LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
Radar
Site Admin
Berichten: 4374
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door Radar » 06 jun 2014 16:14

Artsen moeten vaker vragen wat de patiënt zélf wil, en dat moeten ze al in hun opleiding leren. Hierdoor verbetert de zorg en kunnen onnodige behandelingen worden voorkomen. Lees meer: http://www.trosradar.nl/nieuws/archief/ ... r-patient/

Vraag: Heb jij weleens een andere mening gehad over jouw behandeling dan je arts? Hoe verliep de behandeling vervolgens?

witte angora
Berichten: 19845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door witte angora » 06 jun 2014 16:18

O ja, bij de tandarts. Er moest een wortelkanaalbehandeling plaats vinden, maar ik moest bijna 2 weken wachten omdat er geen ruimte was. In de tussentijd weigerde ze voor de ontsteking antibiotica te geven, dus ik heb dat bij de huisarts gehaald. Tandarts kwaad. Ze kijkt vervolgens naar die kies en alles, en zegt: 'het was toch maar goed dat je het wel hebt gehaald'...

Ja dat wist ik...

ruud_a
Berichten: 3189
Lid geworden op: 16 nov 2007 10:00

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door ruud_a » 06 jun 2014 16:26

ik ben bang dat die stelling te absoluut is,
als de arts naar zijn oren naar de patient laat hangen, denk ik dat de zorg volstrekt onbetaalbaar wordt door erg veel onnodige behandelingen.

Chocomelk
Berichten: 11419
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:14

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door Chocomelk » 06 jun 2014 16:53

In ieder geval wel de huisartsenpost als je die belt !
Die bel je niet zomaar en je zegt niet zomaar dat je niet ééns meer
kan komen omdat het zo slecht met je gaat en de telefoon nog
aan een ander geeft omdat het zo ontzettend slecht ging met die persoon.

Krijgen ze te horen JA we komen MAAAAR als we voor niets komen dan krijgt
u de rekening gepresenteerd.....aangekomen hebben ze direct de ambulance gebeld
want ja het was inderdaad wel nodig.

Maar wel eerst bijna een kwartier aan telefoon moeten zitten die persoon dat ze
moesten komen.

vroem
Berichten: 3749
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door vroem » 07 jun 2014 12:27

van de kant van zorgverlener:
Patiënten moeten ook luisteren naar de arts, en wellicht ook iets met adviezen doen.
oftewel: het verhaal heeft 2 kanten...alles staat en valt met communicatie, ook het succes van de behandeling, en daar zijn er twee voor nodig. Helaas zijn er nog teveel artsen die zichzelf op een voetstuk geplaatst hebben en daardoor een gebrekkige communicatie hebben met patiënt. En dan wellicht wel gelijk hebben met wat ze willen doen, alleen komt het waarom dan niet door.
Aan de andere kant zijn er helaas ook steeds meer patiënten die het begrip "'zorgconsument"" of ""mondige patiënt"" ietwat verkeerd uitleggen, en uit het oog verliezen waarom ze ook al weer bij de arts zijn, namelijk voor de eigen gezondheid en behandeling kwaal.
En staat er inmiddels zoveel onzin op internet over zorgzaken , kwalen en behandelopties dat dat geen geschikt medium meer is waarlangs mensen zich (vooraf) kunnen informeren.

GJvdZ
Berichten: 7410
Lid geworden op: 03 nov 2010 13:49

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door GJvdZ » 07 jun 2014 12:39

Een arts moet in eerste instantie zorgen dat een patient zo snel mogelijk weer beter is. Pas als er meerdere opties zijn (en als een patient daar een weloverwogen keuze uit kan maken) moet je in gesprek gaan. En in veel gevallen is het maar de vraag of een patient in staat is om een goede keuze te maken uit verschillende opties. Laten we de zorg alsjeblieft niet nog complexer maken dan het al is.

puma73
Berichten: 5879
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door puma73 » 07 jun 2014 13:10

GJvdZ schreef:Een arts moet in eerste instantie zorgen dat een patient zo snel mogelijk weer beter is. Pas als er meerdere opties zijn (en als een patient daar een weloverwogen keuze uit kan maken) moet je in gesprek gaan. En in veel gevallen is het maar de vraag of een patient in staat is om een goede keuze te maken uit verschillende opties. Laten we de zorg alsjeblieft niet nog complexer maken dan het al is.
Een patiënt moet altijd met de arts in gesprek gaan en de arts moet LEREN luisteren naar de patiënt. De patiënt draagt aan waar hij last van heeft en daar moet de arts een diagnose stellen. Een patiënt moet veel mondiger worden, we leven niet meer in de tijd dat een arts een alwetend iemand is. En alleen als de arts naar een patiënt leert luisteren kan de zorg simpel worden en blijven allerlei experimenten van de arts uit.

Een arts kan alleen dan een correcte diagnose stellen als hij LUISTERT naar wat de patiënt meldt.

vroem
Berichten: 3749
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door vroem » 07 jun 2014 13:34

Puma: als ik de tekst in het radartopic goed lees gaat het er niet om dat de arts niet luistert naar de klachten, en verkeerde diagnose stelt daardoor, maar dat patiënt geen inspraak krijgt in behandeling omdat niet gevraagd wordt naar wat ie er zelf mee zou willen (met behandeling en/of opties daarin).

sjohie
Berichten: 8937
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door sjohie » 07 jun 2014 13:48

vroem schreef:Puma: als ik de tekst in het radartopic goed lees gaat het er niet om dat de arts niet luistert naar de klachten, en verkeerde diagnose stelt daardoor, maar dat patiënt geen inspraak krijgt in behandeling omdat niet gevraagd wordt naar wat ie er zelf mee zou willen (met behandeling en/of opties daarin).
Ik weet ook niet of dat wel zo'n goed idee is in algemene zin. Ik bedoel, een koetsier vraagt het paard ook niet waar hij de kar heen wil trekken. Een arts is een professional, met toegang tot veel meer en betere informatie dan waar een patiënt bij kan. Ook is het zo dat een arts niet zelden iets voor moet schrijven wat niet leuk is.

Voorbeeld; mijn oom werd gediagnosticeerd met longkanker. 1 long acuut verwijderd, en het zeer dringende advies was om de andere long preventief te bestralen. Dat wilde mijn oom niet, want hij had "ergens gelezen" dat longkanker niet zomaar van de ene naar de andere long kon overspringen, en een voetbalvriend van hem was na een ronde bestraling hondsberoerd geweest, en hij wilde nog wel wat genieten van het leven.

Dat werd nog 2 jaar, want toen vonden ze uitgezaaide kanker in de andere long, en was er niks meer aan te doen.

Kritische vragen stellen moet je wel doen als patiënt vind ik, maar dat is wat anders dan maar meedenken en meebeslissen in de behandeling.

Geip Suusje
Berichten: 294
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door Geip Suusje » 16 jun 2014 09:09

sjohie schreef:
vroem schreef:Puma: als ik de tekst in het radartopic goed lees gaat het er niet om dat de arts niet luistert naar de klachten, en verkeerde diagnose stelt daardoor, maar dat patiënt geen inspraak krijgt in behandeling omdat niet gevraagd wordt naar wat ie er zelf mee zou willen (met behandeling en/of opties daarin).
Ik weet ook niet of dat wel zo'n goed idee is in algemene zin. Ik bedoel, een koetsier vraagt het paard ook niet waar hij de kar heen wil trekken. Een arts is een professional, met toegang tot veel meer en betere informatie dan waar een patiënt bij kan. Ook is het zo dat een arts niet zelden iets voor moet schrijven wat niet leuk is.

Voorbeeld; mijn oom werd gediagnosticeerd met longkanker. 1 long acuut verwijderd, en het zeer dringende advies was om de andere long preventief te bestralen. Dat wilde mijn oom niet, want hij had "ergens gelezen" dat longkanker niet zomaar van de ene naar de andere long kon overspringen, en een voetbalvriend van hem was na een ronde bestraling hondsberoerd geweest, en hij wilde nog wel wat genieten van het leven.

Dat werd nog 2 jaar, want toen vonden ze uitgezaaide kanker in de andere long, en was er niks meer aan te doen.

Kritische vragen stellen moet je wel doen als patiënt vind ik, maar dat is wat anders dan maar meedenken en meebeslissen in de behandeling.
Ik vind dus niet dat de dokter moet beslissen. Die moet uitleggen wat de kansen en risico's zijn. En dan beslist de patient. Punt uit.
Zoals jij het stelt had je oom "voor zijn eigen bestwil" van zijn zelfbeschikkingsrecht moeten worden ontheven en de macht in de handen van de dokter moeten worden gelegd. God verhoede dat dat per wet wordt geregeld!

Ik denk dat je oom zijn kansen heel goed ingeschat heeft. Zo lang je bezig bent met de dokter ben je niet bezig met leven. En de faalkans van al het medisch gedoe bij longkanker is uiteindelijk 99% of zoiets... De dokter 'begeleidt' maar geneest niet.
Zeg dus niet "had hij maar beter geluisterd". Hij heeft gekozen om nog even te leven ipv bezig met ziekzijn. De aandacht die de dokters al die tijd vragen... houdt pas op als je dood bent. Verstandige keuze!

rozemarijntje
Berichten: 6896
Lid geworden op: 23 mar 2010 23:14
Locatie: Tussen andere kruiden! Behalve onkruid ;-)

Re: Artsen moeten leren luisteren naar patiënt

Ongelezen bericht door rozemarijntje » 16 jun 2014 11:44

Persoonlijk vind ik het juist heek goed als een arts vraagt wat wilt u...vroeger hadden ze autoritaire houding in ben de arts en zo moet het.
1 ding vergaten ze alleen de patient voelt de dingen in zijn lijf en de arts niet,elk mens is anders.
Ik loop nu aardig tijdje mee en ik overleg eigenlijk met alle artsen en ook tandarts! Wat het beste is.
Vd week met ha,hij kwam met een idee ik zeg nou,als je even terug gaat in dossier zie je dat dat allang gebeurd is..oh sorry( jr of 7 mijn oude ha overgenomen ging met pensioen) hij zegt en dat ik nee dat vind ik zooi,maar wat ik nu al mnd heb. Dat werkt goed en zou ik graag willen houden( kreeg dus de mededeling dat linkerhand niet helemaal meer goed komt,dus sorry nu twee slechte hele slechte typhanden voor het leven)
Oke zegt hij,het is jou lichaam,ik kan niet voelen wat jij voelt,als jij vind dat jij je hier het beste bij voelt wie ben ik dan,,,
Let wel...ik ben iemand die zit overal bovenop met medicatie,weet ook,soms te stoppen lichaam ressetten etc...
Als ik bloed moet prikken zeggen ze al,nou het zal wel raak zijn,jij kent echt jou lichaam op je duimpie...jammer genoeg..

Maaaaaaar zo zijn er meer mensen als ik! Maaaar er zijn ook mensen die plukken iets van internet of horen iets..en denken ja hey! En die moeten weer in bescherming genomen vind ik...persoonlijk.

Jammer genoeg weet ik vrij veel over medicatie en aandoeningen en gebitsproblemen,dus ik kan mee praen met arts...
Heeft ook voordelen zei de annesthesist,die zei met intake,hadden we meer mensen zoals u,maakte het makkelijker en minder gevaarlijk,ik weet al,wat ik wel en niet mag slikken...

Eender met de tandarts...

Vind eerlijk gezegd de jongere generatie dokters fijner,je merkt wel degelijk verschil..
Soms zijn de oudere nog star en ik ben de arts,vergeten alleen dat ze dat ook zeer zeker blijven,meer respect van mij krijgen a,s ze goed naar me luisteren als dat ze door zagen...
Heb een keer boos gezegd heeft u zelf al eens wat gehad,nee als ik alles zou moeten krijgen dan zit ik hier niet
Ik zeg nou ik mankeeer hoop op orthopedisch gebied dus ik weet het wel,missxhien wordt het tijd dat u eens coelt wat het inhoud.. :evil: dan ben je bij mij ver gegaan,oh maar zo bedoelde ik het niet...
Ik nou ,dan mag u dat anders gaan formuleren...want dot komt niet fijn over...ben er nooit meer terug gegaan..houding opzouten....inleven in patiënt is belangrijk onderdeel...

En geloof me zo ben ik nooooit,dan mag je echt een houding hebben van heb ik jou daar...

Al met al,idd arts meer inleven in patient ,mee laten beslissen!!!! Maaaaar ook zelf echt echt wel verantwoording nemen..zijn mensen hebben echt goede begeleiding nodig..

En dat hoeft het noet duurder te maken..
Een arts stuurt je bv niet zomaar door naar specialist als je 1 x komt coor??rugpijn ,hoofdpijn etc..dan moet er wel geschiedenis zijn etc...
Dat beslist altijd arts nog,

Gesloten