LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een herenfiets gevaarlijk?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ach, het gaat toch al tientallen jaren zo. Het is niks anders dan een uiting van minderwaardigheidscomplexjes. Het is nu wachten tot iemand de veiligheidsgordel en airbags voor fietsen bedenkt.

harkja
Berichten: 376
Lid geworden op: 14 jul 2015 01:18
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door harkja »

Veilig Verkeer Nederland (VVN) komt terug op het advies om te stoppen met de verkoop van herenfietsen. De herenfiets, met zijn hoge stand, is gevaarlijk voor sommige, maar niet alle verkeersgebruikers, nuanceert een woordvoerster.

Eerder vandaag bracht VVN het advies uit om álle herenfietsen in de ban te doen. De organisatie had een Zweeds onderzoek over de negatieve gevolgen van herenfietsen te ruim geïnterpreteerd. Dat ging alleen over mountainbikes en racefietsen.
Technisch achterhaald

"Het is niet zo dat we een ban op herenfietsen bepleiten", zegt de woordvoerster van VVN. Volgens de organisatie is het idee van de herenfiets technisch gezien achterhaald. "Het idee van zulke fietsen stamt uit de negentiende eeuw. Inmiddels zijn damesfietsen haast net zo stabiel als herenfietsen, ondanks dat ze op een andere manier gebouwd zijn."

Als het aan VNN en jongerenorganisatie TeamAlert ligt, gebruiken vaders met jonge kinderen en senioren voortaan een fiets zonder stang.

Meer op rtlnieuws.nl:
'Schaf herenfiets af en verkoop alleen uniseks-modellen'
RTL Nieuws

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Moneyman schreef:
Radar schreef:De herenfiets, met zijn hoge stang, is gevaarlijk in het verkeer.
Radar stelt zowel in dit topic als in haar nieuwsbericht dat de herenfiets gevaarlijk is. Dat is echter niet wat VVN zegt: die geven alleen aan dat de herenfiets gevaarlijkER is dan een damesfiets. Een belangrijk nuanceverschil. Deze manier van nieuws brengen lijkt sensatiegericht en is een zichzelf én haar doelgroep serieus nemend medium onwaardig.
Maar dat komt toch niet aan als een verassing? Dit zijn we inmiddels wel gewend van Radar.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door moederslink »

Vroeguh toen er minder auto.s waren fietsten vele mannen dag in dag uit naar hun werk en jawel op een echte herenfiets met stang .
Misschien waren de heren toen daarom ook wel ietsje leniger :( en konden makkelijker de zwaai maken.
Nu zitten de mannen misschien meer en bewegen en fietsen minder en zijn ws minder soepel :oops: ( behalve de recreatievelingen ).
Nu zie ik toch veel meer mannen/ jongens op damesfietsen , ik denk toch dat het makkelijker gaat... en ik denk zelfs dan ook dat het veiliger is.
Ook met zo.n bak met kinderen er achter , veiliger met op-en afstappen zonder de stang , lijkt mij.
En sowieso voor senioren :P
Grappig...... bij het 18.00u journaal sprak een man voor de camera dat het niet stoer was op een damesfiets en fietste op zn fiets ( met stang ) weg .... 8)

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

kokka schreef:
renewouters schreef:Oftewel: waarom wil je dit nu weer met verplichtingen gaan regelen. Mogen we niet zelf nadenken?
omdat de geschiedenis uitwijst dat wij niets doen wat voor enig ongemak of (aankoop)kosten zorgt , als dit niet verplicht wordt gesteld.
ik draag zelf ook geen fietshelm, maar ik ben ervan overtuigd dat het veiliger is.
Ik kan je zeggen dat ik vaker val met een fietshelm op mijn kop, dan straalbezopen en zonder helm. Als ik echt hard val dan zal ik vast meer schade hebben zonder, maar ik neem dan wel minder risico. En ik heb het dan over de mountainbike of de racefiets, laat staan mensen in het gewone verkeer.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
Harm.calc schreef:Straks iedereen op een rode fiets omdat die meer opvalt in het verkeer :lol:
Nog beter is zo'n vlaggetje achterop.
Nee joh, levensgevaarlijk. Dan sla ik mijn been gewoontegetrouw over m'n zadel, en schop ik niet m;n dochter maar mezelf omver omdat ik achter die vlag blijf hangen...

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Overigens, die stang is wel fijn bij het stilstaan, je kunt je fiets gewoon tussen je benen balanceren.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Oh ja, dan kietelt hij zo fijn je

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Denken wij nu werkelijk dat de inmiddels aangebrachte nuances nog bij een groot deel van onze bevolking aankomen? Als de gekte bij zo'n achterlijke hype in ons land eenmaal toegeslagen heeft helpen nuances niet meer. Dan gaat een product in de ban en in de vernietiging, noodzakelijk of niet. Kijk naar mijn aangehaalde voorbeeld met de fipronil-crisis. Meer dan genoeg wetenschappers en toxicologen die bij het uitbreken van die gekte meer dan voldoende nuances hebben aangebracht via tv en radio. Het was aan dovemans oren gericht. De media maakten ons gek en we lieten ons gek maken. Als we deze herenfiets-crisis niet helemaal aan het begin al volstrekt belachelijk maken vrees ik dat vele fietsenmakers binnenkort ander werk kunnen gaan zoeken.

witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan zit ik te denken aan een spotje vergelijkbaar met die jongens die jongens moeten kunnen zijn. Gericht aan de dames. Zo iets van:

Laat jij je man een échte man zijn? Laat hem op een echte mannenfiets rijden! Met een echte stang! En dan een paar shotjes laverend tussen de auto's, in de bossen en op de hei en in de alpen, een wheelie makend en stevig remmend voor het rode licht en oude dames, en natuurlijk knalt hij met zijn mannelijkheid een keer op die stang, waarna hij zuur en tegelijk stoer lachend, in de armen van zijn geliefde, de camera in kijkt.

En aangezien een echte kerel tegenwoordig voor zijn kinderen zorgt moet er natuurlijk wel een kinderzitje op de bagagedrager.

flepp
Berichten: 325
Lid geworden op: 12 jun 2005 21:34

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door flepp »

Iedereen die ouder wordt schijnt gevaar op te leveren, wat een onzin ouderen krijgen overal de schuld van tegenwoordig.

gewoonikke
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 aug 2017 23:38

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door gewoonikke »

Kunnen de bedenkers van dit onzin onderwerp :roll: dan ook gelijk even een oplossing voor mij aandragen
Met mijn lengte van 214cm waarvan het grootste gedeelte been is,
is er geen enkel damesfietsframe wat stevig genoeg is om aan de benodigde framehoogte te komen
of moet ik maar een komkommer(tijd?) tussen een damesfietsframe binden om on-topic te blijven.. :lol: :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Volgens mij is elektrische fiets voor veel ouderen gevaarlijker. Hier gebeuren dodelijke ongelukken mee.

mh73

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door mh73 »

Bob Schurkjens schreef:Volgens mij is elektrische fiets voor veel ouderen gevaarlijker. Hier gebeuren dodelijke ongelukken mee.
Die gaan ook idioot hard af en toe. Als 'gewone' fietser kun je vaak niet inschatten hoe snel tegemoetkomend of kruisend fietsverkeer is, omdat je van die afstand niet kunt zien of het een elektrische of een gewone fiets is. Ondanks de veel hogere snelheid zie ik bij elektrische fietsers ook nooit fietshelmen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Hierboven werd iets over een airbag voor fietsers gezegd ... nu ... die is al ontwikkeld in Zweden.

Zie filmpje na de reclame: http://www.spiegel.de/video/schwedinnen ... 69050.html

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door sjohie »

Bob Schurkjens schreef:Oh ja, dan kietelt hij zo fijn je
Totdat je een keer op een vrouwenfiets fietst, en gewoontegetrouw meent te kunnen steunen/hangen op de stang.. :shock:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

... en een onzichtbare helm voor de ijdeltuiten, die het kapsel niet met een oncharmante fietshelm willen ruïneren:

http://www.stern.de/auto/video/autotest ... 89930.html

gosewijn
Berichten: 2890
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

:shock: Nog eventjes dan worden rollators ook verplicht om rondom airbags te hebben . :lol:

Mucha

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

witte angora
Berichten: 30560
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

hänschen klein schreef:... en een onzichtbare helm voor de ijdeltuiten, die het kapsel niet met een oncharmante fietshelm willen ruïneren:

http://www.stern.de/auto/video/autotest ... 89930.html
Volgens mij is dat dezelfde airbag als in het vorige filmpje. Wel een hoop geld trouwens, 300 euro.

Gesloten