LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Radar »

Het aantal mensen dat de premie voor zijn zorgverzekering niet betaalt, loopt op. Steeds meer mensen kunnen hun schulden niet afbetalen: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... ring-niet/

Het niet betalen van de premies is onwenselijk en tast de solidariteit onder het zorgverzekeringsstelsel aan, stelt minister Schippers van Volksgezondheid.

Wat vind jij van deze ontwikkeling, en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door bprosman »

en betaal jij je zorgverzekering altijd op tijd?
Ben collectief verzekerd, wordt van mijn salaris ingehouden. Dus budgetteren is gemakkelijk.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik laat alles automatisch afschrijven, dus ja, ik betaal op tijd.

Over 'de' wanbetalers wil ik niet echt een mening hebben. Situaties kunnen nu eenmaal verschillen. Ik kan me indenken als iemand ontslagen wordt en ineens wat inkomen betreft heel hard naar beneden keldert, ineens in betalingsproblemen kan komen. Zeker als er forse schulden zijn en weinig reserves omdat niet zo heel lang geleden nog de bomen tot in de hemel groeiden. Dan zit je in no-time in een vicieuze cirkel.

Toch denk ik wel dat er dingen moeten veranderen, want er zijn gewoon mensen die niet met geld om kunnen gaan. Die groep zal op een of andere manier toch hulp nodig hebben, tijdelijk of permanent. Want dit gaat ten koste van anderen.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Har06 »

Trieste bedoening om deze kosten op je medemens af te schuiven :evil:

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door GJvdZ »

witte angora schreef: Toch denk ik wel dat er dingen moeten veranderen, want er zijn gewoon mensen die niet met geld om kunnen gaan. Die groep zal op een of andere manier toch hulp nodig hebben, tijdelijk of permanent. Want dit gaat ten koste van anderen.
Maar dan blijf je van de wieg tot het graf pamperen. En veel mensen zullen dat wel makkelijk vinden. In de praktijk kunnen mensen veel meer dan wat ze doen en denken te kunnen. Maar vaak is daar wel een stimulans voor nodig.

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Zolang de huidige systematiek blijft bestaan blijven er (veel) te veel mensen hun premie niet betalen. Van dit systeem moeten we af.

Gewoon een vaste standaard premie voor de basisverzekering van iedereen van het salaris of uitkering inhouden. Zelf sluit je je aan bij de gewenste zorgverzekering die de premie bij de overheid kan declareren. Bij een budgetverzekering krijg je geld terug van de basisverzekering, bij een dure moet je geld bijbetalen. De aanvullende verzekeringen blijf je zelf betalen.

Sluit je je nergens aan, dan kiest de overheid op basis van eerlijke concurrentie een zorgverzekeraar uit.

Gemakkelijker kunnen we het niet maken....

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door witte angora »

GJvdZ schreef:
witte angora schreef: Toch denk ik wel dat er dingen moeten veranderen, want er zijn gewoon mensen die niet met geld om kunnen gaan. Die groep zal op een of andere manier toch hulp nodig hebben, tijdelijk of permanent. Want dit gaat ten koste van anderen.
Maar dan blijf je van de wieg tot het graf pamperen. En veel mensen zullen dat wel makkelijk vinden. In de praktijk kunnen mensen veel meer dan wat ze doen en denken te kunnen. Maar vaak is daar wel een stimulans voor nodig.
Nee, maar nu is de premie van ieder ander 2.5% hoger dan nodig is om de wanbetalers te kunnen bekostigen. Dat is toch ook geen oplossing?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als je een zorgverzekering met het het hoogste eigen risico kiest en maximaal zorgtoeslag krijgt, dan krijg je meer zorgtoeslag dan je aan premie betaalt. Mensen gebruiken de zorgtoeslag kennelijk om andere gaten te vullen. De zorgverzekeringspremie laten ze zo liggen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door witte angora »

Michiel, ik mis de kosten van de auto, kan dat kloppen? Ik zie ook geen begrafenisverzekering trouwens.

patrijs1973
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2014 15:48

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door patrijs1973 »

Hoe kom je aan 12€ verzekeringen?? Ik betaal 78€ pm en dat is een van de laagste. 12€ is onrealistisch voor ee verzekering.
Je kan niet in iemands portomonnee kijken. Ik nag niet klagen maar de ziektekosten zijn een aanslag op ieders inkomen. Dus idd systeem veranderen.

Habar26
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2014 16:26

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Habar26 »

Denk dat we gewoon terug moeten naar af net als vroeger ziekenfonds, ziekentenkosten premie gewoon inhouden van salaris of uitkering inhouden

frenny
Berichten: 1
Lid geworden op: 08 okt 2014 16:53

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door frenny »

Ik ben een alleenstaande werkende moeder. Betaal mijn premie het liefst op tijd...maar die bijstandsmoeder heeft meer geld dan ik. Ik verdien 1700 maar krijg geen huurtoeslag of zorgtoeslag!
Budgeteren is goed voor iedereen maar de premie voor de zorgverzekering nekt mij wel. Ik ben van mei t/m augustus niet verzekerd geweest moest overstappen naar een andere verzekering maar mijn kinderen moeten bij de oude zorgverzekering blijven totdat ik de achterstand nl eigen risico volledig betaald heb. Ondertussen zijn ze alleen basis verzekerd. Meer kosten en een heel vreemde situatie....orthodontist tandarts therapie direct stop gezet. Medicijnen worden niet allemaal vergoed....
Dit alles is ontstaan door een achterstand van een paar weken, welke in juni opgelost waren.
PNO de zorgverzekering geeft aan dat zij dit wettelijk zo mogen doen!
Ik sta versteld....ben verbijsterd...

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Har06 »

MichielFRL schreef:
witte angora schreef:Michiel, ik mis de kosten van de auto, kan dat kloppen?
Dat klopt, die heeft dit gezin niet omdat ze een WWB uitkering krijgen.
Wil je wel een auto meenemen in het rekenvoorbeeld, dan doe je er €30,- wegenbelasting + verzekering bij en bijvoorbeeld €50,- brandstof. Maar de combinatie WWB uitkering en auto vind ik niet passend.

Michiel rij jij een auto ? doe niet zo moraliserend svp, iedereen mag/moet zijn eigen keuze kunnen maken, afschaffen de verplichtte zorgverzekering is ook een optie cq een verschillende basispaketten aanbieden al de USA

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

Ik kan die mensen (de niet-betalers) geen ongelijk geven. Het is vééls te duur, zeker voor een minimum lijder. Daarnaast heb je alleen de keus voor topkwaliteit=duurste.
Als ik zou mogen kiezen zou ik ook niet betalen.

Als ieder individu de ca €7000 (zeven duizend) die er in NL pp aan zorg wordt uitgeggeven in het handje zou krijgen zou dat grotendeels niet aan zorg(-verzekering) worden besteed, denk ik.
Dat is ongeveer evenveel als alles wat ik per jaar kan uitgeven. Ik heb daar liever iets anders voor dan zorg.

Ik zou het dan kunnen besteden aan veel/meer duur plezier beleven en lekker eten. Dat is misschien wel de beste zorgpreventie.
Werkgelegenheid onder dokters en verpleegsters neemt dan af en ze werken vervolgens graag voor half geld. Als ik dan ook nog genoegen mag nemen met redelijk goede medische apparatuur ipv het allerbeste kan het voor minder dan de helft.
Maar zelfs dan zou ik bij vrije keuze het er nog niet aan uit willen geven. Van mij mogen ze het hele uitzuigerscomplex opblazen.

EdwinvdBeek
Berichten: 17
Lid geworden op: 30 apr 2014 15:54

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door EdwinvdBeek »

Een zorgverzekeringspremie van € 53,= per maand was dat maar waar. Mijn partner en ik hebben allebei een WIA-uitkering en zitten qua inkomen nipt boven de bijstandsnorm. Samen betalen we ca € 300,= per maand aan zorgverzekeringspremie, dat is inclusief een betalingsregeling. Aan zorgtoeslag krijgen we 144 euro per maand, per saldo betalen we dus € 156,= aan de zorgverzekering. Aan verplichte eigen bijdrage betalen we ook nog eens € 60,= per maand.
De ziektekostenverzekeringen zijn gewoon te hoog, zeker voor hen, die nipt buiten de WWB vallen. De, in mijn ogen, belachelijke verplichte eigen bijdrage dient per direct te worden afgeschaft. Alsof mensen voor de lol aangewezen op medicijnen en aanvullende zorg.
Al die, zoals ik er naar kijk, betweters die hier denken voor anderen, die het financieel niet breed hebben, zouden eens een maand met een dergelijk inkomen moeten zien rond te komen.
Appels en peren met elkaar vergelijken vind ik het, allebei fruit maar de smaak is heel anders.

Jos Kaandorp
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 okt 2014 19:23

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Jos Kaandorp »

Heel graag wil ik me mening geven. Helaas ben ik er ook één die niet betaald. Het wrange van dit verhaal is een internist vijf jaar geleden een fout heeft gemaakt. Vervolgens adviseerde ze me om, als diabeet, over te gaan op een andere "oude" insuline. Nog gewoon te verkrijgen, maar moest wel uit Duitsland of België komen.

Met een verzoek tot deze insuline naar Univé in Alkmaar gegaan en nog eens en nog eens.. ze gingen toendertijd samen met VGZ, IZA en TRIAS. Nog TWEEmaal ben ik met het verzoek van mijn internist naar Univé gegaan (ze waren de voorgaande kwijtgeraakt...) ! Als ik daar weer binnenkwam konden ze me al en werd ik al doorgestuurd naar een kamertje.

De laatste keer (na NEGEN maanden) ben ik om half vijf heengegaan, wederom zal het geregeld worden en de dame in kwestie was verbaasd toen ik zei dat ze de deur van het kamertje op slot mocht doen en ik dan de volgende morgen het antwoord verwachte omdat het me lang genoeg geduurd had.

Ze vroeg me een aantal keer om te gaan en er kwam een beveiligingsman bij. Die wees ik erop wat hij mocht en niet en die liet het vervolgens voor gezien. Ik weigerde en vroeg naar een directeur. Die kwam en zei zich te zullen inspannen. Ik gaf hem het voordeel van de twijfel en ging. De volgende morgen belde hij om acht over negen en kwart over negen belde ze uit Eindhoven dat het geregeld was... Het kon dus wel...

Helaas was ik na zes maanden gestopt met betalen van me premie, enerzijds uit frustratie en anderzijds omdat ik werkeloos en zonder geld thuis zat. De premie ging met een toelage van 30% via het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Dan heb je geen geld en dan wordt je nog meer uit de zak geklopt... terwijl het door het handelen en wandelen van Univé kwam. De extra dekkingen waren inmiddels verwijderd (fijn als diabetici). Ik heb geschreven naar Univé, CVZ, CJIB en het incassobureau. En die wezen naar elkaar en deden niets. Ik zit thans 36 maanden zonder stroom, en een afgebrokkeld gebit waar ik niets aan kan doen (me tandarts heeft me een aantal keer gematst, maar daar wil ik geen misbruik van maken). Heb ook gereageerd op een uitzending van Eva Yinek, maar kreeg geen reactie, na een vijftal mails kreeg ik de reactie dat ze ernaar hadden gekeken...

Dus... niet iedere wanbetaler heeft daarvoor gekozen en waarom 30% meer betalen als je al krap bij kas zit... ik snap er NIETS van en dat wil ik bij deze toch even kwijt.

Met dank en sterkte aan alle die er hetzelfde voorstaan als mij.

Jos Kaandorp

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door Har06 »

Tha wat moet je met bovenstaande?, het niet betalen wordt afgewenteld op de mede betalers :cry:

labradorfan
Berichten: 14
Lid geworden op: 29 sep 2014 15:37

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door labradorfan »

bij mij ook automatisch afgeschreven
ze maken wel ondertussen flinke winst dus de premie mag wel omlaag
vroeger (20 jr terug) betaalde je 25 gulden en nu 250 gulden (omgerekend), wat is er gebeurt?

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door bprosman »

Samen betalen we ca € 300,= per maand aan zorgverzekeringspremie, dat is inclusief een betalingsregeling.
Inclusief betalingsregeling , dus je premie is geen 150 Euro/maand/pp

16again
Berichten: 16079
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Meer mensen betalen zorgverzekering niet

Ongelezen bericht door 16again »

labradorfan schreef:vroeger (20 jr terug) betaalde je 25 gulden en nu 250 gulden (omgerekend), wat is er gebeurt?
De medische industrie heeft vooruitgang geboekt,en weet dat goed te verkopen.

Voordeel hiervan is dat iedereen gemiddeld een paar jaar ouder wordt.

Nadeel is dat je voor die extra jaren de rest van je leven fors moet betalen,

Gesloten