LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
czarczar

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 17:57

Ik haal even twee dingen uit je reactie waarop ik wil reageren:
Isabel1 schreef:Tegenwoordig, zeker op oncologie, zie ik in elk geval wel meer dan vroeger dat met patienten wel het gesprek aangegaan wordt of verder behandelen nog wel zin heeft, meestal wordt er ook niet meer aangedrongen door een arts en wordt vaak toch de wens van de patient centraal gezet.
De zin van behandeling is voor artsen meestal een medische kwestie, voor de patiënten eerder een sociale.
Een arts vindt het zinvol als de slagingskans groot is en de patiënt er lichamelijk weer redelijk bovenop kan komen.
Als iemand niet handelingsbevoegd is, bijvoorbeeld omdat hij stomdronken op een EHBO terecht komt, dan moet je wel gewoon eerste hulp bieden.
Isabel1 schreef:Het vullen van een bed zijn we tegenwoordig minder gelukkig mee hoor ik op elke vergadering, iemand die alleen ligt kost alleen geld ...
Je maakt mij niet wijs dat een half leeg ziekenhuis voordeliger is dan een volgeladen ziekenhuis.
Ik kan even de prijslijst van het MST erbij pakken om te zien wat een gevuld bed daar oplevert. Een leeg bed levert niets op en kost bijna hetzelfde.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 09 okt 2014 17:59

Graag opbouwende reacties.

Afbeelding

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 » 09 okt 2014 18:04

De zin van behandeling is voor artsen meestal een medische kwestie, voor de patiënten eerder een sociale.
Een arts vindt het zinvol als de slagingskans groot is en de patiënt er lichamelijk weer redelijk bovenop kan komen.
Als iemand niet handelingsbevoegd is, bijvoorbeeld omdat hij stomdronken op een EHBO terecht komt, dan moet je wel gewoon eerste hulp bieden
Ik zie toch vaker dat die sociale kwestie meegenomen wordt (meer dan vroeger bedoel ik dus) op oncologie wordt toch vaak tegen mensen gezegd: mevrouw, u bent 88, van die kanker gaat u de komende 6 jaar niet dood, dus u moet zelf beslissen of u eigenlijk wel chemo wilt, ook al zijn de genezingskansen goed. (heel kort door de bocht dus, we brengen dat natuurlijk wat netter) En veel van deze mensen kiezen er dan vaak voor om het niet te doen. Maar nogmaals, dit is mijn eigen ervaring, wellicht gaan andere ziekenhuizen daar anders mee om.
Je maakt mij niet wijs dat een half leeg ziekenhuis voordeliger is dan een volgeladen ziekenhuis.
Ik kan even de prijslijst van het MST erbij pakken om te zien wat een gevuld bed daar oplevert. Een leeg bed levert niets op en kost bijna hetzelfde.
Ik heb hier geen prijslijst, maar dit is dus wat wij te horen krijgen. Punt is eigenlijk ook: we hebben geen lege bedden, we hebben net te weinig bedden. Wat dus maakt dat we volgens met management iedereen die niet OOK NOG behandeld wordt maar zo snel mogelijk naar huis te sturen. Volgens de redenering: iedereen die alleen ligt levert minder op dat iemand die ligt en behandeld wordt, en er zijn genoeg mensen die ook behandeld moeten worden dus leegstand hebben we niet.

Daarnaast zit je met een leeg bed met personeel, dat wel op zaal moet staan, voor de andere patienten, maar dat personeel kun je niet declareren bij de verzekering van het lege bed.
Laatst gewijzigd door Isabel1 op 09 okt 2014 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 18:10

vogels schreef:Zeg, czarczar, kan je die vervelende link even weghalen? Topic wordt door die link helemaal uit zijn fatsoen getrokken. Oervervelend.
Ik zag het, tekortkoming van de forumsoftware, opgelost!

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 18:40

Isabel1 schreef:En veel van deze mensen kiezen er dan vaak voor om het niet te doen. Maar nogmaals, dit is mijn eigen ervaring, wellicht gaan andere ziekenhuizen daar anders mee om.
Dokter: ik ga er toch dood aan en ik heb eigenlijk weinig levenslust meer en niets meer om voor te leven, dus laat u mij maar inslapen. Kan dat ook? Kunnen we mensen niet op eigen verzoek gaan behandelen zoals de dierenarts dat vaak doet? Bij mijn dieren was ik er overigens vrij simpel over: behandeling is vrij zinloos, dan wachten tot ze pijn krijgen en op dat moment laten inslapen.
Ik heb hier geen prijslijst, maar dit is dus wat wij te horen krijgen.
Tegenwoordig is het afhankelijk van je aandoening.
Ik had destijds geen aandoening, behalve een lichte hersenschudding en een afwijking aan het oog.
Iemand vond het nodig me in elkaar te trappen (beetje vergelijkbaar met Eindhoven, maar ik heb er geen beelden van). Misschien handig de prijslijsten van het MST op DBC-code staan op:
https://www.mst.nl
En dan zoeken op 'prijslijst', eerste linkje. Kun je echt alle prijzen van alle behandelingen vinden. Enorme PDF-lijsten. Helaas is een directe link niet mogelijk, ook niet via tinyurl bijvoorbeeld.

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 » 09 okt 2014 18:45

Oh ja dat soort dingen gebeuren zeker, maar het is dan de patiënt die met de hulpvraag komt ( in het voorbeeld: die patiënt is zelf naar de arts gegaan met de melding dat ze slecht slaapt). Op het moment dat de verzekering het vergoedt wordt er zo ongeveer alles getest waar de patiënt zin in heeft ( even kort door de bocht gesteld) wat er af en toe getest wordt sla ik als ouderwetse verpleegkundige af en toe van achterover. Zonder daarmee te willen zeggen dat sommige zaken natuurlijk echt noodzakelijk zijn.

Wat ik bedoelde is dat er, in elk geval bij ons op oncologie niet meer geduwd wordt als mensen behandeling weigeren.

@czarczar: Sorry, we mogen je niet laten inslapen als jij dat wilt...wat betreft die lijst, in het ziekenhuis hebben we die ook wel.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 18:50

vogels schreef:@isabel1: toch krijg ik - zeker de laatste jaren - hetzelfde gevoel als czarczar. Dan hoor ik over onderzoeken op bijv. 78-jarige leeftijd, waarvan ik dan denk: is dit om de kas te spekken of om de patiënt te helpen?
Wat mij aangaat staat de wens van de patiënt wel altijd voorop.
Ik vraag me echter af of die patiënt wel goed wordt gehoord. En bij bijvoorbeeld een slaapapneu vraag ik me af of het wel een aandoening is. Dat heb ik bij vele aandoeningen, zoals al die kinderen met ADHD. Zijn gewoon drukke kinderen, die moet je helemaal geen medicijnen geven, die moet je accepteren zoals ze zijn. Maar ja, ik ben ook al geen arts ... zoals ik zoveel niet ben ... Ik heb het niet zo op autoriteiten, op welk vlak dan ook.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 09 okt 2014 19:16

czarczar schreef:[Wat mij aangaat staat de wens van de patiënt wel altijd voorop.
Ik vraag me echter af of die patiënt wel goed wordt gehoord.
Zeker zou de wens van de patiënt voorop moeten staan, alleen, daar kan/mag niet naar geluisterd worden. Zelfs al heb je alle papieren ondertekent in de dagen dat men zijn marbles nog together had: zodra de heer Alzheimer voorbij komt gelden de vooraf getekende papieren niet meer. Juist dat was een extra motief, onderstreept en met nadruk de lange lijst van de NVVE te ondertekenen, "tig" handtekeningen bij elke vraag. Maar goed, daar ging het Topic niet over.

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm » 09 okt 2014 19:29

Wat vind jij van deze ontwikkeling, en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?
Ja ik betaal; en exponentieel vind ik het teveel ieder jaar dat erbij komt.
Sinds dat het privaat is geworden zijn de kosten van de zorg omhoog geschoten. De prachtige no-claim regeling verwatert steeds meer. Niet zo gek dat mensen hierdoor alleen al in de problemen [kunnen] komen......

ja ik betaal; al zou ik in hemelsnaam niet weten waarom/waarvoor eigenlijk... ik mankeer nooit wat en zie nooit een huisarts/ziekenhuis. maar wel de volle mep betalen... :arrow: :?: :shock:

puma73

Ongelezen bericht door puma73 » 09 okt 2014 19:51

jerwarm schreef: De prachtige no-claim regeling verwatert steeds meer.
Per 1 januari 2008 is de No-Claimregeling komen te vervallen en is een 'Eigen Risico' Regeling ingevoerd. Dus je loopt een beetje achter de feiten aan.
jerwarm schreef:
ja ik betaal; al zou ik in hemelsnaam niet weten waarom/waarvoor eigenlijk... ik mankeer nooit wat en zie nooit een huisarts/ziekenhuis. maar wel de volle mep betalen...
Helaas voor jou is het zorgstelsel in Nederland gebaseerd op het solidariteitsprincipe.

Dus als jij ooit met een zware ziekte in het ziekenhuis wordt opgenomen betalen anderen mee aan de zorg die jij krijgt en jijzelf niet kunt betalen.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 19:57

tenormin schreef:
czarczar schreef:[Wat mij aangaat staat de wens van de patiënt wel altijd voorop.
Ik vraag me echter af of die patiënt wel goed wordt gehoord.
Zeker zou de wens van de patiënt voorop moeten staan, alleen, daar kan/mag niet naar geluisterd worden.
Zolang iemand niet onbevoegd verklaard is om beslissingen te nemen zie ik niet in waarom anderen dat wel moeten kunnen opleggen. Als anderen over mij gaan beslissen, dan zie ik dat als dictatoriaal. U kunt voor mij niet beslissen wat het beste voor mij is en zelfs voor (vermeende) Alzheimer-patiënten heb ik er nog de grootste moeite mee om hen niet beoordelingsbevoegd te verklaren zonder instemming van de patiënt zelf. In feite zou het niet mogelijk moeten zijn.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 20:13

puma73 schreef:Dus als jij ooit met een zware ziekte in het ziekenhuis wordt opgenomen betalen anderen mee aan de zorg die jij krijgt en jijzelf niet kunt betalen.
Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn nu dat allemaal in handen van commerciële verzekeringsmaatschappijen is gegeven. 1 ding weet je zeker: je betaalt fors mee aan het salaris van de directeur, de onkostenvergoedingen van raad van bestuur en de winstuitkeringen aan aandeelhouders. Zorgverzekeringsmaatschappijen zijn namelijk helemaal niet geïnteresseerd in het leveren van goede zorg. Hoe zieker jij wordt (lees: duurder jij wordt), des te liever hebben ze dat jij overstapt.

Iemand die boos reageert op de behoeftigen richt zijn pijlen op het zwakke en verkeerde doel zonder zich te beseffen dat hij/zij zelf volgende week ook tot die groep kan behoren. 1 verkeerde stuurbeweging op de snelweg en je leven ziet er voor de rest totaal anders uit.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 09 okt 2014 21:07

vogels schreef:@isabel1: toch krijg ik - zeker de laatste jaren - hetzelfde gevoel als czarczar. Dan hoor ik over onderzoeken op bijv. 78-jarige leeftijd, waarvan ik dan denk: is dit om de kas te spekken of om de patiënt te helpen? Voorbeeldje (heb er velen): bij een 78-jarige kijken of er sprake is van slaapapneu omdat mevrouw slecht slaapt??? Ik denk dan: logisch slaap je slecht, je zult overdag hoofdzakelijk stil zitten.
Niet alleen de laatste jaren. Het was in 1989 dat mijn oma voor de zevende keer in een jaar tijd op haar sterfbed kwam te liggen. Alleen deze keer was het echt de laatste keer. Ze lag in het ziekenhuis, en het was volkomen duidelijk dat ze geen 24 uur meer had. Toch moest en zou er bloed geprikt worden, want dat moest onderzocht worden volgens de verpleegster.

Wonder boven wonder, oma lag in coma, kwam oma die 24 uur door. Volgende onderzoek, en nog een. Weer een dag later ging ze weer hard achteruit. Terwijl de familie erbij was, en oma nog steeds ademde, kwam een verpleegster al spullen brengen om het lijk te wassen. Er was echter geen lijk. Verpleegster schrok, zette het spul neer en ging. En oma ging nóg niet dood, ze krabbelde weer enigszins op.

Al met al heeft het nog een week geduurd, een week waarvan iedereen wist dat oma zou overlijden. Toch is er verschillende keren bloed geprikt om te onderzoeken, en verschillende andere dingen zijn onderzocht.

Maak mij nou niet wijs dat dat niet om geld ging, want al die onderzoeken hadden geen enkel nut meer.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 09 okt 2014 21:47

witte angora schreef: Al met al heeft het nog een week geduurd, een week waarvan iedereen wist dat oma zou overlijden. Toch is er verschillende keren bloed geprikt om te onderzoeken, en verschillende andere dingen zijn onderzocht.

Maak mij nou niet wijs dat dat niet om geld ging, want al die onderzoeken hadden geen enkel nut meer.
Mijn echtgenoot heeft er langer over gedaan; de zuster van de trombosedienst weigerde echter om die laatste weken te prikken; ze werd er zelfs om berispt; te vreemd voor woorden om iemand bloed af te nemen waarvan men weet dat hij/zij gaat overlijden. En om terug te komen op (sommige) mensen die de zorgverzekering niet betalen: ik kan me daar best wel iets bij voorstellen: het kost een Godsvermogen, zelfs als men net de maand zonder schulden kan doorkomen. Ik verlang niet terug naar het Ziekenfonds, in die zin van: bent U 1ste, 2de klasse of particulier verzekerd; want vergeet niet, in die tijd waren de wachttijden voor hulp ook gigantisch lang als men in de "derde klas" zat (ben die tijd ook niet vergeten). Maar zoals nu: het is al geschreven, geld word niet voor die zorg gebruikt, al zeker niet voor hardwerkend personeel maar uiteindelijk, alweer....de bobo's aan de top met 0 kennis over medische zaken. Alles te lezen in ongelooflijk veel columns van professor Smalhout.

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 22:03

tenormin schreef:Alles te lezen in ongelooflijk veel columns van professor Smalhout.
Volgens mij zou professor Smalhout het enorm met me eens zijn als ik beweerde dat het probleem niet zit in het systeem, maar in de benadering van mensen. Een commerciële benadering van het zorgstelsel holt het zorgstelsel van binnenuit uit. Je zou bijna gaan denken dat ziekenhuizen er dan gebaat bij zijn dat er extra veel zieken komen, dus een Ebola-virusje kan dan welkom zijn. Een sociaal non-commercieel stelsel, hoe slecht ook in het verleden uitgevoerd, is gebaat bij zo min mogelijk zieken. Ik pleit dus voor een goed zorgstelsel dat niet door commercie gedreven wordt.

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 09 okt 2014 22:15

O.T. @ czarczar, neem contact op met de professor; heb dit al jaren met hem. 't Is een mensen-mens; heeft mij 15 jaar gegidst door 'mantelzorg-land' en het vervolg daarop.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 09 okt 2014 22:26

Helemaal mee eens , het is toch schunnig?!
onzin al dat gepruts nog aan mensen die op sterven na dood zijn , uitbehandeld zijn enz enz ;
je dieren kun je nog -humaan- laten inslapen.....
en idd

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar » 09 okt 2014 22:32

moederslink schreef:onzin al dat gepruts nog aan mensen die op sterven na dood zijn , uitbehandeld zijn enz enz ;
Nou, wij zijn het eens, maar het is wel aan de patient zelf.
moederslink schreef:je dieren kun je nog -humaan- laten inslapen..... en idd
Klinkt een beetje raar om dieren humaan te laten inslapen, maar ik ga helemaal met je mee. Ik bekijk mijn dieren niet anders dan familie, anders dan dat ik voor de dieren beslis en familie zelf mag beslissen.

moederslink

Ongelezen bericht door moederslink » 09 okt 2014 23:02

Ik was nog niet helemaal klaar , maar er ging iets goed mis met mijn tablet :roll:
ik wilde idd ook nog bevestigen dat als je een wilsbeschikking hebt , met je volle verstand nog getekend en wel bij NVVE , dat er op het moment dat je zo dement als een deur bent er niks mee wordt gedaan omdat je het niet meer kunt beamen/ bevestigen! :twisted:

Nee dieren kun je niet humaan laten inslapen maar de gedachte is natuurlijk dat het diervriendelijk is , maar dat werd al begrepen .......

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin » 09 okt 2014 23:17

moederslink schreef:Ik was nog niet helemaal klaar , maar er ging iets goed mis met mijn tablet :roll:
ik wilde idd ook nog bevestigen dat als je een wilsbeschikking hebt , met je volle verstand nog getekend en wel bij NVVE , dat er op het moment dat je zo dement als een deur bent er niks mee wordt gedaan omdat je het niet meer kunt beamen/ bevestigen! :twisted:

Nee dieren kun je niet humaan laten inslapen maar de gedachte is natuurlijk dat het diervriendelijk is , maar dat werd al begrepen .......
Dit was alleen maar wat ik wilde benadrukken: bij volle verstand en dement als een deur. Niets is meer rechtsgeldig dan, ook heeft de niet demente partner daar geen stem in, terwijl juist de partner weet hoezeer de echtgenoot/partner naar de dood verlangde. Maar nee, de lijdensweg moet je doorstaan.
Laatst gewijzigd door tenormin op 09 okt 2014 23:18, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten