LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Minder bijstand bij weigering taal te leren

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5508
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door Radar »

Bijstandsgerechtigden die weigeren Nederlands te leren, krijgen mogelijk een korting op hun uitkering van 20 procent. Die loopt na een halfjaar op tot 40 procent.

Wie zich na een jaar nog niet heeft ingespannen de taal te leren, raakt zijn uitkering kwijt: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -te-leren/

Ben je het eens of oneens met dit plan?

Josephien12
Berichten: 715
Lid geworden op: 01 sep 2010 18:39

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door Josephien12 »

Eens. Wat mij betreft mogen ze die uitkering al eerder stoppen. Het is hier teveel luilekkerland.

newmikey
Berichten: 4570
Lid geworden op: 04 jul 2007 15:03

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door newmikey »

Weer zo'n idiote maatregel die alleen mensen treft die zich niet kunnen verdedigen. Dus Nederland gaat er nu voor zorgen dat een door oorlog getraumatiseerde vluchteling al snel z'n uitkering kwijtraakt omdat hij/zij...wàt? Géén Nederlands wil of kan leren? Volslagen willekeur en belachelijk.

Bijstand is, zoals de naam en de jarenlange toepassing al doet vermoeden, al een redmiddel voor de kanslozen. Dat gaan we nu dus gericht afbreken, niet voor de alcoholisten, junks, tokkies, zwartwerkers maar voor juist die groep mensen die het het hardste nodig hebben...

gerda1956
Berichten: 225
Lid geworden op: 28 sep 2005 21:22

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door gerda1956 »

Terecht! Als je de taal niet spreekt en geen moeite doet die te leren, heb je ook geen of heel weinig kans op een baan. Bijstand is een vangnet waar zo kort mogelijk gebruik van gemaakt moet worden.

ciske
Berichten: 10820
Lid geworden op: 17 mar 2011 11:13

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door ciske »

newmikey schreef:Weer zo'n idiote maatregel die alleen mensen treft die zich niet kunnen verdedigen. Dus Nederland gaat er nu voor zorgen dat een door oorlog getraumatiseerde vluchteling al snel z'n uitkering kwijtraakt omdat hij/zij...wàt? Géén Nederlands wil of kan leren? Volslagen willekeur en belachelijk.

...

Hoezo niet kunnen verdedigen? Het is terecht dat je in een land waar je gaat wonen, ook de taal gaat spreken. Moet je zien wat inkorten kan doen!!

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door puma73 »

newmikey schreef:Weer zo'n idiote maatregel die alleen mensen treft die zich niet kunnen verdedigen. Dus Nederland gaat er nu voor zorgen dat een door oorlog getraumatiseerde vluchteling al snel z'n uitkering kwijtraakt omdat hij/zij...wàt? Géén Nederlands wil of kan leren? Volslagen willekeur en belachelijk.

Bijstand is, zoals de naam en de jarenlange toepassing al doet vermoeden, al een redmiddel voor de kanslozen. Dat gaan we nu dus gericht afbreken, niet voor de alcoholisten, junks, tokkies, zwartwerkers maar voor juist die groep mensen die het het hardste nodig hebben...
Een vluchteling zit in een opvang van het COA, daar heeft hij geen bijstand. Iemand die op die manier Nederland binnenkomt leert echt wel Nederlands. Voornamelijk mensen die op andere manieren Nederland binnen komen zullen slachtoffer worden van deze maatregel.

jerwarm
Berichten: 620
Lid geworden op: 03 jun 2014 19:26

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door jerwarm »

TROS Radar schreef:Bijstandsgerechtigden die weigeren Nederlands te leren, krijgen mogelijk een korting op hun uitkering van 20 procent. Die loopt na een halfjaar op tot 40 procent.

Wie zich na een jaar nog niet heeft ingespannen de taal te leren, raakt zijn uitkering kwijt: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -te-leren/

Ben je het eens of oneens met dit plan?

ik zeg; een goeie actie. :D [had al veel eerder gemoeten]


en gooi meteen de neerlandsgrenzen dicht, dat is dan de 2e goeie actie. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door witte angora »

Eens en niet eens. Mensen die geen zin hebben om te werken, hebben ook geen bijstand nodig. Maar:
newmikey schreef:Weer zo'n idiote maatregel die alleen mensen treft die zich niet kunnen verdedigen. Dus Nederland gaat er nu voor zorgen dat een door oorlog getraumatiseerde vluchteling al snel z'n uitkering kwijtraakt omdat hij/zij...wàt? Géén Nederlands wil of kan leren? Volslagen willekeur en belachelijk.
Hier in de flat woont een vluchteling met haar zoontje van 5, die overigens een Nederlandse vader heeft. Had. Man is dood. Ze is door vluchtelingenwerk hier naar toe gehaald. Dat is niet op haar eigen initiatief gebeurd. Buurvrouw is niet alleen zwaar getraumatiseerd; ze heeft in het verleden verschillende psychoses gehad. Daarnaast zijn er nog wat dingen waardoor ze totaal niet meer kan functioneren. Op het ogenblik is het redelijk stabiel, maar men gaat er van uit dat ze te zijner tijd weer naar de volgende psychose toe gaat.

Ze heeft een inburgeringscursus gehad; dat heeft ze verknald, en wel zodanig dat ze geen tweede kans krijgt. Ze heeft een rekening bij de bank; of ze kan het niet snappen of ze wil het niet snappen, maar om dingen uit te printen heeft ze in het kantoor de boel wel zo lopen verzieken dat ze van haar af willen. De lijst van mensen en instanties die knettergek van haar worden is eindeloos.

Mevrouw spreekt twee woorden Nederlands en drie woorden Engels. Ze is opdringerig, heeft geen weet en geen besef hoe de sociale verhoudingen liggen. En dat krijg je haar ook niet aan het verstand. Werken zit er dus simpelweg niet in. Zelfs niet als ze de taal vlekkeloos zou spreken.

Het zoontje is dus 5, een vrolijk, spontaan joch. Gaat naar school, is vriendelijk en beleefd. Moeder voedt hem goed op; ze zit er boven op als het jong iets uitspookt, maar je merkt gelijk aan alles dat er bij haar iets niet goed zit. Het is een alleenstaande moeder, dus een enkele keer grijp ik even in. En dan hoef ik alleen maar iets te vragen als: voel je van binnen niet hoe het hoort? En dan knikt hij, hij weet dingen heus wel. En daarna luistert hij ook wel. Moet ik er wel bij zeggen dat hij een bijzonder strenge juffrouw op school heeft, dat scheelt ook een stuk.

Moet je zo iemand de uitkering afpakken omdat ze de taal niet machtig is, en ook geen kans meer krijgt om de taal te leren?

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door ruud_a »

je praat over een algemene regel.
er zal altijd een klein percentage mensen blijven bestaan, die echt niet aan die regel kan voldoen.
daar zal dan een uitzondering voor gemaakt moeten worden.
bij een normaal funtionerende overheid, zonder ambtenaren, die alleen maar in wetteksten kunnen communiceren zal dit ongetwijfeld ook gebeuren.
en anders bestaat er altijd nog het instituut van de nationale ombudsman, hoewel dat op dit moment onbewoond is.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

TROS Radar schreef:Bijstandsgerechtigden die weigeren Nederlands te leren, krijgen mogelijk een korting op hun uitkering van 20 procent. Die loopt na een halfjaar op tot 40 procent.

Wie zich na een jaar nog niet heeft ingespannen de taal te leren, raakt zijn uitkering kwijt: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... -te-leren/

Ben je het eens of oneens met dit plan?

Je kan het met deze stelling niet zwart / wit eens of oneens zijn !!

Er zullen met alle regels altijd mensen zijn waarvan niet de bedoeling was dat die "geminderd, gepakt" oid zou worden.
Voorbeelden te over.

Diegene waarvan reeds enkele voorbeelden zijn genoemd zouden per geval moeten worden beoordeelt.
Als die export kinderbijslag nu eens heeeeel snel zou worden aangepakt...denk dat daar meer te besparen valt.

JA, vindt wel dat een ieder met welke status dan ook de taal van het land moet leren. Moet in andere landen toch ook ? Korten op uitkering.......soms wel/ soms niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door tenormin »

In principe ben ik het er volledig mee eens dat men de taal moet spreken van het land waar je terechtkomt. Vice versa: als een student of wie ook een taal wil leren spreken is het nog steeds de goede gewoonte om, als au pair, een jaar naar een ander land toe te gaan. En zeker de jongeren moeten in staat zijn zoiets redelijk snel te leren. Wil ook kwijt dat de nu bejaarden die in de 60-ger jaren naar Nederland kwamen, gewerkt hebben, hun het geld niet afgenomen mag worden omdat ze (helaas nog steeds) zo goed als geen Nederlands spreken. Mijn Marokkaanse buren: de vrouw spreekt redelijk Nederlands en vraagt me vaak wat ze fout zegt (ze werkt bij me); haar man werkt hard maar spreekt (op dag buurvrouw na) geen woord Nederlands. En dat gaat ie ook niet meer leren maar is niet afhankelijk van enige uitkering. Mocht hij onverhoopt zijn baan kwijtraken zou ik het toch niet fair vinden als hij dan minder hulp, lees geld, zou krijgen. Dat ze hier al 15 jaar zijn doet er in mijn ogen niet aan af. Hoewel ik het persoonlijk wel jammer vind dat men over het algemeen niet zoveel moeite lijkt te doen om onze taal te leren. Even off topic: mijn (Engelse) echtgenoot heeft het destijds opgegeven om Nederlands te spreken: bij elke Nederlandse zin werd er in het Engels geantwoord. We spraken thuis Nederlands :D

Degrelle
Berichten: 113
Lid geworden op: 17 nov 2013 11:11

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door Degrelle »

tenormin schreef: Mocht hij onverhoopt zijn baan kwijtraken zou ik het toch niet fair vinden.....
En zo werkt het altijd.
Men moet ze de uitkering afpakken behalve die buurman want dat is zielig....
Illegalen moeten het land uitgezet worden, maar die ene illegale die je goed kent natuurlijk niet...

olaf79
Berichten: 8271
Lid geworden op: 17 okt 2011 23:53

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door olaf79 »

Teunbosseman schreef: Je kan het met deze stelling niet zwart / wit eens of oneens zijn !!

Er zullen met alle regels altijd mensen zijn waarvan niet de bedoeling was dat die "geminderd, gepakt" oid zou worden.
Dat geldt voor elke regel en elke wet.

De basisregel zou moeten zijn dat iemand in de bijstand alles zou moeten doen wat in zijn of haar vermogen ligt om aan een baan te komen. De taal leren hoort daar ook bij want dit vergroot je kans enorm. Eventueel zou een onafhankelijke commissie kunnen toetsen of je in staat bent de taal te leren of niet. Denk bij 99% van de nieuwkomers dat het geen probleem is.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door sjohie »

Goeie zaak, en als ze dit dan nog even opvolgen met een paar maatregelen voor werkweigering, ben ik helemaal blij. Want laten we wel zijn, tienduizenden arbeiders uit Oost Europa halen terwijl er honderdduizenden werkeloos thuis zitten is ook kolder.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door tenormin »

Degrelle schreef:
tenormin schreef: Mocht hij onverhoopt zijn baan kwijtraken zou ik het toch niet fair vinden.....
En zo werkt het altijd.
Men moet ze de uitkering afpakken behalve die buurman want dat is zielig....
Illegalen moeten het land uitgezet worden, maar die ene illegale die je goed kent natuurlijk niet...
Nee, die buurman is niet zielig en illegaal al helemaal niet, dat maakt u ervan.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door ruud_a »

als je geen nederlands KUNT leren, moet daarmee rekening worden gehouden.
Als je geen nederlands WILT leren, moet de overheid zich afvragen waarom iemand hier is en of die iemand hier wel moet blijven.
In ieder geval als die persoon hier op de kosten van de samenleving verblijft.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar als je geloof je nou verbiedt om een andere taal te leren? Wat weegt dan zwaarder: het recht op een vrije geloofsbelijdenis of het recht om te korten?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door puma73 »

Bob Schurkjens schreef:Maar als je geloof je nou verbiedt om een andere taal te leren? Wat weegt dan zwaarder: het recht op een vrije geloofsbelijdenis of het recht om te korten?
Het recht om te korten.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door witte angora »

Bob Schurkjens schreef:Maar als je geloof je nou verbiedt om een andere taal te leren? Wat weegt dan zwaarder: het recht op een vrije geloofsbelijdenis of het recht om te korten?
Waarom zal het geloof of een religie dat verbieden?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Minder bijstand bij weigering taal te leren

Ongelezen bericht door kweenie »

Als ik zo dagelijks om mee heen kijk, zie ik legio 'kaaskoppen' die ook wel een lesje Nederlands zouden kunnen gebruiken. Maar ik denk niet dat die hun bijstand zouden kwijtraken als ze zo'n taalregel zouden invoeren... Die zullen de tests wel niet hoeven doen.

Gesloten