Moet Leen Bakker de goedkope hoogslaper alsnog leveren?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Moneyman

Re: Moet Leen Bakker de goedkope hoogslaper alsnog leveren?

Ongelezen bericht door Moneyman » 03 okt 2017 20:17

JohnTheBassist schreef:
Moneyman schreef: Dit stukje is mijns inziens de enige basis voor de bodemprocedure. Mits degenen met een schriftelijke bevestiging zich bij die jurist melden, natuurlijk. En dan nog kunnen allen diegenen zich erop beroepen, de rest van de kopers heeft alsnog pech. En terecht.
Waarom hebben ze dat argument tijdens het kort geding niet ingebracht?
Ongetwijfeld omdat ze geen procespartij zijn geweest. Niet iedereen wil met een dergelijke massaclaimjurist in zee. Men kan ook gewoon individueel een procedure starten, en omdat daarbij meestal niet de media gezocht wordt is de kans dat we daar op voorhand iets van horen niet zo groot.

Verwijderd

Ongelezen bericht door Verwijderd » 03 okt 2017 21:39

alfatrion schreef: Volgens de rechtbank ging het niet om de vraag of het kortingspercentage van 92% juist was maar of "de consumenten er onder de gegeven omstandigheden redelijkerwijs van uit mochten gaan dat de prijs van € 24,00 of € 85,34 juist was, uitgegaan worden van een gemiddeld geïnformeerde consument." Het gaat dus niet om het kortingspercentage, maar om de prijs!

Dit komt even later ook terug: "resulterend in een dergelijk lage prijs voor een dergelijk product".
Maar de nieuwe prijs (van €24 in dit geval) zet je toch af tegen de originele prijs? Je ziet dus dat de hoogslaper is afgeprijsd van €330 naar €24. In een winkel zie ik wel vaker grote borden hangen met "tot wel 70% Korting". Dan weet je dat er sommige artikelen tussen zitten die 70% korting hebben. Bij de Leen Bakker advertentie stonden grote banners met 92% Korting. Ik zeg ook niet dat een rechter daar naar kijkt, maar als ik zoiets zou zien zou ik me al afvragen of het klopt. Of kijkt een rechter daar langs heen en focust die zich op die prijs van €24 die wel of niet zou kloppen?

En zoals gezegd wilde ik alleen maar een voorbeeld geven van hoe er van jou als consument redelijkerwijze mag worden verwacht dat je weet dat een prijs wel of niet klopt. Het ging mij verder niet om het percentage.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion » 03 okt 2017 23:02

JohnTheBassist schreef:Maar de nieuwe prijs (van €24 in dit geval) zet je toch af tegen de originele prijs?
Nee, je zet de nieuw prijs af tegen wat vergelijkbare producten elders kosten. De voorzieningenrechter heeft dat hier niet gedaan, vermoedelijk omdat in een kort geding niet zoveel tijd is. Bovendien kun je op je klompen aanvoelen dat € 24,- geen realistische prijs is. Een realistische prijs start vanaf € 300,-.

Van de koper kun je niet verlangen dat hij de prijs heeft gezien voordat de verkoper het product in de aanbieding deed en aan van-voor prijs is vaak ook maar een marketing truc.
JohnTheBassist schreef:Bij de Leen Bakker advertentie stonden grote banners met 92% Korting.
Nee, er was wel aangegeven 92% korting, maar dat was in hetzelfde lettertype en formaat. Hier was geen wervende reclame gemaakt zie r.o. 3.14, als dat wel het geval was geweest, dan was dit waarschijnlijk anders afgelopen.

Plaats reactie