LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Radar »

Bijna de helft van de Nederlandse incassobureaus lapt regels aan zijn laars: ze vragen te veel geld en intimideren schuldenaars. Lees meer en check of er bij jou onterecht kosten in rekening zijn gebracht: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... sobureaus/

Heb jij een vervelende ervaring met een incassobureau gehad?

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Nee, ik betaal mijn rekeningen altijd ruim voor de vervaldatum. Dan heb je ook nooit problemen.

Tja, helaas zijn er genoeg figuren die rekeningen niet op tijd betalen of helemaal niet betalen omdat ze andere prioriteiten hebben. En dan moet er druk gezet worden. En met dat druk zetten moet je soms de randen van de wettelijke bepalingen verkennen, want in sommige heren en dames wanbetalers is weinig beweging te krijgen als het om betalen gaat.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Het zou overigens wel eens aardig zijn om objectieve cijfers te zien over hoeveel gevallen waar incassobureaus bij betrokken zijn terecht en onterecht zijn.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door 16again »

Josephien12 schreef:En dan moet er druk gezet worden. En met dat druk zetten moet je soms de randen van de wettelijke bepalingen verkennen, want in sommige heren en dames wanbetalers is weinig beweging te krijgen als het om betalen gaat.
Ook al zijn het wanbetalers, dan nog behoort het incasso buro binnen die "randen van de wet" te blijven.
Ik zie dan ook geen rechtvaardiging om buiten het wettelijke boekje te gaan, wat volgens TS bij de helft van de buros wel gebruikelijk is.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Tsja, waar ligt de grens tussen intimideren en iemand dringend verzoeken nu eindelijk de rekening eens te betalen. Sommige mensen vinden alles dat harder is dan poeslief iets vragen al intimidatie.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Als je het te netjes speelt incasseer je geen cent. Bedrijven schakelen niets voor niets incassobureau's in. Die hebben zelf al de nodige moeite gedaan om het geld te innen.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Josephien12 schreef:Nee, ik betaal mijn rekeningen altijd ruim voor de vervaldatum. Dan heb je ook nooit problemen.
Helemaal mee eens. Wij leven van een bedrag dat lager is dan de bijstand (voor een koppel) en houden daarop zelfs nog over. En nee, wij hebben geen bijstandsuitkering maar een baan en sparen dus meer, maar feit blijft dat we met 2 volwassenen zonder huursubsidie, zonder zorgtoeslag en met huur en alle kosten voor levensonderhoud gewoon met ongeveer € 700 betalen en de rest naar de spaarrekening schuiven.

Dat geeft dus ook aan dat iedereen met een bijstandsuitkering dit ook moet kunnen (want die krijgen ook nog eens zorg en huur toeslag) en deze mensen komen dus in de problemen als ze niet bugeteren, de verkeerde prioriteiten stellen, of geld dat ze niet hebben gaan uitgeven aan onnodige dingen. Wij doen het namelijk met zo'n € 700 terwijl de bijstandsuitkering NETTO ~€ 1359 zou bedragen in onze situatie. Daar komt dan nog € 104 huurtoeslag en (maximaal) € 138 (?) zorgtoeslag per maand bij. Nou, wat hebben ze het toch moeilijk. Als je écht zuinig bent, kan je het met een stuk minder ook redden.
Josephien12 schreef:Tja, helaas zijn er genoeg figuren die rekeningen niet op tijd betalen of helemaal niet betalen omdat ze andere prioriteiten hebben. En dan moet er druk gezet worden. En met dat druk zetten moet je soms de randen van de wettelijke bepalingen verkennen, want in sommige heren en dames wanbetalers is weinig beweging te krijgen als het om betalen gaat.
Incassobureaus dienen zich aan de wet te houden, ook al doen wanbetalers dat niet. Dat wil niet zeggen dat er niet duidelijk mag worden gemaakt wat de consequenties zijn bij gebrek aan betaling. Beslaglegging kan een consequentie zijn, dus daarmee "dreigen" (zonder te liegen, maar door feitelijke constatering) moet prima kunnen.

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door snepke »

Ja, ik heb vervelende ervaring met een incassobureau.
Hoop het nooit meer mee te maken.
Zijn echt een stelletje criminelen.
Luisteren nergens naar ,en ze bedreigen je en blaffen je af en blijven je lastig vallen, terwijl ze nergens recht op hebben,

encore
Berichten: 1100
Lid geworden op: 16 mar 2014 10:23

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door encore »

Julie4444 schreef:... terwijl de bijstandsuitkering NETTO ~€ 1359 zou bedragen in onze situatie...
Echt?! Ik ken mensen die met 40uur per week werken dat bedrag nog steeds niet halen.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door eddy123 »

Incassobureaus zijn compleet overbodige dienstverleners. Als een schuldeiser de schuldenaar niet kan bewegen zijn schulden te voldoen, dan kan de schuldeiser zelf gewoon een civiele procedure starten. De rechten en mogelijkheden van een incassobureau zijn immers niet hoger dan van de schuldeiser zelf.
Daar komt nog eens bij dat een incassobureau gebaat is bij het bestaan van veel wanbetalers. Zou iedereen altijd netjes aan zijn verplichtingen voldoen, dan vallen de incassobureaus bij bosjes om.
Tevens is het maar de vraag of alle incasso's wel terecht zijn.
Incassobedrijven bestaan alleen bij de gratie van bangmakerij, zij mogen het vuile werk opknappen en hun opdrachtgevers verwachten dat zij harder optreden dan de opdrachtgever zelf van plan was. Wat dat aangaat zou je het beter intimidatiebedrijven kunnen noemen.
Laatst gewijzigd door eddy123 op 26 nov 2014 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.

handdoekindering
Berichten: 65
Lid geworden op: 30 mar 2013 10:11

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door handdoekindering »

Ik heb ook echt nare ervaringen met ele van dit soort bureau's. Ze blijven maar bellen, vooral op tijden dat je liever niet hebt dat ze bellen en blijven maar doorzeuren. Als je zegt dat je echt geen geld hebt en ook gewoon niet kunt betalen nemen ze daar geen genoegen mee. Ongelooflijk. Inderdaad totaal overbodige dienstverleners. Weg met die gasten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Intimidatie is zeer lucratief, dat blijkt maar weer. En je kan er niets tegen doen. De grootste boeven blijven ook gewoon lopen. Dat wordt elke week weer goed in beeld gebracht door Trravoros Opgelicht.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Har06 »

incassobureau werken in opdracht van schuldeisers,welke minimaal 3 a 5 maal een aanmaning verstuurd hebben aan de betrokkenen.

Deze discussie verzand weer in kanttekeningen mbt inkomen zoals bij de zorgverzekeringen.

Als je iets niet kunt betalen , moet je geen inkopen doen en andere met de lasten ermee opschepen, in dit licht gezien doen incassoburo,s hun werk voor de eisende partij, ik denk niet dat incassobureau de schuldenaren met geweld aanpakken.

De kreten van ik heb geen geld is nonsens, wel spullen kopen maar niet betalen ????? de schuldeiser staat in z,n recht en moet z,n spullen kunnen treughalen :!: :?: :idea:

incassobureau intimideren? daar heb ik geen ervaring mee, ik koop niets zonder geld ervoor te hebben, :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door moederslink »

handdoekindering schreef: Als je zegt dat je echt geen geld hebt en ook gewoon niet kunt betalen nemen ze daar geen genoegen mee. Ongelooflijk.
Echt? Ongelooflijk! En dan ook nog bellen op de onmogelijkste tijden , foei , het moest niet mogen :mrgreen:

Gewoon je rekeningen op tijd betalen en budgetteren......toch?

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door jerwarm »

incassobureau intimideren? daar heb ik geen ervaring mee, ik koop niets zonder geld ervoor te hebben

dat hoeft ook helemaal niet, bijdehand. 8)

Er zijn namelijk zat manieren om ineens vast te zitten aan een incassobureau terwijl je van niets weet.
kijk dit hele forum er maar eens op na, maar ik zal je een voorbeeld of 2 geven.


die nepmailings [onderbroeken/parfums] die je thuisgestuurd krijgt en daarna niet betaald, natuurlijk niet want je hebt immers niets besteld!
Daarna een paar aanmaningen met dreigtaal en dan ineens een vordering; direct te betalen aan Intrum Justitia... uiteraard met div extra verhoogkosten erbij> administratiekosten.

[een ander besteld op jouw naam/adres] zie het forumtopic>>> Een levering aan de deur die meteen onder rembours betaald moet worden. Je betaald niet? Pakket gaat terug naar het bedrijf en zij schakelen .......... in....

met verhoogkosten, admin kosten etc etc.

scenario als je in je recht staat;
een incassobureau heeft GEEN rechten en kan alleen dreigen met mail/brieven en onbeschoft doen aan de telefoon. Ga je daar niet op in dan zal in de meeste gevallen de zaak vanzelf na geruime tijd doodvallen.
Rechtszaak wordt te langslepend en vaak is dat dan veel te duur voor ze.
ZEKER als het incassobureau eigenlijk wel weet dat hetgene wat men probeert te vorderen van je eigenlijk een "maffia"claim is... ["eigen term, zelf even bedacht]
maw men weet dan heel goed dat ze de boel tezamen met schuldeiser aan het belazeren zijn.

het is gewoon een bedrijf die geld wilt verdienen/winst maken alleen dan vaak op een vuile manier.
Ga dus niet beweren dat je alleen maar in aanraking met ze zal komen doordat je een vermeend wanbetaler zou zijn, dat gaat niet op en heeft er lang niet altijd mee te maken.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door jerwarm »

GJvdZ schreef:Tsja, waar ligt de grens tussen intimideren en iemand dringend verzoeken nu eindelijk de rekening eens te betalen. Sommige mensen vinden alles dat harder is dan poeslief iets vragen al intimidatie.
En als die rekening nu 100% onterecht gevorderd wordt?
dan ga ik hem echt niet/nooit betalen, al heb ik tig incasso achter me aan! zitten. :twisted: :twisted:

maar ik ga ervanuit dat je bedoelde dat de vordering legitiem is en de schuldenaar openstaande schulden heeft door eigen toedoen.

eddy123
Berichten: 277
Lid geworden op: 12 nov 2014 17:29

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door eddy123 »

jerwarm schreef:... die nepmailings [onderbroeken/parfums] die je thuisgestuurd krijgt en daarna niet betaald, natuurlijk niet want je hebt immers niets besteld!
Daarna een paar aanmaningen met dreigtaal en dan ineens een vordering; direct te betalen aan Intrum Justitia... uiteraard met div extra verhoogkosten erbij> administratiekosten.
[een ander besteld op jouw naam/adres] zie het forumtopic>>> Een levering aan de deur die meteen onder rembours betaald moet worden. Je betaald niet? Pakket gaat terug naar het bedrijf en zij schakelen .......... in....
En dan hebben we het nog niet over de woekerpolissen waar banken en verzekeraars je inrommelen en waardoor je vanzelf wel aan de grond komt te zitten. Kon je het al wel bekostigen, dan na verloop van tijd toch opeens niet meer. Onverklaarbaar hoge telefoonrekeningen. Redenen te meer waardoor je aan de grond geraakt of een incasso gewoonweg onterecht is.
Zijn bedrijven eigenlijk wel gerechtigd jouw privé gegevens door te geven aan een commercieel incassobureau zonder jouw toestemming?

snepke
Berichten: 3581
Lid geworden op: 10 nov 2007 21:18
Locatie: thuis

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door snepke »

jerwarm schreef:
En als die rekening nu 100% onterecht gevorderd wordt?
dan ga ik hem echt niet/nooit betalen, al heb ik tig incasso achter me aan! zitten. :twisted: :twisted:
Precies, zo dacht ik er ook over.
Maar ze bleven aan het dreigen en blaffen ,wat ik ook zei .
Het enige wat ze zeiden "betalen zal je "
Niet dus.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door Julie4444 »

encore schreef:
Julie4444 schreef:... terwijl de bijstandsuitkering NETTO ~€ 1359 zou bedragen in onze situatie...
Echt?! Ik ken mensen die met 40uur per week werken dat bedrag nog steeds niet halen.
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... nd-WWB.htm
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/75

De website van den haag noemt het netto. Ook als daar nog inkomensbelasting (36,25%) af zou gaan blijft er meer over dan dat wij nodig hebben, dus ja. Kan er ook weinig anders van maken. Wij zouden van die bedragen prima kunnen leven, en genoeg overhouden om te sparen, dus ook om extra uitgaven te doen.

Als je er van uit gaat dat je dus helemaal niets hebt, krijg je blijkbaar dit soort bedragen. Ik kan moeilijk begrijpen hoe mensen, als ze dit daadwerkelijk ontvangen, zeggen niet rond te kunnen komen. Misschien dan toch maar geen sigarretten of extra koekjes, chocolade en chips halen, of geen telefoonabonnement van meer dan een tientje?

Edit: spelling :oops:
Laatst gewijzigd door Julie4444 op 26 nov 2014 21:43, 2 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Intimidatie en onterechte kosten bij incassobureaus

Ongelezen bericht door moederslink »

jerwarm schreef: En als die rekening nu 100% onterecht gevorderd wordt?
dan ga ik hem echt niet/nooit betalen, al heb ik tig incasso achter me aan! zitten. :twisted: :twisted:
Dapper , ook ik denk er zo over , onterecht is onterecht , maar evengoed, als het om een relatief klein bedrag zou gaan denken veel mensen misschien toch : ik betaal maar anders krijg ik nog meer gez-****.
Ze kunnen zeker erg bedreigend cq intimiderend overkomen.
Maar het komt veel voor , hier op het forum ook , niet besteld , toch betalen.....
Hoe moet je dit stoppen ??

Gesloten