LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is een herenfiets gevaarlijk?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Radar »

De herenfiets, met zijn hoge stang, is gevaarlijk in het verkeer. De fiets is onveiliger dan een fiets met een lage instap. Als het aan jongerenorganisatie TeamAlert en Veilig Verkeer Nederland (VVN) ligt gebruiken ook vaders met jonge kinderen en senioren een fiets zonder stang.

Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit. Ook is het (plotseling) afstappen lastiger. Vooral oudere mensen, die lichamelijk wat minder flexibel zijn, kunnen daarom vallen.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van woensdag 16 augustus

Wat vind jij?

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Brahms »

De genderneutrale fiets zal het wel worden.
Het is komkommertijd, dus de tijd om onnozele onderwerpen te bedenken, meer ga ik er niet over schrijven.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

Aangezien 'geachte dames en heren' tegenwoordig not done is, denk ik dat we heren- en damesfietsen ook maar af moeten schaffen. Verder vind ik dat die dingen zijn gemaakt om mee te fietsen, niet om mee te vallen.

Waarom je op een hoge-stang-fiets meer voorovergebogen zou zitten dan op een lage-stang-fiets is mij eigenlijk een raadsel. Mensen hebben blijkbaar niks te doen en bedenken vervolgens dit soort fratsen om hun baan zeker te stellen.

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Radar schreef:Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Laten we dan eerst de racefiets afschaffen. Daar zit je pas echt voorover, en snelheid is ook hoger.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door witte angora »

16again schreef:
Radar schreef:Uit onderzoek blijkt dat het hoofd bij een valpartij van een hoge-stang-fiets eerder de grond raakt dan schouder of heup, omdat de fietser meer voorovergebogen zit.
Laten we dan eerst de racefiets afschaffen. Daar zit je pas echt voorover, en snelheid is ook hoger.
En met die hogere snelheid val je ook nog eens een stuk harder.

En nee, ik wil niemand zijn hobby afpakken, maar als die racefietsen verdwenen zijn wordt het wel een stuk rustiger en fijner rijden.

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Radar schreef:De herenfiets, met zijn hoge stang, is gevaarlijk in het verkeer.
Radar stelt zowel in dit topic als in haar nieuwsbericht dat de herenfiets gevaarlijk is. Dat is echter niet wat VVN zegt: die geven alleen aan dat de herenfiets gevaarlijkER is dan een damesfiets. Een belangrijk nuanceverschil. Deze manier van nieuws brengen lijkt sensatiegericht en is een zichzelf én haar doelgroep serieus nemend medium onwaardig.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Stoere mannenfiets ...

Onlangs nog met een man gesproken, die op zijn bagagedrager een karton met inhoud had vastgenoerd. Eenmaal thuis aangekomen stapte hij met de mannelijke bravour (een beenzwaar over het zadel) af en collideerde met zijn bagage. Het gevolg was een val en een heuze 'stoere' heupbreuk.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik kan me overigens véél voorstellen, maar absoluut géén stoere wielrenners in hun strakke pakjes ... op een damesfiets ;-)

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik heb mijn dochter wel eens onbedoeld in haar gezicht geschopt... :oops:

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door kokka »

ik denk dat we ons eigen beter af kunnen vragen waarom het in Nederland nog steeds niet verplicht is om een fietshelm te dragen tijdens het fietsen.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Moneyman schreef:Ik heb mijn dochter wel eens onbedoeld in haar gezicht geschopt... :oops:
M.a.w. vaders met een herenfiets kunnen best gevaarlijk zijn ... :evil:

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door renewouters »

kokka schreef:ik denk dat we ons eigen beter af kunnen vragen waarom het in Nederland nog steeds niet verplicht is om een fietshelm te dragen tijdens het fietsen.
Sommige mensen blijken toch weer erg regelgeil te zijn... Maar o wee als de overheid (en al helemaal als het uit "Brussel" komt) regels wil invoeren.

Oftewel: waarom wil je dit nu weer met verplichtingen gaan regelen. Mogen we niet zelf nadenken?
Laatst gewijzigd door renewouters op 16 aug 2017 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Allemaal aan de ligfiets dan maar? Of is die ook te gevaarlijk?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door kokka »

renewouters schreef:Oftewel: waarom wil je dit nu weer met verplichtingen gaan regelen. Mogen we niet zelf nadenken?
omdat de geschiedenis uitwijst dat wij niets doen wat voor enig ongemak of (aankoop)kosten zorgt , als dit niet verplicht wordt gesteld.
ik draag zelf ook geen fietshelm, maar ik ben ervan overtuigd dat het veiliger is.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Brahms »

Moneyman schreef: Deze manier van nieuws brengen lijkt sensatiegericht en is een zichzelf én haar doelgroep serieus nemend medium onwaardig.
Ik zeg, kijk uit.
Kritiek op het forum wordt niet op prijs gesteld hier. Voor dat je het weet heb je een ban.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Nou........ een heren fiets kan best pijnlijk zijn als je verkeerd opstapt :lol:

Alle fietsen verbieden is de straat een stuk veiliger en worden er ook geen fietsen gejat ,scheelt weer verzekerings kosten.

wat wordt het volgende kul onderwerp ?

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Een heren fiets is qua frame (driehoek) sterker dan een model dames fiets. Die is ook sterk omdat daar "kunstgrepen" zijn gedaan om die veredelde V-vorm net zo sterk te maken.

Straks iedereen op een rode fiets omdat die meer opvalt in het verkeer :lol:

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door 16again »

Harm.calc schreef:Straks iedereen op een rode fiets omdat die meer opvalt in het verkeer :lol:
Nog beter is zo'n vlaggetje achterop.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door gosewijn »

Straks iedereen op een rode fiets omdat die meer opvalt in het verkeer

Dan moeten alle witte fietsen geschilderd worden ,dat gaat Amsterdam niet betalen .

BreejKC
Berichten: 1816
Lid geworden op: 16 jul 2012 18:36

Re: Is een herenfiets gevaarlijk?

Ongelezen bericht door BreejKC »

Het moet niet gekker worden in Nederland, nu moet de herenfiets het weer ontgelden. Waar zijn we in hemelsnaam mee bezig?

De Fipronil-crisis, waar 1-duizendste van een gram te veel in Neerlands eieren is aangetroffen, begint enigszins op te drogen. Ineens waren al die eieren levensgevaarlijk, dit in tegenstelling tot de ons omringende landen waar tientallen malen hogere concentraties van dat goedje in eieren zijn toegestaan. Kennelijk was de volksgezondheid in ons polderlandje wel en in het nabije buitenland niet in gevaar. Miljoenen eieren zijn onnodig doorgedraaid, tienduizenden legkippen zijn onnodig geslacht en een aantal kippenboeren zijn brodeloos gemaakt. Wetende dat er mensen zijn die een flesje van dat bocht hebben leeggedronken en de volgende dag fluitend het ziekenhuis verlieten.

Nu slaat de volgende hype toe. Herenfietsen, ze bestaan al 50, 70 of misschien wel 100 jaar, maar nu is ineens de volksgezondheid daarmee in gevaar. Stel je toch eens voor dat je van je herenfiets afvalt omdat er een stang in de weg zit. Of iemand een per ongeluk (rot)schop geeft omdat je vergat dat die achterop zat. Wat voor verschrikkelijks je ineens anno 2017 met een herenfiets kan overkomen. Verbieden al die herenfietsen! Tot schroot vermalen en tot ruwstaal verwerken in de hoogovens! Weg ermee met die gevaarlijke dingen! Tegelijkertijd de volgende groep, fietsenmakers, brodeloos maken. En van dat omgesmolten schroot maken we weer ijzer om er auto’s van te maken. Nee, die zijn niet gevaarlijk, of is dat de volgende groep die we met onze gekte aanpakken.

Laten we in ons Nederlandje toch weer eens met beide benen op de grond gaan staan. Al dan niet met een ijzeren stang tussen je benen. Die eieren of die herenfietsen zijn niet ongezond, ons denken begint langzamerhand wat ongezond te worden. Als we zo doorgaan kan dat wel eens een groter probleem voor ons worden als al die voorbij hypes van gekte, die voortdurend lijken toe te slaan.

Gesloten