LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rookvrije steden?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Mucha

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Mucha »

[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door 16again »

Mucha schreef:Ach, de ziekenhuizen worden waarschijnlijk ook een stuk minder vol. :wink:
De longafdeling misschien. Maar als iedereen ouder wordt, dan kom je uiteindelijk op een andere afdeling terecht met andere ouderdomskwalen: Kunstknie en heup, alzheimer....vul maar in.

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

16again schreef:
Mucha schreef:Ach, de ziekenhuizen worden waarschijnlijk ook een stuk minder vol. :wink:
De longafdeling misschien. Maar als iedereen ouder wordt, dan kom je uiteindelijk op een andere afdeling terecht met andere ouderdomskwalen: Kunstknie en heup, alzheimer....vul maar in.
Roken is een enorme risicofactor voor hart- en vaatziekten....

Nijogeth
Berichten: 9971
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Wat ik me wel afvraag, waarom sterven er meer mensen aan de gevolgen van longziektes, terwijl er drastisch minder gerookt wordt? Wat is dan de grootste reden van deze longziektes en kunnen we deze niet beter aanpakken in plaats van mensen hun pleziertje afpakken?

16again
Berichten: 16101
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:Wat ik me wel afvraag, waarom sterven er meer mensen aan de gevolgen van longziektes, terwijl er drastisch minder gerookt wordt?
2 zaken:
-Mensen gaan nu eenmaal een keer ergens aan dood. Indien ziekteX bedwongen wordt, zullen de mensen uiteindelijk aan andere ziekten overlijden, waardoor het "marktaandeel" van die ziekten groeit.
-Longziektes hebben niet tabaksrook als exclusieve oorzaak. Er zit meer troep in de lucht.

kiz
Berichten: 2317
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door kiz »

Julie4444 schreef:
16again schreef:
Mucha schreef:Ach, de ziekenhuizen worden waarschijnlijk ook een stuk minder vol. :wink:
De longafdeling misschien. Maar als iedereen ouder wordt, dan kom je uiteindelijk op een andere afdeling terecht met andere ouderdomskwalen: Kunstknie en heup, alzheimer....vul maar in.
Roken is een enorme risicofactor voor hart- en vaatziekten....
Obesitas ook. Toch maar suikertaks dan, om de wegvallende inkomsten uit tabaksaccijns te compenseren?

Julie4444
Berichten: 5016
Lid geworden op: 04 jul 2014 13:36

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Julie4444 »

kiz schreef:
Julie4444 schreef:
16again schreef:[...]
De longafdeling misschien. Maar als iedereen ouder wordt, dan kom je uiteindelijk op een andere afdeling terecht met andere ouderdomskwalen: Kunstknie en heup, alzheimer....vul maar in.
Roken is een enorme risicofactor voor hart- en vaatziekten....
Obesitas ook. Toch maar suikertaks dan, om de wegvallende inkomsten uit tabaksaccijns te compenseren?
Absoluut. Daar ben ik voorstander van.

Brahms
Berichten: 3158
Lid geworden op: 15 okt 2015 23:09

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door Brahms »

:D We gebruiken geen zout, even gemeld voordat jullie daar ook nog belasting op willen gaan heffen :D

mp2017
Berichten: 474
Lid geworden op: 25 jul 2017 21:23

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door mp2017 »

Julie4444 schreef:
mp2017 schreef:
atlas1302 schreef:Rookvrij, Alcoholvrij, Belastingvrij....3x BETTER
Inderdaad, als het rookvrij, alcoholvrij is, an wordt ook geen belasting gehandhaafd.
Wat zegt dan de regering, met hun belastingen?
Als jij denkt dat er alleen maar belasting wordt betaald middels accijns op tabak en alcohol ben je verkeerd aangesloten...
Ik beweer ook niet, dat alleen op deze belasting wordt gehandhaafd, dat is wat u er van maakt!
Verkeerd aangesloten ben ik dan ook niet!

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Brahms schreef: :D We gebruiken geen zout, even gemeld voordat jullie daar ook nog belasting op willen gaan heffen :D
Dan zul je ondertussen een flink jodiumtekort hebben.

Maar ik vind het een zeer goed idee om, als sigaretten verboden worden en er geen accijnzen meer binnen komen, dat er dan overal belasting op wordt geheven. Extra belasting levert meer werk op voor de BD, die club ligt nu al overhoop omdat er teveel capabele mensen in te korte tijd wegliepen, dan komen ze helemaal om in het werk.

Maar dit gaat off-topic. Het gaat niet zozeer om de accijnzen op tabak, maar op het rookvrij maken van steden. Of beter: het rookarm maken van steden.

Wat ik dan eerder zie gebeuren, als rokers in 'hun' stad niet meer terecht kunnen, is dat ze massaal op het platteland gaan wonen. Als ze last hebben van de stank van de kippen en de varkens steken ze gewoon nog een extra sigaretje op om die lucht wat te verbloemen. Levert nog wat meer accijnzen op. Het enige probleem is dat, als een kwart van de mensen uit de steden wegtrekt, de huizenmarkt in de steden in één keer inzakt. En dat zal de overheid toch ook niet willen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Als je de stad wilt 'ontvluchten' omdat je op plekken zoals speeltuinen, sportvelden of bij een ziekenhuis niet meer geacht wordt te roken, dan denk ik dat weinig mensen daar rouwig om zijn. Beetje zielig als je daarom zou gaan verhuizen.

witte angora
Berichten: 30766
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door witte angora »

Volgens mij zie je het sarcasme niet in mijn post... Ik vind de doelstelling op zich wel aardig, maar mensen zullen zich moeten realiseren dat er grenzen zijn aan wat je anderen op kunt leggen. En een hele stad helemaal rookvrij? Dat gaat het gewoon niet worden.

Het is net zoiets als alcohol en minderjarigen: hier in het dorp zijn er locaties waar tientallen jongeren, sommigen nog in de basisschool leeftijd, zichzelf klem zuipen en aan de drugs zitten. Gewoon in het openbaar. Ouders kopen zelfs alcohol voor hun kinderen, zodat ze in ieder geval niet de ergste troep binnen krijgen. De politie surveilleert er ieder weekend en spreekt er over dat er een 'lekkere sfeer' is. Terwijl ze er met de snufferd bovenop zitten.

En dan willen ze in Groningen een totaal rookvrije stad? Dat gaat het echt niet worden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Rookvrije steden?

Ongelezen bericht door kweenie »

Dat willen ze dus ook helemaal niet...

Ze willen wel dat het zo 'raar' of ongewoon wordt dat veel minder mensen/kinderen er toe overgaan in te gaan roken.

Gesloten