LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zou jij organen doneren?

Geef jouw mening over het laatste (consumenten)nieuws.
Gesloten
scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zou jij organen doneren?

Ongelezen bericht door scontra »

rvjapio schreef:Ja.
Doneren is volgens mij een onverplichte en onvoorwaardelijke schenking.

Zodra je daaraan voorwaarden gaat verbinden, van welke aard dan ook, is het geen donatie meer, maar een verkoopproduct.

Dat is niet zo, u wordt in 2020 "verplicht" donor, tenzij u in de donorregistratie kenbaar maakt dat u dat niet wil.
Het "onvoorwaardelijke", zoals u aangeeft, is ook niet van toepassing omdat de nabestaanden,na het overlijden van de als donor geregistreerde, alsnog anders kunnen beslissen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zou jij organen doneren?

Ongelezen bericht door sjohie »

madfred schreef:Ik ben donor. Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat een niet-donor minder recht heeft op een donor orgaan dan een wel-donor. Ik zie het een beetje als wel de lusten maar niet de lasten.
Er zulllen genoeg mensen zijn die het niet met me eens zijn, maar dat mag gelukkig ook in een democratie.
Maar door je keuze om wél donor te worden, conformeer je je tegelijk ook aan het huidige systeem, waarin die nuance niet zit. :wink:

Ik snap je gevoel, en ben het er ook wel een beetje mee eens, maar mijn wens/gedachte om na mijn overlijden iets bij te kunnen dragen aan het leven van een ander mens weegt veel zwaarder, dus daarom ben ik (al veel langer trouwens) donor.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Zou jij organen doneren?

Ongelezen bericht door scontra »

madfred schreef:Ik ben donor. Daarnaast ben ik persoonlijk van mening dat een niet-donor minder recht heeft op een donor orgaan dan een wel-donor. Ik zie het een beetje als wel de lusten maar niet de lasten.
Er zulllen genoeg mensen zijn die het niet met me eens zijn, maar dat mag gelukkig ook in een democratie.
U heeft u aangemeld als donor, maar uw nabestaanden kunnen na uw overlijden alsnog beslissen dat zij geen toestemming geven om uw organen te doneren. De wil van de donor is in deze op 'drijfzand' gebouwd.
Uiteraard moet uw mening over de niet als donor geregistreerden gerespecteerd worden, maar zal het ik de praktijk niet zo werken.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Zou jij organen doneren?

Ongelezen bericht door sjohie »

scontra schreef:
rvjapio schreef:Ja.
Doneren is volgens mij een onverplichte en onvoorwaardelijke schenking.

Zodra je daaraan voorwaarden gaat verbinden, van welke aard dan ook, is het geen donatie meer, maar een verkoopproduct.

Dat is niet zo, u wordt in 2020 "verplicht" donor, tenzij u in de donorregistratie kenbaar maakt dat u dat niet wil.
Het "onvoorwaardelijke", zoals u aangeeft, is ook niet van toepassing omdat de nabestaanden,na het overlijden van de als donor geregistreerde, alsnog anders kunnen beslissen.
Nabestaanden van personen die zelf geen keuze hebben gemaakt in het Donorregister, kunnen ook met de nieuwe wet nog steeds van die aangenomen "ja" een "nee" maken als ze aannemelijk kunnen maken dat de overledene aan hén kenbaar heeft gemaakt geen donor te willen zijn. En dit alles speelt pas na de zomer van 2020, het moment dat alle Nederlanders van 18 jaar of ouder een brief krijgen, met daarin het verzoek om hun keuze duidelijk te maken.

Gesloten