LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door Radar »

De Europese Commissie wil een Europees pensioenproduct lanceren waarmee EU-burgers een extra potje voor de oude dag kunnen aanleggen, ongeacht waar ze wonen. Het zogenoemde PEPP (Pan-European Personal Pension Product) moet mensen over de streep trekken om zich vrijwillig, aanvullend te verzekeren.

Brussel maakt zich zorgen over de vergrijzing in de EU, waardoor de pensioenvoorzieningen de komende decennia onder druk staan. Hervormingen van de pensioensystemen in de lidstaten zijn noodzakelijk, aldus EU-commissaris Valdis Dombrovskis (Kapitaalmarktunie) donderdag in Brussel, maar vrijwillige regelingen kunnen een deel van de oplossing zijn. Nu heeft slechts 27 procent van de Europeanen tussen 25 en 59 jaar zo'n voorziening.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van donderdag 29 juni

Zou jij je aansluiten bij zo'n pensioen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door kweenie »

In Nederland heeft zo'n extra aanvullend pensioenproduct niet zo heel veel nut. Wij hebben vergeleken met bijna alle andere landen al extreem veel bedrijfspensioen en de markt voor derde pijler producten (lijfrentes en banksparen) is hier ook al behoorlijk volwassen en concurrerend. Zeker vergeleken met andere landen.

In sommige andere landen kan zo'n pepp wel de markt op zijn kop zetten, gezien de transparantie en relatief lage kosten.

Wat het extra complex maakt, is dat de fiscale regels voor pensioenen van land tot land zo verschillen. Die pepp regeling staat Bangkok los van de landelijke fiscale regels. Daarom denk ik dat de meeste producten die onder de pepp regeling zouden gaan vallen toch sterk op één bepaald land gericht zullen zijn.

Maar eigenlijk is dit volgens mij een soort van paard van Troje. Met deze regeling zou een verzekeraar uit ieder willekeurig EU-land, onder de vlag van een pepp-regeling, in ieder ander EU-land de pensioenmarkt kunnen bestormen. Op dit moment is dat nog behoorlijk lastig. Het is dan de vraag of er niet te veel Icesaves op die markt verschijnen.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door 16again »

Als het uit de EC hoge hoed komt, dan hou ik mijn hart bij voorbaat al vast.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door langste adem »

16again schreef:Als het uit de EC hoge hoed komt, dan hou ik mijn hart bij voorbaat al vast.
ik ook. Ik ben overigens een voorstander van een vrijwillige pensioenopbouw, maar de EC zal wel zodanig willen hervormen dat de pensioenfondsen in de EU voor iedereen uiteindelijk gelijk worden. Ik voorzie dat dat betekent dat er gegraaid gaat worden in Nederlandse pensioengelden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door sjohie »

Goed idee, er moet op dit vlak echt wel het eea gebeuren, en dan niet zozeer in NL en de omliggende landen, maar wel in de andere EU landen. Dat zal dan ook de primaire drijfveer zijn, voor de meeste Nederlanders is het misschien niet zo relevant, maar zoals al gezegd, met de flexibilisering van de arbeidsmarkt kan het ook hier meer nodig zijn dan sommige mensen denken.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door renewouters »

Goed plan. Doordat we langzaamaan toch 1 regio worden waar mensen daadwerkelijk vrij bewegen werken er steeds meer mensen langer of korter in het buitenland. En dan bouw je geen AOW-rechten op en dat is nog steeds 1 van de peilers van ons pensioen. Prima dus dat er een alternatief komt zodat je die jaren kunt compenseren.

In de meeste gevallen zijn EU directives beter doordacht dan lokale wetgeving, dus dat is ook een voordeel. Zeker in deze context: de AOW is immers een gedrocht. Dat had jaren geleden al veranderd moeten zijn.

John van Drongelen
Berichten: 258
Lid geworden op: 15 sep 2014 21:27

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door John van Drongelen »

Laat ze zich eerst maar eens zorgen maken om Griekenland en de Brexit.
Het geld wat naar Griekenland gaat,komt nooit meer terug!

Italië is het volgende probleem geval......

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Europese Commissie wil Europees pensioenproduct lanceren

Ongelezen bericht door harkja »

Radar schreef:De Europese Commissie wil een Europees pensioenproduct lanceren waarmee EU-burgers een extra potje voor de oude dag kunnen aanleggen, ongeacht waar ze wonen. Het zogenoemde PEPP (Pan-European Personal Pension Product) moet mensen over de streep trekken om zich vrijwillig, aanvullend te verzekeren.

Brussel maakt zich zorgen over de vergrijzing in de EU, waardoor de pensioenvoorzieningen de komende decennia onder druk staan. Hervormingen van de pensioensystemen in de lidstaten zijn noodzakelijk, aldus EU-commissaris Valdis Dombrovskis (Kapitaalmarktunie) donderdag in Brussel, maar vrijwillige regelingen kunnen een deel van de oplossing zijn. Nu heeft slechts 27 procent van de Europeanen tussen 25 en 59 jaar zo'n voorziening.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van donderdag 29 juni

Zou jij je aansluiten bij zo'n pensioen?
Prima alsof wij het nieuws zelf niet volgen veel onzin-topics worden de laatste tijd geopend door uw organisatie :D

Gesloten