LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Radar »

Sparen is voor veel mensen moeilijk en dat komt niet alleen doordat er aan het einde van de maand te weinig geld overblijft. Volgens het Nibud zetten Nederlanders te weinig geld opzij. Lees ook het nieuws over sparen: Nibud: ‘Nederlanders houden te weinig geld achter de hand’

Wat is jouw manier om wat geld opzij te leggen?

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

De homo sapiëns is qua genen niet ingericht om te gaan sparen en leeft liever improvicerend voor het momènt ... werd er in het nieuws nog bij gezegd.

Sparen is mij al ooit met de zilvervloot ingetrechterd en dat educatieve 'moeten' sparen onder begeleiding van mijn ouders en de bank vond ik altijd al een vreemd soort pamperen voor onzelfstandige individuen die geen vertrouwen in zichzelf en de toekomst hadden. Of je wilt sparen, liever leent of huurt/least wanneer je wasmachine het begeeft gaat m.i. alleen mijzelf iets aan. Ik verdenk de financiële branche ervan met de berichtgeving nieuwe producten te willen promoten en óók Radar doet aan de campagne mee? Maar ... is het door de Staat gepromote hypoteeksysteem, waarbij niet eerst gespaard wordt en het huizenaanbod al sinds WO-2 krap gehouden wordt, niet ook een slinkse manier om consumenten te dwingen een schuld op zich te nemen en dus afhankelijk te maken? Trekken we hierboven gedane voorstellen van automatisch sparen bij aankopen dóór, zou maandelijks een som gespaard moeten worden van het verdiende loon voor huisvesting ... ! De mogelijkheden voor het pamperen zijn onbeperkt.

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

O ja, de vraag was hoe ik spaar?

Mijn methode is het om de wensen lager dan het inkomen te leggen ... en dan houd je vanzelf iets over.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door witte angora »

Vroeger spaarde ik postzegels. Tegenwoordig klokken en wandborden. Jammer alleen dat het echt mooie spul zo verschrikkelijk duur is, alhoewel: er is nauwelijks nog vraag naar, dus de prijzen zakken al aardig.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door scontra »

Een zgn. achterdeurtje om de eerste 'nood' te ledigen heb je nodig, maar meer dan dat ook niet.

Sparen dat doe je voor later en dat blijft je hele leven zo.
Er is altijd een later, tot het moment van je overlijden en dan heb je je tijdens je leven voor het opgebouwde spaarbedrag(je) zelf tekort gedaan.
Je laatste hemd heeft immers geen zakken.
En na dat leven gaan de erfgenamen, de bank en/of de overheid er met jouw zuur gespaarde centjes vandoor.
Jammer dat je je door het NIBUD hebt laten overhalen om echt te sparen en het niet, op een klein beetje na, zelf hebt opgesoupeerd door er tijdens je leven nog van te genieten.
Het leven duurt maar even en niemand heeft het draaiboek daarvan in z'n bezit.

scontra :oops: en nee, ik schaam mij niet !!

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Veel mensen sparen als ze wat over hebben, terwijl je beter aan het begin van de maand een bedrag kunt sparen. Dan wen je vanzelf aan het lagere bedrag dat overblijft.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

scontra schreef:Een zgn. achterdeurtje om de eerste 'nood' te ledigen heb je nodig, maar meer dan dat ook niet.
Er is een verschil tussen wat nodig is en wat je zelf handig of prettig vindt. Ik ken zelf ook mensen die iedere maand uitgeven wat er binnenkomt, hoe hoog dat ook is. En dat iedere inkomensstijging ook meteen moet worden uitgegeven. Maar als je dan eens een tegenvaller hebt, dan heb je wel meteen een probleem.

Ik ben het daarbij met hänschen klein eens dat als je wensen minder kosten dan wat je binnenkrijgt, je bijna vanzelf kunt sparen. En een eventuele inkomensstijging kan dan ook voor een groot deel naar de spaarrekening. Dan kun je bijvoorbeeld ook zelf sparen voor een paar jaar eerder stoppen met werken of andere dure zaken.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door scontra »

kweenie schreef:
scontra schreef:Een zgn. achterdeurtje om de eerste 'nood' te ledigen heb je nodig, maar meer dan dat ook niet.
Er is een verschil tussen wat nodig is en wat je zelf handig of prettig vindt. Ik ken zelf ook mensen die iedere maand uitgeven wat er binnenkomt, hoe hoog dat ook is. En dat iedere inkomensstijging ook meteen moet worden uitgegeven. Maar als je dan eens een tegenvaller hebt, dan heb je wel meteen een probleem.

Ik ben het daarbij met hänschen klein eens dat als je wensen minder kosten dan wat je binnenkrijgt, je bijna vanzelf kunt sparen. En een eventuele inkomensstijging kan dan ook voor een groot deel naar de spaarrekening. Dan kun je bijvoorbeeld ook zelf sparen voor een paar jaar eerder stoppen met werken of andere dure zaken.

Geniet bij de dag en maak je geen kommer en kwel over de dag van morgen.
We zijn een werkzaam leven lang op verantwoorde wijze met de inkomsten en uitgaven omgegaan.
We hebben veel dingen die we graag hadden willen doen (in ons jongere leven) niet gedaan maar vooruit geschoven, hebben geïnvesteerd in een eigen woning en zorg gedragen voor een appel(tje) voor de dorst.
Nu we wat ouder zijn en er niet meer vooruit geschoven kan worden, kunnen ook niet meer alsnog doen wat we vroeger graag hadden willen doen.
Nu worden we "gestraft" voor onze spaarzaamheid in het verleden, komen nergens voor in aanmerking aangezien we over voldoende eigen middelen beschikken.
Zij die wel zo bijdehand zijn geweest om optimaal van het leven te genieten toen het kon en alleen maar dat 'achterdeurtje' of minder hebben overgehouden, kunnen nu gebruik maken van allerlei toeslagen, vrijstellingen, voorzieningen en regelingen, waarnaar wij kunnen fluiten en geloof me dat geeft geen bevredigend gevoel.
Misschien begrijpt u nu mijn eerdere bijdrage in dit topic een ietsje beter.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @scontra, ik begrijp er niks van. U hebt een eigen woning en gespaard voor een appeltje voor de dorst. Dat je het zo goed hebt en dan nog schrijft over 'geen bevredigend gevoel' is heel merkwaardig.
Maar als u nu een beetje uw best doet kunt u alsnog in aanmerking komen voor 'toeslagen en regelingen'.
Bedenk er dan wel even bij dat daar dan ook een erg laag inkomen en dito bestedingsniveau bij hoort.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik zou er zelf juist naar streven om zo onafhankelijk mogelijk te willen worden en dus ook niet afhankelijk te zijn van toeslagen of fiscale regelingen. De vrijheid dat je daar geen gebruik van hoeft te maken, kan ook zeer bevredigend zijn.

Daarbij moet je inderdaad niet te veel allerlei realistische wensen naar achteren schuiven tot het moment dat ze niet meer uitvoerbaar zijn. Maar het kan dus ook zeer prettig zijn als je daarnaast op een gegeven moment het vooruitzicht hebt dat je binnen afzienbare tijd niet meer zou hoeven te werken. Maar dat je dat nog wel zou kunnen zo lang je zou willen. Dat je zelf de keus hebt om het moment te kiezen waarop je stopt.

Dat is een combinatie van het geluk hebben dat je een baan hebt die meer dan het minimumloon betaalt en geen exorbitante wensen hebben waar je geld meteen aan op gaat.

witte angora
Berichten: 30561
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik zou willen dat ik het niet nodig had, sorry hoor. Denk wel eens met weemoed terug aan de tijd dat ik een goedkoop huisje had (tot twee keer toe) en een fatsoenlijk inkomen zodat ik geen huursubsidie/toeslag nodig had en ook de gemeentelijke heffingen zelf kon betalen.

Steeds moeten bedelen en je hele hebben en houwen opzoeken om je 'recht' te kunnen krijgen, daar wordt je echt niet altijd blij van.

Miepje1
Berichten: 1742
Lid geworden op: 22 feb 2005 15:12

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Miepje1 »

Ik leg ook al zo'n beetje sinds ik ben begonnen met werken zodra mijn salaris is gestort 10% daarvan opzij. Er zijn tijden geweest dat het niet kon, maar dan had ik genoeg om het tekort op te vangen. Ik heb tijden gehad dat dat ook niet kon, toen leefde ik helaas noodgedwongen van de hand in de tand. Zodra er weer meer binnenkwam, gaan sparen. En altijd: als je geld hebt, koop dan góede spullen, die gaan langer mee. Ik wilde ooit sparen om een jaar eerder te stoppen maar helaas heeft de regering de wortel 'eerder stoppen met werken' zover vooruitgeschoven dat dat nu niet meer mogelijk is. Nu besteed ik wat ik over heb aan een déél sparen en een deel 'leuke dingen doen voor het niet meer kan'.
En aan lenen moet je nooit beginnen, dat kost geld. Als ik het geld niet heb koop ik het niet.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

WA, dat kan ik begrijpen. Ik prijs mij dan ook zeer gelukkig dat ik in de situatie zit dat ik de (bescheiden) dingen die ik wil ook kan betalen en daarnaast ook nog wat over houd. Ik vind het jammer dat veel mensen die (soms veel) meer verdienen dan ik, dat besef niet lijken te hebben.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door scontra »

Klaas Jan schreef:Hallo @scontra, ik begrijp er niks van. U hebt een eigen woning en gespaard voor een appeltje voor de dorst. Dat je het zo goed hebt en dan nog schrijft over 'geen bevredigend gevoel' is heel merkwaardig.
Maar als u nu een beetje uw best doet kunt u alsnog in aanmerking komen voor 'toeslagen en regelingen'.
Bedenk er dan wel even bij dat daar dan ook een erg laag inkomen en dito bestedingsniveau bij hoort.
@klaas jan,

Jammer dat u niet kunt begrijpen dat wij er spijt van hebben dat we in onze jonge jaren zuinig zijn geweest en verzuimd hebben om echt van het leven te genieten, door bijna elke verdiende cent in stenen te stoppen of op een bankrekening te zetten.
Nu we ruim voldoende middelen hebben om ons het gewenste alsnog te kunnen veroorloven, kunnen we dat vanwege onze leeftijd en lichamelijk ongemak niet meer en dat is een gemiste kans die je nooit, ja nooit meer over kunt doen.
Die stenen zijn van een lust bijna een last geworden en op die bankrekening loeren de aasgieren.
Vandaar mijn oproep, leef vandaag en doe vandaag want morgen kan het misschien niet meer.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @scontra, waarom stopt u nu dan niet met sparen!? En richt u op een zo gelukkig mogelijke toekomst.

Geen idee wat u onder 'het gewenste' verstaat maar u zou uw spaargeld kunt u bijvoorbeeld gebruiken om mooie reizen te maken. Er zijn mogelijkheden om (met begeleiding en zorg) prachtige trips te maken. En als de stenen van uw huis u op de nek zitten dan verkoopt u uw huis toch? De markt is momenteel gunstig. En er zijn prachtige woonplekken te huur, eventueel met zorg, waar u mooi kunt wonen. Dat kost wel wat maar als geld geen probleem is dan heb je ook wat.

U schrijft over 'aasgieren' als u het over uw bankrekening hebt. Maar u hebt met twee personen maar liefst een heffingsvrij vermogen van 50000 euro. Geld om in het hier en nu leuke dingen mee te doen. En de Belastingdienst waar u aan refereert zorgt er ook nog eens voor dat u op het moment van pensionering een stuk minder belasting betaalt dan anderen.

Mensen zoals @witte angora hierboven hebben het een stuk beroerder. En daar zijn er honderdduizenden van. Ik kan me voorstellen dat die niet vrolijk worden van wat u schrijft over toeslagen en regelingen waarvan ze noodgedwongen gebruik moeten maken.

Waarmee ik maar wil zeggen dat een positieve, andere blik op uw situatie en mogelijkheden u een mooie oude dag kan bezorgen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door kweenie »

Ik ken de exacte situatie natuurlijk niet, maar het klinkt als wat ook speelt bij sommige senioren bij mij in de omgeving. In het verleden jarenlang moeite gedaan om de hypotheek te betalen en daardoor andere leuke dingen moeten laten zitten. Op een gegeven moment met een lage (of soms geen) hypotheek zitten maar ook weinig inkomen (niet veel meer dan AOW) en daardoor ook weinig mogelijkheden om 'leuke dingen' te gaan doen. En op een gegeven moment toch de stap (moeten) nemen om uit de vertrouwde woonomgeving te verhuizen naar een huur-seniorencomplex elders. En dan na de verkoop ineens wel geld hebben, maar dus niet meer goed ertoe in staat om bijvoorbeeld leuke reizen te maken. Omdat er steeds meer kwaaltjes zijn of je de energie er niet meer voor hebt.

Aan de andere kant hoor ik dan ook weer dat het als een enorme luxe wordt ervaren dat ze dan ineens geld hebben om eens per week een huishoudelijke hulp te laten komen. Of dat het moeite kost om de knop om te draaien dat je gewoon de mogelijkheid hebt om een of twee keer per jaar uit eten te gaan waar je maar wilt. En dat je dan zelfs een taxi naar huis kunt nemen. Dan denk ik ook, het is inderdaad jammer dat je heel veel in het verleden hebt moeten laten schieten, maar probeer vooral zo veel mogelijk te maken van wat je nu nog kunt en wilt en geniet van wat je nog wel kunt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Terug ontopic: een makkelijke en qua rendement enorm interessante manier om te sparen zijn de koopzegeltjes bij de supermarkt waar je je boodschappen doet. Afhankelijk van je hoeveelheid boodschappen een rendement van tientallen procenten... waar krijg je dat nog :wink:

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door john18 »

Naar mijn mening is het beste manier van sparen met een goede rendement je geld in je huis stoppen. Naar mijn gevoel gaat er in de komende jaren de belasting teruggaaf weg. Daardoor word het voor vele mensen weer duurder en moeilijker rond te komen. Ze willen niet voor niks dat de hypotheken zoveel mogelijk worden afbetaald en max lenen omlaag en eigen geld inleg bij aanschaf woning. Naar mijn mening zijn ze aan het voorbereiden dat er straks minder is voor de basispensioen. Dat de jonge generatie die nu beginnen straks meer eigen middelen hebben en er minder door de overheid word uitgekeerd. Dat je zelf meer moet gaan betalen voor je aanvulling op je basispensioen. Omdat ik mijn geld nu al in mijn huis heb gestoken haal ik een rendement van het niet meer hoeven te betalen van de rente. Dat rendement krijg ik niet bij een bank om te sparen. Investeren in andere dingen zoals goud enz is toch een risico. Nu ben ik zeker dat ik maandelijks minder betaal en geld over hou waar ik en een potje opzij kan zetten en voldoende overhoud om leuken dingen te doen met het gezin. Zelfs kan sparen voor mijn kinderen. Ik zie niet hoe ik meer rendement uit sparen kan krijgen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Daar ben ik het volledig mee eens John. Je huis zo snel mogelijk vrij hebben is ideaal! Tenzij je nog stappen kunt zetten qua isolatie, daar kan je nóg meer rendement mee halen (afhankelijk van je situatie, uiteraard).

john18
Berichten: 1872
Lid geworden op: 17 mar 2016 19:40

Re: Nederlanders sparen te weinig: op welke manier spaar jij?

Ongelezen bericht door john18 »

Moneyman schreef:Tenzij je nog stappen kunt zetten qua isolatie, daar kan je nóg meer rendement mee halen (afhankelijk van je situatie, uiteraard).
Klopt. Eerst andere woning kopen en hopen dat de overheid het potje nog aanvult!! Dan kan ik daar nog wat EXTRA rendement uit halen :wink: .

Gesloten