LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
stofzuigertje

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

@ Witte Angora,


1 bij mijn dochter zijn geen sloten!

2 Mijn sloot voor het huis, de hele wijk komt daar op uit en bij hoosbui zie ik het stijgen.
Ik heb bij laag water aan de overkant streepjes gemaakt.... illegaal dus mag niet maar ik zie dat naast mijn huis hoeveel de buren hier ook op lozen!
Vooral de mensen midden in de straat en achter in de wijk met iets langere pijpen voor ze bij de sloot komen zullen problemen hebben.....
Als iedereen zijn tuin aanpast worden de pijpen in de straat te klein en dat U en Ik gunstiger wonen, ik denk ook om de rest!

atlas1302

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Zolang de waterdruk in de buizen hoger is dan de waterdruk op dat nivea van de buizen in de sloot, loopt dat water altijd weg als die buizen schoon zijn en op minimale afschot liggen. Wet van communicerende vaten doet de rest.

Het wordt vervelender als die sloot overstroomt maar dat zal nu nog wel meevallen, de uiterwaarden bij de lek die kennen dat probleem wel en bij hevige en aanhoudend regenval staat het water tot aan de dijk, en dan maar weer hopen dat deze bestand is tegen deze waterdruk. De problemen van dijken zijn dat zij kunnen gaan scheuren door droogte, nog niet zo lang geleden zijn hele stukken dijken opgeknapt bij de lek door aanbrengen van een klei -laag en grote keien met een natuurlijk talud van 45 graden om het uitspoelen te voorkomen.

Interessante materie dat water gebeuren, anders stel ik voor om een pijp te maken van Nederland naar de Congo om daar de enorme droogte op te lossen, laat het peil daar maar stijgen hoor....geen last van sierbestratingen in tuinen.

Nijogeth
Berichten: 9968
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

atlas1302 schreef:Jouw visie`s verbazen me steeds meer, mag natuurlijk maar het valt me gewoon op.

We hadden het over de opwarming van de aarde en als dat 2 graden in de 150 jaar is zoals je zegt, dan heeft dat echt grote gevolgen voor heel de planeet de AARDE. Dat je daar nonchelant over doet van ach dat is toch geen ramp....nee nu niet maar over nog eens 150 jaar WEL.

Het is maar goed dat er mensen zijn die zich er wel druk overmaken want dit gaat gewoon niet goed en komt niet goed.

We moeten volgens jou ook niet te moeilijk doen over die ondergelopen straatjes want die zijn in een no time weer droog, ja natuurlijk Limburg op het hoogste punt, en het westen op het laagste punt. Pompen of verzuipen, boeit jou niet want jij zit droog :)
Zoals gezegd is de menselijke inbreng in deze minimaal te noemen. De temperatuurswisselingen en klimaatsveranderingen hadden we al voor de mens op aarde kwam. Die 2 graden waren er zonder menselijke inbreng misschien alsnog geweest. Wat ik wil zeggen is dat men altijd claimt dat de mens verantwoordelijk is voor de klimaatverandering, terwijl er voorbij wordt gegaan aan de natuurlijke processen. Vaak om het maar erger te laten lijken. De menselijke uitstoot is maar 4% en heeft uiteraard gevolgen, maar niet zodanig dat wij als mens helemaal verantwoordelijk zijn voor klimaatveranderingen. Dat is een utopie en die kunnen wij ook niet veranderen.

En wat je zegt over mijn straat die blank staat. Ik woon tegen Limburg aan, in Noord-Brabant. Onze straat zelf is regelmatig in het nieuws geweest omdat buurtbewoners klagen dat na het aanleggen van nieuwe riolering alsnog de straat op bepaalde plaatsen blank staat tijdens een hoosbui. Dit gebeurt als 20 jaar, sinds wij er wonen en altijd op dezelfde plek. We hebben een licht aflopende straat met plekken waar een soort kuil zit en daar blijft het water staan. Wat dit overigens te maken zou hebben met lager gelegen gebieden aan de andere kant van het land, dat gaat me even te buiten? Als hier een hoosbui is, waarbij meer water valt dan er afgevoerd kan worden, dan hebben die gebieden er niets mee te maken.

atlas1302

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

U zegt het zelf, een kuil is het laagste punt. Het water stroomt van de berg en er niet tegen op, dat heeft te maken met de wet van Newton die zegt dat een massa met een versnelling van 9.8m/sec2 aangetrokken wordt, daarom blijven we ook op aarde staan. G=mxa.

Dat het daar op het moment hard regent bij jou in Brabant en niet zoals je eerder zei Limburg, wil nog niet zeggen dat het hier hard regent in Kijkduin, misschien schijnt hier de zon zelfs wel, het zijn plaatselijke buien misschien is dat je wel eens opgevallen. Dus inderdaad kan ik je niet helemaal volgen.

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

Onbegrijpelijk dat er anno 2017 geen oplossing is voor het overvloed aan regenwater. Zeker in Nederland zouden wij blij moeten zijn met dat mooie natuurproduct.

Vroeger ( :roll: ) op de camping - wat zal het zijn, zo'n 40 jaar gelden - vingen wij al regenwater op om te kunnen douchen, de wc te spoelen, de afwas te doen.
Maar nee hoor, we kieperen het nog altijd maar zo in het riool. En met drinkwater spoelen we ons toilet :oops: :oops: :oops:

hänschen klein
Berichten: 2156
Lid geworden op: 03 mar 2017 22:51

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door hänschen klein »

Ik heb de opmerking van Harm. calc geplust, maar aan het opvangen van hemelswater zitten ook problemen:

- er is een grotere opvangtank nodig
- het verzamelde water moet ook nlog naar het toilet gepompt worden
- legionellagevaar weerhoud innovaties
- lange droogte ... is ook niet meer vreemd

Harm.calc
Berichten: 672
Lid geworden op: 22 dec 2010 12:25

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door Harm.calc »

hänschen klein schreef: - er is een grotere opvangtank nodig
- het verzamelde water moet ook nlog naar het toilet gepompt worden
- legionellagevaar weerhoud innovaties
- lange droogte ... is ook niet meer vreemd
Ik heb wel een technische achtergrond maar waterhuishouding is niet mijn corebusiness. Water opvangen op hoger gelegen posities dan ontstaat er zelf waterdruk. Huidige drinkwater moet ook naar de gebruikers toe. En bij droogte ontkom je er misschien niet aan drinkwater voor oneigenlijke doeleinden te misbruiken.

We zijn in Nederland zo slim, we zijn zo innovatief. Onze koning zat voordat hij dat ambt bekleedt zelfs in het watermanagement.
Nederland Waterland :P

atlas1302

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Klopt, waterhuishouding is een complexe materie. Nog niet zover hier vandaan in Spanje bijv. staan waterreservoirs op de daken, plat dak natuurlijk, u heeft het misschien wel eens gezien. Waterdruk is er dan, maar dat water blijft niet schoon...bacterien en noem ze maar op.

Hier hebben we dat systeem ook en we gebruiken dat water alleen om te douchen en schoonmaken, drinken is er niet bij want je wilt echt niet aan de diaree.
Dus we kopen grote cans met schoon water voor het meer bacterievrije werk, lekker en 5 ltr. kost maar 1 euro.

Niet erg innovatief maar we zijn er aan gewend om er zo mee om te gaan, en onze auto wassen we met 10 ltr. van dat minder goede water. Heb nooit begrepen dat dit niet zou werken in Nederland want je trekt letterlijk en figuurlijk zuiver drinkwater door de plee. Begrijpen wie begrijpe kan!

atlas1302

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Zo kan het ook,

Aanhoudende regenval heeft ernstige overstromingen doen ontstaan in het Noordoosten van China. Er zijn 37 doden te betreuren en de materiële schade is groot.

Het regent al meer dan een week vrijwel onafgebroken in de provincies Jilin, Heilongjiang en Liaoning, waardoor rivieren en meren buiten hun oevers zijn getreden. Vrijdag werd een woonwijk in Hongshi, Jilin, getroffen door overstromingen; 14 mensen vonden hier de dood. Huizen werden zo zwaar beschadigd dat 70 families elders moeten worden ondergebracht.

De zwaarste overstromingen sinds decenia hebben in totaal 50.000 huizen zwaar beschadigd. Een kwart miljoen mensen moest worden geëvacueerd. De schade aan wegen, bruggen en railverbindingen is enorm.Provinciale autoriteiten in Hilin schatten de schade op 2,4 miljard yuan (290 miljoen euro) en in Heilongjiang 7,13 miljard yuan (860 miljoen euro)
http://www.blogaap.nl/afbeeldingen/_res ... a_w570.jpg





Typhoon Utor

Ook in het Zuiden van China zijn er problemen met het weer. Typhoon Utor is woensdag aan land gekomen en hoewel zijn kracht is afgenomen, valt er nog veel regen. Zeker tien mensen kwamen om het leven als gevolg van overstromingen en aardverschuivingen in de provincies Guangdong, Guangxi en Hunan. Ook de miljoenenstad Guangzhou ondervond zaterdag veel last van moessonregens. Het treinverkeer kwam tijdelijk tot stilstand waardoor duizenden reizigers in het station strandden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:Ik heb de opmerking van Harm. calc geplust, maar aan het opvangen van hemelswater zitten ook problemen:

- er is een grotere opvangtank nodig
- het verzamelde water moet ook nlog naar het toilet gepompt worden
- legionellagevaar weerhoud innovaties
- lange droogte ... is ook niet meer vreemd
Legionella besmetting bij afvoer van hemelwater ??
Naar mijn weten ontstaat deze besmetting alleen in langer stilstaand leidingwater en bij temperaturen die dan niet lager mogen zijn dan 30 en niet hoger mogen worden dan 55 graden.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door scontra »

hänschen klein schreef:, maar aan het opvangen van hemelswater zitten ook problemen:
Voor "Hemelswater" moet u bij het medium Jomanda zijn en dat water is waarschijnlijk wel gevrijwaard van een legionellabesmetting. :oops:

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door sjohie »

Harm.calc schreef:Onbegrijpelijk dat er anno 2017 geen oplossing is voor het overvloed aan regenwater. Zeker in Nederland zouden wij blij moeten zijn met dat mooie natuurproduct.

Vroeger ( :roll: ) op de camping - wat zal het zijn, zo'n 40 jaar gelden - vingen wij al regenwater op om te kunnen douchen, de wc te spoelen, de afwas te doen.
Maar nee hoor, we kieperen het nog altijd maar zo in het riool. En met drinkwater spoelen we ons toilet :oops: :oops: :oops:
Er zijn plenty oplossingen, dit idee, dus minder non-permeabele verhardingen in stedelijk gebied is er eentje van. Daarnaast zijn er mogelijkheden om door middel van interactieve GIS modellen knelpunten op te sporen, welke je vaak binnen een bestaand rioleringssysteem wel aan kan passen. En dan is er ook nog de mogelijkheid om een rioleringssysteem te upgraden, maar als dat betekent dat je een vervang- en onderhoudscyclus zeg 15 jaar naar voren haalt, dan heeft dat nogal forse financiële en planologische gevolgen.

atlas1302

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door atlas1302 »

Precies het kan dus allemaal wel maar wie is daar nu verantwoordelijk voor en wie gaat dat betalen. Het is dan toch wel heel makkelijk gezegd eigen verantwoordelijk voor burgers, en als zij dan grindkoffers hebben gemaakt en tonnen onder de regenpijp hebben geplaatst dan is het probleem ineens verholpen.
Innovatief te werk gaan en knelpunten op lossen van het afvoersysteem, als het een rechte buis was geweest (theoretisch) dan was er geen vuiltje aan de lucht. Nu in de praktijk ziet dat plaatje er heel anders uit en het water voert niet af wat in theorie wel zou moeten, kolken bijv. die dicht geslipt zitten, afvoerbuizen die geblokkeerd raken ...etc. Het is dus vooral een praktisch probleem waar de burgers weinig mee kunnen.

Dan een mega hoosbui en aanhoudende regenval en de resultaten zijn direkt zichtbaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Regenwater: eigen verantwoordelijkheid voor burgers?

Ongelezen bericht door sjohie »

atlas1302 schreef:Precies het kan dus allemaal wel maar wie is daar nu verantwoordelijk voor en wie gaat dat betalen. Het is dan toch wel heel makkelijk gezegd eigen verantwoordelijk voor burgers, en als zij dan grindkoffers hebben gemaakt en tonnen onder de regenpijp hebben geplaatst dan is het probleem ineens verholpen.
Innovatief te werk gaan en knelpunten op lossen van het afvoersysteem, als het een rechte buis was geweest (theoretisch) dan was er geen vuiltje aan de lucht. Nu in de praktijk ziet dat plaatje er heel anders uit en het water voert niet af wat in theorie wel zou moeten, kolken bijv. die dicht geslipt zitten, afvoerbuizen die geblokkeerd raken ...etc. Het is dus vooral een praktisch probleem waar de burgers weinig mee kunnen.

Dan een mega hoosbui en aanhoudende regenval en de resultaten zijn direkt zichtbaar.
Uiteindelijk altijd de inwoners van het land, ofwel door hogere algemene gemeente- danwel waterschapslasten, ofwel door een project als ruimte voor de rivieren waar de rijksoverheid een paar miljard belastinggeld in stopt, ofwel zoals gesuggereerd in deze beleidsvisie, door meer rioolrecht aan de gemeente te betalen als men de tuin helemaal bestraat wenst te houden.

Er is geen overheid met een magische geldboom, linksom of rechtsom zullen de burgers dit moeten betalen, net als dat met alles in een ontwikkeld land als Nederland het geval is.

Gesloten