LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Radar »

Albert Heijn gaat volgend jaar kassaloze winkels testen. Klanten kunnen dan spullen pakken in de winkel en weglopen, waarbij de verrekening automatisch gebeurt. De test gaat plaatsvinden bij AH to go-winkels.

Welke techniek Albert Heijn gaat gebruiken is nog niet bekend, liet een woordvoerder van de supermarktketen weten naar aanleiding van berichtgeving in De Telegraaf. In eerste instantie richt het pilotproject zich op de AH to go-winkels omdat snelheid en gemak bij die winkels toch al belangrijk is. De komende jaren richt AH zich met deze pilot nog niet op gewone Albert Heijn-winkels.

Lees verder in het volledige nieuwsbericht van donderdag 6 juli

Zou jij kassaloos willen winkelen?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik vind de zelfscan een prettiger alternatief, want dan kun je bij ieder product meteen zien wat het kost en of de prijs wel goed in het systeem staat. Daarom zal ik dat voorlopig blijven gebruiken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door scontra »

Het ene systeem werkt nog niet eens, of niet naar behoren en je zou al weer moeten overstappen naar een ander wild betalingsplan.
Ik wacht wel rustig af tot ook dit 'proefballonnetje' zal knappen, net als al die andere wilde betalingssystemen die er het laatste decennium zijn bedacht, gestart en geflopt.

Als je je bij AH hebt geregistreerd, dan gaat AH bij deze klanten een chip implanteren waarmee o.a. gescand en afgerekend gaat worden.
Als je tevoren je boodschappenlijstje hebt ingevoerd dan kukelen de boodschapjes als vanzelf in je volautomatisch aangestuurde winkelwagentje.
Heb je geen chip, dan kun je nog gewoon langs de kassière, leg je boodschappen achter het "beurtbalkje" en zij zorgt voor een vriendelijke en vlotte eindafrekening. Het bedragje pinnen moet je dan nog wel even zelf doen. ;-))

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Er komt een tijd dat iedereen kan betalen door netjes door een poortje bij de uitgang te lopen. Winkeldiefstal zal onmogelijk worden, dus er zal veel in geinvesteerd worden.

Met de NFC-functie is er veel vrijgekomen en door bijvoorbeeld een bepaalde opstelling te gebruiken zou een moderne winkelketen nu al over kunnen gaan tot alleen draadloos betalen. Bij de uitgang zet je dan een poortje neer die alle producten eruit haalt als je er onderdoor loopt, een meter verder een poortje dat alleen open gaat nadat er betaald is door de pas erop te houden. In 5 seconden is een klant klaar.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik herinner me aan het ballonetje om met een vingerprint te kunnen betalen bij AH in Breukelen. De promotor die zijn hand in het vuur hield voor de werkzaamheid, werd binnen een uur van zijn boodschappengeld afgeholpen door hackers! Afwachten dus.

Maar ... waarom is er sprake van een test, dit is toch al eerder onderzocht: https://www.youtube.com/watch?v=sM8mP0wUo2M

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat filmpje is Amerika, toch een heel andere cultuur dan hier. Daarom is het logisch dat ze eerst willen testen hoe/of het hier aanslaat.

Overigens is de gemiddelde AH to go bezoeker volgens mij wel iets anders dan de gewone AH bezoeker.

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door gosewijn »

haha ,ik denk dat verschillende mensen dan denken , inpakken en wegwezen . Geen kassa dan is het gratis.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is heel goed dat er voor jonge mensen uit de buurt de baan van kassiere is. Zij doen werkervaring op in een vertrouwde omgeving. Voor de klanten is de kassiere een prettige persoonlijke service.

De kassaloze supermarkt draagt bij aan verdere anonimisering van de samenleving.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Ik ben nog, of beter gezegd: ik ben weer van het contant afrekenen van de boodschappen. 50 euro pinnen per week waar ik mee rond moet zien te komen. Weet ik wat ik (nog) te besteden heb. Dan werkt kassaloos winkelen niet echt.
Denk wel dat het een toekomst kan hebben.

. . . om het de mensen makkelijker te maken? Hebben mensen nog meer tijd om het nog veel drukker te hebben dan vroeger :lol:

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door olaf79 »

scontra schreef:Het ene systeem werkt nog niet eens, of niet naar behoren en je zou al weer moeten overstappen naar een ander wild betalingsplan.
Ik wacht wel rustig af tot ook dit 'proefballonnetje' zal knappen, net als al die andere wilde betalingssystemen die er het laatste decennium zijn bedacht, gestart en geflopt.

Als je je bij AH hebt geregistreerd, dan gaat AH bij deze klanten een chip implanteren waarmee o.a. gescand en afgerekend gaat worden.
Als je tevoren je boodschappenlijstje hebt ingevoerd dan kukelen de boodschapjes als vanzelf in je volautomatisch aangestuurde winkelwagentje.
Heb je geen chip, dan kun je nog gewoon langs de kassière, leg je boodschappen achter het "beurtbalkje" en zij zorgt voor een vriendelijke en vlotte eindafrekening. Het bedragje pinnen moet je dan nog wel even zelf doen. ;-))
Toen ik nog voor AH software ontwikkeling werkte werd er hier al over gesproken en dat is zeker 7-8 jaar geleden. Wij zagen vooral grote problemen met verse producten als groente en fruit. Hoe ga je de kassarobot vertellen dat je 5 jonagold in je mandje hebt liggen. Zelf wegen en bestickeren werd toen door het management als te fraude gevoelig bevonden. Het was een van de redenen waarom het project in de ijskast verdween.

atlas1302

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Die 5 Jonagold zal dan waarschijnlijk al ingepakt zijn met begrijpelijke tekst voor de robot. 5 stoofperen toch wel zodat de robot appels met peren kan vergelijken.

Zo zou ik het bedenken tenminste, dan zit ook niet meer iedereen in die appels te knijpen om te kijken of ze wel vers zijn.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door sjohie »

olaf79 schreef:
scontra schreef:Het ene systeem werkt nog niet eens, of niet naar behoren en je zou al weer moeten overstappen naar een ander wild betalingsplan.
Ik wacht wel rustig af tot ook dit 'proefballonnetje' zal knappen, net als al die andere wilde betalingssystemen die er het laatste decennium zijn bedacht, gestart en geflopt.

Als je je bij AH hebt geregistreerd, dan gaat AH bij deze klanten een chip implanteren waarmee o.a. gescand en afgerekend gaat worden.
Als je tevoren je boodschappenlijstje hebt ingevoerd dan kukelen de boodschapjes als vanzelf in je volautomatisch aangestuurde winkelwagentje.
Heb je geen chip, dan kun je nog gewoon langs de kassière, leg je boodschappen achter het "beurtbalkje" en zij zorgt voor een vriendelijke en vlotte eindafrekening. Het bedragje pinnen moet je dan nog wel even zelf doen. ;-))
Toen ik nog voor AH software ontwikkeling werkte werd er hier al over gesproken en dat is zeker 7-8 jaar geleden. Wij zagen vooral grote problemen met verse producten als groente en fruit. Hoe ga je de kassarobot vertellen dat je 5 jonagold in je mandje hebt liggen. Zelf wegen en bestickeren werd toen door het management als te fraude gevoelig bevonden. Het was een van de redenen waarom het project in de ijskast verdween.
Ik denk dat ze daarom ook bij de AH to go formule beginnen, daar vinden weinig weegacties plaats van losse groente of fruit, Alles wat daar verkocht wordt is per stuk zeg ik zo even uit mijn hoofd.

Overigens vind ik de test goed, maar of ik het ga gebruiken weet ik zo net nog niet, ik heb zelfs dat zelfscannen nog niet geprobeerd. :D Ik denk dat ik dat binnenkort wel ga doen, de verbouwing van onze "vaste" AH is bijna klaar, en dan kan dat laatste ook bij hen.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

Zoveel scheelt het niet van de AH to-go's op Schiphol.

Prima initiatief. Veranderingen zullen altijd op weerstand stuiten, zo is ook in dit topic te merken, maar dat mag de vooruitgang nooit tegenhouden. Anders hadden we allemaal nog een open haard en reden we met paard en wagen door de straten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik denk dat er bij de eerste supermarkten en vergelijkbare reactie was. Dat mensen niet met alles aan de kruidenier hoefden te vragen, maar zomaar willekeurig spullen in hun mandje of wagentje konden doen en pas bij de kassa erachter komen hoeveel ze eigenlijk hadden. En dat zie je nu nog met mensen die alles contant doen omdat ze bij betalen met een pas het overzicht kwijtraken.

jjmoes
Berichten: 10
Lid geworden op: 03 jul 2017 15:53

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door jjmoes »

Er zijn al hele volksstammen die kassaloos winkelen, en niet alleen bij AH. Het lijkt mij beter dat na de afschrijvingen aan het begin van de maand van de voorheffing inkomstenbelasting, de sociale verzekeringen, de AOW/anw,, de Wegenbelasting,de ANWB, de gemeentelijke belastingen, de ziektekostenpremies, de eigen bijdragen medicijnen,de betaling van de autobrandstof per maand,het abonnement van de kabel, de bijdrage voor de mobieltrjes, de kosten Nutsbedrijven, de verzekeringen, de abonnementen van de krant, het abonnement van de Libelle, de vaste bijdragen aan kerk, school, goede doelen, collegegeld, openbaarvervoerkaart, begrafenisverzekering, overlijdensrisicodekkings-verzekering, de hypotheek, de CO ² heffing, de aflossing zonnepanelen, de eigen kosten verlenging overbodig paspoort, de afbetaling bij Wehkamp,de eigen bijdrage pinpas, de bijdrage bankrekening ING bank, de bijdrage zuivering afvalwater, de levering van drinkwater, ook meteen een vast bedrag per persoon ingehouden wordt voor kruidenierswaren. Dan hebbie al die electronica bij de winkel niet nodig..... en is meteen de laatste € cent verdwenen van je rekening. Kunnen ze in Den Haag weer verder met de saté en reces van 3 maanden. Overhouden? Alleen aanbiedingen vooruitbetalen, dat wel natuurlijk....

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door scontra »

olaf79 schreef:
scontra schreef:Het ene systeem werkt nog niet eens, of niet naar behoren en je zou al weer moeten overstappen naar een ander wild betalingsplan.
Ik wacht wel rustig af tot ook dit 'proefballonnetje' zal knappen, net als al die andere wilde betalingssystemen die er het laatste decennium zijn bedacht, gestart en geflopt.

Als je je bij AH hebt geregistreerd, dan gaat AH bij deze klanten een chip implanteren waarmee o.a. gescand en afgerekend gaat worden.
Als je tevoren je boodschappenlijstje hebt ingevoerd dan kukelen de boodschapjes als vanzelf in je volautomatisch aangestuurde winkelwagentje.
Heb je geen chip, dan kun je nog gewoon langs de kassière, leg je boodschappen achter het "beurtbalkje" en zij zorgt voor een vriendelijke en vlotte eindafrekening. Het bedragje pinnen moet je dan nog wel even zelf doen. ;-))
Toen ik nog voor AH software ontwikkeling werkte werd er hier al over gesproken en dat is zeker 7-8 jaar geleden. Wij zagen vooral grote problemen met verse producten als groente en fruit. Hoe ga je de kassarobot vertellen dat je 5 jonagold in je mandje hebt liggen. Zelf wegen en bestickeren werd toen door het management als te fraude gevoelig bevonden. Het was een van de redenen waarom het project in de ijskast verdween.

Maar al te vaak worden bij vernieuwing/verjonging van het management en het daarbij behorende opruiming van de onderste bureaulade weer oude en afgewezen en niet haalbare plannen tevoorschijn gehaald, welke vervolgens weer als vernieuwend worden afgestoft en geherintroduceerd.
Heb dit in mijn werkzame levensfase (te) vaak moeten meemaken.
Heb slechts éénmaal commentaar geleverd bij zo'n herintroductie en werd toen afgeserveerd met de opmerking " joh ouwe ***, wat weet jij daar nou van". Daarna heb ik gaarne deze projecten geaccepteerd om ze weer als vernieuwend (nogmaals) uit te proberen.
De uitkomst was reeds bekend en je kon er zo heerlijk en gniffelend bij achterover leunen. :-)
Laatst gewijzigd door scontra op 07 jul 2017 12:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Henk Toeter
Berichten: 659
Lid geworden op: 23 jun 2017 10:50

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Henk Toeter »

@scontra:

Uw houding doet mij denken aan het verhaal van de Kapro waterpas.
https://www.omdenken.nl/inspiratie-en-verhalen/waterpas

En dat is geen compliment.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het bedrijf waar ik voor werk heeft in België al de eerste winkel zonder personeel. 24/7 open en de derving is een heel stuk lager tov de winkels met personeel

alfatrion
Berichten: 21911
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Henk Toeter schreef:Veranderingen zullen altijd op weerstand stuiten, zo is ook in dit topic te merken, maar dat mag de vooruitgang nooit tegenhouden.
Niet iedere verandering is een vooruitgang. Ik heb hier mijn bedenkingen bij.

Nijogeth
Berichten: 9979
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kassaloos winkelen: wat vind jij ervan?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Inderdaad is niet iedere verandering een verbetering. Vandaar eerst een proef.

Gesloten