LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gedragscursus vervangt alcoholslot

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door Radar »

Automobilisten die te veel hebben gedronken, komen daar niet mee weg nu ze geen alcoholslot meer mogen krijgen. Ongeveer 2300 betrapte bestuurders moeten in plaats daarvan naar het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voor een gedragscursus over de risico's van alcoholgebruik in het verkeer. Of ze moeten een geschiktheidsonderzoek ondergaan dat ertoe kan leiden dat iemand niet meer mag rijden.

Lees meer: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... coholslot/

Wat vind jij: een goed alternatief, of denk je dat het alcoholslot effectiever is?

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door ciske »

Prima! Liefst nooit meer laten rijden!

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door tenormin »

Toevallig op tv gezien (Amerika); auto had pech, vader en kinderen van 11 en 13 eruit om auto in de berm te duwen: 2 seconden later: kinderen dood en chauffeur laveloos. Voor mij ook: nooit meer rijden, alleen fietsen is goed genoeg. Levenslang dan. Ik begrijp dat ze gelukkig een gedragscursus zelf moeten betalen maar ik zelf zeg: laat die cursus maar zitten. Een dodelijk ongeluk per ongeluk veroorzaken is al bijna niet mee te leven, laat staan een bezopen rijder.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door ciske »

De bezopen bestuurders komen er altijd goed vanaf . Ben het met tenormin eens, nooit meer laten rijden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik denk dat een " gedragscursus " voor een notoire drinker , aangeschoten of zelfs dronken automobilist niet gaat werken ; hij / zij zal blijven drinken en gewoon weer in de auto stappen , want ze " hebben geen probleem, toch en kunnen , toch, nog prima rijden??? " Wat zijn nu 3-4 (5-6 ) biertjes??? "
Ze zien geen probleem of lachen het probleem weg :evil: en zullen lacherig over de cursus doen
Ik zou zeggen : of het alcoholslot of voorgoed je rijbewijs kwijt ....

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door puma73 »

moederslink schreef:Ik denk dat een " gedragscursus " voor een notoire drinker , aangeschoten of zelfs dronken automobilist niet gaat werken ; hij / zij zal blijven drinken en gewoon weer in de auto stappen , want ze " hebben geen probleem, toch en kunnen , toch, nog prima rijden??? " Wat zijn nu 3-4 (5-6 ) biertjes??? "
Ze zien geen probleem of lachen het probleem weg :evil: en zullen lacherig over de cursus doen
Ik zou zeggen : of het alcoholslot of voorgoed je rijbewijs kwijt ....
Het alcoholslot zal er onder deze omstandigheden niet komen denk ik. Dus gewoon de alternatieve straf die er al voor stand als men niet meewerkte aan het alcoholslot, rijbewijs inleveren voor 5 jaar.

Of dit voor de notoire alcomobilist zal werken denk ik niet, want regelmatig komen dit soort figuren voorbij in de diverse tv programma's. Geen rijbewijs door alcohol en nog met veel te veel alcohol achter het stuur.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door tenormin »

@moederslink, dat alcoholslot is en blijft weg. Want "dubbel" straffen mag niet van onze zoetsappige maatschappij. Je zult mij niet horen zeggen: eens een dief, altijd een dief, variatie op....Datzelfde geldt ook voor alcoholisten: ook al zijn ze al een tiental jaar van de drank af (waarvoor chapeau - ik bedoel zonder een ongeluk te hebben gemaakt - ) je blijft altijd een alcoholist. Dat is de enige verslaving waar geen ex voor komt te staan. Wel voor drugsgebruikers etc. En je vrouw/man :lol: !

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door moederslink »

@tenormin, nee dubbel straffen mag niet , je mag niet en gestraft worden met een alcoholslot en dan ook nog een boete of sanctie krijgen , toch zijn er plannen om het alcoholslotprogramma in een andere vorm weer op te starten , ze zijn er mee bezig in ieder geval.

En wat puma73 zegt : ze stappen dan vrolijk achter het stuur vd auto van hun " kameraad " die net iets meer gezopen heeft :twisted: en dan ook nog zonder hun ingeleverde rijbewijs!
Laatst gewijzigd door moederslink op 02 apr 2015 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.

haljamar
Berichten: 74
Lid geworden op: 05 sep 2014 00:47

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door haljamar »

moederslink schreef:@tenormin, nee dubbel straffen mag niet , toch zijn er plannen om het alcoholslotprogramma in een andere vorm weer op te starten , ze zijn er mee bezig in ieder geval.

En wat puma73 zegt : ze stappen dan vrolijk achter het stuur vd auto van hun " kameraad " die net iets meer gezopen heeft :twisted: en dan ook nog zonder hun ingeleverde rijbewijs!
Wanneer men wordt aangehouden met te veel alcohol in het bloed, dan wordt het rijbewijs ongeldig verklaard. Wanneer men in een personenauto wil blijven rijden, dan moet men deelnemen aan het alcoholslotprogramma. Tevens krijgt men een aantekening op het rijbewijs B: code 103 (rijden met een alcoholslot). Dit betekent dat de automobilist alleen in een auto mag rijden met een alcoholslot. Heeft men geen eigen auto, dan mag het alcoholslot in de auto van iemand anders geplaatst worden.

Wanneer men weigert of het gewoonweg niet mogelijk is om een alcoholslot te plaatsen, dan mag men 5 jaar geen auto besturen. Het is wel mogelijk om in deze periode op een bromfiets, snorfiets of in een brommobiel rijden. Daarvoor dient het rijbewijs AM opnieuw aangevraagd te worden bij de gemeente.

Zo was het althans.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door tenormin »

moederslink schreef:@tenormin, nee dubbel straffen mag niet , toch zijn er plannen om het alcoholslotprogramma in een andere vorm weer op te starten , ze zijn er mee bezig in ieder geval.

En wat puma73 zegt : ze stappen dan vrolijk achter het stuur vd auto van hun " kameraad " die net iets meer gezopen heeft :twisted: en dan ook nog zonder hun ingeleverde rijbewijs!
Ja klopt: ook al vanmorgen in de krant: iemand gepakt met drank op: en openstaande boetes van "maar" €2.800,00!. Dus nogmaals, voor mij: nooit meer rijden en klaar. Geen alcoholslot, geen rijbewijs, nada. Dat ze in de auto van een ander stappen, okay: maar daar zit meer aan vast dan een boete: dan wordt het "cel zitten". En juist dat moet vaker het geval zijn. En wel zelf betalen voor het hotel. :mrgreen:

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door tenormin »

@haljamar, inderdaad, zo was het. Alcoholslot op dit moment "on hold".

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door moederslink »

Je lost het probleem ve notoire alcomobilist m.i niet op door hem in een cel te gooien.
Er moeten andere steviger structurele maatregelen komen.

wieder
Berichten: 283
Lid geworden op: 10 dec 2014 12:58

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door wieder »

Overigens stelt die opgelegde cursus geen drol voor, en het meeste geld gaat daar op aan de bloedcontroles. Ze worden gecontroleerd op alcohol en drugsgebruik. En na de cursus boeit het allemaal niet meer. Wordt ook gewoon duidelijk gemaakt. Feitelijk leren ze dus niks, maar wordt er alleen geld uit de zak geklopt.
Rijbewijs innemen en nimmer meer laten rijden. Ook geen heftruck oid. Echt alle gemotoriseerde voertuigen moeten dan verboden terrein zijn.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door tenormin »

Sorry dat ik zo fel blijf reageren. Ben ook één van de vele duizenden achterblijvers: nichtje en neef allebei hartstikke doodgereden door zo'n alcomobilist. En, ook al is het jaren geleden, het gaat never, nooit uit je gedachte. Okay @moederslink, cel zal niet helpen maar er moet toch iets zijn? Tegenwoordig met alle apparatuur, steek voor mijn part een chip (net als honden) ergens in hun lijf en achtervolg ze. Weet dat ik te fanatiek reageer, nogmaals, sorry, maar....

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door moederslink »

De pest is dat een alcoholist een alcoholist blijft ! Alcohol en verkeer het kan nooit !
En als je het zelf hebt meegemaakt blijft dat je uiteraard altijd bij !
Ook ik zeg : nooit meer achter het stuur !

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:De pest is dat een alcoholist een alcoholist blijft ! Alcohol en verkeer het kan nooit !
En als je het zelf hebt meegemaakt blijft dat je uiteraard altijd bij !
Ook ik zeg : nooit meer achter het stuur !

wij leven in een democratische rechtstaat, na uitzingen van de straf, mag vlg mij een persoon weer aan het verkeer deelnemen.

wat doen we met notoire seks maniakken, inbrekers-overvallers, straattuig, moordenaars etc etc etc

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door moederslink »

Har06 schreef: wij leven in een democratische rechtstaat, na uitzingen van de straf, mag vlg mij een persoon weer aan het verkeer deelnemen.

wat doen we met notoire seks maniakken, inbrekers-overvallers, straattuig, moordenaars etc etc etc
Geen idee ! :roll: Verbannen naar Alcatraz?
Maar wat is je punt, Har06?
Iemand die bezopen iemand heeft doodgereden , in de cel heeft gezeten en zn straf heeft gehad , weer laten autorijden? Zonder slot, zonder " cursus " ?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door kokka »

dubbel straffen mag niet, dus zal de oplossing wel ergens liggen in het strafrechterlijk vervolgen van de alcomobilist, waarbij de rechter hem dan de eerste rijontzegging, het alcoholslot,en de bijbehorende cusus oplegt. dan wordt er maar door 1 instantie gestraft.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door Har06 »

moederslink schreef:
Har06 schreef: wij leven in een democratische rechtstaat, na uitzingen van de straf, mag vlg mij een persoon weer aan het verkeer deelnemen.

wat doen we met notoire seks maniakken, inbrekers-overvallers, straattuig, moordenaars etc etc etc
Geen idee ! :roll: Verbannen naar Alcatraz?
Maar wat is je punt, Har06?
Iemand die bezopen iemand heeft doodgereden , in de cel heeft gezeten en zn straf heeft gehad , weer laten autorijden? Zonder slot, zonder " cursus " ?
Leren lezen: :(,

Wat doen we met een moordenaar na het uitzitten van z,n 6 jaar ?. erna een nieuwe opvoeding geven, geld toestoppen, cursus laten volgen etc etc.
Het woord bezopen is over the top, 3 of 4 glazen is ook teveel,

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Gedragscursus vervangt alcoholslot

Ongelezen bericht door puma73 »

Har06 schreef:
moederslink schreef:
Har06 schreef: wij leven in een democratische rechtstaat, na uitzingen van de straf, mag vlg mij een persoon weer aan het verkeer deelnemen.

wat doen we met notoire seks maniakken, inbrekers-overvallers, straattuig, moordenaars etc etc etc
Geen idee ! :roll: Verbannen naar Alcatraz?
Maar wat is je punt, Har06?
Iemand die bezopen iemand heeft doodgereden , in de cel heeft gezeten en zn straf heeft gehad , weer laten autorijden? Zonder slot, zonder " cursus " ?
Leren lezen: :(,

Wat doen we met een moordenaar na het uitzitten van z,n 6 jaar ?. erna een nieuwe opvoeding geven, geld toestoppen, cursus laten volgen etc etc.
Het woord bezopen is over the top, 3 of 4 glazen is ook teveel,
Het woord bezopen is niet over the top, de meeste alcomobilisten zitten bezopen achter het stuur, die stoppen niet bij 3 of 4 glazen. Dat soort figuren mogen ze van mij levenslang het rijbewijs innemen. Niet dat het erg veel helpt want ze kruipen ook zonder rijbewijs straalbezopen achter het stuur.

Gewoon elke keer als men betrapt wordt op bezopen achter het stuur een half jaar langer in de bak. Dat soort mensen helpt de levens van anderen in de vernieling en ze malen er niet om. Nederland is een softiesland als het gaat om zware misdrijven zoals regelmatig bezopen achter het stuur, iemand vermoorden en nog een aantal van dat soort misdrijven.

Wat mij betreft mensen die regelmatig bezopen achter het stuur betrapt worden of het nou aan de grens is met 3 of 4 glazen of straalbezopen levenslang rijbewijs innemen en elke keer bij betrappen een langere celstraf.

Gesloten