LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Google geeft toe e-mails te lezen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.

Mag Google mails scannen in ruil voor gratis gebruik van zijn diensten?

Nee, Google mag mijn mails niet inkijken
22
81%
Ja, in ruil voor gratis gebruik van diensten mag dat
4
15%
Weet niet
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 27

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens zou ik toch denken dat de gemiddelde consument in Nederland na het "geval" DSB, en de daaropvolgende nog veel bredere woekerpolis-affaire, toch wel eens door zou hebben dat blind alles maar tekenen/accepteren niet echt slim is.

Frans Leenders
Berichten: 4
Lid geworden op: 31 mar 2007 20:50

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door Frans Leenders »

Voor niets gaat alleen (nog) de zon op. Ook bij Google wil men geld verdienen, en liefst zoveel mogelijk op zo'n kort mogelijke tijd, want vandaag heet het "Gmail" en "Facebook", maar volgend jaar kan alles zomaar anders zijn.

Da's de voortschrijding der techniek nou eenmaal. Internet is handig, maar zo lek als een rieten mandje, waarbij de beste beveiligingscode's zo goed zijn als de zwakste schakel, en die zijn er heel veel. Spreken we niet eens over wat legitiem al dan niet is toegestaan, of waar ongemerkt mee akkoord wordt gegaan in voorwaarden om er (gratis) gebruik van te (mogen) maken.

Voor de mensen die werkelijk dachten dat ze geheel anoniem nog enig vertrouwd gesprek per telefoon kunnen voeren, of ongezien/onbelezen een mailtje kunnen versturen - droom lekker verder.

Gebruik deze middelen enkel voor de lol en de fun, waarvoor het uiteindelijk bedoeld is, en waarbij het er niet op aan komt of een ander dit mogelijk zou kunnen afluisteren of lezen.
Kan jou da schille? zeggen we in Brabant.

Moet het echt vertrouwelijk zijn, dan is voor schriftelijke zaken tante Pos een van de weinig geschikte mogelijkheden, en dan moet je nog kunnen en durven vertrouwen op een goede bezorging van je stukken.

Meer vertrouwde zaken zul je in eigen persoon bij de geadresseerde moeten aanbieden, of persoonlijk bespreken wat in echt vertrouwelijke gevallen ook altijd gebeurt.
Vertrouwen is goed, maar persoonlijk overbrengen wat een ander niet hoeft te weten is beter.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door ruud_a »

ze lezen je mail, ze houden je zoekresultaten bij, de programma's van google mogen zo ongeveer alles doen met je tablet, tot en met het ongemerkt maken van opnames met de camera en de microfoon.
ik ga er van uit dat de NSA en google een innige samenwerking kennen.

Meneer M
Berichten: 3
Lid geworden op: 18 apr 2014 19:07

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door Meneer M »

sjohie schreef:

Niks stilletjes, daar heeft elke gebruiker een aantal maanden geleden bericht over gehad.
Apart is dan wel dat er aangegeven wordt dat deze passage alleen in de Engelstalige voorwaarden te vinden is, in de Nederlands talige is deze nog helemaal niet te vinden.
Dus niet alleen stilletjes toevoegen aan de Engelstalige voorwaarden, maar dus ook nog compleet ontbrekend in de Nederlandse.

Sorry, maar ik denk toch dat je in de war bent met iets anders, kan mezelf ook geen mailtje van Google herinneren.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

Meneer M schreef:
sjohie schreef:

Niks stilletjes, daar heeft elke gebruiker een aantal maanden geleden bericht over gehad.
Apart is dan wel dat er aangegeven wordt dat deze passage alleen in de Engelstalige voorwaarden te vinden is, in de Nederlands talige is deze nog helemaal niet te vinden.
Dus niet alleen stilletjes toevoegen aan de Engelstalige voorwaarden, maar dus ook nog compleet ontbrekend in de Nederlandse.

Sorry, maar ik denk toch dat je in de war bent met iets anders, kan mezelf ook geen mailtje van Google herinneren.
Ik citeer uit het privacy beleid zoals ik dat ~2 minuten geleden heb ingezien bij mijn eigen google account.

Gegevens die we verzamelen

We verzamelen gegevens om betere services te kunnen leveren aan al onze gebruikers, van het vaststellen van basisinformatie, zoals de taal die u spreekt, tot meer complexe dingen zoals welke advertenties u het nuttigst vindt of welke mensen online het belangrijkst zijn voor u.

We verzamelen gegevens op twee manieren:

Gegevens die u aan ons levert. Voor veel van onze services moet u zich bijvoorbeeld aanmelden voor een Google-account. Wanneer u dit doet, vragen we u om persoonlijke gegevens, zoals uw naam, e-mailadres, telefoonnummer of creditcard. Als u optimaal wilt profiteren van de functies voor delen die we aanbieden, kunnen we u ook vragen een openbaar zichtbaar Google-profiel te maken, dat uw naam en foto kan bevatten.

Gegevens die we ontvangen op basis van uw gebruik van onze services. We kunnen gegevens verzamelen over de services die u gebruikt en de manier waarop u ze gebruikt, zoals wanneer u een website bezoekt die onze advertentieservices gebruikt of wanneer u onze advertenties en inhoud bekijkt en gebruikt.


Het dik gedrukte stukje tekst is in die voorwaarden een hyperlink, waarachter het volgende staat

Voorbeeld
Dit omvat informatie zoals uw gebruiksgegevens en voorkeuren, Gmail-berichten, Google+ profiel, foto's, video's, browsegeschiedenis, zoekopdrachten op Google Maps, docs of andere door Google gehoste inhoud


De melding die men hierover kreeg een paar maanden geleden, was overigens geen email zoals jij denkt, maar een balkje bovenin op de gmail pagina. Die verwees hier naar, en legde ook uit dat ze de algemene voorwaarden en het privacybeleid recht gingen trekken voor al hun producten, om het duidelijker te maken.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door ruud_a »

er staat niet letterlijk, dat er naar de inhoud van de email gekeken wordt.
het zou bijvoorbeeld ook kunnen gaan om met wie wordt gecommuniceerd.
maar waarschijnlijk gewoon beiden.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

ruud_a schreef:ze lezen je mail, ze houden je zoekresultaten bij, de programma's van google mogen zo ongeveer alles doen met je tablet, tot en met het ongemerkt maken van opnames met de camera en de microfoon.
ik ga er van uit dat de NSA en google een innige samenwerking kennen.
En in ruil daarvoor krijgen wij een hele hoop fantastische internetdiensten die ons geen cent kosten. Lijkt me een prima deal eerlijk gezegd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door bprosman »

die ons geen cent kosten
Hoogstens je privacy maar dat is ook zo 2013 :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door olaf79 »

In mijn ogen valt e-mail onder het briefgeheim en mag de bezorger daarvan dus niet in de inhoud kijken.

kikibommezij
Berichten: 5
Lid geworden op: 22 aug 2007 15:44

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door kikibommezij »

absoluut ontoelaatbaar! Gisteren op Zembla ook al gezien dat de zorgverzekeraars allerlei intieme informatie over patiënten verzamelt! Het is een schande! De film Sicco ging over Amerikaanse toestanden die nu hier zijn!

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:In mijn ogen valt e-mail onder het briefgeheim en mag de bezorger daarvan dus niet in de inhoud kijken.
in welke Wet staat dat?

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:In mijn ogen valt e-mail onder het briefgeheim en mag de bezorger daarvan dus niet in de inhoud kijken.
Als je nou Larry Page of Sergey Brin heette had die mening enig gewicht gehad, verder is het lief van je hoor, maar niet veel meer dan dat, want jij hebt daar duidelijk niks over te zeggen bij Google. Net als de rest van de forummers, en Radar zelf trouwens. Maar nog belangrijker, email valt zo te lezen niet onder het briefgeheim, dus wat ze doen, als Amerikaans bedrijf trouwens, is gewoon legaal.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

kikibommezij schreef:absoluut ontoelaatbaar! Gisteren op Zembla ook al gezien dat de zorgverzekeraars allerlei intieme informatie over patiënten verzamelt! Het is een schande! De film Sicco ging over Amerikaanse toestanden die nu hier zijn!
je verwacht natuurlijk ook geen Amerikaanse toestanden bij Google :shock:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

kikibommezij schreef:absoluut ontoelaatbaar! Gisteren op Zembla ook al gezien dat de zorgverzekeraars allerlei intieme informatie over patiënten verzamelt! Het is een schande! De film Sicco ging over Amerikaanse toestanden die nu hier zijn!
Waarom zou dit niet moeten mogen, de wet zegt dat het wél mag, en je gaat er als gebruiker mee akkoord als je de dienst aangaat? Gebruik het dan niet, en stuur dan ook uit principe geen emails naar mensen met een gmail account. Heb je nergens last van.

Wat betreft die zorgverzekeraars en die Amerikaanse film, dat slaat als een tuinslang op een lantarenpaal, en is helemaal niet relevant hier. Open er dan een apart topic over ofzo.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Gezien alle negatieve reacties hier over google zit ik er hard over te denken om een (betaalde) email dienst te gaan aanbieden waarbij ik de absolute garantie geef dat ik niets met de inhoud van de berichten zal doen. Ik heb een snelle berekening gedaan en dat gaat dan tussen de 5 en 10 euro per maand kosten. Daarvoor krijg je dan net zoveel opslag als bij Google.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

GJvdZ schreef:Gezien alle negatieve reacties hier over google zit ik er hard over te denken om een (betaalde) email dienst te gaan aanbieden waarbij ik de absolute garantie geef dat ik niets met de inhoud van de berichten zal doen. Ik heb een snelle berekening gedaan en dat gaat dan tussen de 5 en 10 euro per maand kosten. Daarvoor krijg je dan net zoveel opslag als bij Google.
suc6 dan, want ik denk dat je je aardig misrekend hebt. Zeker als het enigzins succesvol zou worden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

GJvdZ schreef:Gezien alle negatieve reacties hier over google zit ik er hard over te denken om een (betaalde) email dienst te gaan aanbieden waarbij ik de absolute garantie geef dat ik niets met de inhoud van de berichten zal doen. Ik heb een snelle berekening gedaan en dat gaat dan tussen de 5 en 10 euro per maand kosten. Daarvoor krijg je dan net zoveel opslag als bij Google.
Dat heb ik al, 15 Gb aan ruimte, maar dan inclusief eigen (.com) domein, ongelimiteerde mailadressen, voor ~33 euro/jaar. Dat is omgerekend 2,75/maand, dus dan zal je je aanbieding toch wat scherper moeten maken.. :wink:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door olaf79 »

angel1978 schreef:
olaf79 schreef:In mijn ogen valt e-mail onder het briefgeheim en mag de bezorger daarvan dus niet in de inhoud kijken.
in welke Wet staat dat?
Helaas loopt de wet mijlen ver achter op de werkelijkheid op dit gebied. Wel biedt de wet bescherming persoonsgegevens en de wet op de privacy bescherming. Je moet dan expliciet toestemming geven om je gegevens te gebruiken en voorzover ik weet is google pas recent begonnen met het vragen om die toestemming. Bovendien moet je die toestemming zonder voorbehoud zo weer kunnen intrekken.

angel1978
Berichten: 10959
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:
angel1978 schreef:
olaf79 schreef:In mijn ogen valt e-mail onder het briefgeheim en mag de bezorger daarvan dus niet in de inhoud kijken.
in welke Wet staat dat?
Helaas loopt de wet mijlen ver achter op de werkelijkheid op dit gebied. Wel biedt de wet bescherming persoonsgegevens en de wet op de privacy bescherming. Je moet dan expliciet toestemming geven om je gegevens te gebruiken en voorzover ik weet is google pas recent begonnen met het vragen om die toestemming. Bovendien moet je die toestemming zonder voorbehoud zo weer kunnen intrekken.
nogmaals dan, welke Wet?
Een niet bestaande?

gilas
Berichten: 897
Lid geworden op: 04 dec 2013 09:09

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door gilas »

olaf79 schreef:Helaas loopt de wet mijlen ver achter op de werkelijkheid op dit gebied. Wel biedt de wet bescherming persoonsgegevens en de wet op de privacy bescherming. Je moet dan expliciet toestemming geven om je gegevens te gebruiken en voorzover ik weet is google pas recent begonnen met het vragen om die toestemming. Bovendien moet je die toestemming zonder voorbehoud zo weer kunnen intrekken.
Dus je hebt het over een wet die er nog niet is.
Daarnaast,als je een Gmail aan maakt krijg je altijd de voorwaarden zien waarna je kan aanvinken of je daarmee akkoord gaat.
Probleem is dat veel mensen te lui zijn om deze voorwaarden te lezen.
En je toestemming in trekken kan ook zonder voorbehoud,dan sluit je gewoon je mail account en zoekt een andere.
Er wordt nu net gedaan alsof Gmail de enige email provider is maar dat is niet zo.
Als je niet wil dat google je emails leest dan ga je toch gewoon naar een ander.
Als er weinig mensen nog email gebruiken van Google is er een kansje dat Google het beleid herziet(Let wel een klein kansje).

Gesloten