LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin

Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Radar » 08 okt 2014 10:55

Het aantal mensen dat de premie voor zijn zorgverzekering niet betaalt, loopt op. Steeds meer mensen kunnen hun schulden niet afbetalen: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ring-niet/

Het niet betalen van de premies is onwenselijk en tast de solidariteit onder het zorgverzekeringsstelsel aan, stelt minister Schippers van Volksgezondheid.

Wat vind jij van deze ontwikkeling, en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?

MichielFRL

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door MichielFRL » 08 okt 2014 11:26

Het zou goed zijn als er in huishoudens wat meer gebudgetteerd wordt.
Inkomsten optellen en vaste lasten optellen => wat er over blijft is voor eten en leuke dingen.
Te weinig geld voor eten en leuke dingen? Snijden in de vaste lasten ;)
Tevens gebruik maken van 2 betaalrekeningen. 1 voor de vaste lasten en 1 voor de rest. Met deze manier van werken worden de vaste lasten elke maand keurig betaald.
en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?
Ja
Laatst gewijzigd door MichielFRL op 08 okt 2014 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman » 08 okt 2014 11:43

en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?
Ben collectief verzekerd, wordt van mijn salaris ingehouden. Dus budgetteren is gemakkelijk.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 08 okt 2014 12:13

Ik laat alles automatisch afschrijven, dus ja, ik betaal op tijd.

Over 'de' wanbetalers wil ik niet echt een mening hebben. Situaties kunnen nu eenmaal verschillen. Ik kan me indenken als iemand ontslagen wordt en ineens wat inkomen betreft heel hard naar beneden keldert, ineens in betalingsproblemen kan komen. Zeker als er forse schulden zijn en weinig reserves omdat niet zo heel lang geleden nog de bomen tot in de hemel groeiden. Dan zit je in no-time in een vicieuze cirkel.

Toch denk ik wel dat er dingen moeten veranderen, want er zijn gewoon mensen die niet met geld om kunnen gaan. Die groep zal op een of andere manier toch hulp nodig hebben, tijdelijk of permanent. Want dit gaat ten koste van anderen.

Har06

Ongelezen bericht door Har06 » 08 okt 2014 12:42

Trieste bedoening om deze kosten op je medemens af te schuiven :evil:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ » 08 okt 2014 13:19

witte angora schreef: Toch denk ik wel dat er dingen moeten veranderen, want er zijn gewoon mensen die niet met geld om kunnen gaan. Die groep zal op een of andere manier toch hulp nodig hebben, tijdelijk of permanent. Want dit gaat ten koste van anderen.
Maar dan blijf je van de wieg tot het graf pamperen. En veel mensen zullen dat wel makkelijk vinden. In de praktijk kunnen mensen veel meer dan wat ze doen en denken te kunnen. Maar vaak is daar wel een stimulans voor nodig.

Josephien12

Ongelezen bericht door Josephien12 » 08 okt 2014 13:34

Zolang de huidige systematiek blijft bestaan blijven er (veel) te veel mensen hun premie niet betalen. Van dit systeem moeten we af.

Gewoon een vaste standaard premie voor de basisverzekering van iedereen van het salaris of uitkering inhouden. Zelf sluit je je aan bij de gewenste zorgverzekering die de premie bij de overheid kan declareren. Bij een budgetverzekering krijg je geld terug van de basisverzekering, bij een dure moet je geld bijbetalen. De aanvullende verzekeringen blijf je zelf betalen.

Sluit je je nergens aan, dan kiest de overheid op basis van eerlijke concurrentie een zorgverzekeraar uit.

Gemakkelijker kunnen we het niet maken....

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 08 okt 2014 14:01

GJvdZ schreef:
witte angora schreef: Toch denk ik wel dat er dingen moeten veranderen, want er zijn gewoon mensen die niet met geld om kunnen gaan. Die groep zal op een of andere manier toch hulp nodig hebben, tijdelijk of permanent. Want dit gaat ten koste van anderen.
Maar dan blijf je van de wieg tot het graf pamperen. En veel mensen zullen dat wel makkelijk vinden. In de praktijk kunnen mensen veel meer dan wat ze doen en denken te kunnen. Maar vaak is daar wel een stimulans voor nodig.
Nee, maar nu is de premie van ieder ander 2.5% hoger dan nodig is om de wanbetalers te kunnen bekostigen. Dat is toch ook geen oplossing?

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 08 okt 2014 14:12

Ik heb even een begroting gemaakt voor een gezin met WWB inkomen en 2 kinderen.
Op basis daarvan zou er gewoon geen achterstand mogen ontstaan lijkt me.

Afbeelding

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens » 08 okt 2014 14:48

Als je een zorgverzekering met het het hoogste eigen risico kiest en maximaal zorgtoeslag krijgt, dan krijg je meer zorgtoeslag dan je aan premie betaalt. Mensen gebruiken de zorgtoeslag kennelijk om andere gaten te vullen. De zorgverzekeringspremie laten ze zo liggen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora » 08 okt 2014 14:55

Michiel, ik mis de kosten van de auto, kan dat kloppen? Ik zie ook geen begrafenisverzekering trouwens.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 08 okt 2014 14:57

witte angora schreef:Michiel, ik mis de kosten van de auto, kan dat kloppen?
Dat klopt, die heeft dit gezin niet omdat ze een WWB uitkering krijgen.
Wil je wel een auto meenemen in het rekenvoorbeeld, dan doe je er €30,- wegenbelasting + verzekering bij en bijvoorbeeld €50,- brandstof. Maar de combinatie WWB uitkering en auto vind ik niet passend.

patrijs1973

Ongelezen bericht door patrijs1973 » 08 okt 2014 15:55

Hoe kom je aan 12€ verzekeringen?? Ik betaal 78€ pm en dat is een van de laagste. 12€ is onrealistisch voor ee verzekering.
Je kan niet in iemands portomonnee kijken. Ik nag niet klagen maar de ziektekosten zijn een aanslag op ieders inkomen. Dus idd systeem veranderen.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 08 okt 2014 16:04

patrijs1973 schreef:Hoe kom je aan 12€ verzekeringen?? Ik betaal 78€ pm en dat is een van de laagste. 12€ is onrealistisch voor ee verzekering.
Je kan niet in iemands portomonnee kijken. Ik nag niet klagen maar de ziektekosten zijn een aanslag op ieders inkomen. Dus idd systeem veranderen.
€12,- is inboedel- en WA-verzekering.

Habar26

Ongelezen bericht door Habar26 » 08 okt 2014 16:30

Denk dat we gewoon terug moeten naar af net als vroeger ziekenfonds, ziekentenkosten premie gewoon inhouden van salaris of uitkering inhouden

frenny

Ongelezen bericht door frenny » 08 okt 2014 17:04

Ik ben een alleenstaande werkende moeder. Betaal mijn premie het liefst op tijd...maar die bijstandsmoeder heeft meer geld dan ik. Ik verdien 1700 maar krijg geen huurtoeslag of zorgtoeslag!
Budgeteren is goed voor iedereen maar de premie voor de zorgverzekering nekt mij wel. Ik ben van mei t/m augustus niet verzekerd geweest moest overstappen naar een andere verzekering maar mijn kinderen moeten bij de oude zorgverzekering blijven totdat ik de achterstand nl eigen risico volledig betaald heb. Ondertussen zijn ze alleen basis verzekerd. Meer kosten en een heel vreemde situatie....orthodontist tandarts therapie direct stop gezet. Medicijnen worden niet allemaal vergoed....
Dit alles is ontstaan door een achterstand van een paar weken, welke in juni opgelost waren.
PNO de zorgverzekering geeft aan dat zij dit wettelijk zo mogen doen!
Ik sta versteld....ben verbijsterd...

Har06

Ongelezen bericht door Har06 » 08 okt 2014 17:31

MichielFRL schreef:
witte angora schreef:Michiel, ik mis de kosten van de auto, kan dat kloppen?
Dat klopt, die heeft dit gezin niet omdat ze een WWB uitkering krijgen.
Wil je wel een auto meenemen in het rekenvoorbeeld, dan doe je er €30,- wegenbelasting + verzekering bij en bijvoorbeeld €50,- brandstof. Maar de combinatie WWB uitkering en auto vind ik niet passend.

Michiel rij jij een auto ? doe niet zo moraliserend svp, iedereen mag/moet zijn eigen keuze kunnen maken, afschaffen de verplichtte zorgverzekering is ook een optie cq een verschillende basispaketten aanbieden al de USA

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 08 okt 2014 17:49

Dubbele post.
Laatst gewijzigd door MichielFRL op 08 okt 2014 17:51, 1 keer totaal gewijzigd.

MichielFRL

Ongelezen bericht door MichielFRL » 08 okt 2014 17:51

Har06 schreef:Michiel rij jij een auto ?
Ja, 2 tegenwoordig 8)
Har06 schreef:doe niet zo moraliserend svp, iedereen mag/moet zijn eigen keuze kunnen maken
Ik ben voor keuze vrijheid, absoluut!
Het is ook maar een voorbeeld hè. Ik geef geen waarde oordeel of iemand met een WWB uitkering een auto mag bezitten (dat doen de wettelijke regels namelijk wel, al zijn die ruim genoeg om een auto te mogen bezitten). Afhankelijk van waar je woont kan een auto handig zijn of alleen maar tot last zijn.

Edit: Nu ik het nog eens lees, misschien toch wel een beetje een waarde oordeel. Was niet zo bedoeld.

Geip Suusje

Ongelezen bericht door Geip Suusje » 08 okt 2014 18:12

Ik kan die mensen (de niet-betalers) geen ongelijk geven. Het is vééls te duur, zeker voor een minimum lijder. Daarnaast heb je alleen de keus voor topkwaliteit=duurste.
Als ik zou mogen kiezen zou ik ook niet betalen.

Als ieder individu de ca €7000 (zeven duizend) die er in NL pp aan zorg wordt uitgeggeven in het handje zou krijgen zou dat grotendeels niet aan zorg(-verzekering) worden besteed, denk ik.
Dat is ongeveer evenveel als alles wat ik per jaar kan uitgeven. Ik heb daar liever iets anders voor dan zorg.

Ik zou het dan kunnen besteden aan veel/meer duur plezier beleven en lekker eten. Dat is misschien wel de beste zorgpreventie.
Werkgelegenheid onder dokters en verpleegsters neemt dan af en ze werken vervolgens graag voor half geld. Als ik dan ook nog genoegen mag nemen met redelijk goede medische apparatuur ipv het allerbeste kan het voor minder dan de helft.
Maar zelfs dan zou ik bij vrije keuze het er nog niet aan uit willen geven. Van mij mogen ze het hele uitzuigerscomplex opblazen.

Gesloten