesterb schreef: En als dat ene abonnement 50 euro per maand kost neem je het dan nog? Ik zelf blijf dan gewoon lekker gratis downloaden, maar ja ik ben schijnbaar de enige want de rest download enkel omdat het zo lastig is een 2de abonnement erbij te nemen, tuurlijk....
Alles los downloaden is ook een hoop werk. Dus ja, als het allemaal op 1 plek beschikbaar wordt dan betaal ik er met alle liefde die 50 euro per maand voor <3
Ik heb een kodibox met een add-on waarbij alles op 1 plek beschikbaar is. Wordt helemaal gaaf als er straks een digitale dienst is met alles, dan komen de nieuwe releases (die 10 duizenden kijkers hebben in CAM kwaliteit) ook in betere kwaliteit direct beschikbaar. Ideaal....
16again schreef:Ik verwacht dat diensten als voorheen rapidshare nu marktaandeel van torrents gaan inpikken.
Dutch filmworks kan dan niet zelf een torrent starten om IP adressen van downloaders te bemachtigen
Usenet is gewoon veilig als je download, maar sites met links liggen onder vuur net zoals de verspreiders. Daarom stappen mensen nu over op steaming via Kodi kun je met een add-on simpel alle films/series binnen halen.

De filmaatschappijen/content aanbieders kunnen enkel verliezen bij een Spotify model.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

sylvesterb schreef:DFW verliest inkomsten als mensen hun product op een niet legale manier kijken.
Hoeveel geld verliest DFW, als iemand, die een film op een illegale manier heeft gekeken, die film niet had gekeken, als die film alleen op een legale manier was te bekijken?

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:
sylvesterb schreef:DFW verliest inkomsten als mensen hun product op een niet legale manier kijken.
Hoeveel geld verliest DFW, als iemand, die een film op een illegale manier heeft gekeken, die film niet had gekeken, als die film alleen op een legale manier was te bekijken?
Die hypothetische vraag is onbeantwoordbaar. Het blijft een inbreuk op een recht en dus een onrechtmatige daad. Ik verwacht dat een rechter daar een schadevergoeding zal toewijzen die overeenkomt met de normale kosten, vermeerderd met een boete plus kosten. Zo wordt ook omgegaan met inbreuk op muziekrechten.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Dutch FilmWorks wil Nederlandse downloaders opsporen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Onrechtmatige daad geeft alleen recht op vergoeding van de werkelijke schade. De schade kan niet puniatief worden verhoogt met boetes en toeslagen.

https://blog.iusmentis.com/2017/08/29/d ... n-betalen/
Laatst gewijzigd door alfatrion op 29 aug 2017 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten