LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Google geeft toe e-mails te lezen

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.

Mag Google mails scannen in ruil voor gratis gebruik van zijn diensten?

Nee, Google mag mijn mails niet inkijken
22
81%
Ja, in ruil voor gratis gebruik van diensten mag dat
4
15%
Weet niet
1
4%
 
Totaal aantal stemmen: 27

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door olaf79 »

gilas schreef:
olaf79 schreef:Helaas loopt de wet mijlen ver achter op de werkelijkheid op dit gebied. Wel biedt de wet bescherming persoonsgegevens en de wet op de privacy bescherming. Je moet dan expliciet toestemming geven om je gegevens te gebruiken en voorzover ik weet is google pas recent begonnen met het vragen om die toestemming. Bovendien moet je die toestemming zonder voorbehoud zo weer kunnen intrekken.
Dus je hebt het over een wet die er nog niet is.
Daarnaast,als je een Gmail aan maakt krijg je altijd de voorwaarden zien waarna je kan aanvinken of je daarmee akkoord gaat.
Probleem is dat veel mensen te lui zijn om deze voorwaarden te lezen.
En je toestemming in trekken kan ook zonder voorbehoud,dan sluit je gewoon je mail account en zoekt een andere.
Er wordt nu net gedaan alsof Gmail de enige email provider is maar dat is niet zo.
Als je niet wil dat google je emails leest dan ga je toch gewoon naar een ander.
Als er weinig mensen nog email gebruiken van Google is er een kansje dat Google het beleid herziet(Let wel een klein kansje).
Zoals je kunt lezen geeft Google pas recent in zijn voorwaarden aan / toe dat dit gebeurd. Persoonlijk heb ik er geen probleem mee, google moet ook geld verdienen. Maar waarom deden ze zo schimmig tot het moment dat de privacy waakhonden daar over vielen zelfs dreigden met een verbod.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door ruud_a »

GJvdZ schreef:
ruud_a schreef:ze lezen je mail, ze houden je zoekresultaten bij, de programma's van google mogen zo ongeveer alles doen met je tablet, tot en met het ongemerkt maken van opnames met de camera en de microfoon.
ik ga er van uit dat de NSA en google een innige samenwerking kennen.
En in ruil daarvoor krijgen wij een hele hoop fantastische internetdiensten die ons geen cent kosten. Lijkt me een prima deal eerlijk gezegd.
ik vind dat je woonkamer bekijken met je tablet en gesprekken opnemen toch wel wat ver gaan.
dat wordt je ook niet verteld, als je een android tablet koopt.
als je bij de bevoegdheden kijkt van de applicaties, staat er wel dat ze dit kunnen (en zullen?) doen.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door bprosman »

Zoals je kunt lezen geeft Google pas recent in zijn voorwaarden aan / toe dat dit gebeurd.
Dan heb je nooit de voorwaarden goed gelezen want het heeft er altijd al ingestaan, echter juridisch iets anders geformuleerd.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door olaf79 »

bprosman schreef:
Zoals je kunt lezen geeft Google pas recent in zijn voorwaarden aan / toe dat dit gebeurd.
Dan heb je nooit de voorwaarden goed gelezen want het heeft er altijd al ingestaan, echter juridisch iets anders geformuleerd.
NOPE. NIET in de nederlandse voorwaarden. Wel in de originele Amerikaanse voorwaarden, maar daar heb ik als nederlandse gebruiker geen boodschap aan.

bindelsjo
Berichten: 3
Lid geworden op: 16 sep 2012 10:14

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door bindelsjo »

dat had ik niet verwacht van deze firma ik vind goed dat zij hun werk doen maar mee lezen vind ik mniet gepast.het is al erg genoeg dat wij met hun moeten mee werken maar dat schaad het vertrouwen :roll:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
bprosman schreef:
Zoals je kunt lezen geeft Google pas recent in zijn voorwaarden aan / toe dat dit gebeurd.
Dan heb je nooit de voorwaarden goed gelezen want het heeft er altijd al ingestaan, echter juridisch iets anders geformuleerd.
NOPE. NIET in de nederlandse voorwaarden. Wel in de originele Amerikaanse voorwaarden, maar daar heb ik als nederlandse gebruiker geen boodschap aan.
Want jij had tot nu niet in de gaten dat het om een Amerikaans bedrijf ging? :wink: Overigens zijn er 2 voorwaarden in het spel, de voorwaarden voor gebruik van hun diensten, en hun privacy voorwaarden. Het lezen van de mails heeft altijd al in de aparte privacy voorwaarden van gmail gestaan, waarmee je ook akkoord bent gegaan, náást de gebruiksvoorwaarden. Recent hebben ze 1 privacy voorwaarde gemaakt voor al hun diensten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door kweenie »

bindelsjo schreef:dat had ik niet verwacht van deze firma
Ach, wat heerlijk naïef...
ruud_a schreef:
GJvdZ schreef:
ruud_a schreef:ze lezen je mail, ze houden je zoekresultaten bij, de programma's van google mogen zo ongeveer alles doe t je tablet, tot en met het ongemerkt maken van opnames met de camera en de microfoon.
ik ga er van uit dat de NSA en google een innige samenwerking kennen.
En in ruil daarvoor krijgen wij een hele hoop fantastische internetdiensten die ons geen cent kosten. Lijkt me een prima deal eerlijk gezegd.
ik vind dat je woonkamer bekijken met je tablet en gesprekken opnemen toch wel wat ver gaan.
dat wordt je ook niet verteld, als je een android tablet koopt.
als je bij de bevoegdheden kijkt van de applicaties, staat er wel dat ze dit kunnen (en zullen?) doen.
Dan gebruik je die apps toch niet? Een voordeel van android is dat je niet aan één leverancier vast zit. Niemand verplicht je bijvoorbeeld om van google now gebruik te maken of van andere google 'diensten'. Doe ik ook niet en mijn telefoon werkt op alle fronten prima.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef: Dan gebruik je die apps toch niet? Een voordeel van android is dat je niet aan één leverancier vast zit. Niemand verplicht je bijvoorbeeld om van google now gebruik te maken of van andere google 'diensten'. Doe ik ook niet en mijn telefoon werkt op alle fronten prima.
jammer genoeg zijn die applicaties niet te verwijderen.
bovendien doet je tablet niet veel meer na het verwijderen.
neem de camera applicatie.
die heb je nodig om foto's te kunnen maken.

permissions:

read phonestatus and identity
read your textmessages(SMS and MMS)
take pictures and videos.
record audio
precise location(GPS and netwerk based)
modify and delete the contents of your USB storage.
disable your screenlock.
modify secure system settings.
modify system settings
test access to protected storage

en nog wat meer.


calender storage
add or modify calender events and send emails to guests without host's knowledge
read calender events plus confidential information.

contacts:

directly call phonenumbrs
(this may cost you money)

edit your textmessages
read email attachements
record audio
modify your contacts
read your contacts
read your social stream

zo kun je nog even doorgaan

maar weggooien (wat meestal niet eens kan) betekent, dat je alleen maar een leeg beeldscherm hebt.
bij nader inzien, had ik beter een ereader kunnen kopen.
maar deze had ook kleur.

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door olaf79 »

sjohie schreef:Want jij had tot nu niet in de gaten dat het om een Amerikaans bedrijf ging? :wink: Overigens zijn er 2 voorwaarden in het spel, de voorwaarden voor gebruik van hun diensten, en hun privacy voorwaarden. Het lezen van de mails heeft altijd al in de aparte privacy voorwaarden van gmail gestaan, waarmee je ook akkoord bent gegaan, náást de gebruiksvoorwaarden. Recent hebben ze 1 privacy voorwaarde gemaakt voor al hun diensten.
Al komen ze van mars. Ze opereren op de NL / EU markt en moeten zich dus aan onze wetten houden. Simpel.
Het is NIET waar dat het al eerder in hun voorwaarden heeft gestaan. Google geeft dat ook toe. Volgens hun een omissie in de vertaling van de voorwaarden, maar daar gelooft geen mens wat van natuurlijk.
Overigens, nogmaals, persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat ze dit doen. Ik vind alleen dat ze dat wat eerder en duidelijker hadden mogen melden en niet in het geniep maar gewoon in de openheid. Nu dat de privacy waakhond dreigt kan het opeens allemaal wel een stuk transparanter

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

olaf79 schreef:
sjohie schreef:Want jij had tot nu niet in de gaten dat het om een Amerikaans bedrijf ging? :wink: Overigens zijn er 2 voorwaarden in het spel, de voorwaarden voor gebruik van hun diensten, en hun privacy voorwaarden. Het lezen van de mails heeft altijd al in de aparte privacy voorwaarden van gmail gestaan, waarmee je ook akkoord bent gegaan, náást de gebruiksvoorwaarden. Recent hebben ze 1 privacy voorwaarde gemaakt voor al hun diensten.
Al komen ze van mars. Ze opereren op de NL / EU markt en moeten zich dus aan onze wetten houden. Simpel.
Het is NIET waar dat het al eerder in hun voorwaarden heeft gestaan. Google geeft dat ook toe. Volgens hun een omissie in de vertaling van de voorwaarden, maar daar gelooft geen mens wat van natuurlijk.
Overigens, nogmaals, persoonlijk heb ik er geen moeite mee dat ze dit doen. Ik vind alleen dat ze dat wat eerder en duidelijker hadden mogen melden en niet in het geniep maar gewoon in de openheid. Nu dat de privacy waakhond dreigt kan het opeens allemaal wel een stuk transparanter
sinds wanneer moet een Amerikaans bedrijf zich aan onze wetten houden?
welke wereldwijde Wet staat dat in Olaf?
ook weer een niet bestaande?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door kweenie »

ruud_a schreef: jammer genoeg zijn die applicaties niet te verwijderen.
bovendien doet je tablet niet veel meer na het verwijderen.
neem de camera applicatie.
die heb je nodig om foto's te kunnen maken.
Bij android kun je nu juist heel eenvoudig die apps uitkiezen die je zelf wil. Je zit er niet, zoals bij Apple, vast aan één leverancier. Als je dat wil, dan kun je er dus een app opzetten die heel basaal alleen foto's neemt. En waar vandaan je de foto's niet rechtstreeks via andere toepassingen kunt gebruiken. En andersom, die dan dus ook niet door andere toepassingen kan worden gebruikt.

Maar veel mensen willen juist wel graag dat ze de camera ook in samenhang met andere toepassingen kunnen gebruiken, waarvoor meteen ook een heleboel extra permissies nodig zijn. Een vergelijkbare verhaal geldt voor al die andere apps.

Als je al die andere toepassingen niet wil en je je tablet alleen als ereader zou willen gebruiken, dan had je inderdaad beter een ereader kunnen kopen.

smilie
Berichten: 341
Lid geworden op: 15 sep 2009 17:50

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door smilie »

Ik vind titel opstelling van Tros behoorlijk misleidend! Google leest e-mails niet, zij scannen e-mails wel - een enorm verschil. Elke (e-mail) antivirus / antispam programma scant mails ook om achter te halen of er een virus in verstopt is - of het inhoud van de e-mail spam is. Dus elke willekeurige bedrijf in de wereld 'leest' jullie e-mail al hoor.

Verder, Google verdien model is gebaseerd op het verzamelen en 'verkopen' van de informatie. Daarmee zijn ze groot geworden. Dus wie dan ook denkt dat Google niet alles in de gaten heeft (alle informatie scant) is heel erg naïef.

Tegenwoordig is er geen echte privacy meer op het internet. Het staat je vrij om zelf te kiezen hoe jij je internet presence zal hebben. Er zijn allerlei manieren om iets-wat veilig op het internet te bewegen maar 100% zal het nooit lukken. Zo zou je een eigen server kunnen nemen, daarop e.e.a. e-mail server opzetten en het communicatie tussen je eigen apparaten (PC / laptop / smartphone) en je eigen server beveiligen. Echter, zodra verzonden e-mail jouw server verlaat is het kwetsbaar voor 'scannen' door iedereen. Tenzij ontvangende partij ook middels 'prive' beveiligde lijn mails ontvangt. Deze idee is echter utopie en niet haalbaar voor gemiddelde gebruiker. Ongetwijfeld belangrijke mensen in de wereld hebben deze concept, maar deze mensen kunnen het ook bekostigen en hebben kennis om dit te gebruiken.

Vooralsnog begrijp ik niet waarom mensen zich druk maken om iets wat al jaren bekend is?

Shine
Berichten: 2479
Lid geworden op: 17 jan 2007 11:02

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door Shine »

Aangezien Android een onderdeel is van Google, ontkom je er niet aan.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Android_(b ... gssysteem)
Zodra je Android hebt, heb je In meer of mindere mate met Google te maken.
Het klopt dat veel functies amper uit te zetten zijn, laat staan te verwijderen omdat je smartphone dan gewoonweg niet meer werkt.
https://forum.www.trosradar.nl/viewtopi ... 1&t=116866

Iets wat gratis is betekent nog niet dat de verstrekker zich dan maar talloze vergaande rechten toeëigent om de nodige privé gegevens van je te mogen besnuffelen en/of eindeloos te koppelen binnen applicaties.
Zelfs als je betaalt voor een applicatie voorkom je hiermee niet dat Google jouw wandelgangen blijft besnuffelen. En dit besnuffelen rekken ze steeds verder op. Precies hier ligt het probleem. Er dienen grenzen gesteld te worden aan het snuffelen, koppelen en zelfs opslaan van gegevens over ons. Want het overschrijdt iedere proportie.

Zelfs als je geen smartphone hebt, maar gewoon een pc is er amper nog een ontkomen aan Google. Zodra je op een website komt en die website maakt gebruik van geimplementeerde Google adds, dan heb je er al mee te maken.
Welbeschouwd bepalen wij steeds minder zelf wat we willen zien, doen ed., maar zijn het molochen als Google die welbeschouwd bepalen en ons enorm sturen gedurende onze smartphone/internet wandelingen.
So much for freedom.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door kweenie »

Je kunt apps ook op andere plekken verkrijgen dan alleen bij de google play store. Je hoeft daarom helemaal geen google account te hebben als je dat niet wil. En dan werkt je smartfoon ook prima.

En ook als je toch bij de play store je apps zou willen halen, dan hoef je daar alleen maar op dat moment in te loggen en kun je meteen daarna weer uitloggen.

Maar wat je los daarvan ook veel ziet is dat mensen vooral kiezen voor 'gratis' apps. Dan betaal je in feite natuurlijk ook gewoon voor die apps. Alleen betaal je dan niet in euro, maar in privacy.
Laatst gewijzigd door kweenie op 20 apr 2014 10:59, 2 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:
ruud_a schreef: jammer genoeg zijn die applicaties niet te verwijderen.
bovendien doet je tablet niet veel meer na het verwijderen.
neem de camera applicatie.
die heb je nodig om foto's te kunnen maken.
Bij android kun je nu juist heel eenvoudig die apps uitkiezen die je zelf wil. Je zit er niet, zoals bij Apple, vast aan één leverancier. Als je dat wil, dan kun je er dus een app opzetten die heel basaal alleen foto's neemt. En waar vandaan je de foto's niet rechtstreeks via andere toepassingen kunt gebruiken. En andersom, die dan dus ook niet door andere toepassingen kan worden gebruikt.

Maar veel mensen willen juist wel graag dat ze de camera ook in samenhang met andere toepassingen kunnen gebruiken, waarvoor meteen ook een heleboel extra permissies nodig zijn. Een vergelijkbare verhaal geldt voor al die andere apps.

Als je al die andere toepassingen niet wil en je je tablet alleen als ereader zou willen gebruiken, dan had je inderdaad beter een ereader kunnen kopen.
Hoezo zou je bij apple vastzitten aan 1 leverancier?
Dat is volgens mij bij apple en google precies hetzelfde.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door kweenie »

Juist niet! Bij Apple móet je in de Apple winkel je apps kopen. Bij android kun je je apps op veel meer plekken halen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door sjohie »

angel1978 schreef:
kweenie schreef:
ruud_a schreef: jammer genoeg zijn die applicaties niet te verwijderen.
bovendien doet je tablet niet veel meer na het verwijderen.
neem de camera applicatie.
die heb je nodig om foto's te kunnen maken.
Bij android kun je nu juist heel eenvoudig die apps uitkiezen die je zelf wil. Je zit er niet, zoals bij Apple, vast aan één leverancier. Als je dat wil, dan kun je er dus een app opzetten die heel basaal alleen foto's neemt. En waar vandaan je de foto's niet rechtstreeks via andere toepassingen kunt gebruiken. En andersom, die dan dus ook niet door andere toepassingen kan worden gebruikt.

Maar veel mensen willen juist wel graag dat ze de camera ook in samenhang met andere toepassingen kunnen gebruiken, waarvoor meteen ook een heleboel extra permissies nodig zijn. Een vergelijkbare verhaal geldt voor al die andere apps.

Als je al die andere toepassingen niet wil en je je tablet alleen als ereader zou willen gebruiken, dan had je inderdaad beter een ereader kunnen kopen.
Hoezo zou je bij apple vastzitten aan 1 leverancier?
Dat is volgens mij bij apple en google precies hetzelfde.
Nou nee, dat is subtiel anders. Apple maakt en beheerd iOS, wat enkel op hun apparaten draait. Aan iOS kan geen enkele ontwikkelaar iet doen zonder hun toestemming. Google maakt Android, maar maakt die code openbaar. Jij kan dus prima een eigen smaak van Android maken, desnoods met een eigen appstore en alles. Dat heeft bijvoorbeeld Archos een poosje gedaan voor hun tablets, en Amazon doet dat nog met hun Kindle e-reader.

Echter moet je om alle officiële Google apps zoals maps en gmail, en de play (app)store, te kunnen gebruiken, je wel laten certificeren door Google. Als je dus serieus iets wilt met Andoid ontkom je er niet aan, maar het is dus wel wat opener en flexibeler als bij Apple.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

kweenie schreef:Juist niet! Bij Apple móet je in de Apple winkel je apps kopen. Bij android kun je je apps op veel meer plekken halen.
Nee hoor, kan op veel meer plekken. Daarnaast is apple niet de leverancier, maar enkel de tussenpersoon. De leverancier van de app kan net zo goed google zijn.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door angel1978 »

sjohie schreef:
Nou nee, dat is subtiel anders. Apple maakt en beheerd iOS, wat enkel op hun apparaten draait. Aan iOS kan geen enkele ontwikkelaar iet doen zonder hun toestemming. Google maakt Android, maar maakt die code openbaar. Jij kan dus prima een eigen smaak van Android maken, desnoods met een eigen appstore en alles. Dat heeft bijvoorbeeld Archos een poosje gedaan voor hun tablets, en Amazon doet dat nog met hun Kindle e-reader.

Echter moet je om alle officiële Google apps zoals maps en gmail, en de play (app)store, te kunnen gebruiken, je wel laten certificeren door Google. Als je dus serieus iets wilt met Andoid ontkom je er niet aan, maar het is dus wel wat opener en flexibeler als bij Apple.
Nee hoor. JIJ vindt dat anders. Voor de gemiddelde gebruiker maakt het geen fluit uit.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Google geeft toe e-mails te lezen

Ongelezen bericht door ruud_a »

kweenie schreef:
ruud_a schreef: jammer genoeg zijn die applicaties niet te verwijderen.
bovendien doet je tablet niet veel meer na het verwijderen.
neem de camera applicatie.
die heb je nodig om foto's te kunnen maken.
Bij android kun je nu juist heel eenvoudig die apps uitkiezen die je zelf wil. Je zit er niet, zoals bij Apple, vast aan één leverancier. Als je dat wil, dan kun je er dus een app opzetten die heel basaal alleen foto's neemt. En waar vandaan je de foto's niet rechtstreeks via andere toepassingen kunt gebruiken. En andersom, die dan dus ook niet door andere toepassingen kan worden gebruikt.

Maar veel mensen willen juist wel graag dat ze de camera ook in samenhang met andere toepassingen kunnen gebruiken, waarvoor meteen ook een heleboel extra permissies nodig zijn. Een vergelijkbare verhaal geldt voor al die andere apps.

Als je al die andere toepassingen niet wil en je je tablet alleen als ereader zou willen gebruiken, dan had je inderdaad beter een ereader kunnen kopen.

het zijn standaard applicaties
ze zijn niet te verwijderen, alleen uit te schakelen.
en ook dat lukt niet zo maar, want dan komen er vaak foutmeldingen en werken andere applicaties ook niet meer.
de enige applicatie die ik heb gedownload, is een applicatie voor het lezen van ebooks geweest.

Gesloten