LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Patiënten willen medische gegevens zien

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Radar »

Het overgrote deel van de patiënten wil hun eigen medische gegevens zien op internet. Ze denken dat het handig is als ze bijvoorbeeld chronisch ziek worden of als ze merken dat zorgverleners niet alles van elkaar weten.

Lees meer op: http://www.radartv.nl/nieuws/archief/de ... vens-zien/

Wat vind jij? Goed idee of juist niet? Laat het hieronder weten!

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door witte angora »

Doe maar niet. Komen er nog meer hobby-deskundigen met hun verkeerde adviezen, immers, de medische gegevens zijn toegankelijk, en kunnen door de patiënt met iedereen gedeeld worden.

Gewoon naar de dokter gaan als er wat is, daar mag je van verwachten dat die weet wat hij doet. Lijkt me veel beter.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door sjohie »

Zelf inzien op bijvoorbeeld een terminal in het ziekenhuis, dokterspost of huisartspraktijk, dus in een gecontroleerde omgeving zonder mogelijkheid om dingen te knippen en plakken of door te mailen naar weet ik wat voor kwakzalver lijkt me wel wat, dit dan samen met de mogelijkheid om eea te kunnen delen met artsen etc.

Wat mij betreft was het EPD zo gek nog niet, daarin miste ik alleen de regie voor de patiënt, dat leek en voelde meer als een vergaarbak waar elke "medisch professional" (dus veel meer mensen dan strikt artsen en organisaties meer dan je zorgverzekeraar of een ziekenhuis) in konden kijken. Als ze dat kunnen borgen in deze variant, en je als patiënt absolute regie hebt wie/wat iets in kan zien, en dit ook zelf kan intrekken naar eigen goeddunken, ben ik er wel een voorstander van.

Waar ik géén voorstander van ben, is dat je je eigen MRI scan kan delen op facebook, of de soatest van je buurmeisje kan retweeten, dus iets wat te laagdrempelig aan het internet hangt.

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij hebben patiënten al heel lang het recht om de eigen gegevens in te zien. Dat zou dus inderdaad bijvoorbeeld bij de doktersassistente op kantoor kunnen. In deze discussie gaat het kennelijk om het recht om je gegevens via internet in te zien.

mh73

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door mh73 »

En dan wordt er ergens een foutje gemaakt, of de site was toch niet zo veilig als men dacht en alle gegevens van iedereen liggen op straat. Doe maar niet.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door tenormin »

Ja, als patiënt wil ik de medische gegevens kunnen zien. In besloten omgeving. Op internet gaan twitteren daarover? Nee, dank U wel.

GJvdZ
Berichten: 7404
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Radar schreef:Het overgrote deel van de patiënten wil hun eigen medische gegevens zien op internet.
Aha, dus kennelijk zijn er niet zoveel tegenstanders van het EPD meer. Of zijn de ondervraagden zo dom dat ze niet snappen dat wat ze willen alleen met het EPD kan?

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik vraag me af wie of wat de
patiëntenfederatie NPCF
is. Wie vertegenwoordigen zij? In ieder geval niet mijn persoontje. Ik heb hen niet het recht gegeven namens mij te spreken.

Hoe heeft men vastgesteld dat de overgrote meerderheid zijn gegevens via internet in wil zien? Hoeveel mensen zijn er ondervraagd, en hoe representatief is die groep?

Of wordt er gewoon van alles bij elkaar gefantaseerd om de eigen behoefte (zichzelf profileren) te kunnen bevredigen?

Genoeg vragen van mijn kant in ieder geval.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door moederslink »

Juist! Ook ik vraag mij af wat het overgrote deel vd patiënten is ?
Ik was toen niet voor het EPD en nu ook niet voor PGD ( persoonlijk gezondheids dossier) in het openbaar.
Mij is nu niks gevraagd in ieder geval :roll:
Mijn arts(en) en ik mogen het zien....in de spreekkamer( s)

witte angora
Berichten: 30784
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat klinkt toch al heel anders dan:
Radar schreef:Het overgrote deel van de patiënten wil hun eigen medische gegevens zien op internet.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Har06 »

witte angora schreef:Dat klinkt toch al heel anders dan:
Radar schreef:Het overgrote deel van de patiënten wil hun eigen medische gegevens zien op internet.
waar is die merkwaardige aanname op gebaseerd, het is een goede zaak dat het dossier voor de artsen cs beschikbaar is ???

Suzanne K
Berichten: 9
Lid geworden op: 11 aug 2015 20:07

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Suzanne K »

Ik maak gebruik van het patiënten portaal van het UMC Utrecht. Vind het erg prettig. Heb ook ervoor een vergadering erover bijgewoond en mijn input mogen geven van wat ik er in wilde en wat er verbeterd kon worden ten opzichte van het oude portaal.
Nu kan ik onder andere al mijn uitslagen inkijken, zien wanneer ik bij wie een afspraak heb, een e-consult sturen, vragenlijsten invullen, medicijnen bestellen en consult verslagen inzien. Zo kan ik alles nog een keer goed nalezen en zo ook meedenken met de arts die dat ook erg op prijs stelt.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Har06 »

Uiteraard wil ik dezelfde gegevens inzien als de medici, mijn lijf mijn dossier

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door tenormin »

Nadat ik vandaag voor het eerst mijn nieuwe huisarts heb ontmoet moet ik tot de conclusie komen dat ook hij zijn patiënten 'wil leren kennen'. Dus het werkt aan beide kanten. Wij willen medische gegevens inzien en de dokter wil zijn patiënten ook eerst 'bekijken'. Was beslist boeiend, een nieuwe: eentje die zich eerst in wil lezen en praten, vóór je kan vertellen waarvoor je komt: nog nooit zo, op die manier, bij de hand gehad. Heb het dus ook over dit onderwerp gehad: volledig voor dat patiënten zeer zeker bij hun medische gegeven moeten kunnen komen. "Leuk was/is ie", nu nog uitvinden of goed ook van toepassing is. Stond trouwens aangegeven dat bezoeken/afspraken behoorlijk konden uitlopen, en de redenen.

ruud_a
Berichten: 3187
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door ruud_a »

Een stukje gevonden over NPCF.
PGD kader 2020.
https://www.npcf.nl/over-ons/projecten#pgd-kader-2020

Een doelstelling is invoering van het persoons gebonden dossier, met ondersteuning van het innovatiefonds zorgverzekeraars.
Dat zegt waarschijnlijk wel genoeg.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Har06 »

ruud_a schreef:Een stukje gevonden over NPCF.
PGD kader 2020.
https://www.npcf.nl/over-ons/projecten#pgd-kader-2020

Een doelstelling is invoering van het persoons gebonden dossier, met ondersteuning van het innovatiefonds zorgverzekeraars.
Dat zegt waarschijnlijk wel genoeg.

Een dossier is toch prima

mimu
Berichten: 11
Lid geworden op: 21 sep 2015 21:15

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door mimu »

Ik wil niet dat mijn dossier op internet of in welk systeem dan ook staat. Mijn medisch dossier op een USB stikje, dat ik naar elke zorgverlener mee kan nemen, vind ik een beter idee. Als het dan in verkeerde handen valt, ben ik het zelf schuld. Daarnaast vertrouw ik mezelf meer dan al die instanties.

Michelle_L
Berichten: 74
Lid geworden op: 29 apr 2015 17:20
Contacteer:

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Michelle_L »

Het is ook niet uit te sluiten dat er redelijk wat voordelen aanzitten. Zoals medicijnen kunnen toeschrijven die niet tegen uw huidige werken bijvoorbeeld. Anders moet u eerst langs, dossier brengen, wachten tot arts alles uitgezocht heeft. ELKE keer wanneer u een herhaalrecept wilt hebben (kan tenslotte nieuwe medicijnen voorgeschreven zijn) Daar wordt menig mens ook niet blij van.

Har06
Berichten: 3743
Lid geworden op: 07 nov 2011 12:12

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door Har06 »

besloten en inzichtelijk maken dmv DiGID
Laatst gewijzigd door Har06 op 23 sep 2015 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Patiënten willen medische gegevens zien

Ongelezen bericht door renewouters »

Als we het EPD noemen schreeuwt iedereen moord en brand, maar we willen het wel via openbaar internet kunnen zien.... Lekker he, al die digibeten die geen idee hebben wat ze willen en maar wat roepen.

Gesloten